logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت گرم نشدن آب پکیج

علت گرم نشدن آب پکیج
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت گرم نشدن آب پکیج به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همه ما روزانه با آب گرم سروکار داشته و برای انجام کارهای روزانه به آب گرم احتیاج داریم. حال فکر کنید که آب پکیج گرم نشود و شما مجبور شوید با آب سرد دوش بگیرید! سرد بودن آب پکیج را می توان جزء اتفاقاتی دانست که باعث سردرگمی و برهم خوردن آرامش زندگی می شود. بنابراین توصیه می کنیم اگر آب پکیج گرم نمی شود، هرچه سریع تر برای رفع این مشکل اقدام کنید. در این مطلب از آی پی امداد در مورد علت گرم نشدن آب پکیج توضیح خواهیم داد و راه حل های رفع مشکل را نیز بررسی خواهیم کرد. بنابراین در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه شده اید، می توانید به مطالعه این مقاله مشاهده فیلم آموزشی آن بپردازید.

ویدئو آموزشی علت گرم نشدن آب پکیج

در برخی موقع ممکن است به آب گرم نیاز داشته باشید اما متوجه شوید که پکیج آب را گرم نمی کند. در این شرایط لازم است دلایل بروز مشکل را بررسی نمایید که تکنسین متخصص آی پی امداد در فیلم آموزشی زیر به بررسی علل موثر در بروز این مشکل پرداخته است.

چرا پکیج آب را گرم نمیکند؟ 9 علت + راه‌حل

پکیج‌ ها به عنوان یکی از متداول‌ ترین سیستم‌ های گرمایشی، نقش مهمی در تامین آب گرم و گرمایش مطلوب در فصل سرما دارند. اما گاهی ممکن است با مشکلی مانند گرم نشدن آب پکیج مواجه شویم که می‌ تواند بسیار ناخوشایند باشد. در صورتی که با مشکل سرد شدن آب پکیج گرمایشی خود مواجه شده اید، می توانید در ادامه دلایل بروز مشکل و راهکارهای رفع آن را مطالعه نمایید:

  1. ایراد در سنسور دما
  2. آسیب دیدگی شیر سه طرفه
  3. خراب شدن سوپاپ بای پس
  4. بروز خرابی در فلوسوییچ
  5. طولانی بودن مسیر لوله کشی
  6. ایجاد تداخل در آب سرد و گرم پکیج
  7. ورود آب بیش از حد مجاز به پکیج
  8. سرد بودن آب ورودی به پکیج
  9. پایین بودن دمای شعله پکیج

1. سنسور دما کارکرد مناسب ندارد

سنسور دما یکی از مهمترین اجزای درون پکیج است که با تشخیص درست دما، می تواند داده ها را دریافت و به برد دستگاه ارسال کند که عمل روشن شدن یا خاموش شدن آن در زمان مناسب انجام شود. اگر سنسور دما به درستی کار نکند، آب پکیج نمی تواند به دمای ایده آل برسد. برای تشخیص خرابی سنسور دما می توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. پکیج را خاموش کنید.
  2. مقاومت دو سر سنسور را با کمک اهم متر بسنجید.
  3. حال با یک شعله مستقیم مانند فندک، سنسورها را گرم کنید.
  4. اگر میزان دمای تشخیص داده شده توسط سنسور کاهش داشته باشد، نشانه کارکرد مناسب آن است.
  5. در صورتی که پس از استفاده اهم متر متوجه شدید عدد صفر را نشان می دهد یا روی یک عدد ثابت است، به احتمال زیاد اهم متر کارایی مناسبی ندارد و سنسور نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

خرابی سنسور دمای پکیج

2. شیر موتوری سه طرفه آسیب دیده است

شیر سه طرفه که درون پکیج های دو مبدله قرار داده شده است، آب گرم را بین شوفاژها به یک اندازه هدایت می کند. این شیر یک ورودی برای وارد شدن آب دارد و با دو خروجی که دارد، آب گرم را به رادیاتورها می رساند. اگر شیر سه طرفه آسیب دیده باشد، حتی اگر مشعل نیز روشن باشد، آب گرم به مبدل دوم وارد نمی شود و از گرم شدن آب پکیج جلوگیری می کند. برای تشخیص خرابی شیر سه طرفه می بایست برق 220 ولت AC وجود داشته باشد. سپس این اقدامات را انجام دهید:

  • پکیج را روی حالت زمستانه تنظیم کنید.
  • شیر محرک موتوری و آب گرم را باز کنید.
  • حال بررسی کنید که زبانه ها کارکرد درستی داشته باشند.
  • با توجه به اینکه شیر سه طرفه در مسیر جریان آب گرم است، ممکن است رسوب بیشتری روی آن تجمع پیدا کند و در کارکرد آن اختلال به وجود بیاورد. بنابراین توصیه می کنیم از نوع پلاستیکی آن استفاده کنید.

شیر سه طرفه متوری آسیب دیده است

3. سوپاپ بای پاس خراب شده است

زمانی که شیر آب گرم باز می‌ شود، جریان آب سرد وارد پکیج شده و سنسورهای دما را فعال می‌ کند. با فعال شدن سنسورها، مشعل پکیج روشن شده و آب سرد در مبدل گرمایی گرم می‌ شود. سپس سوپاپ بای پاس مسیر را برای عبور آب گرم شده به سمت مبدل ثانویه باز می‌ کند. در مبدل ثانویه، گرمای آب گرم اولیه به آب مصرفی منتقل شده و در نهایت آب گرم مصرفی از طریق شیر آب گرم به مصرف می‌ رسد.

در صورت گیر کردن سوپاپ در حالت باز، حتی زمانی که شیر آب گرم بسته باشد، آب گرم به سمت مبدل ثانویه جریان پیدا کرده و باعث هدر رفتن انرژی و سرد شدن آب گرم مصرفی می‌ شود. همچنین در صورت گیر کردن سوپاپ در حالت بسته، هنگامی که شیر آب گرم باز می‌ شود، سوپاپ بای پاس باز نشده و آب گرم به سمت مبدل ثانویه هدایت نمی‌ گردد. در نتیجه آب مصرفی گرم نخواهد شد.

  • برای رفع مشکل با مراجعه به دفترچه راهنمای پکیج، محل دقیق سوپاپ بای پاس را پیدا کنید.
  • با استفاده از آچار مناسب سوپاپ را باز کرده و داخل آن را به طور کامل تمیز کنید تا اثری از رسوب یا جرم باقی نماند.
  • سوپاپ را در محل خود قرار داده و با آچار آن را محکم کنید.
  • در صورتی که با انجام این کار مشکل رفع نشد، لازم است اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

سوپاپ بای پاس خراب شده است

4. فلوسوییچ خراب شده است

فلوسوییچ یا فلومتر قطعه‌ ای در پکیج است که وظیفه‌ آن تشخیص جریان آب گرم مصرفی است. این قطعه با حس کردن جریان آب، به برد پکیج فرمان می‌ دهد تا مشعل را روشن کند و آب را گرم نماید. اگر فلوسوییچ خراب شود، پکیج از باز شدن شیر آب گرم مطلع نشده و در نتیجه مشعل روشن نمی‌ شود و آب گرم نمی گردد. چنانچه این قطعه آسیب ببیند، چراغ چشمک زن نشانگر آب به درستی خاموش و روشن نمی شود و آب گرم در سیستم گردش ندارد.

  • اولین گام برای رفع مشکل خرابی فلوسوییچ، بررسی سیم‌ های آن است. ممکن است سیم‌ ها قطعی یا اتصال کوتاه داشته باشند که با بررسی و در صورت نیاز تعویض آنها می‌ توان مشکل را برطرف کرد.
  • برای تست فلوسوییچ می‌ توان از یک مولتی‌ متر استفاده کرد. با تغییر جریان آب گرم باید مقاومت الکتریکی فلوسوییچ نیز تغییر کند. اگر این اتفاق نیفتد، فلوسوییچ خراب است و باید تعویض شود.

فلوسوییچ خراب شده است

5. مسیر لوله کشی طولانی است

یکی از دلایل گرم نشدن آب پکیج، طولانی بودن مسیر لوله کشی است. زمانی که مسیر لوله کشی آب گرم مصرفی طولانی باشد، آب گرم در طول مسیر گرمای خود را از دست می‌دهد و به مرور سرد می‌ شود. این مشکل به خصوص در فصل زمستان که دمای محیط سردتر است، بیشتر رخ می دهد.

  • در صورت امکان سعی کنید مسیر لوله کشی آب گرم مصرفی را تا حد ممکن کوتاه کنید.
  • برای لوله کشی آب گرم از لوله‌ های عایق‌ دار با ضخامت مناسب استفاده نمایید.
  • از لوله‌ هایی با قطر بزرگتر برای انتقال آب گرم استفاده کنید.
  • همچنین نصب پمپ سیرکولاتور در مسیر لوله کشی می‌ تواند به گردش سریع تر آب گرم و کاهش افت حرارتی آن کمک کند.

طولانی بودن مسیر لوله کشی پکیج

6. آب گرم و سرد پکیج با هم تداخل دارند

یکی دیگر از دلایل سرد بودن آب پکیج این است که آب سرد و آب گرم درون مدار با یکدیگر تداخل پیدا می کنند و انرژی حرارتی هدر می رود. تداخل آب گرم و سرد در مدار پکیج به وضعیتی گفته می‌ شود که در آن، آب سرد به طور ناخواسته وارد مسیر آب گرم می‌ شود. این مشکل معمولا به دلیل خرابی شیر سه طرفه، مشکلات مربوط به لوله کشی یا تجمع رسوب در لوله‌ ها و شیرها رخ می دهد.

  • کلیه لوله‌ ها و اتصالات مربوط به آب گرم و سرد باید از نظر نشتی، فرسودگی و خم شدگی بررسی شوند.
  • رسوب‌ زدایی پکیج و لوله‌ های مربوطه به صورت دوره‌ ای می‌ تواند از ایجاد رسوب و تداخل آب گرم و سرد جلوگیری کند.
  • همچنین لازم است شیر سه طرفه پکیج بررسی و در صورت نیاز تعویض گردد.

7. دبی آب سرد ورودی به پکیج بالا است

اگر آب بیش از حد مجاز به صورت ناگهانی وارد پکیج شود، قطعا دمای آب به درجه دلخواه گرم نمی شود و سرد می ماند. در این شرایط به دلیل ورود حجم زیاد آب سرد به پکیج، فرصت کافی برای گرم شدن آب توسط مبدل‌ های حرارتی پکیج وجود نخواهد داشت. فشار زیاد آب، تنظیم اشتباه شیرهای مصرفی و نصب غیر اصولی پکیج می تواند باعث بروز این مشکل شود.

  • در این حالت برای رفع مشکل باید شیر کنترل فشار آب سرد ورودی به پکیج را چک کنید. این شیر باید طوری تنظیم شود که فشار آب سرد ورودی به پکیج در حد مجاز باشد.
  • همچنین می‌ توان از شیرهای کاهنده دبی در مسیر ورودی آب سرد به پکیج استفاده کرد تا دبی آب سرد کنترل شود.
  • اگر پکیج به طور غیر اصولی نصب شده باشد، باید توسط تعمیرکار مجاز نصب و تنظیم شود.
  • تا حد امکان از باز بودن همزمان شیرهای آب گرم در نقاط مختلف منزل خودداری کنید.

بالا بودن دبی آب سرد ورودی در پکیج

8. آب ورودی به پکیج سرد است

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن آب پکیج، سرد بودن آب ورودی به دستگاه است. در این شرایط سنسور دمای پکیج دمای پایینی را تشخیص می‌ دهد و به مشعل دستور روشن شدن نمی‌ دهد. در نتیجه آب گرم نشده و رادیاتورها نیز گرم نمی‌ شوند. اگر آب ورودی به پکیج بیش از حد سرد باشد، به احتمال زیاد پکیج نمی تواند در زمانی کوتاه آن را گرم کند و به این ترتیب آب خروجی پکیج سرد است.

  • از باز بودن شیر اصلی آب و فشار مناسب آب در لوله‌ ها اطمینان حاصل کنید. در صورت یخ‌ زدگی لوله‌ ها، از روش‌ های مناسب برای ذوب کردن یخ استفاده کنید.
  • دمای آب گرم مصرفی پکیج را در منوی تنظیمات پکیج به دمای مناسب (حدود 60 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید.
  • لوله‌های آب ورودی به پکیج را از نظر گرفتگی و فرسودگی بررسی نموده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، نسبت به تعویض یا رسوب‌ زدایی لوله‌ ها اقدام نمایید.

9. دمای شعله پکیج پایین است

در برخی مواقع دمای شعله پکیج یکی از دلایل رایج سرد شدن آب پکیج است. به طور عادی شعله پکیج باید به اندازه کافی گرم باشد تا آب را به دمای مورد نظر برساند. اما اگر به دلایلی دمای شعله کاهش پیدا کند، گرمایش آب به طور کامل انجام نمی‌ شود و با افت دما یا سرد شدن آب پکیج مواجه خواهیم شد. گاهی حجم شعله در پکیج ممکن است به دلایلی مثل بسته بودن لوله های گاز، افت فشار گاز، عدم تناسب لوله ها و همچنین نشت داشتن آنها رخ دهد و همه این دلایل باعث می شوند آب تا دمای مناسب گرم نشود.

  • از وصل بودن پکیج به برق مطمئن شوید. در صورت افت ولتاژ از یک استابلایزر برق استفاده کنید.
  • الکترود جرقه زن را تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • همچنین باید دمای حداقلی شعله پکیج را با کمک تعمیرکار متخصص تنظیم کنید.
  • این دما به مدل و نوع پکیج بستگی دارد و معمولا بین 50 تا 60 درجه سانتی‌گراد است.

پایین بودن دمای شعله پکیج

برای رفع مشکل سرد شدن آب پکیج با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله به بررسی دلایل بروز مشکل گرم نشدن آب پکیج پرداختیم و راهکارهای رفع هر مشکل را نیز به صورت کامل برای شما ذکر کردیم. در صورتی که از دانش فنی لازم برخوردار هستید، می توانید به کمک مطالب این مقاله و مشاهده فیلم آموزشی آن اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل دستگاه خود انجام دهید. اما اگر در این زمینه دارای تخصص نیستید، بهتر است این کار را به تعمیرکاران مجرب آی پی امداد بسپارید تا در سریع ترین زمان ایراد دستگاه شما تشخیص داده شده و رفع گردد. در صورت نیاز به تعمیرات پکیج گرمایشی خود می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید تا تکنسین متخصص آی پی امداد دستگاه شما را با بهترین کیفیت تعمیر نماید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد