logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

بررسی مشکلات نشت گاز در آبگرمکن

بررسی مشکلات نشت گاز در آبگرمکن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله بررسی مشکلات نشت گاز در آبگرمکن به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات نشتی گاز در آبگرمکن و راه حل های آن بپردازیم. این مقاله تخصصی با مشورت تکنسین های مجموعه آی پی امداد نوشته شده است. تکنسین های  مجموعه ما همه تجربیاتی که در طی سال های اخیر در زمینه تعمیرات لوازم خانگی به دست آورده اند را در اختیار تیم نویسندگان قرار داده اند. در این مطلب در مورد مشکلات نشت گاز در آبگرمکن و چگونگی برطرف کردن این مشکل، از آنها راهنمایی گرفته ایم. لطفا تا پایان مطلب با آی پی امداد همراه باشید.

اهمیت بررسی نشتی گاز آبگرمکن؟

قطعا میدانید که وجود آبگرمکن برای تامین آب گرم در هر خانه ای چقدر ضروری است. اما گاهی پیش می آید که به دلیل نگهداری نامناسب یا مشکلات فنی، آبگرمکن دچار مشکلاتی مثل نشتی گاز میشود. نشتی گاز آبگرمکن یکی از مشکلاتی است که در صورت عدم رسیدگی به موقع آن، خطرات زیاد و گاها جبران ناپذیر به همراه دارد و ممکن است باعث وقوع انفجار و آتش سوزی شود. علاوه بر این، نشتی گاز آبگرمکن ممکن است سلامتی ساکنین منزل را به خطر بیاندازد زیرا گازهای منتشر شده از آبگرمکن بدون رنگ و بدون بو هستند و استنشاق آن ها باعث مسمومیت می شود. در ادامه خواهیم گفت که دلایل نشتی گاز در آبگرمکن چیست.

دلایل نشت گاز از آبگرمکن چیست؟

در ادامه هریک از عوامل موثر در بروز مشکل نشت گاز از آبگرمکن را مورد بررسی قرار داده ایم:

دلایل نشت گاز از آبگرمکن چیست

1. خرابی رگولاتور دلیل نشت گاز آبگرمکن

یکی از دلایل نشتی گاز از آبگرمکن به دلیل خرابی رگولاتور است. هرگونه ترک یا سوراخ روی رگولاتور ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن شود. رگولاتور قطعه بسیار مهمی در آبگرمکن است زیرا وظیفه دارد گاز ورودی به دستگاه را کنترل کند و میزان شعله مشعل را متناسب با آن و فشار آب تنظیم کند.

  • اگر رگولاتور به دلیل وارد شدن ضربه یا روشن بودن مکرر آبگرمکن، ممکن است ترک بردارد و یا سوراخ شود. در نتیجه نشتی گاز اتفاق می افتد.
  • البته گاهی نشتی گاز از رگولاتر به دلیل شل شدن مهره یا خرابی واشر آن نیز اتفاق می افتد.
  • واشر و مهره رگولاتور در قسمت ورودی و خروجی تعبیه شده اند و نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ گاز دارند.
  • بنابراین آسیب دیدگی یا شل شدن آن ها ممکن است دلیل نشتی گاز از آبگرمکن باشد.

خرابی رگولاتور دلیل نشت گاز آبگرمکن

2. خرابی پیچ هواگیر دلیل نشت گاز از آبگرمکن

یکی از فرآیندهای ضروری برای حفظ بهره وری و عملکرد بهتر آبگرمکن هواگیری است. در این فرآیند نیاز است که هوا از درون لوله ها و آبگرمکن خارج شود تا مسیر آب گرم همواره باز بماند.

  • در صورت وجود هوای اضافی در آبگرمکن عملکرد آبگرمکن برای رسیدن به دمای مطلوب مختل میشود. بنابراین هواگیری آبگرمکن اهمیت زیادی دارد.
  • هواگیری درون آبگرمکن به کمک پیچ هواگیری انجام میشود. این پیچ برای کنترل حجم هوای موجود در آبگرمکن و همچنین فشار تخلیه گاز تعبیه است.
  • فشار تخلیه گاز معمولا روی 1.5 تا 2 درجه تنظیم میگردد. تنظیم درجه نامناسب یکی از دلایلی است که باعث میشود هواگیری به خوبی انجام نشود و گاز آبگرمکن نشت پیدا کند.

3. ایراد داشتن اورینگ دلیل نشتی گاز آبگرمکن

گاهی دلیل نشتی گاز از آبگرمکن ایراد از قسمت شیر برقی است. این شیر با نوعی واشر که اورینگ نام دارد و  تحمل فشار بالا را دارد، به خوبی آب بندی شده است و از نشت آب و گاز جلوگیری می کند.

  • اگر به هر دلیلی اورینگ آسیب ببیند یا پاره شود ممکن است نشتی گاز اتفاق بیفتند.
  • یکی از دلایل خرابی اورینگ شیر برقی، استفاده طولانی مدت است.

4. خرابی چند راهی باعث نشتی گاز از آبگرمکن

یکی از دلایل نشتی گاز از آبگرمکن خرابی چندراهه است. این قطعه که به رگولاتور متصل است، برای آب گرم تولید شده را به سمت لوله ها هدایت می کند.

  • اگر این قطعه آسیب دیده باشد یعنی ترک یا سوراخ شود و یا پیچ آن شل شده باشد، قطعا نشتی آب یا نشتی گاز رخ می دهد.

خرابی چند راهی باعث نشتی گاز از آبگرمکن

5. پارگی شلنگ دلیل نشتی گاز آبگرمکن

سوراخ شدن یا ترک برداشتن شلنگ گاز دلیل دیگری برای نشت گاز آبگرمکن است.

  • این شلنگ گاز را به رگولاتور منتقل می کند و اگر پارگی داشته باشد و یا واشری که در محل اتصال با رگولاتور قرار دارد شل شده باشد، نشتی گاز دور از انتظار نیست.

6. ایراد در عملکرد شمعک آبگرمکن

همانطور که میدانید، یکی از مهم ترین قطعات آبگرمکن، شمعک است که علاوه بر گرم نگهداشتن محفظه، در مواقع لازم باعث روشن شدن مشعل میشود.

  • اگر مهره ای که شمعک را به رگولاتور یا لوله رابط متصل می کند شل شده باشد، ممکن است گاز از آن نشت پیدا کند و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

برای جلوگیری از نشت گاز آبگرمکن چه باید کرد؟؟

در صورتی که قصد پیشگیری از نشتی گاز آبگرمکن خود را دارید، می توانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  1. نصب و نگهداری صحیح اولین اقدامی است که میتوانید برای جلوگیری از نشت گاز آبگرمکن انجام دهید. پس از نصب ابگرمکن بهتر است به صورت منظم و دوره ای قطعات مختلف را از نظر عدم نشتی و سلامت آن ها بررسی کنید. در صورتی که متوجه نشتی هرکدام از قطعات شدید، بهتر است برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.
  2. توصیه میشود پس از هربار تعمیر، آزمون هواگیری انجام دهید. انجام این کار برای خروج هوای اضافی و جلوگیری از نشتی گاز در آبگرمکن بسیار کاربردی است.
  3. اگر متوجه بوی گاز از آبگرمکن شدید، میتوانید از صابون برای شناسایی نشتی گاز استفاده کنید. در صورت تشخیص نشتی اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض قطعات معیوب انجام دهید.
  4. از عدم انسداد مسیر دودکش آبگرمکن نیز اطمینان حاصل کنید.
  5. در صورت نیاز به تعمیر آبگرمکن، توصیه میکنیم حتما از قطعات و تجهیزات باکیفیت استفاده کنید. قطعات باکیفیت طول عمر بالاتری دارند.

همراهان گرامی آی پی امداد از اینکه سایت ما را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بررسی مشکلات نشتی گاز در آبگرمکن انتخاب کرده اید، بسیار خوشحالیم. لازم به ذکر است که مجموعه آی پی امداد در تلاش است با قرار دادن مقالات تخصصی، اطلاعات علمی درستی را در اختیار شما قرار دهد و به شما عزیزان کمک کند که اطلاعات خود را درباره لوازم خانگی نظیر آبگرمکن به روز نگه دارید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد