logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

آشنایی با مین برد تلویزیون ها

آشنایی با مین برد تلویزیون ها
آشنایی با مین برد تلویزیون ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله آشنایی با مین برد تلویزیون ها به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

مادربرد یا مین برد تلویزیون همانطور که از نام آن معلوم است کارایی و وظایف زیادی دارد. مین برد سیگنال‌های صوتی و ویدئویی دریافت را دریافت کرده و سیگنال‌های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌کند. تقریبا تمامی ورودی‌های تصویری و صوتی به مین برد تلویزیون متصل می‌شوند. البته در برخی از مدل‌ها این ورودی‌ها به مادربرد متصل نمی‌شوند، بلکه بر روی بردی جداگانه متصل گردیده و سپس از طریق کابل‌های نوری به مادربرد وصل می شوند. مین بردها ویژگی‌های زیادی دارند. برای آشنایی با مین برد تلویزیون ها این مقاله از آی پی امداد را تا انتها بخوانید.

کاربران گرامی، اگر سوالی در زمینه راهنمای آشنایی با مین برد تلویزیون ها دارید، میتوانید در قسمت دیدگاه های همین مقاله و یا بخش پرسش و پاسخ از کارشناسان آی پی امداد بپرسید.

آشنایی با اجزای مین برد

مین بردهای تلویزیون‌ها تمام دستوراتی را که ما به آن می‌دهیم را وظیفه دارد با قطعات دیگر هماهنگ کرده و اجرا نماید. مین بردهای تلویزیون‌ ها از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که از عمده‌ترین قطعاتی که در اکثر مادربردهای تلویزیون می‌توان موارد ذیل را نام برد:

  • Cpu یا همان بخش اصلی و پردازنده مین برد، ورودی‌ها و خروجی‌های تصویر و صدای تلویزیون، درگاه‌های USB و HDMI، گیرنده‌هایی برای دیجیتال و آنالوگ که به بخش‌های تیونر نیز معروف هستند و … .

بررسی اجزای مین برد تلویزیون‌های هوشمند

در تلویزیون‌ های هوشمند علاوه بر اجزای مین بردهای قدیمی، در مین بردهای هوشمند اجزای ویژه‌ای تعبیه شده‌ که باعث تفاوت‌ قابل ملاحظه آنها با سایر تلویزیون‌ها می‌گردد. از اجزای دیگر مین بردهای هوشمند می‌توان به ماژول‌های وای فای و همچنین ورودی‌های مانند لن برای اتصال تلویزیون و مین برد به اینترنت نیز اشاره کرد.

پردازش دستورات در مین برد تلویزیون

دستوراتی که ما از طریق کنترل به تلویزیون می‌دهیم، از طریق چشم قابل مشاهده نیستند. این دستورات برای آنکه به درستی اجرا شوند، ابتدا توسط مین برد تجزیه و تحلیل می‌گردند. اگر در مادربرد یا همان مین برد تلویزیون ایراد و مشکلی وجود داشته باشد، این مشکل در نحوه کارکرد تلویزون و اجرای دستورات اختلال ایجاد می‌کند.

نحوه تعمیر و تعویض مین برد تلویزیون

ماردبردهای تلویزیون‌ها در انواع مختلفی ساخته و تولید می‌شوند. اکثر تلویزیون‌ها دارای مین برد مخصوص خود هستند. به این معنا که مین بردهای دیگر بر روی این دستگاه‌ها عملکرد صحیحی ندارند. اگر نیاز به تعویض مین برد تلویزیون باشد، باید حتما از مین برد همان برند و مدل جایگزین گردد. البته برخی از مین برد تلویزیون‌ها با یکدیگر مشترک بوده و از آنها می‌توان در چندین تلویزیون که مین برد مشترک دارند، استفاده کرد.

نحوه تعمیر و تعویض مین برد تلویزیون

طریقه تشخیص مین برد تلویزیون

اگر میخواهید مین برد تلویزیون خود را پیدا کنید، نیازی نیست به دنبال آن بگردید. معمولا درگاه USB در پشت تلویزیون قرار دارد، این درگاه نشانه بسیار خوبی برای پیدا کردن محل قرارگیری مین برد تلویزیون است. بردی که برروی آن درگاه‌های USB و ورودی‌های دیگر وجود دارد، مین برد تلویزیون می‌باشد.

