logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

اگر مدتی است متوجه شده اید که آبگرمکن دیواری خاموش میشود و یا آب به خوبی گرم نمی شود، ممکن است مشکل از دیافراگم آبگرمکن باشد. این قطعه در اثر استفاده مداوم ممکن است خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. در این مطلب قصد داریم با نقش دیافراگم در آبگرمکن، دلایل خرابی و نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری آشنا شویم، لطفا تا پایان مطلب با آی پی امداد همراه باشید.

دیافراگم و نقش آن در آبگرمکن دیواری

دیافراگم آبگرمکن دیواری را میتوان جزء مهم ترین قطعاتی دانست که عملکرد صحیح آبگرمکن به سلامت و کارکرد مناسب آن بستگی دارد.

  • این قطعه پلاستیکی که بخشی از سیستم رگولاتور آبگرمکن است، نوعی حسگر فشار است که در مسیر ورود آب قرار گرفته و وظیفه ی باز کردن مسیر گاز در لوله را بر عهده دارد.
  • با توجه به اینکه اساس کار سیستم آبگرمکن بر فشار آب است، پس از باز کردن شیر آب گرم توسط کاربر آب وارد آبگرمکن میشود و به دیافراگم برخورد می کند.
  • ورود آب به سیستم آبگرمکن سبب افزایش فشار در آن شده و این فشار دیافراگم را در مخزن انبساط به سمت پایین هدایت میکند. پایین رفتن دیافراگم باعث فشرده شدن هوای درون مخزن و همچنین ایجاد فضای بیشتر برای ورود آب اضافی است.
  • این قطعه پس از برخورد و تشخیص ورود آب، از طریق میله سوپاپ فشار آب را به سوپاپ گاز منتقل می کند و مسیر گاز در لوله ها را باز می کند تا با روشن شدن شمعک، شعله آبگرمکن روشن شود.
  • جنس دیافراگم از لاستیک اتیلن- پروپیلن است تا بتواند فشار بسیار بالا را تحمل کند. اما این قطعه در اثر استفاده مداوم فرسوده شده و ممکن است به خوبی کار نکند.

دلایل خرابی دیافراگم آبگرمکن دیواری را بشناسید

همانطور که گفتیم، این قطعه از پلاستیک ساخته شده است و میتوانید حدس بزنید که قرار گرفتن در معرض فشاری که گاهی تا حدود 100 واحد نیز می رسد، چقدر می تواند به سلامت این قطعه حساس آسیب بزند. اما همه دلایل خرابی آن مربوط به کم و زیاد شدن فشار نیست. گاهی بالا رفتن ناگهانی دبی آب نیز میتواند به دیافراگم آسیب بزند. با توجه به اینکه دیافراگم قطعه ای مصرفی است و استفاده مداوم باعث فرسودگی آن میشود، پس از مدتی باید آن را تعویض کرد. عدم تعویض به موقع دیافراگم یکی از دلایل خرابی آن است. اگر در هنگام بررسی این قطعه و یا واشر آن، نوک پیچ گوشتی یا شی نوک تیز دیگری به آن برخورد کرده باشد نیز ممکن است باعث آسیب دیدن دیافراگم شود.

نشانه خرابی دیافراگم آبگرمکن دیواری چیست؟

در ابتدای مطلب توضیح دادیم که روشن نشدن شمعک می تواند نشانه آسیب دیدن دیافراگم باشد.

  • دلیل اینکه روشن نشدن شمعک به خرابی دیافراگم ربط دارد، این است که حتی با وجود داشتن آب پر فشار، اگر دیافراگم نتواند میله بین دو کاربراتور ( که مسیر جریان گاز را باز می کند) حرکت دهد. پس هیچ گازی به شمعک نمی رسد و در نهایت روشن نمی شود.
  • یکی دیگر از نشانه های خرابی دیافراگم، گرم نکردن آبگرمکن است.
  • اگر آبگرمکن را به تازگی سرویس کرده اید و هیچ جرم و رسوبی در آن وجود ندارد اما آب گرم نمی شود، پس احتمالا مشکل از خرابی دیافراگم است.

نشانه خرابی دیافراگم آبگرمکن دیواری چیست

چگونه دیافراگم آبگرمکن دیواری را تعویض کنیم؟

با توجه به اینکه تعویض دیافراگم آبگرمکن نیاز به آشنایی با قطعات آبگرمکن و نحوه عملکرد آن ها دارد، توصیه میکنیم اگر تخصص و دانش فنی در این زمینه ندارید، بهتر است به تنهایی این کار را انجام ندهید و برای تعویض دیافراگم آبگرمکن با آی پی امداد تماس بگیرید. اما در ادامه مراحلی که باید برای تعویض دیافراگم انجام دهید را میتوانید بررسی نمایید:

  1. در اولین قدم شیر ورودی گاز و شیر آب ورودی به رگولاتور را ببندید.
  2. مطمئن شوید آب به درون سیستم وارد نمی شود تا بتوانید لوله های رگولاتور را باز کنید و دیافراگم را ببینید.
  3. همه لوله ها و شلنگ هایی که به آبگرمکن متصل هستند را باز کنید تا همه آب درون آن تخلیه شود. مواطب باشید لوله ها یا شلنگ ها آسیب نبیند.
  4. پس از باز کردن پیچ های نگهدارنده، آبگرمکن را از روی دیوار جدا کنید و روی یک سطح صاف قرار دهید.
  5. حال باید برای دسترسی به دیافراگم، با دقت پیچ های کاربراتور را باز کنید.
  6. دیافراگم قدیمی را بردارید و دیافراگم نو را به درستی سرجای آن قرار دهید.
  7. حال وقت آن رسیده همه پیچ ها را مجددا محکم ببندید. آبگرمکن را با پیچ های نگهدارنده به دیوار متصل کنید و اتصالات را مجددا وصل کنید.
  8. پس از انجام این مراحل، با باز کردن آب گرم از سلامت و عملکرد صحیح آبگرمکن مطمئن شوید و برای انجام تست نشتی از آب و صابون کمک بگیرید.

نکات مهم تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

به طور کلی برای اینکه بتوانید به درستی اقدام به تعویض دیافراگم آبگرمکن خود نمایید، لازم است نکاتی را رعایت کنید که در ادامه آنها را ذکر کرده ایم:

  • هنگام تعویض دیافراگم هیچ گاه منگوله آن را جدا نکنید.
  • دیافراگم را به درستی نصب کنید. گاهی پیش می آید که برخی از افراد دیافراگم را برعکس قرار می دهند و همین باعث میشود که آبگرمکن روشن نشود.
  • بهتر است پس از هربار تعویض دیافراگم، رگولاتور را نیز سرویس کنید؛ اورینگ ها و بوش های پلاستیکی را هم تعویض کنید.

نکات مهم تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

برای تعویض واشر دیافراگم این نکات را رعایت کنید:

  • واشر دیافراگم به اندازه دیافراگم در روشن شدن صحیح آبگرمکن نقش دارد. پس در صورت آسیب دیدن آن، باید به موقع برای تعویض آن اقدام کنید.
  • اگر قصد تعویض واشر دیافراگم دارید بهتر است در ابتدا پیچ تنظیم آن را دستکاری نکنید و آن را تعویض کنید.
  • چنانچه مطمئن نیستید که واشر آسیب دیده است، میتوانید با فشار دادن میله بین دو کاربراتور با کمک پیچ گوشتی، متوجه شوید که واشر سالم است یا خیر.
  • اگر واشر سالم باشد پس از فشردن میله، آبگرمکن روشن میشود.
  • با تعویض واشر دیافراگم بهتر است برای رسوب زدایی ورودی آب به کاربراتور نیز اقدام کنید.
  • نوع واشر و دیافراگم را مطابق با مدل آبگرمکن انتخاب کنید.

در این مقاله توانستید با نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن آشنا شوید. به طور کلی تعویض دیافراگم آبگرمکن امری است که نیاز به دانش فنی لازم در این زمینه دارد. از این رو بهتر است انجام این کار را به تعمیرکاران آی پی امداد بسپارید.

4.3/5 - (7 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد