logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری

نحوه تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ژیگلور که به عنوان شیر تنظیم گاز یا شیر کنترل نیز شناخته می شود، قطعه ای کوچک اما حیاتی در آبگرمکن است. این قطعه در حفظ ایمنی، عملکرد صحیح و افزایش طول عمر آبگرمکن نقش بسزایی دارد. از این رو در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی، لازم است سریعا نسبت به بررسی و تعویض ژیگلور اقدام کنید. در این مطلب از آی پی امداد قصد داریم ضمن آشنایی با نقش و انواع ژیگلور در آبگرمکن دیواری، در مورد دلایل خرابی آن و همچنین نحوه تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری نیز اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که این قطعه در آبگرمکن شما خراب شده و به دبنال تعویض آن هستید، می توانید به مطالعه این مقاله تخصصی اقدام نمایید.

بررسی نقش ژیگلور در آبگرمکن

در دستگاه های گازسوز، کنترل میزان گازی که در یک بازه زمانی مشخص خواهد سوخت، بسیار مهم است. در آبگرمکن های دیواری، این وظیفه برعهده ژیگلور است. این قطعه را با نام اوریفیس نیز میشناسند و جنس آن از آلیاژ برنج است و آخرین قطعه ای است که گاز را از کپسول به درون مشعل هدایت می کند. به عبارت بهتر این قطعه پس از شیر کنترل و در انتهای مسیر خروجی گاز و محل احتراق قرار گرفته است. ژیگلور، گاز را به قسمتی از سیستم آبگرمکن هدایت می کند که مخلوط سوخت و هوا در آنجا قرار دارد.

اگر این قطعه را از نزدیک دیده باشید، متوجه سوراخ ریز با قطر استاندارد روی آن خواهید شد. گاز از این سوراخ به درون شیپوره یعنی همان جایی که مخلوط سوخت و اکسیژن قرار دارد، وارد میشود و پس از ترکیب آن ها مشعل آبگرمکن روشن میشود. این قطعه از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • فیلتر: این بخش ذرات معلق و رسوبات موجود در آب را فیلتر کرده و از گرفتگی لوله‌ ها و رسوب‌ گذاری در مخزن آبگرمکن جلوگیری می‌ کند.
  • شیر تنظیم: این بخش جریان آب را تنظیم می‌ کند و به شما امکان می‌ دهد دمای آب را به دلخواه خود تنظیم کنید.

آشنایی با ژیگلور و نقش آن در آبگرمکن

آشنایی با انواع ژیگلور آبگرمکن

به طور کلی ژیگلورها در دو نوع ثابت و متغیر تولید شده و در آبگرمکن های مختلف تعبیه می شوند. هر کدام از این دو نوع ژیگلور، مدل‌ های مختلفی با ویژگی‌ های خاص خود دارند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم:

ژیگلور ثابت

  • ژیگلور دیافراگمی: این نوع ژیگلور از یک دیافراگم برای تنظیم جریان آب استفاده می‌ کند. دیافراگم به یک فنر متصل است که با افزایش فشار آب، فشرده شده و جریان آب را محدود می‌ کند و برای آبگرمکن‌ هایی با فشار آب ثابت مناسب است.
  • ژیگلور پین‌دار: این مدل ژیگلور از یک پین برای تنظیم جریان آب کمک می گیرد. پین در یک محفظه با حفره‌ های مختلف قرار دارد که با چرخاندن ژیگلور، پین در حفره‌ های مختلف قرار گرفته و جریان آب را تنظیم می‌ کند. این نوع ژیگلور برای آبگرمکن‌ هایی با فشار آب ثابت و کم مناسب می باشد.

ژیگلور متغیر

  • ژیگلور پیستونی: این مدل ژیگلور دارای یک پیستون برای تنظیم جریان آب می باشد. پیستون با حرکت در داخل محفظه، جریان آب را تنظیم کرده و در آبگرمکن‌ هایی با فشار آب متغیر استفاده می گردد.
  • ژیگلور مغناطیسی: این نوع ژیگلور از یک میدان مغناطیسی برای تنظیم جریان آب برخوردار است. با افزایش فشار آب، میدان مغناطیسی قوی‌ تر شده و جریان آب را محدود می‌ کند و در آبگرمکن‌ هایی با فشار آب متغیر و بالا به کار می رود.

انواع ژیگلور آبگرمکن

علائم خرابی ژیگلور آبگرمکن

خرابی ژیگلور آبگرمکن دیواری نشانه‌ هایی دارد که کاربران با مشاهده هریک از این علائم، می توانند به خراب شدن ژیگلور درون آبگرمکن دیواری یا ایستاده خود پی ببرند. از جمله این نشانه‌ ها عبارتند از:

  • اگر دمای آب گرمکن شما به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص تغییر می‌ کند، به این معناست که ژیگلور خراب شده است.
  • کم شدن فشار آب از دیگر مواردی است که به شما نشان می دهد ژیگلور دچار خرابی شده است.
  • رسوب‌ گذاری در مخزن آبگرمکن نیز می‌ تواند به دلیل عدم فیلتر کردن صحیح آب توسط ژیگلور باشد.
  • اگر از آبگرمکن شما صداهای غیرعادی مانند تق تق یا وزوز شنیده می‌شود، ممکن است ژیگلور خراب شده باشد.

در صورت مشاهده هریک از این نشانه‌ ها، لازم است در اولین فرصت ژیگلور آبگرمکن را بررسی و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

5 علت خراب شدن ژیگلور آبگرمکن دیواری

ژیگلور قطعه‌ ای است که در آبگرمکن‌ های گازی و برقی برای تنظیم جریان آب و حفظ دمای آن استفاده می‌ شود. بنابراین بروز هرگونه خرابی در آن، می تواند عملکرد آبگرمکن شما را دچار مشکلاتی نماید. در ادامه به بررسی 5 علت خرابی ژیگلور آبگرمکن خواهیم پرداخت:

  1. واردن شدن فشار و ضربه
  2. تغییرات ناگهانی دما
  3. برخورد با مواد شیمیایی قوی
  4. تجمع رسوبات و آلودگی ها
  5. نگهداری نادرست

5 علت خرابی ژیگلور آبگرمکن دیواری

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

1. وارد شدن فشار و ضربه به ژیگلور

اولین دلیلی که میتوان برای خرابی ژیگلور بیان کرد، وارد شدن فشار و ضربه هایی که ممکن است باعث ایجاد ترک یا خراش روی آن شود و کارایی خود را از دست بدهد. دیافراگم ژیگلور از یک جنس نازک و انعطاف‌ پذیر ساخته شده است و فشار و ضربه می‌ تواند باعث پارگی یا پوسیدگی دیافراگم یا خم شدن و شکستن پین یا محفظه ژیگلور شود.

  • در صورت خرابی دیافراگم یا پین، ژیگلور نمی‌ تواند جریان آب را به درستی تنظیم کند.
  • همچنین اگر محفظه این قطعه به دلیل وارد شدن ضربه دچار آسیب دیدگی شود، ژیگلور دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
  • در این شرایط لازم است ژیگلور آبگرمکن دیواری خود را با یک قطعه نو جایگزین نمایید.

2. تغییرات ناگهانی دما

در صورتی که ژیگلور در معرض تغییرات شدید و ناگهانی دما قرار بگیرد، ممکن است با گذشت زمان تغییر شکل داده و آسیب ببیند. همچنین انبساط و انقباض مداوم در سیستم آبگرمکن می‌ تواند به مرور زمان باعث پارگی یا پوسیدگی بخش های مختلف این قطعه شود.

  • در این شرایط لازم است دیافراگم، پین و محفظه ژیگلور را بررسی کرده و در صورت نیاز، آنها را تعویض کنید.
  • جهت جلوگیری از بروز مشکل، از تنظیم دمای آب در دمای بسیار بالا یا پایین خودداری کنید.

3. برخورد با مواد شیمیایی قوی

تماس با مواد شیمایی مضر و خطرناک یکی دیگر از دلایل خراب شدن ژیگلور است. اسیدها و محلول های قوی می توانند اثر بسیار بدی روی ظاهر و عملکرد ژیگلور داشته باشند.

  • مواد شیمیایی قوی می توانند به قطعات فلزی ژیگلور، مانند دیافراگم، پین و محفظه، نفوذ کنند و باعث خوردگی آنها شوند.
  • همواره بهتر است از فیلتر آب برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی قوی به آبگرمکن استفاده کنید.

4. تجمع رسوبات و آلودگی ها

یکی از دلایل مسدود شدن و در نتیجه کاهش فشار جریان گاز آبگرمکن دیواری، تجمع رسوبات و ذرات گرد و غبار و آلودگی در سوراخ های روی ژیگلور است که باعث اختلال در عملکرد آبگرمکن خواهد شد. به طور کلی رسوبات و آلودگی ها می توانند در مسیر عبور آب در ژیگلور جمع شده و آن را مسدود کنند. این انسداد باعث کاهش جریان آب و گرم نشدن آبگرمکن می شود.

  • برای حل مشکل باید ژیگلور را به طور منظم تمیز کنید. برای تمیز کردن ژیگلور می توانید از یک شوینده مناسب و برس استفاده کنید.
  • جهت جلوگیری از ورود رسوبات به ژیگلور، می توانید از یک فیلتر آب استفاده نمایید. فیلتر آب ذرات معلق و رسوبات را از آب جدا کرده و از ورود آنها به ژیگلور جلوگیری می کند.
  • اگر ژیگلور به شدت دچار خوردگی شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

5. نگهداری نادرست

منظور از نگهداری صحیح این قطعه، این است که از تمیز کردن به موقع آن غافل شده اید و آلودگی ها روی آن جمع شده و باعث کاهش کارایی آن شده است.

  • از ژیگلور با اندازه مناسب برای آبگرمکن خود استفاده کنید.
  • ژیگلور را به گونه ای تنظیم کنید که دمای آب را به طور دقیق کنترل کند.
  • اگر آبگرمکن شما معیوب است، از ژیگلور استفاده نکنید.

آموزش 0 تا 100 تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری و ایستاده

اگر شخصا می خواهید برای تعویض ژیگلور آبگرمکن خود اقدام کنید، بهتر قبل از هرچیز بدانید که انجام این کار برای افرادی که تجربه ای در این زمینه ندارند، ممکن است سخت باشد. پس بهتر است اگر تصمیم به تعویض دارید، از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید. اما اگر از دانش فنی و تعمیرات آبگرمکن بهره مند هستید و میخواهید این کار را به تنهایی انجام دهید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا و قبل از هرگونه اقدامی، نیاز است که سایر قطعات را بررسی کنید و مطمئن شوید کاهش کارایی آبگرمکن به دلیل خرابی ژیگلور است.
  2. حال باید روکش آبگرمکن را با احتیاط بردارید و کنار بگذارید.
  3. قبل از شروع کار، آبگرمکن را خاموش کنید و شیر گاز را ببندید.
  4. شیر تخلیه آبگرمکن را باز کنید و اجازه دهید آبگرمکن به طور کامل تخلیه شود.
  5. مطمئن شوید که همه آب درون لوله خارج شده است و در حین تعویض مشکلی به وجود نمی آید.
  6. در مدل های دیواری، محفظه ژیگلور در زیر شیر گاز و در مدل های ایستاده در پایین آبگرمکن قرار دارد.
  7. حال باید طبق اطلاعاتی که از موقعیت ژیگلور دارید آن را پیدا کنید و پیچ های محفظه ژیگلور را باز کنید و محفظه را جدا کنید.
  8. وقت آن رسیده که ژیگلور جدید را جایگزین قطعه قبلی کنید و با کمک آچار آن را به خوبی ببندید.
  9. ژیگلور جدید را در محفظه قرار داده و واشر را روی ژیگلور قرار دهید. سپس محفظه را روی ژیگلور قرار دهید و پیچ ها را ببندید.
  10. شیر گاز را باز کرده و آبگرمکن را روشن کنید.
  11. شیر آب گرم را باز کنید و دمای آب را تنظیم کنید.
  12. اگر تنظیم کردن این قطعه برای شما سخت است، بهتر است از تکنسین متخصص آی پی امداد مشورت بگیرید.

آموزش تعویض ژیگلور آبگرمکن دیواری و ایستاده

نکات مهم هنگام تعویض ژیگلور آبگرمکن

از آنجایی که تعویض ژیگلور آبگرمکن می تواند امری تخصصی باشد، بهتر است به هنگام انجام این کار نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم:

  • برای جلوگیری از بریده بریده شدن رزوه های پیچ این قطعه، آن را خیلی محکم نکنید و تنها بستن آن تا انتها کفایت می کند.
  • اگر متوجه شدید یکی از رزوه های مشعل مشکل دارد و نمی توان به خوبی آن را ببندید، تنها کافی است ژیگلور را داخل آن بگذارید و با یک ضربه آن را سرجای خود هدایت کنید.
  • از ژیگلور با اندازه مناسب برای آبگرمکن خود استفاده کنید.
  • محفظه ژیگلور را به درستی ببندید تا از نشت گاز جلوگیری شود.
  • پس از تعویض ژیگلور، نشت گاز را بررسی کنید.
  • قبل از جدا کردن ژیگلور، از محل قرارگیری لوله های آب و گاز عکس بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا لوله ها را به درستی به ژیگلور جدید وصل کنید.
  • هنگام جدا کردن و نصب ژیگلور، مراقب باشید که به لوله های آب و گاز آسیب نرسانید.
  • از نوار تفلون برای آب بندی اتصالات لوله ها به ژیگلور استفاده کنید.
  • در صورت عدم آشنایی با مراحل تعویض ژیگلور، از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

اگر ژیگلور آبگرمکن نیاز به تعویض داشت با کجا تماس بگیریم؟

اگرچه در این مطلب به طور کامل مراحل نحوه تعویض این قطعه گفته شد. اما بهتر است بدانید که تعویض ژیگلور در آبگرمکن دیواری و ایستاده نیاز به مهارت، دانش فنی و تجربه دارد. اگر ژیگلور آبگرمکن شما نیاز به تعویض دارد، می توانید روی کمک تکنسین های آی پی امداد حساب کنید. برای تعویض ژیگلور آبگرمکن می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید یا به ثبت درخواست آنلاین خدمات در سایت آی پی امداد بپردازید و منتظر حضور تکنسین در محلتان باشید. تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد با توجه به زمان تعیین شده توسط شما، در محلتان حضور خواهند یافت. در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای تعویض ژیگلور آب گرمکن دیواری را انجام خواهند داد.

4.8/5 - (5 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد