logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

کولرگازی با چی کار میکنه؟

کولرگازی با چی کار میکنه؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله کولرگازی با چی کار میکنه؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، از اینکه برای آشنایی با کولرگازی و نحوه کار آن سایت آی پی امداد را انتخاب کرده اید بسیار خوشحالیم و تلاش میکنیم در این مطلب به یکی از پر تکرارترین سوالات شما در مورد اینکه آیا کولرگازی با گاز کار می کند؟ پاسخ دهیم. همچنین در این مطلب قصد داریم با معرفی اجزای کولرگازی و نحوه کارکرد آن ها بیشتر آشنا شویم. آنچه در ادامه خواهید خواند حاصل تلاش تیم نویسندگان برای جمع آوری اطلاعاتی است که تکنسین های مجموعه آی پی امداد در اختیار آن ها قرار داده اند. امیدواریم خواندن مطلب کولرگازی با چی کار میکنه برای شما مفید باشد. با آی پی امداد همراه باشید.

کولر گازی با برق کار میکند یا گاز؟

در همین ابتدای مطلب کولرگازی با چی کار میکنه؟ اجازه دهید صریح و روشن پاسخ سوال شما را بگوییم. اگر تصور میکنید منظور از کولرگازی، دستگاه تهویه مطبوعی است که با استفاده از گاز شهری به خنک کردن و تهویه هوای محیط می پردازد، پاسخ این سوال “خیر” است.

دلیل نام گذاری کولرگازی این است که اساس کارکرد آن با استفاده از “گاز مبرد” است. اما برخی از افراد ممکن است برداشت دیگری از نام این دستگاه داشته باشند. سوال دیگری که بسیاری از کاربران می پرسند، این است که کولرگازی با برق کار می کند یا گاز. در حقیقت کولرگازی مانند سایر دستگاه های الکتریکی به انرژی برق نیاز دارد و به هیچ عنوان از گاز قابل اشتعال برای خنک کردن محیط استفاده نمی کند.

گاز مبرد کولرگازی چیست؟

حال که در پاسخ به این سوال که کولرگازی با چی کار میکنه متوجه شدید که دستگاه با گاز مبرد کار می کند، قصد داریم به بررسی این گاز بپردازیم. گاز مبرد یا سرماساز همان گازی است که در کولرگازی و در قسمت کمپرسور قرار دارد و با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز، چرخه سرماسازی این دستگاه را تکمیل می کند و عملیات خنک سازی محیط را انجام می دهد.

  • گاز مبرد کولرگازی که فریون نام دارد، در دمای اتاق در فاز گازی قرار دارد. در صورتی که این گاز خنک یا فشرده شود، به مایع تبدیل می گردد.
  • از ویژگی های گاز مبرد کولرگازی می توان به این مورد اشاره کرد که قابل اشتعال نیست و نمی سوزد. همچنین هیچ رنگ و بویی نیز ندارد.

گاز مبرد کولرگازی چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در کولر گازی خنک سازی محیط چگونه توسط گاز مبرد انجام میشود؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال ابتدا لازم است قسمت های مختلف کولرگازی را بشناسید و با وظایف آن ها آشنا شوید.

اجزای مختلف کولر گازی و وظایف آنها

در ادامه به بررسی نحوه کارکرد هریک از اجزای کولرگازی برای شما خواهیم پرداخت:

کمپرسور

  • در یک کلام، کمپرسور قلب کولرگازی است و همانطور که انسان بدون قلب زنده نمی ماند، کولرگازی نیز بدون کمپرسور عملا دستگاهی بی فایده است که هیچ کاربردی ندارد.
  • کمپرسور عملیات مکش و دهش گاز مبرد را انجام می دهد.
  • عملیات مکش شامل گرفتن گاز مبرد از اواپراتور در یونیت داخلی و سپس فشرده کردن و افزایش فشار و دمای آن است و عملیات دهش هدایت این گاز پرفشار به سمت کندانسور است.

کندانسور

  • همانطور که در قسمت قبلی گفتیم، دومین مقصد گاز پرفشار و داغ، کندانسور است، نام دیگر کندانسور تقطیر کننده است.
  • کندانسور متشکل از لوله های نازک مسی و صفحات آلومینیومی با ساختار شبکه ای است که گاز مبرد در آنجا پس از جذب گرما و انتقال آن توسط فن به بیرون تبدیل به مایع میشود.

شیر انبساط

  • این شیر دارای شبکه ای از لوله های مویی از جنس مس است که بین سیم پیچ های سرد اواپراتور و گرم کندانسور قرار گرفته است و وظیفه آن کنترل میزان مبردی است که قرار است وارد اواپراتور شود.

شیر انبساط کولرگازی

فن

  • اگر دقت کرده باشید در توضیح کندانسور گفتیم که قسمتی به نام فن دارد که میتواند گرمای گاز مبرد را گرفته و آن را به محیط بیرون منتقل می کند.
  • این فن سه یه چهار پره دارد و درون باکس فلزی قرار دارد و یک موتور آن را با سرعت می چرخاند.
  • یکی از مهم ترین قطعات در یونیت داخلی کولرگازی فن خنک کننده است که به صورت استوانه ای بلند درون اواپراتور قرار دارد و وظیفه آن این است که هوای گرم و آلوده محیط را می گیرد و در تولید باد خنک و تمیز نقش مهمی ایفا می کند.

اواپراتور

  • این قسمت با نام سیم پیچ خنک کننده نیز شناخته میشود؛ زیرا به صورت لوله های مسی حلقوی است که یک روکش آلومینیومی روی آن قرار گرفته است.
  • زمانی که گاز مبرد وارد لوله های اواپراتور میشود، اگر دستگاه در حالت سرمایش باشد، خنک میشود. اگر در حالت گرمایش باشد، گرمایش را در این قسمت از دست خواهد داد.

اواپراتور کولرگازی

لوله تخلیه

  • با توجه به اینکه لوله های اواپراتور بسیار سرد هستند و دمای آن ها از دمای اتاق کمتر است، ممکن است پس از جذب رطوبت موجود در هوا، روی آنها قطره های آب تشکیل شود.
  • برای درک بهتر این موضوع میتوانید لیوان آبی را در نظر بگیرید که در یخچال قرار داشته است. پس از قرار گرفتن در محیط می بینید که روی آن قطره های آب تشکیل شده است.
  • هنگام انجام فرآیند خنک سازی ممکن است رطوبت و قطرات آبی که به خاطر عبور از لوله های سرد اواپراتور تشکیل شده اند، باعث ریزش آب از کولرگازی و آسیب به دیواری که دستگاه روی آن نصب شده است، شود.
  • پس باید یک لوله تخلیه آب کولر گازی تعبیه شده باشد که بتواند این آب را جمع آوری کند و از ایجاد نم روی دیوار و محیط داخلی جلوگیری شود.

لوله تخلیه کولرگازی

لوله مویی

  • لوله های مویی که به آن ها اکسپنشن نیز گفته میشود، به کاهش فشار مبرد کمک می کنند و فرصتی ایجاد می کنند که گاز مبرد درون اواپراتور تبخیر شود.

لوله مویی کولرگازی

الکتروموتور فن

  • قطعه ای برای چرخش و سرعت پروانه فن نصب شده است و آن را به خوبی کنترل می کند.

الکتروموتور فن کولرگازی

برد الکتریکی

  • برد در هر دستگاهی که باشد، به سایر قطعات فرمان و کنترل عملکرد آن ها را بر عهده دارد.
  • در کولرگازی نیز برد الکترونیکی میتواند بخش های مختلف را کنترل کند و فرمان لازم را برای آن ها صادر کند.

فیوز حرارتی اتوماتیک

  • این قطعه نقش بسیار مهمی در حفاظت از دستگاه و اجزای آن دارد.
  • فیوز حرارتی از موتور در برابر درجه حرارت بالا و نوسانات برق محافظت می کند.

فیوز حرارتی اتوماتیک کولرگازی

خازن

  • وجود خازن در کولرگازی باعث میشود که گشتاور موتور دستگاه در زمان روشن کردن بالا برود.

نحوه عملکرد کولرگازی

همانطور که می دانید، یک کولرگازی اسپلیت به صورت دو تیکه است. بخشی از آن در محیط داخلی و بخش دیگر آن در محیط بیرون قرار می گیرد.

  1. بخش داخلی اواپراتور نام دارد و بخشی که در بیرون قرار دارد کندانسور نام دارد.
  2. درون کندانسور کمپرسور تعبیه شده است که گاز مبرد را از اواپراتور میگیرد و با متراکم کردن و افزایش فشار، آن را برای هدایت به کندانسور آماده می کند.
  3. در کندانسور، بخشی از گرمای گاز مبرد توسط فن بلوور به محیط بیرون منتقل میشود. گاز مبرد تبدیل به مایع میشود و به سمت شیر انبساط فرستاده میشود.
  4. شیر انبساط که به عنوان پلی میان سیم پیچ های گرم کندانسور و سیم پیچ های سرد شده کندانسور است وظیفه کنترل میزان ورود گاز مبرد به اواپراتور را بر عهده دارد.
  5. در شیر انبساط دریچه هایی نیز وجود دارد که متشکل از لوله ای مسی با چندین دور سیم پیچ است. در این قسمت فشار و دمای مایع مبرد کاهش پیدا می کند و به اواپراتور فرستاده میشود.
  6. علاوه بر فن که در کندانسور تعبیه شده، فن دیگری نیز درون بخش داخلی اسپلیت قرار گرفته که هوای گرم محیط را به درون دستگاه کولرگازی میکشد. آن را به اواپراتور منتقل می کند تا دمای آن کاهش پیدا کند و تصفیه نیز بشود.
  7. گاز مبرد موجود در اواپراتور گرمای هوای محیط را میگیرد و آن را خنک می کند. سپس این هوای مطبوع، تمیز و خنک را به محیط منتقل می کند.

عزیزان همراه از اینکه تا انتهای مطلب حوصله کردید از شما سپاسگذاریم. امیدواریم آنچه در مورد موضوع کولرگازی با چی کار میکنه در اختیارتان قرار گرفته برایتان مفید بوده باشد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد