logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت انفجاری روشن شدن پکیج

علت انفجاری روشن شدن پکیج
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت انفجاری روشن شدن پکیج به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

پکیج‌ ها از جمله مهمترین و پراستفاده ترین سیستم های گرمایشی برای تامین آب گرم منازل هستند که گاهی دچار اخلالاتی می‌ شوند که نه تنها آسایش کاربران را مختل می‌ کنند، بلکه می‌ توانند خطرات جدی به همراه داشته باشند. روشن شدن انفجاری پکیج یکی از این موارد مهم است که می‌ تواند بسیار خطرناک باشد و باید سریعا بررسی و رفع گردد. از این رو در این مقاله به بررسی علت انفجاری روشن شدن پکیج و راه حل های عیب یابی و رفع این مشکل پرداخته ایم. همچنین یک ویدیو آموزشی جهت بررسی بهتر دلیل بروز این مشکل نیز برای شما در این مقاله قرار داده ایم. شما می توانید به بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مراجعه کنید و در صورت نیاز به حضور متخصص در محل نیز می توانید از خدمات آی پی امداد بهره مند شوید.

ویدیو آموزشی علت روشن شدن انفجاری پکیج

اگر به هنگام روشن کردن پکیج گرمایشی خود متوجه حالت انفجاری آن شده اید، دستگاه نگه داشته و ابتدا ویدیو آموزشی زیر را مشاهده کنید تا تکنسین متخصص آی پی امداد، راهنمایی های لازم را در این زمینه به شما ارائه نماید.

آیا انفجاری روشن شدن پکیج خطرناک است؟

انفجاری روشن شدن پکیج یکی از مشکلاتی است که در صورت عدم رفع آن می تواند بسیار خطرناک بوده و پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد. از جمله خطرات بروز این مشکل شامل موارد زیر است:

  • نتشکیل شعله ناگهانی و انفجار پکیج می‌ تواند منجر به آتش‌ سوزی و انفجار در محیط منزل شده و خسارات مالی و جانی به بار آورد.
  • در صورت نشت گاز و عدم تخلیه مناسب آن، خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن وجود دارد که می‌ تواند منجر به مرگ شود.
  • در موارد شدید، انفجار می‌ تواند باعث ترکیدن پکیج و پرتاب قطعات آن شده و صدمات جدی به افراد حاضر در محل وارد خواهد شد.

به طور کلی با توجه به اینکه بروز مشکل در هر بخش از پکیج ممکن است باعث خرابی سایر قطعات شود، بهتر است هرچه سریع تر برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. البته بهتر است انجام این کار را به تکنسین حرفه ای بسپارید؛ زیرا پکیج جزء دستگاه های پیچیده و گران قیمتی است که حل مشکلات آن باید توسط تکنسین حرفه ای انجام شود. توصیه ما به شما این است که برای حل مشکل انفجاری روشن شدن پکیج از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید.

7 دلیل انفجاری روشن شدن پکیج گرمایشی + راه‌حل

اگر پکیج هنگام باز کردن آب گرم با صدای بلند و به صورت انفجاری روشن می شود و شما را نگران کرده است، بهتر است دلایل بروز این مشکل را بشناسید. در ادامه هریک از این دلایل را ذکر کرده ایم:

  1. الکترود جرقه زن و مشعل فاصله مناسبی ندارند.
  2. پرشر هوا آسیب دیده است.
  3. دودکش پکیج به خوبی نصب نشده است.
  4. شیر گاز به خوبی تنظیم نشده است.
  5. گاز درون پکیج تجمع پیدا کرده است.
  6. منافذ مشعل بسته شده اند.
  7. جرقه زن خراب شده است.

چرا پکیج انفجاری روشن میشود؟

دلایل متعددی ممکن است باعث شود که پکیج انفجاری روشن گردد. در ادامه هر مورد را بررسی میکنیم و نحوه رفع آنها را توضیح خواهیم داد.

1. الکترود جرقه زن و مشعل فاصله مناسبی ندارند

یکی از عوامل اصلی روشن شدن انفجاری پکیج، عدم فاصله مناسب الکترود جرقه زن و مشعل است. جرقه زن وظیفه ایجاد جرقه برای مشعل را بر عهده دارد تا مخلوط گاز و هوا را مشتعل کند. مشکل زمانی رخ می‌ دهد که فاصله بین الکترود جرقه زن و مشعل بیش از حد کم یا زیاد باشد. در این شرایط، جرقه در زمان یا مکان نامناسب زده شده و به جای مشعل، به مخلوط گاز و هوا در محفظه احتراق برخورد می‌ کند. این جرقه منجر به انباشت گاز قابل اشتعال در محفظه احتراق شده و با جرقه بعدی، انفجار ایجاد می کند.

  • برای رفع مشکل باید فاصله الکترود جرقه زن و مشعل را تنظیم کنید. این کار باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود.
  • برای انجام این کار باید فاصله بین الکترود جرقه زن و مشعل را با استفاده از یک ابزار سنجش دقیق مانند متر یا کولیس اندازه گیری کنید. فاصله صحیح معمولا بین 3 تا 5 میلی متر است.
  • اگر فاصله صحیح نیست، الکترود جرقه زن را به آرامی خم کنید تا به فاصله مورد نظر برسد.

الکترود جرقه زن و مشعل پکیج

2. پرشر هوا آسیب دیده است

خرابی پرشر هوا یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود پکیج به صورت ناگهانی و انفجاری روشن شود. اگر این قطعه را نمی شناسید، برای توضیح آن باید بگوییم که پرشر هوا قطعه ای است که آن را با نام “کلید فشار ایمنی دودکش پکیج” نیز می شناسند و برای کنترل عملکرد فن و فرآیند احتراق است. به عبارت دیگر، نقش این قطعه در پکیج کنترل هوای اضافی و دود حاصل از احتراق است. اگر این قطعه به درستی کار نکند، مشکلاتی مثل شنیدن صدای انفجار از پکیج هنگام باز کردن آب گرم رخ می دهد.

  • برای بررسی پرشر هوا، باید از یک مانومتر استفاده کنید.
  • لوله پرشر را بررسی کنید که مسدود نبوده و در صورت نیاز آن را تمیز کنید.
  • همچنین اتصالات برقی مربوط به پرشر هوا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه اتصالی شل یا آسیب دیده ای وجود ندارد.
  • اگر پرشر هوا خراب شده باشد، باید آن را با یک قطعه جدید تعویض کنید.
  • با توجه به حساسیت های این قطعه، بهتر است برای برطرف شدن مشکل از یک تکنسین بخواهید پرشر هوا را تعمیر و یا تعویض کند.

پرشر هوا آسیب دیده است

3. دودکش پکیج به خوبی نصب نشده است

با توجه به اینکه خروج گازهای حاصل از احتراق روی عملکرد صحیح دستگاه های گازسوز تاثیر زیادی دارد، یکی از مواردی که باعث انفجاری روشن شدن پکیج می شود، این است که دودکش مسدود شده و نتواند این کار را به درستی انجام دهد. خراب بودن و یا نصب نامناسب دودکش باعث می شود دوده های حاصل از احتراق خارج نشده و اکسیژن مورد نیاز برای احتراق تامین نشود. بنابراین قدرت مکش و دهش فن دچار تغییر شده و پکیج با صدای بلند روشن می شود.

  • برای برطرف شدن این مشکل باید مسیر دودکش را بررسی کنید و در صورت مسدود بودن آن را باز نمایید.
  • مطمئن شوید که دودکش به درستی نصب و در محل مناسبی قرار داده شده است.
  • دودکش باید حداقل 30 سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد و از هرگونه مانع مانند درختان یا ساختمان ها دور باشد.

5. شیر گاز به خوبی تنظیم نشده است

شیر گاز پکیج میزان جریان گاز ورودی به مشعل را کنترل می کند. اگر این شیر به درستی تنظیم نشده باشد، باعث مشکلات مختلفی از جمله روشن شدن انفجاری پکیج می شود. در حالت عادی، زمانی که پکیج روشن می شود، ابتدا جرقه زن روشن شده و سپس شیر گاز به تدریج باز می شود تا مخلوط هوا و گاز به اندازه کافی برای جرقه ایجاد شود. اما اگر شیر گاز به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است در لحظه روشن شدن پکیج، گاز زیادی به طور ناگهانی وارد محفظه احتراق شود. این مسئله باعث می شود که مخلوط هوا و گاز مملوء از گاز شده و در اثر جرقه زدن، به طور ناگهانی و انفجاری روشن شود.

  • بنابراین توصیه میکنیم شیر گاز را بررسی و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
  • همچنین از آنجایی که بررسی شیر گاز پکیج امری خطرناک است، باید حتما بررسی و تنظیم آن توسط تعمیرکار متخصص انجام شود.
  • تکنسین ابتدا شیر گاز را بررسی می کند تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کند. در صورت نیاز، شیر گاز را تنظیم یا تعویض می کند.
  • سپ سایر اجزای پکیج که می توانند در فرآیند جرقه زنی نقش داشته باشند مانند جرقه زن، مشعل، دودکش و فن را نیز بررسی خواهد کرد.

شیر گاز پکیج به خوبی تنظیم نشده است

5. گاز درون پکیج تجمع پیدا کرده است

روشن شدن انفجاری پکیج مسئله ای خطرناک است که می‌ تواند به دلیل تجمع گاز در محفظه احتراق رخ دهد. این اتفاق ناشی از عوامل مختلفی از جمله ایرادات فنی در قطعات پکیج، انسداد مسیر دودکش و یا تنظیمات نامناسب شیر گاز و مشعل می باشد. اگر فشار گاز ورودی به پکیج کم باشد، گاز به اندازه کافی برای روشن شدن مشعل به طور کامل و صحیح مخلوط با هوا نشده و در محفظه احتراق جمع می شود. این تجمع گاز ناگهان با جرقه مشعل شعله ور شده و انفجار رخ می دهد.

  • در صورت مشاهده هرگونه علائم انفجاری روشن شدن پکیج، به سرعت دستگاه را خاموش کرده و از آن استفاده نکنید.
  • سپس با یک تکنسین متخصص پکیج تماس بگیرید تا مشکل را تشخیص و برطرف کند.

6. منافذ مشعل بسته شده اند

اگر چه ممکن است کم اهمیت به نظر برسد، اما بسته شدن منافذ مشعل در اثر تجمع آلودگی و گرد و غبار روی آنها نیز یکی از دلایل روشن شدن انفجاری پکیج است. در این شرایط به دلیل مسدود شدن منافذ، مخلوط گاز و هوا به درستی به مشعل نرسیده و احتراق به طور کامل انجام نمی‌ شود. هنگامی که جرقه زده می‌ شود، ناگهان حجم زیادی از گاز که انباشته شده است، مشتعل شده و صدای انفجار ایجاد می‌ کند. این اتفاق می‌ تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

  • برای رفع مشکل قبل از هر اقدامی، حتما برق و گاز پکیج را قطع کنید.
  • برای تمیز کردن مشعل، از یک برس نرم و یا مسواک استفاده کنید.

منافذ مشعل بسته شده اند

7. جرقه زن خراب شده است

همانطور که می دانید، برای ایجاد جرقه اولیه و شروع فرآیند احتراق در پکیج، باید همه اجزا به خوبی کار کنند. جرقه زن یکی از مهمترین قطعات درون سیستم پکیج است که این جرقه را ایجاد می کند و اگر به درستی کار نکند، قطعا شعله زمانی تشکیل می شود که محفظه پکیج پر از گاز شده و ناگهان اشتعال رخ می دهد که صدای مهیب و انفجار ایجاد خواهد کرد. عواملی که باعث خرابی جرقه زن پکیج می شوند، این موارد هستند:

  • اکسید شدن الکترود جرقه زن
  • ضعیف شدن برق
  • خرابی ترانس جرقه زن

برای حل این مشکل بهتر است از تکنسین بخواهید در صورت نیاز این قطعه را تعویض کند و یا یون ها پاکسازی شوند.

برای جلوگیری از صدای انفجار در پکیج چه باید کرد؟

روشن شدن انفجاری پکیج می تواند خطرناک باشد و به همین دلیل پیشگیری از آن بسیار مهم است. در این بخش چند راهکار برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه می شود:

  • سرویس دوره‌ ای و منظم پکیج توسط یک تکنسین متخصص، به شناسایی و رفع مشکلات جزئی قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر و خطرناک‌ تر مانند روشن شدن انفجاری کمک می‌ کند.
  • پکیج باید در مکانی با تهویه مناسب نصب شود. از نصب پکیج در فضای بسته یا بدون تهویه کافی خودداری کنید.
  • به طور مرتب دودکش را از نظر انسداد بررسی نمایید. برای بررسی دودکش می‌ توانید از یک برس مخصوص استفاده کنید.
  • شیر گاز را به طور منظم توسط یک تکنسین متخصص بررسی و تنظیم کنید.
  • اگر متوجه هرگونه مشکلی در پکیج خود شدید مانند صداهای غیرعادی، روشن شدن نامنظم یا نشت آب، فورا برای تعمیر آن اقدام کنید.

برای تعمیر مشکل انفجاری روشن شدن پکیج با کجا تماس بگیریم؟

مخاطبین گرامی آی پی امداد، امیدواریم خواندن این مطلب توانسته باشد در عیب یابی و تعمیر مشکل انفجاری روشن شدن پکیج به شما عزیزان کمک کرده باشد. اگر وجود این مشکل در پکیج شما را نگران کرده است و میخواهید یک فرد متخصص و آشنا به تعمیر پکیج از دستگاه شما بازدید و مشکل آن را حل کند، میتوانید از تکنسین های مجموعه آی پی امداد کمک بگیرید. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به به قسمت ثبت درخواست در سایت آی پی امداد و یا از طریق تماس با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 درخواست خود را برای حضور تکنسین آی پی امداد در محل ثبت کنید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست