logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تاریخچه کولر گازی

تاریخچه کولر گازی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تاریخچه کولر گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در فصل‌های گرم سال و یا حتی سرد سال در این دوران بیشتر مردم به سراغ کولر گازی می‌روند. کولر گازی در گذشته یک اختراع لوکس محسوب می‌شد، که افراد زیادی توانایی خرید و تهیه آن را نداشتند. اما امروز یک وسیله کاربردی و ضروری است که به ما را می‌دهد تا به راحتی خانه، محل کار، بیمارستان‌ها و سایر مراکز را در دمای ایده‌آل تنظیم نمایید. در ادامه قصد داریم با بررسی تاریخچه کولر گازی و نحوه کار کرد آن شما را بشیتر آشنا کنیم. این مقاله را تا انتها همراهی کنید.

اولین نظریه در تاریخچه کولر گازی

در دهه 1840 دکتر جان گوری معتقد بود که خنک بودن دمای محیط از بسیاری بیماری‌ها مانند مالاریا جلوگیری می‌کند. در آن زمان برای خنک کردن بیمارستان‌ها از یخ‌هایی که از رودخانه و دریاچه‌های یخ زده جمع آوری می‌شد استفاده می‌کردند. دکتر جان گوری یک دستگاه خنک کننده اختراع کرد که با استفاده از یک کمپرسور، آب و باد گیر‌ها یخ تولید می‌کرد. جان گوری در سال 1851 اختراع خود را ثبت کرد اما به دلیل مرگ حامی مالی، او نتوانست این اختاع خود را به تولید انبوه برساند.

اولین اختراع کولر گازی

در ادامه مقاله تاریخچه کولر گازی با اولین اختراع کولرگازی آشنا می شوید. ایده خنک کننده مصنوعی یا همان کولر گازی برای چندین سال متوقف شد. تا اینکه بعد از مدتی مهندس ویلیس کریر کاری کرد که منجر به اختراع کولر گازی‌های الکتریکی و مدرن امروزی شد. ویلیس در شرکت بوفالو فورج کار می‌کرد او وظیفه داشت مشکل رطوبتی را که باعث چروک شدن مجله‌ها می‌شد رفع کند.

مهندس کریر از طریق آزمایش‌هایی، سیستمی طراحی کرد که رطوبت را با استفاده از کویل‌های خنک کنندهکنترل میکرد. او موفق شد دستگاه تصفیه هوا را اختراع و ثبت نماید. او بعد از مدتی از شرکت فورج جدا شد و با تعدادی مهندس دیگر شرکت کریر را تاسیس کرد.

کولر گازی در خانه

با آنکه فناوری در سیستم‌های خنک کننده پیشرفت‌های زیادی داشت هم چنان این دستگاه ها برای خانه‌ها بسیار گران و بزرگ بودند. فریجیدر در سال  1929 با استفاده ازفناوری تبرید، یک خنک کننده با سیستم تقسیم جدید را به بازار معرفی کردکه به اندازه کافی برای مصارف خانگی کوچک بود. اما این خنک کننده نیز بسیار گران بود وبرای نصب نیاز به یک اتاقک جداگانه داشت. بعد از مدتی فرانک فاوست که در جنرال الکتریک کار میکرد این قابلیت‌ها را ارتقا داد. شرکت جنرال الکتریک در فاصله زمانی 1930-1931 حدود 32 نمونه از خنک کننده‌ها را تولید کرد. مدتی بعد کولر گازی‌هایی اختراع شدند که قابلیت نصب بر روی پنجره را دارا بودند اما همچنان این دستگاه‌ها قیمت بالای داشتند.

کولر گازی‌های استاندارد

با افزایش استفاده از تهویه مطبوع و سیستم خنک کننده در دهه 1970، قانون‌هایی برای کاهش مصرف انرژی و استفاده از آن به صورت بهینه به تصویب رسید. این قانون سبب شد که دستگاه‌هایی با مصرف انرژی بهینه تولید شوند. این روند تا جایی ادامه داشت که امروزه کولر گازی های جدید حدود 50 درصد و یا حتی بیشتر نسبت به کولر گازی های سال 1990 مصرف می‌کنند.

کولر گازی های جدید کم مصرف

در سال‌های اخیر کولر گازی‌هایی اختراع شده‌اند، که کارایی و بازده بسیار بالایی نسبت به نمونه‌های قدیمی خود دارند. کولر گازی‌های جدید با آنکه قدرت بیشتری دارند اما با این حال نسبت به مدل‌های قدیمی به محیط زیست تا حد الامکان آسیب نمیرسانند. پیش بینی می‌شود مصرف این کولر گازی‌ها را حدود 50 درصد دیگر میتوان کاهش داد، بدون آنکه از قدرت آنها کم شود.

کولر گازی هوشمند

در سال‌های اخیر کولر گازی‌های هوشمندی اختراع شده‌اند که قابلیت‌های زیادی دارند. این کولر گازی‌های جدید و هوشمند را از طریق وصل شدن به اینترنت میتوان آن را از هر جایی که در دنیا باشید کنترل نمایید. این کولر گازی‌ها دارای اسکن هوشمند می‌باشند که موقعیت کاربران را تشخیص می‌دهد تا عملکرد خود را بهتر انجام دهد و صدها قابلیت دیگر.

دیدگاه های خود را در مورد تاریخچه کولر گازی در بخش دیدگاه همین مطلب مطرح نمایید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد