logo logo تعمیرات یخچال در تهران با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

دلایل خالی شدن گاز یخچال

دلایل خالی شدن گاز یخچال
دلایل خالی شدن گاز یخچال
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله دلایل خالی شدن گاز یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست علت های خالی شدن گاز در یخچال فریزر

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
1768

تصور کنید که یک روز درب یخچال را باز می‌ کنید و متوجه می‌ شوید که خنک نیست. این اتفاق می‌ تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که یکی آنها، کم شدن شدن گاز یخچال می باشد و می‌ تواند باعث فاسد شدن مواد غذایی، افزایش مصرف برق و ایجاد بوی نامطبوع شود. در این مقاله به بررسی دلایل خالی شدن گاز یخچال و راه‌ های رفع آن می‌ پردازیم. اگر شما هم به مانند بسیاری از کاربران درگیر این سوالات شده اید که علت خالی شدن گاز یخچال چیست؟ چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده؟ اگر گاز یخچال خالی شود چه میشود؟ آیا گاز یخچال سمی یا خطرناک است؟  صدای خالی شدن گاز یخچال چگونه است؟ خالی شدن گاز یخچال چه علائم یا نشانه هایی دارد؟ و … نگران نباشید و تا انتهای این مقاله از آی‌ پی امداد با ما همراه باشید.

کاربران گرامی سوالات خود را در زمینه دلایل خالی شدن گاز یخچال در انتهای صفحه پرسش نمایید تا کارشناسان مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به صورت آنلاین و کاملا رایگان پاسخگوی شما عزیزان باشند.

ویدیو آموزشی دلایل خالی شدن گاز یخچال

در صورتی که در زمینه خالی شدن گاز یخچال خود نگران هستید و نسبت به دلایل بروز این مشکل اطلاعی ندارید، مشاهده فیلم آموزشی زیر که توسط تکنسین متخصص آی پی امداد آماده شده است، می تواند به شما کمک نماید.

چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده است؟

ابتدا به این مورد میپردازیم که از کجا متوجه شوید گاز دستگاه خالی یا به عبارتی تمام شده است. لازم به ذکر است که با باز ماندن درب یخچال یا به مرور زمان با پیر شدن دستگاه شما گاز یخچال تمام نمی شود. گاز یخچال تنها با نشتی خالی می گردد. گاز یخچال، حتی با یک سوراخ خیلی ریز که با چشم هم قابل دیدن نیست، خارج میشود و به مرور زمان کاملا خالی میشود. در ادامه به بررسی نشانه های تمام شدن گاز یخچال خواهیم پرداخت:

  • از عمده نشانه های خالی شدن گاز، گرم شدن و سرد نکردن یخچال می باشد.
  • اگر یخچال فریزر شما  یکسره کار کرده و اتومات نمی کند، یکی از دلایل آن نشتی در لوله های گاز می باشد.
  • در صورتی که موتور یکسره کار می کند، گاز یخچال شما در حال تمام شدن است یا به عبارتی نشتی دارد.
  • اگر لوله برگشت گرم شده باشد و صدای کمپرسور تغییر پیدا کند نشانه دهنده خالی شدن گاز یخچال است.
  • چنانچه فریزر سرما داشته باشد، اما یخچال برودت خود را از دست داده باشد، احتمالا نشتی گاز وجود دارد و کم کم فریزر هم سرمای خود را از دست می دهد.

چرا گاز یخچال خالی میشه

اگر گاز یخچال خالی شود چه میشود؟

در صورتی که گاز یخچال خالی شود، دیگر نمی‌ تواند سرمای لازم برای خنک کردن مواد غذایی را تولید کند. در نتیجه دمای داخل یخچال به تدریج افزایش می‌ یابد و در نهایت مواد غذایی فاسد می‌ شوند. علاوه بر این، خالی شدن گاز یخچال می‌تواند مشکلات دیگری را نیز به وجود آورد، از جمله:

  • اگر گاز یخچال خالی شود، کمپرسور برای جبران کمبود سرما باید دائما کار کند. این مسئله باعث استهلاک بیشتر کمپرسور و افزایش مصرف برق یخچال می شود.
  • گاز یخچال برای تبادل گرما بین داخل و خارج یخچال ضروری است. اگر گاز یخچال خالی شود، این تبادل گرما به درستی انجام نمی‌ شود و ممکن است در لوله‌ های اواپراتور یخ ایجاد گردد.
  • گاز یخچال بی‌ بو است، اما اگر نشتی داشته باشد، ممکن است بوی نامطبوعی در داخل یخچال ایجاد شود.

علت خالی شدن گاز یخچال چیست؟

خالی شدن گاز یخچال به کاهش یا از بین رفتن کامل گاز مبرد در سیستم خنک کننده یخچال گفته می شود. گاز مبرد که به آن فریون نیز گفته می شود، ماده ای است که در داخل لوله های یخچال گردش می کند و با جذب گرما از داخل یخچال، آن را خنک نگه می دارد. اگر گاز یخچال خالی شود، سیستم خنک کننده دیگر به درستی کار نمی کند و داخل یخچال گرم می شود. این مسئله می تواند منجر به فاسد شدن مواد غذایی، رشد باکتری و کپک، و سایر مشکلات شود. دلایل مختلفی برای تمام شدن گاز یخچال وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم:

1. عمر بالای یخچال و فرسوده شدن لوله ها

  • با گذشت زمان، لوله های فلزی داخل یخچال می توانند پوسیده و فرسوده شوند. این مشکل به ویژه در یخچال های قدیمی تر که از لوله های مسی یا آلومینیومی استفاده می کنند، رایج تر است.
  • همچنین رطوبت و مواد شیمیایی موجود در هوا می تواند باعث خوردگی فلز شده و به مرور زمان باعث ایجاد سوراخ در لوله ها شود.
  • هنگامی که لوله ها پوسیده یا فرسوده شوند، می توانند نشتی ایجاد کنند و گاز مبرد از سیستم خنک کننده یخچال خارج شود.

فرسوده شدن لوله های یخچال

2. وارد شدن ضربه به لوله های یخچال

  • اگر ضربه به اندازه کافی شدید باشد، می تواند باعث سوراخ شدن لوله های سیستم خنک کننده و خالی شدن آن از یخچال می شود.
  • همچنین وارد شدن ضربه می تواند باعث ترک خوردن لوله ها شود. ترک ها ممکن است در ابتدا قابل مشاهده نباشند، اما با گذشت زمان می توانند بزرگتر شده و منجر به نشتی گاز شوند.
  • در برخی مواقعضربه می تواند به طور مستقیم به کمپرسور که قلب سیستم خنک کننده است، آسیب برساند که منجر به نشت داخلی گاز و خالی شدن آن از یخچال خواهد شد.

3. نصب نادرست یخچال

  • در حین جابجایی و نصب نادرست یخچال، ممکن است لوله های سیستم خنک کننده خم، فشرده یا ساییده شوند. این آسیب ها باعث ایجاد سوراخ یا ترک در لوله ها و نشتی گاز می گردد.
  • همچنین لرزش و تکان های شدید یخچال در حین جابجایی و یا عدم تراز صحیح آن پس از نصب، می تواند به اتصالات لوله ها و شیرها فشار وارد کند و باعث نشت گاز شود.

چگونه محل سوراخ شدن لوله گاز یخچال را پیدا کنیم؟

پیدا کردن محل نشت گاز یخچال میتواند موجب کارکرد بیشتر کمپرسور یخچال و داغ شدن و در نتیجه وارد شدن صدمات جدی به کمپرسور شود. به این منظور در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی چگونگی یافتن محل سوراخ شدن لوله گاز یخچال بپردازیم:

  • در مسیر داخلی لوله های گاز یخچال مقداری روغن وجود دارد. پس اگر جایی در لوله گاز شما دچار سوراخ شدگی باشد، باید شما شاهد خروج مقداری روغن نیز در آن منطقه باشید.
  • یکی دیگر از راه های پیدا کردن محل سوراخ شدگی لوله گاز یخچال، پیدا کردن نقطه ای که دچار یخ زدگی یا برفک زدگی شده است، میباشد؛ زیرا با توجه به سرد بودن گاز یخچال، خروج آن و در مجاورت هوای آزاد قرار گرفتنش میتواند موجب یخ زدگی و ایجاد برفک در قسمت هایی از لوله گردد.
  • روش دیگر آغشته کردن مسیر لوله گاز یخچال به کف صابون است که در صورت وجود نشتی شما شاهد ایجاد حباب در مناطقی از لوله خواهید بود.
  • اگر با انجام مراحل فوق موفق به تشخیص محل سوراخ شدن لوله گاز نشدید، میتوانید برای این کار از تعمیرکار متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

چگونه نشتی گاز یخچال را پیدا کنیم

سوالات مهم درباره نشتی گاز یخچال

نشتی گاز یخچال می‌ تواند یک مشکل جدی باشد که منجر به فاسد شدن مواد غذایی، افزایش مصرف برق و خطرات سلامتی شود. در این بخش برخی از سوالات مهم و پرتکراری که در زمینه نشتی گاز یخچال مطرح می شوند را بررسی خواهیم کرد:

گاز یخچال در کدام قسمت قرار دارد؟

اما در نحوه اول باید ببینیم گاز در کجای یخچال است تا در صورت نیاز به عیب یابی یخچال برای رفع مشکل گاز بتوانیم اقدام کنیم.

  • اگر تا به حال به پشت یخچال خود دقت کرده باشید، احتمالا متوجه یک لوله کشی شبکه ای فلزی میشوید.
  • این لوله ها از کندانسور، رادیاتور، یخساز، اواپراتور، کمپرسور و سایر نقاط یخچال عبور کرده اند و محل عبور گاز یخچال هستند.
  • کمپرسور قلب عملیاتی یخچال است که گاز را در مسیر این لوله ها به حرکت در می آورد.
  • گاز یخچال در جا یخی یخچال تمامی سرمای خود را به مواد داخل جا یخی می دهد و خود گرم می شود و توسط کمپرسور دوباره به سمت مبرد یا گاز فشرده خنک کننده برگشت داده می شود.

گاز یخچال چند سال کار میکند؟

به طور کلی گاز یخچال باید در تمام طول عمر دستگاه دوام بیاورد و نیازی به شارژ مجدد به صورت دوره‌ ای نداشته باشد. سیستم خنک کننده یخچال به گونه‌ ای طراحی شده است که یک سیستم بسته باشد و گاز مبرد درون آن به طور مداوم در گردش باشد و از آن خارج نشود. اما فاکتورهای مختلفی می توانند بر عمر گاز یخچال و نشتی آن تاثیر بگذارند، از جمله:

  • یخچال هایی که با قطعات با کیفیت بالا ساخته شده اند، معمولا سیستم خنک کننده مقاوم تری دارند و گاز آنها دیرتر خالی می شود.
  • اگر از یخچال به درستی استفاده و نگهداری شود، طول عمر گاز آن افزایش پیدا می کند.
  • با گذشت زمان و استفاده مداوم، قطعات سیستم خنک کننده یخچال از جمله لوله ها، اتصالات و کمپرسور به تدریج فرسوده می شوند و احتمال نشتی گاز را افزایش می دهد.

با وجود اینکه گاز یخچال نیاز به شارژ دوره‌ای ندارد، توصیه می شود که به طور مرتب توسط یک تکنسین متخصص، از نظر نشتی و عملکرد صحیح بررسی شود.

صدای خالی شدن گاز یخچال چگونه است؟

صدای خالی شدن گاز یخچال می تواند به صورت های مختلفی باشد، اما به طور کلی صدایی شبیه به هیس یا سوت است. این صدا به دلیل خروج گاز مبرد از یک سوراخ یا ترک در لوله های سیستم خنک کننده ایجاد می شود. شدت و بلندی صدا می تواند بسته به اندازه نشتی و محل آن متفاوت باشد. در موارد جزئی، ممکن است فقط صدای ضعیف هیس هیس از یخچال به گوش برسد، در حالی که در موارد شدیدتر، ممکن است صدای سوت بلندی به همراه لرزش و تکان های یخچال ایجاد شود.

بوی گاز یخچال چگونه است؟

  • گاز بوی خیلی بدی دارد و همانند بوی گندیدن و یا فاسد شدن مواد غذایی است.
  • به همین دلیل برخی از افراد نشتی گاز یخچال خود را با بوی فساد غذا اشتباه می گیرند.
  • در هر صورت اگر به هر دلیل ماده ای در یخچال شما فاسد نشده است و چند روزی است که یخچال شما بوی خوبی ندارد باید به نشتی گاز یخچال شک کنید.

آیا گاز یخچال سمی یا خطرناک است؟

گاز یخچال، که به آن فریون نیز گفته می شود، ماده ای است که در سیستم خنک کننده یخچال ها و سایر لوازم برودتی استفاده می شود.

  • در یخچال های قدیمی از آمونیاک به عنوان گاز مبرد استفاده می شد که سمی و خطرناک بود و در صورت نشت می توانست باعث مسمومیت افراد شود.
  • گاز یخچال از نوع فریون R22 ,R134 و R600 معمولا  گرفته می شود که گازی بی رنگ است و از نظر استاندارد خطر سلامتی زیادی برای انسان ندارد.
  • البته نباید در معرض مستقیم استنشاق این گاز قرار بگیرید و در صورت استشمام این بو باید فورا درب و پنجره ها را باز کنید تا هوا تهویه شود.
  • با این حال، هنوز هم باید احتیاط کرد زیرا این گازها می توانند در صورت نشت در مقادیر زیاد خطرناک باشند.

آیا گاز یخچال قابل اشتعال است؟

  • گازهای مبرد قدیمی که در یخچال های قدیمی استفاده می شد، بسیار قابل اشتعال بود و در صورت نشت می توانست خطر انفجار را به همراه داشته باشد.
  • در یخچال‌های جدید از گازهای HFC و HCFC استفاده می‌ شود که قابلیت اشتعال کمتری دارند.

روش های جلوگیری از نشت گاز یخچال

برای اینکه بتوانید از بروز مشکل نشت گاز در یخچال خود پیشگیری نمایید، می توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • یخچال خود را به طور مرتب تمیز کنید؛ زیرا گرد و غبار و کثیفی می تواند باعث انسداد لوله های اواپراتور و کم شدن کارایی کمپرسور شود.
  • از یخچال خود به درستی استفاده کنید. درب یخچال را بیش از حد باز نگذارید و از قرار دادن غذاهای داغ داخل آن خودداری کنید.
  • یخچال خود را به طور مرتب توسط یک تکنسین متخصص سرویس کنید تا نشتی ها و سایر مشکلات احتمالی را که می تواند منجر به خالی شدن گاز یخچال شود، بررسی شود.
  • لوله های سیستم خنک کننده را به طور مرتب از نظر علائم خوردگی، فرسودگی یا ترک خوردگی بررسی کنید. اگر متوجه آسیب شدگی به لوله ها شدید، باید فورا آنها را تعویض کنید.
  • مطمئن شوید که تمام اتصالات لوله ها محکم و عاری از نشتی هستند. در صورت نیاز از گیره یا نوار لوله کشی استفاده کنید.
  • از ضربه خوردن به یخچال خودداری کنید؛ زیرا وارد شدن ضربه خوردن به یخچال می تواند به لوله ها و اتصالات آسیب برساند و منجر به نشتی گاز شود.

برای رفع مشکل نشتی گاز یخچال با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله از آی پی امداد، کلیه مطالب مهم در زمینه نشانه ها و دلایل خالی شدن گاز یخچال، نحوه پیدا کردن محل نشتی، عواقب خالی شدن گاز و سایر موارد ضروری پرداختیم. لازم به ذکر است که هرگز سعی نکنید خودتان نشتی گاز یخچال را تعمیر کنید؛ زیرا این کار خطرناک است و می‌ تواند منجر به آسیب های جدی شود. بنابراین اگر بوی گاز یخچال را احساس کردید و یا متوجه نشتی گاز در آن شده اید، بهتر است سریعا از یک تکنسین متخصص برای رفع مشکل، نشتی یابی و شارژ مجدد گاز یخچال خود کمک بگیرید. متخصصین مجموعه آی پی امداد سال هاست که در زمینه تعمیرات یخچال فعالیت کرده و می توانند نشتی گاز یخچال شما را سریعا عیب یابی و رفع کنند. از این رو برای استفاده از این خدمات می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس حاصل نمایید.

3.9/5 - (40 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

442 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مریم 16 فروردین 1403

    سلام وقت شما بخیر نشت یابی وشارژگاز در منزل امکان پذیره؟؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 فروردین 1403

      درود، بله برای نشتی یابی، وکیوم و شارژ گاز یخچال خود می توانید با شماره 02158941 تماس بگیرید.

      پاسخ دادن
  • محمدسعید احمدی 10 اسفند 1402

    سلام خسته نباشید یخچال_فریزر ما که 10 ماه نیست صفر خریداری کردیم سرد نمیکرد و کامل گرم شد داخلش تعمیر کار اومد دیدش گفت گاز نداره و گفت اینجا گاز مدل 600 رو خطرناکه داخل خونه و قابل اشتعاله. بعد از اینکه یخچال رو برد داخل تعمیرگاهش، بعد 2 روز زنگ زد گفت کندانسور خرابه و تعویض بشه بهتره و 400 هم هزینشه و شارژ گاز رو هم گفته بود یک و ششصد. میخوام مطمعن شم ایا خراب شدن کندانسور اونم به این زودی درسته و اگه درسته اصلا ربط داره به خالی شدن گاز؟ ممنونم اگه جواب بدید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 10 اسفند 1402

      درود، اگر یخچال سرد نمی کند، به جز گاز می تواند مربوط به ترموستات یا سنسور، کمپرسور یا برد الکترونیکی دستگاه باشد که باید این موارد نیز بررسی شوند؛ زیرا معمولا یخچال فریزر در مدت زمان 10 ماه دچار خرابی کندانسور نمی شود.

      پاسخ دادن
1 9 10 11
اینستاگرام آی پی امداد