چرا مین برد تلویزیون خراب می‌شود؟

توجه داشته باشید که هر قطعه الکترونیکی ممکن است خراب شود. خراب شدن مین برد تلویزیون نیز به نحوی ممکن است رخ دهد. به طور کلی چندین عوامل وجود دارد که باعث خرابی مین برد تلویزیون می‌گردد. مهم ترین موضوع برای رفع خرابی عیب یابی تلویزیون است. به طور کلی مین برد تلویزیون‌ها عمری حدود 20 هزار ساعت دارند. در برخی از مواقع به دلیل استفاده نادرست عمر مین بردها به شدت کاسته می‌شود. از جمله عوامل خرابی مین برد تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث خرابی مین برد تلویزیون‌ها می‌گردد، استفاده مداوم از تلویزیون است.
  • در اثر استفاده مداوم از تلویزیون گرمای زیادی ایجاد می‌شود، این گرما احتمال خرابی مین برد تلویزیون را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • در استفاده از اینترنت بخاطر آنکه از درگاه لن و یا وای فای استفاده می‌گردد، به چیپ فشار بیشتری وارد می‌شود. به همین استفاده زیاد و مکرر از این عملکرد توصیه نمی‌شود.
  • به طور معمول اکثر تلویزیون‌ها دارای یک منو سرویس و تنظیمات هستند که این منو برای رفع مشکل توسط تعمیرکار و تکنسین متخصص انجام می‌شود.
  • اگر از نحوه عملکرد این تنظیمات اطلاعاتی ندارید به هیچ عنوان آن را دستکاری نکنید.
  • از آنجا که درگاه‌های ورودی مانند AV و HDMI یا USB به طور مستقیم به مین برد تلویزیون متصل هستند، کوچک‌ترین اتصال در این نواحی عواقب جبران ناپذیری می‌تواند داشته باشد.

اگر مین برد تلویزیون خراب شده، درگاه های ورودی را بررسی کنید

راهکارهایی برای افزایش طول عمر مین برد تلویزیون

همانگونه که عواملی باعث خرابی مین برد تلویزیون می‌گردد، راهکارهایی نیز وجود دارند که در افزایش طول عمر مین برد تلویزیون تاثیر بسیار زیادی دارند. برای آنکه با مین برد تلویزیون ها بهتر آشنا شوید و راهکارهای افزایش طول عمر آن را بدانید، لازم است ادامه این مقاله را بخوانید. عوامل مختلفی برای افزایش طول عمر مین برد تلویزیون وجود دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • تلویزیون را هرگز به طور مداوم روشن نگذارید.
  • حتما راهنمای نصب تلویزیون را مطالعه کنید.
  • اگر برای مدتی طولانی به بیرون از خانه می‌روید و از تلویزیون استفاده‌ای ندارید بهتر است آن را از برق جدا نمایید.
  • از قابلیت‌هایی مانند اتصالات وای فای و اینترنت کمتر استفاده نمایید.
  • قبل از آنکه از درگاه‌های ورودی مین برد استفاده کنید ابتدا از سالم بودن انها اطیمنان حاصل نمایید.
  • اگر از سلامت فلش و یا درایورهایی برای اتصال اطینان ندارید هرگز آنها را با مین برد تلویزیون تست نکنید.
  • اگر درباره تنظیمات تلویزیون اطلاعات و آشنایی ندارید هرگز آنها را تغییر ندهید.
  • معمولا تنطیمات پیش فرض تعیین شده شرکت سازنده استانداردترین کارایی را ارائه می‌دهند.
  • هرگز مین برد تلویزیون را با محلول‌های شوینده پاک نکید.
  • اگر تلویزیون شما نیاز به تعمیر دارد اگر تخصص ندارید هرگز این کار را خودسرانه انجام ندهید.

نتیجه گیری از آشنایی با مین برد تلویزیون

در صورت استفاده نادرست فرقی ندارد تلویزیون شما ال جی، سامسونگ، سونی و یا هر برند دیگری باشد. برای هر برندی خرابی مین برد تلویزیون ممکن است رخ دهد. در اکثر اوقات خرابی مین بردها در اثر استفاده نادرست و اشتباه کاربران به وجود می‌آیند. اما به طور کلی تلویزیون‌هایی که گارانتی ندارند، در بیشتر اوقات دچار چنین مشکلاتی می‌شوند. برای رفع خرابی و تعمیر تلویزیون باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • سعید 02 اسفند 1401

    سلام تلوزیون ال ای دی اسنوا ،،غیرهوشمند،،داریم حدودا یکساعت بدون ایراد کار میکنه وبعدش خاموش میشه وتصویر قطع وصل میشه..لطفا راهنمایی

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد