logo logo تعمیرات یخچال فریزر با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

دانستنی هایی از یخچال

دانستنی هایی از یخچال
دانستنی هایی از یخچال
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله دانستنی هایی از یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست دانستنیهایی از نحوه استفاده و نگهداری یخچال

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
17

یخچال فریزر یکی از مهمترین لوازم آشپزخانه است که هرروزه توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو علاوه بر ویژگی های ظاهری، نکات و دانستنی هایی از یخچال وجود دارد که بهتر است به هنگام خرید یا استفاده از یخچال از این نکات اطلاع داشته باشید. در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی آی پی امداد به سراغ دانستنی های لازم درباره یخچال رفته ایم. چه چیزهایی در مورد یخچال وجود دارد که نمی دانید؟ تمام سوالاتی که در ذهنتان از نحوه عملکرد یخچال دارید را در این مقاله پاسخ خواهیم داد.

کاربران گرامی، اگر سوال یا نکته ای در زمینه دانستنی های یخچال دارید، میتوانید در قسمت دیدگاه های همین مقاله و یا بخش پرسش و پاسخ با کارشناسان تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی آی پی امداد و سایر کاربران در میان بگذارید!

تمام دانستنی های یخچال که نمیدانید!

دانستنیهایی از یخچال

چه سوالاتی ذهنتان را در رابطه با نحوه ساخت و عملکرد یخچال و همچنین نگهداری و مراقبت از یخچال درگیر کرده است؟ سوالات خود را از ما بپرسید! ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با دانستی های یخچال که نمی دانید، آشنا کنیم. در ابتدا به معرفی انواع مدل های یخچال فریزر و سپس قطعات یخچال می پردازیم. قطعاتی که هریک عملکرد ویژه خود را دارند. پس از آن به سراغ نحوه عملکرد یخچال و تولید سرما می رویم. در ادامه نیز چند نکته مهم در رابطه با دانستنی هایی از یخچال فریزر و نکات مهم استفاده از آن می گوییم تا بتوانید به کمک آن ها به افزایش عمر مفید یخچال کمک کنید.

آشنایی با انواع یخچال فریزر

انواع یخچال فریزر

پیش از اینکه به بررسی نکات مهم استفاده از یخچال و ذکر دانستنی های یخچال برای شما بپردازیم، بهتر است با انواع یخچال فریزرهای موجب در بازار آشنایی لازم را پیدا کنید.

یخچال فریزر بالا و پایین

یخچال فریزرهای معمولی به دو دسته فریزر بالا و فریزر پایین دسته بندی می شوند که مدل فریزر بالای آنها بسیار مرسوم است. این مدل یخچال ها نسبت به سایر مدل ها دارای قیمت ارزان تری هستند و تنها نکته منفی برای آنها ظاهری قدیمی یخچال است. البته این نوع یخچال فریزر دارای مصرف انرژی پایین تری نیز می باشد. یخچال های مدل فریزر پایین نیز کارایی کمتری نسبت به مدل فریزر بالا دارند و هزینه های بیشتری نیز ایجاد خواهند کرد.

یخچال دوقلو و ساید بای ساید

نوعی دیگر از یخچال های مدل جدید و پرکاربرد توسط مصرف کنندگان مدل های دوقلو و ساید بای ساید است که در طرح های متنوعی تولید و عرضه می شوند. اندازه این نوع یخچال ها بزرگتر بوده و هریک از نیمه های آن به یخچال و فریزر تقسیم بندی شده اند. برای قرار دادن این یخچال ها در آشپزخانه نیاز به فضای بزرگتری است و درب دستگاه نیز از وسط به سمت طرفین باز می شود.

یخچال درب فرانسوی

یخچال های درب فرانسوی نسبت به سایر مدل ها دارای قیمت بالاتری هستند و اندازه و ابعاد آنها مشابه یخچال های ساید می باشد. در این مدل یخچال ها حدود یک سوم بخش پایینی دستگاه به فریزر اختصاص پیدا کرده است. همچنین در برخی از مدل های این یخچال ها یک درب مخصوص برای فریزر در نظر گرفته شده است. به طور کلی می تواند گفت این مدل یخچال ها از چهار درب شتکیل شده است. استفاده از هریک از درب های کوچک یخچال فرانسوی موجب می شود تا با هر بار باز کردن درب، رسمای کمتری از یخچال خارج گردد.

دانستنی های قطعات و اجزای یخچال

با اجزای مکانیکی یخچال فریزر بیشتر آشنا شوید:

  • کمپرسور
  • کندانسور (رادیاتور خنک کننده)
  • فیلتر یا درایر
  • اواپریتور (محفظه تولید یخ )
  • لوله مویی
  • رله استارت یا رله راه انداز موتور
  • اورلود یا محافظ جریان دریافتی موتور
  • دوشاخه
  • سیم های رابط
  • لامپ
  • سرپیچ و کلید معکوس لامپ

قطعات یخچال

اجزاء الکتریکی یخچال را بشناسید:

  • برد الکترونیکی
  • ترمودیسک
  • ترموفیوز
  • المنت
  • سنسور محیطی یخچال و فریزر

چگونه یخچال سرما تولید میکند؟

اگر بخواهیم چگونگی تولید سرما در یخچال در یک جمله و خلاصه شرح دهیم ، فرآیند تبدیل گاز به مایع و مایع به گاز در نهایت تولید سرما می کند. در ادامه با دقت بیشتری به این موضوع می پردازیم.

  • گازها تحت فشار زیاد به حالت مایع درآمده و در این تغییر حالت درجه حرارت گاز افزایش می یابد.
  • حال چنانچه گاز مایع در محیطی باز تز از محیط قبلی قرار گیرد، به حالت فوران درآمده، تبخیر شده و دمای آن کاهش پیدا کرده و در نهایت به صورت یک سرما ساز عمل می نماید.

راهنمای پنل و چراغ های هشدار دهنده یخچال

به طور کلی می توان گفت در انواع مدل های مختلف یخچال فریزرها سه چراغ به رنگ های قرمز، سبز و زرد تعبیه شده است که می توان آنها را به عنوان چراغ های هشداردهنده عملکرد دستگاه در نظر گرفت. چراغ قرمز نشان دهنده این است که عملیات سرماسازی یخچال و سایر عملکردهای آن به خوبی انجام نمی شود که می تواند به دلیل خرابی قطعات مختلف باشد. از این رو نباید چراغ قرمز روی پنل یخچال روشن باشد. چراغ سبز نشان می دهد که جریان برق ورودی به یخچال فریزر مناسب بوده و دستگاه کارکردی بدون مشکل دارد. معمولا در کنار چراغ زرد یک کلید مخصوص وجود دارد که اتصالات را به صورت مستقیم در می آورد تا سرما به حدّ کافی برسد و چراغ قرمز خاموش شود. با خاموش کردن این کلید در این هنگام، چراغ زرد هم خاموش می شود.

نکات نگهداری مواد غذایی در یخچال فریزر

نگهداری مواد غذایی در یخچال

در این بخش از دانستنی هایی از یخچال قصد داریم به بررسی نکات مهم به هنگام نگهداری از مواد غذایی مختلف در یخچال فریزر بپردازیم. به طور کلی برای اینکه مواد غذایی درون یخچال دیرتر خراب شده و سالم بمانند، باید آنها را در ظروفی جداگانه گذاشته و آنها را بر روی هم قرار ندهید تا سرما به مواد غذایی برسد. همچنین بهتر است بیش از اندازه نیاز خود مواد غذایی در یخچال انبار نکنید؛ زیرا موجب خراب شدن آنها می شود. همواره بهتر است از مدت زمان لازم برای نگهداری از مواد غذایی مختلف درون یخچال خود اطلاعات کافی داشته باشید. باید دقت کنید که هریک از مواد غذایی قابلیت نگهداری در یخچال فریزر طبق مدت زمان مشخصی دارند و بیش از این مدت نمی توان آنها را نگهداری کرده و فاسد خواهند شد.

نحوه تمیز کردن یخچال فریزر

یکی دیگر از دانستنی های یخچال که باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید، چگونگی تمیز کردن یخچال فریزر است؛ زیرا عدم تمیز کردن سدتگاه طی بازه زمانی معین می تواند منجر به خرابی هریک از قطعات و کارکرد نادرست یخچال شود. بهتر است هرچند وقت یکبار تمامی مواد غذایی و وسایل درون یخچال فریزر را به صورت کامل بیرون آورده و طبقات و قفسه ها را نیز خارج کنید. با استفاده از موارد طبیعی نظیر سرکه و جوش شیرین یا مایع ظرفشویی و آب می توانید اقدامات لازم را در جهت شستشوی قفسه ها و نقاط مختلف یخچال فریزر انجام دهید. همچنین می توانید کویل های کندانسور پشت یخچال که گرد و خاک زیادی در آن جمع می شود را به طور کامل گردگیری کنید تا مشکلی برای کارکرد دستگاه رخ ندهد.

دانستی های استفاده از یخچال

نکات استفاده از یخچال

چند دانستنی مهم یخچال که در هنگام استفاده از یخچال باید بدانید، عبارتند از:

  • یخچال را به دور از وسایل گرمایشی یا گازسوز قرار دهید.
  • پشت یخچال حتما حدود 10 الی 20 سانتی متر با دیوار فاصله داشته باشد.
  • درب یخچال را در زمان زیاد باز نگذارید.
  •  برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی زیر یخچال، باید از سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • چنانچه قصد سفر طولانی را دارید بهتر است آن را از برق بکشید.
  • برای تمامی وسایل الکترونیکی از محافظ استفاده نمایید.
  • برای تمیز کردن یخچال از چاقو یا وسایل تیز برنده استفاده نکنید.
  • بعد از اینکه یخچال را تمیز کردید، مدتی در آن را باز نمایید تا بوی نامطبوع خارج شود.
  • چنانچه یخچال شما مدل برفکی (دیفراست) می باشد، مرتبا نسبت به برفک زدایی اقدام نمایید.
  • مواد غذایی را داخل یخچال به گونه ای قرار دهید (از تراکم زیاد جلوگیری نمایید) که گردش هوا به راحتی انجام شود.
  • مواد غذایی داخل فریزر را در ظروف در بسته یا نایلکس نگهداری نمایید.

نتیجه گیری از دانستنی هایی از یخچال فریزر

در این مقاله توانستید با مهمترین نکات و دانستنی های یخچال که باید نسبت به آنها اطلاعات کافی داشته باشید، آشنا شوید. به طور کلی در این مقاله از آی پی امداد در رابطه با انواع یخچال فریزر، قطعات یخچال، نحوه سرماسازی یخچال و نکات مربوط به پنل و چراغ های دستگاه، نحوه تمیز کردن یخچال و نکات مربوط به استفاده صحیح از دستگاه اطلاعات لازم را به دست آورید. همچنین اطلاع پیدا کردن از این نکات می تواند به هنگام خرید یخچال نیز به شما کمک زیادی نماید. در صورتی که به هنگام استفاده از یخچال خود با مشکلاتی مواجه شده اید، می توانید برای تعمیر یخچال از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • اعظم سالاری 14 آبان 1401

    باسلام. دودکش رادیاتور ما از زیرزمین به پشت بام دقیقن ازپشت یخچال وفریزر رد میشه. آیااین گرمای همیشگی برای یخچال مضره؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 16 آبان 1401

      سلام، خیر. ولی با دیوار فاصله داشته باشه

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد