logo logo تعمیرات تلویزیون با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون

علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون
علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

قاطی شدن رنگ های تلویزیون که به طور معمول در انواع تلویزیون های قدیمی یا حتی جدید به وجود می آید، مشکلی بسیار رایج شناخته می شود. چنانچه رنگ صفحه نمایشگر تلویزیون شما دچار بهم ریختگی شده و یا رنگ های زرد، قرمز، سبز، سیاه و … در آن مشاهده می شود، می تواند مربوط به بروز مشکل در هریک از قطعات داخلی دستگاه باشد که برای جلوگیری از خرابی کامل تلویزیون، لازم است هرچه سریع تر مشکل را عیب یابی و رفع نمایید. در همین راستا در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون پرداخته و روش های عیب یابی و رفع آن را نیز برای شما بیان نماییم. با ما همراه باشید.

کاربران گرامی، در صورت وجود سوال در زمینه علت به هم ریختگی رنگ تلویزیون می توانید در قسمت دیدگاه های همین مقاله و یا بخش پرسش و پاسخ با کارشناسان آی پی امداد در میان بگذارید.

5 علت بهم ریختگی رنگ تلویزیون + راه‌حل

یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از کاربران به هنگام مشاهده تلویزیون با آن مواجه شوند، قاطی شدن رنگ ها و تغییر رنگ آن است که به دلایل مختلفی رخ می دهد. اگر تلویزیون شما دچار بهم ریختگی رنگ شده است، باید مشکل را سریعا عیب یابی و رفع کنید. این کار به حفظ کیفیت تصویر تلویزیون کمک کرده و از آسیب دیدن بیشتر آن نیز جلوگیری می کند. به طور کلی 5 دلیل قاطی شدن رنگ تلویزیون های جدید و قدیمی شامل موارد زیر است:

  1. خراب شدن پنل
  2. ایراد در بک لایت
  3. سوختگی یا خاموشی پیکسل ها
  4. خرابی برد اصلی
  5. مشکل در کابل ها

چرا رنگ تلویزیون بهم ریخته

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

1. خراب شدن پنل تلویزیون

پنل تلویزیون، بخش اصلی صفحه نمایش است که رنگ ها را تولید می کند. اگر پنل تلویزیون دچار مشکل شود، ممکن است تصاویر با رنگ های غیر طبیعی نمایش داده شوند. باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که وارد شدن ضربه، خرابی یا آبخوردگی پنل تلویزیون هنگام گردگیری یا پاکسازی سطح نمایشگر، احتمال بهم ریختگی رنگ تصاویر در دستگاه را افزایش می دهد. دلایل مختلفی می تواند باعث خرابی پنل تلویزیون شود که از جمله آنها می توان به رطوبت، ضربه یا فشار، نوسانات برق یا پایان عمر مفید پنل اشاره کرد. علائم خرابی پنل تلویزیون عبارتند از:

  • بهم ریختگی رنگ
  • ایجاد خطوط یا نقاط در تصویر
  • تیرگی یا روشنایی بیش از حد تصویر
  • وجود نقاط سفید یا سیاه در تصویر
  • عدم نمایش تصویر

خراب شدن پنل تلویزیون

اگر تلویزیون شما یکی از این علائم را نشان می دهد، ممکن است پنل تلویزیون دچار مشکل شده باشد. برای عیب یابی دقیق تر، لازم است تعمیرکار متخصص تلویزیون را بررسی کند. اگر تعمیرکار تشخیص دهد که مشکل از پنل تلویزیون است، باید آن را تعویض کنید. لازم است به این موضوع توجه نمایید که در بسیاری از موارد امکان تعمیر پنل دستگاه وجود ندارد. تعویض پنل تلویزیون یک کار تخصصی است و باید توسط یک تکنسین مجرب انجام شود.

2. مشکل در بک لایت تلویزیون

مشکل در بک لایت تلویزیون نیز می تواند باعث بهم ریختگی و قاطی شدن رنگ نمایشگر شود. بک لایت تلویزیون، نور پس زمینه صفحه نمایش است که رنگ ها را روشن می کند. اگر بک لایت دچار مشکل شود، تصاویر با رنگ های کم نور یا پر نور نمایش داده می شوند. در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی، بک لایت از لامپ های فلورسنت یا LED تشکیل شده است. اگر یکی از این لامپ ها دچار مشکل شوند، تصویر در آن قسمت تیره یا روشن تر از سایر قسمت ها دیده می شود. علاوه بر این، اگر بک لایت تلویزیون به طور کامل خاموش شود، تصویر سیاه نمایش داده می شود.

  • علائم خراب شدن بک لایت تلویزیون شامل بهم ریختگی رنگ، تیرگی یا روشنایی بیش از حد تصویر، ایجاد خطوط یا نقاط در تصویر و عدم نمایش تصویر می باشد.
  • تعمیر یا تعویض بک لایت یک کار مهم و تخصصی است و در صورت خرابی باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • در برخی مواقع ممکن است تنها برخی از لامپ های بک لایت دچار خرابی یا سوختگی شده و یا به طور کلی این قطعه خراب شده باشد که تکنسین متخصص می تواند با تعویض بک لایت، این مشکل را برای شما رفع کند.

مشکل در بک لایت تلویزیون

3. سوختگی یا خاموش شدن پیکسل های تلویزیون

سوختگی یا خاموش شدن پیکسل های (ساب پیکسل که به رنگ های قرمز، آبی و سبز است) تلویزیون یکی دیگر از اصلی ترین دلایل ایجاد بهم ریختگی رنگ در نمایشگر های خانگی است؛ زیرا هر پیکسل در تلویزیون مسئول تولید یک رنگ خاص است. اگر یک پیکسل بسوزد یا خاموش شود، آن رنگ در آن قسمت از تصویر نمایش داده نمی شود. این امر باعث می شود که رنگ های دیگر در آن قسمت از تصویر پررنگ تر یا کمرنگ تر به نظر برسند. سوختگی پیکسل ها معمولاً در تلویزیون های OLED رخ می دهد. OLED ها از پیکسل های خود نورانی استفاده می کنند که به مرور زمان می توانند فرسوده شوند.

  • برای رفع مشکل پیکسل ها، باید تلویزیون توسط یک تعمیرکار متخصص بررسی شده و در صورت نیاز، پیکسل ها تعمیر یا تعویض شوند.
  • تعمیر پیکسل های سوخته معمولا امکان پذیر است، اما تعمیر پیکسل های خاموش شده امکان پذیر نمی باشد.

سوختگی یا خاموش شدن پیکسل های تلویزیون

4. خرابی برد تلویزیون

برد کنترل تلویزیون، مسئول کنترل عملکرد دستگاه است. اگر برد کنترل تلویزیون دچار مشکل شود، تصاویر با رنگ های غیرطبیعی یا غیر متقارن نمایش داده خواهند شد. این برد، سیگنال های ارسالی از سایر قطعات تلویزیون را دریافت می کند و آنها را به ترتیب مناسب به پنل تلویزیون ارسال می کند. خرابی برد کنترل تلویزیون معمولا به دلیل وارد شدن ضربه یا فشار، نوسانات برق و … رخ می دهد و می تواند عملکرد بخش های مختلف را دچار مشکل کند.

  • در این شرایط باید یک تکنسین متخصص برد اصلی تلویزیون شما را مورد بررسی قرار داده و در صورت بروز مشکل در هریک از اجزای آن، اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه معیوب نماید.
  • برای جلوگیری از بروز خرابی در مین برد تلویزیون بهتر است از قرار دادن دستگاه در معرض فشار و ضربه خودداری نموده و از نوسانات برق نیز جلوگیری کنید.

خرابی برد تلویزیون

5. خرابی کابل های اتصال تلویزیون

کابل های اتصال تلویزیون، تصاویر را از دستگاه های خارجی به تلویزیون منتقل می کنند و وظیفه انتقال سیگنال های تصویر و صدا از دستگاه های خارجی به تلویزیون را بر عهده دارند. در صورتی که هریک از این کابل ها خراب شده باشند، باعث بهم ریختگی رنگ تلویزیون می شوند. این کابل ها دارای عمر مفیدی هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل، نوسانات برق یا فرسودگی عملکرد صحیح خود را از دست داده و خراب خواهند شد.

  • کابل های اتصال تلویزیون را بررسی کنید. در صورت وجود هرگونه خرابی، قطعی یا فرسودگی باید کابل ها را تعویض کنید.
  • تعویض کابل های اتصال تلویزیون یک کار ساده است که می توانید خودتان انجام دهید.
  • برای این کار، تنها کافی است کابل های قدیمی را از تلویزیون و دستگاه خارجی جدا کرده و کابل های جدید را به جای آنها وصل کنید.

خرابی کابل های اتصال تلویزیون

علت قاطی شدن رنگ صفحه تلویزیون چیست؟

در برخی مواقع ممکن است رنگ تلویزیون به رنگ سبز، زرد، قرمز، سیاه و … تغییر کند. هریک از این موارد ممکن است به دلیل بروز مشکل در بخش های مختلف در دستگاه رخ دهند که باید علت تغییر رنگ تلویزیون را بررسی و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید. در ادامه هریک از دلایل مشاهده رنگ های مختلف در تلویزیون را ذکر کرده ایم.

سبز شدن رنگ تلویزیون

سبز شدن رنگ تلویزیون به عنوان یکی از مشکلات نسبتا رایج در حوزه نمایشگرهای خانگی می باشد که در ادامه دلایل آن را ذکر کرده ایم:

  • این مشکل ناشی از ضربه دیدن نمایشگر یا جابجایی آن بدون رعایت پارامترهای لازم است.
  • علت سبز شدن صفحه تلویزیون در برندهای مختلف به طور معمول ناشی از سوختگی پیکسل ها است.
  • با ضربه زدن یا حرارت دادن به پیکسل های مرده، می توانید مشکل را برطرف نمایید.
  • در صورت سبز شدن رنگ تلویزیون و عدم تعمیر آن به مرور باید شاهد کاهش کیفیت تصاویر و در نتیجه پخش تصاویری غیر قابل دیدن بود.

سبز شدن و بهم ریختگی رنگ تلویزیون

قرمز شدن رنگ ها در تلویزیون

ایجاد رنگ قرمز در صفحه نمایشگر تلویزیون، باعث نمایش تصاویری بی کیفیت و غیر عادی خواهد شد. در صورتی که رنگ صفحه تلویزیون شما به رنگ قرمز است، می تواند ناشی از دلایل زیر باشد:

  • مهمترین علت قرمز شدن صفحه تلویزیون در یک نقطه یا یک بخش از نمایشگر، سوختگی پیکسل ها است.
  • این مشکل در صورت گیر کردن پیکسل یا Stuck Pixel نیز رخ می دهد.
  • عدم دریافت برق توسط ترانزیستور سیستم، باعث ایجاد هاله ای از نور قرمز در یک نقطه می شود.

آبی شدن رنگ تلویزیون

اصلی ترین دلیل آبی شدن و بهم ریختگی رنگ تلویزیون، همچون موارد نمایش رنگ های قرمز و سبز، سوختگی پیکسل ها است. علت آبی شدن صفحه نمایشگر های ال ‌ای ‌دی (LED) در صورتی که ناشی از سوختگی پیکسل ها نباشد، به موارد مهم دیگری از جمله آسیب دیدگی های جزئی یا خرابی پنل مرتبط است.

  • خرابی پنل دستگاه تلویزیون یکی از موارد مهمی است که می تواند نقش ویژه ای در تغییر رنگ تصاویر نمایشگر داشته باشد.
  • وارد شدن هر نوع ضربه به تلویزیون می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد نمایشگر و در نتیجه آبی شدن صفحه آن گردد.
  • مغناطیسی شدن یکی دیگر از دلایل مهمی است که به مرور و با گذشت زمان می تواند باعث آسیب دیدگی جدی تلویزیون گردد.
  • بررسی دقیق نمایشگر می تواند مهم ترین و اصلی ترین علت آبی شدن رنگ تلویزیون که گاهی ناشی از خرابی پنل یا فلت ها است را مشخص کند.

در بسیاری از موارد با توجه به شدت یا حساسیت مشکل ایجاد شده، امکان تغییر تنظیمات یا تعمیر قطعات از سوی کاربران وجود ندارد و دستگاه باید در اولین فرصت توسط کارشناس و متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

سیاه شدن رنگ در تلویزیون

در صورتی که رنگ نمایشگر تلویزیون شما به سیاه تغییر کرده است، می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • اطمینان از عدم سوختگی پیکسل ها به عنوان اولین علت سیاه شدن تلویزیون باید در دستور کار قرار گیرد.
  • خرابی پنل تلویزیون یکی دیگر از دلایل مهم و رایج در ایجاد مشکل تیرگی یا سیاهی رنگ های نمایشگر خانگی است.
  • در صورت خرابی یا آسیب دیدگی پنل تلویزیون باید شاهد افتادن خط روی تلویزیون بود.
  • احتمال ایجاد خط افقی یا خط عمودی در صورت قرار گرفتن تلویزیون در مجاورت گرما افزایش می یابد.
  • استفاده مداوم و روشن بودن بدون وقفه تلویزیون یکی دیگر از عوامل ایجاد این خطوط در نمایشگر ها است.
  • خرابی بک لایت که در اثر افزایش بیش از حد میزان نور در تلویزیون (نور ال سی دی یا ال ای دی) به وجود می آید، یکی دیگر از دلایل کم نور شدن صفحه تلویزیون است.
  • وارد شدن ضربه به بخش یا ناحیه خاصی از نمایشگر نیز می تواند عامل مهمی در ایجاد لکه های سیاه رنگ کوچک یا بزرگ به شمار آید.

سیاه شدن و بهم ریختن رنگ در تلویزیون

نکات جلوگیری از بروز مشکل قاطی شدن رنگ تلویزیون

در این بخش چند نکته مهم برای جلوگیری از بروز مشکل بهم ریختگی رنگ تلویزیون را ذکر کرده ایم:

  • تلویزیون را در محیطی با دمای مناسب قرار دهید. قرار دادن تلویزیون در محیطی با دمای بالا یا پایین، می تواند باعث بروز مشکلاتی در آن شود.
  • از ضربه زدن به تلویزیون خودداری کنید. ضربه زدن یا وارد شدن فشار زیاد به تلویزیون، می تواند باعث آسیب دیدن پنل دستگاه شود.
  • از تماشای تلویزیون در مدت زمان طولانی خودداری کنید. تماشای بی وقفه تلویزیون می تواند باعث خستگی چشم و آسیب دیدگی اجزای داخلی آن شود.
  • تلویزیون را در معرض نور مستقیم خورشید یا سایر منابع نور شدید قرار ندهید. نور شدید می تواند باعث بروز خرابی در قطعات مختلف دستگاه شود.
  • از نوسانات برق جلوگیری کنید؛ زیرا می تواند باعث آسیب دیدن پنل و قطعات اصلی و مهم تلویزیون شود.

برای تعمیر مشکل بهم ریختن یا قاطی شدن رنگ تلویزیون با کجا تماس بگیریم؟

عیب یابی و تعمیر مشکل بهم ریختگی رنگ تلویزیون اولین اقدامی است که در صورت مشاهده این مشکل باید توسط یک تکنسین متخصص و مجرب انجام شود. بررسی تخصصی و تعمیر دقیق مشکل تغییر تنظیمات رنگ در نمایشگر تلویزیون های برندهای مختلف توسط کارشناسان ماهر آی پی امداد با سرعت و کیفیت بالا انجام می گیرد. شما عزیزان می توانید برای رفع مشکل قاطی شدن رنگ تلویزیون خود از هر برندی از طریق شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان آی پی امداد تماس حاصل نموده و درخواست خود را ثبت کنید.

4.7/5 - (10 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

8 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • نسترن محمدی 24 بهمن 1402

    سلام و وقت بخیر. تلویزیون ما خیلی ناگهانی بدون اینکه ضربه بهش وارد شه یا خیس شه و .... رنگ بخش زیادی از صفحه اش سیاه میشه و گوشه هاش رنگا کش میان، بعد خود به خود ریست میشه و وقتی دوباره روشن میشه، بعد از دو دقیقه دوباره همین اتفاق میافته. علتش چیه؟ برندش هم سامسونگ هستش. با تشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 بهمن 1402

      درود، آی سی پروگرام دستگاه مشکل دارد و باید تعمیر شود.

      پاسخ دادن
  • مهدیه هاتفی 27 مرداد 1402

    سلام تلویزیون سامسونگ bU8000 داریم. بابام باهاش ور رفته و الان تصویر تلویزیون سیاه سفید شده و هر چی هم تنظیمات تصویر رو ریست میکنم، درست نمیشه. چیکار کنم؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 27 مرداد 1402

      درود، می توانید از بخش Picture mode، حالت تصویر را بر روی استاندارد قرار دهید و یا باید به صورت دستی شفافیت، رنگ تصویر، درخشندگی و سایر تنظیمات تصویر تلویزیون را تغییر دهید تا به رنگ مطلوب برسد.

      پاسخ دادن
  • علی معین 15 مهر 1401

    من یک ال سی دی سامسونگ دارم که هر نیم ساعت چهل دقیقه تصویر سیاه میشه ولی صدا داره بعد تصویر میاد ولی سیستم رنگ تغییر کرده و از استاندارد به پویا تغییر کرده امیدوارم متوجه شده باشید و کمکم کنید سپاسگذارم

    پاسخ دادن
    • M 25 دی 1401

      یک هفته ای میشه تلویزیون هوشمند شهاب گرفتیم با روشن کردن تلویزیون تصاویر به رنگ صورتی متمایل به بنفش نشون میداد که با یکبار خاموش روشن کردن تصویر درست شد، همچنین یکبار وقتی داشتم از فیلیمو استفاده میکردم ناگهانی تلویزیون خاموش شد دلیلش چیه؟

      پاسخ دادن
  • subziroo 07 اردیبهشت 1401

    سلام ،من یک تلویزیون crt قدیمی 14 اینچ داریم که یک دفعه سیاه سفید شد و پایین صفحه حاشیه سیاه میاد بعد کم حاشیه کمتر می‌شود میشه راهنمایی کنید مشکل چیست

    پاسخ دادن
  • حسین 20 آبان 1400

    سلام وقت بخیر من یه تلویزیون ال جی 32 اینچ LED دارم تازه خریداری کردم بعد از 1 هفته یک نقطه سبز رنگ در صفحه تلویزیون ظاهر شده میخواستم بدونم مشکلش دقیقا چیه و چطوری میشه تعمیرش کرد

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد