logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت گرم نکردن آبگرمکن

علت گرم نکردن آبگرمکن
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت گرم نکردن آبگرمکن به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

گرم نشدن آب توسط آبگرمکن قطعا اتفاق بسیار ناخوشایندی است که همه ما حداقل یکبار آن را تجربه کرده ایم. به خصوص زمانی که احتیاج دارید دوش بگیرید یا کوهی از ظرف های کثیف را بشویید، اما آب گرم نمی شود. اگر مشکل گرم نشدن آب در آبگرمکن برقی، گازی و دیواری مدتی است شما را آزرده خاطر کرده و نمی توانید کارهای روزمره تان را به خوبی انجام دهید، وقت آن رسیده که دلایل بروز این مشکل را بشناسید و در جهت رفع آن تلاش کنید. در این مطلب قصد داریم علت گرم نکردن آبگرمکن و راه حل رفع مشکل را بررسی کنیم. شما به کمک مطالب ارائه شده در این مقاله و همچنین فیلم آموزشی ارائه شده می توانید دلایل بروز این مشکل را بهتر بررسی و رفع نمایید. با آی پی امداد همراه باشید.

ویدیو آموزشی علت گرم نشدن آب آبگرمکن

یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از مصرف کنندگان آبگرمکن های مختلف دیواری، برقی و … با آن مواجه شوند، گرم نشدن آب در آبگرمکن است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ویدیو زیر هریک از علت های بروز این مشکل که توسط تکنسین متخصص آی پی امداد برای شما گردآوری شده است را بررسی خواهیم کرد.

آبگرمکن چگونه آب را گرم می کند؟

برای بررسی مشکل گرم نکردن آبگرمکن اطلاع از نحوه کار آن برای گرم کردن آب، ضروری به نظر می رسد؛ زیرا کمک می کند دلایل بروز این مشکل را بشناسید و در جهت رفع آنها اقدامات موثر انجام دهید. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، آبگرمکن اینگونه آب را گرم می کند:

  • همانطور که میدانید، آب مصرفی برای گرم شدن از طریق لوله کشی به آبگرمکن فرستاده می شود.
  • برای شروع فرآیند گرم شدن آب، کافی است شیر آب گرم را باز کنید تا سنسور تشخیص آب فعال شود.
  • سپس جرقه زن با ایجاد یک جرقه الکتریکی، باعث روشن شدن مشعل آبگرمکن میشود تا مبدل حرارتی را گرم کند و آبی که از لوله های نازک پیچ در پیچ در حال گردش است، در عرض چند ثانیه گرم شود و برای قرار گرفتن در اختیار کاربر، از آبگرمکن خارج می شود.
  • حال اگر در هریک از بخش های این فرآیند مشکلی رخ دهد، آب در آبگرمکن گرم نمی شود که باید اقدام به بررسی آنها نمایید.

چرا آبگرمکن آب را داغ نمیکند؟ عیب یابی + راه‌حل

اگر شما نیز به دنبال عیب یابی و رفع مشکل گرم نکردن آب آبگرمکن هستید، می توانید هریک از مواردی که در ادامه ذکر شده است را بررسی نمایید. به طور کلی دلایل بروز این مشکل شامل موارد زیر می باشد:

  1. کار نکردن سیستم گرمایشی
  2. رسوب گرفتن مخزن آبگرمکن
  3. مشکل در لوله کشی ساختمان
  4. خاموش شدن شمعک
  5. کم شدن فشار گاز
  6. ایراد در ترموکوپل
  7. روشن نشدن پیلوت آبگرمکن
  8. رسوب گرفتن مبدل حرارتی

چرا آبگرمکن آب را گرم نمی کند

در ادامه هریک از موارد ذکر شده به همراه راه حل رفع مشکل را برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

1. سیستم گرمایشی به درستی کار نمی کند

اگر سیستم گرمایشی آبگرمکن که متشکل از مشعل، سیستم کنترل، المنت های حرارتی، ترموستات و … می باشد، به درستی کار نکند، قطعا آب گرم نمی شود. البته دلیل دیگری که ممکن است باعث نقص در عملکرد سیستم گرمایشی آبگرمکن شود، این است که دستگاه بسیار قدیمی است و یا روش های مناسب نگهداری از آن در پیش نگرفته اید. وجود نقص در ترموستات، عامل گرمایشی و یا کلید حرارتی باعث می شود که آب گرمکن به درستی کار نکند و در نتیجه آب گرم نخواهد شد.

  • بنابراین برای حل این مشکل از یک تکنسین بخواهید قطعاتی که در سیستم گرمایشی دخیل هستند را به دقت بررسی کند و قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض نماید.
  • اگر نیاز به حضور تعمیرکار در محل خود برای بررسی و رفع ایراد سیستم گرمایشی آبگرمکن را دارید، می توانید روی کمک تکنسین های مجموعه آی پی امداد حساب کنید.

2. مخزن آبگرمکن رسوب گرفته است

قطعا یکی از اصلی ترین دلایل گرم نکردن آبگرمکن، این است که مخزن آن را لایه ای از رسوب پوشانیده است. آب مصرفی به طور طبیعی دارای املاح زیاد و مقداری ماسه است که با گرم شدن توسط مشعل ته نشین شده و تبدیل به رسوب می شود.

  • با توجه به اینکه در سیستم آبگرمکن مشعل دقیقا زیر مخزن قرار گرفته است، ممکن است وجود این رسوبات در کار مشعل اختلال ایجاد کند و در نتیجه آب به خوبی گرم نشود.
  • برای حل این مشکل باید هرچه سریعتر مخزن را تخلیه نموده و آن را به صورت اصولی رسوب زدایی کنید.

رسوب گرفتن مخزن آبگرمکن

3. لوله کشی ساختمان مشکل دارد

همانطور که توضیح دادیم، آبگرمکن در مسیر بخشی از لوله کشی ساختمان است. بدیهی است که وجود هر مشکلی در سیستم لوله کشی ساختمان، مستقیما روی عملکرد آبگرمکن تاثیر میگذارد و بازدهی آن را پایین می آورد. بنابراین عملکرد صحیح آبگرمکن تحت تاثیر عواملی مثل قطر لوله ها، پیج و خم لوله کشی و انشعابات لوله است. در صورتی که هیچگونه مشکلی در عملکرد آبگرمکن وجود نداشته باشد، لازم است لوله کشی ساختمان را بررسی نمایید.

4. شمعک خاموش شده است

اگرچه شمعک قطعه بسیار کوچکی است، اما نقش بسزایی در کارکرد صحیح آبگرمکن دارد. این قطعه با گرم نگه داشتن محفظه آبگرمکن و روشن کردن مشعل، باعث گرم کردن آب می شود. حال اگر به هر دلیلی شمعک خاموش شود، قطعا مشعل نیز نمی تواند روشن شود. شمعک ممکن است به این دلایل خاموش شود:

  • مسدود بودن صافی شمعک
  • خرابی یا پاره شدن واشر دیافراگم
  • رسوب گرفتن شمعک
  • عدم تنظیم صحیح شیر احتراق
  • تنظیم نبودن پیچ شمعک

خاموش شدن شمعک در آبگرمکن

در صورت بروز هرگونه مشکل در شمعک، باید این قطعه را به دقت بررسی نموده و در صورت نیاز، اقدام به تعویض آن نمایید. برای انجام این کار بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

5. فشار گاز کم شده است

در آبگرمکن های گازی، وجود گاز با فشار مناسب یکی از اصلی ترین شروط کارکرد صحیح آبگرمکن است. اگر فشار گاز کم شود، قطعا مشعل نمی تواند آب را به خوبی گرم کند. چنانچه متوجه افت فشار گاز در آبگرمکن خود شده اید، بهتر است این دو مورد را بررسی کنید:

  • نشتی گاز از لوله ها
  • افت فشار گاز در کل محدوده و منطقه شما

اگر هریک از لوله های گاز آبگرمکن دچار نشتی یا ایراداتی شده باشند، لازم است آنها را نشت یابی و تعمیر نمایید. البته به دلیل خطرناک و تخصصی بودن این کار بهتر است از یک تکنسین متخصص در این زمینه کمک بگیرید که به شما تعمیرکاران مجرب آی پی امداد را پیشنهاد می کنیم. همچنین در صورت افت فشار گاز بهتر است با شرکت خدمات دهنده گاز تماس گرفته و علت بروز مشکل را جویا شوید.

6. ترموکوپل آبگرمکن ایراد دارد

یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم آبگرمکن، ترموکوپل است. ترموکوپل در تنظیم دمای دستگاه و عملکرد صحیح مشعل نقش مهمی دارد. اگر ترموکوپل خراب شده باشد، قطعا مشعل نمی تواند به درستی کار کند و ارتباط پیلوت نیز قطع میشود. بنابراین گرم شدن آب با اختلال مواجه میشود.

  • راه حل رفع مشکل خرابی ترموکوپل آبگرمکن، تعمیر یا تعویض آن است. اما اگر مشکل تنها از شل شدن پیچ ها باشد، میتوان با سفت کردن آن ها این مشکل را برطرف کرد.

ترموکوپل آبگرمکن ایراد دارد

7. پیلوت روشن نمی شود

پیلوت قطعه ای در آبگرمکن است که امکان ایجاد شعله مداوم و پایدار را فراهم می کند و باعث میشود مشعل به درستی روشن شود و در مدت زمان لازم نیز روشن بماند. اگر پیلوت به دلیل تجمع آلودگی روی آن مسدود شده باشد و یا به طور کامل خراب شود، شعله آبگرمکن به خوبی روشن نمی شود در نتیجه آب گرم نمی شود.

  • در این شرایط لازم است اقدام به بررسی پیلوت آبگرمکن نمایید. در صورت وجود آلودگی روی پیلوت بهتر است آن را تمیز نمایید. چنانچه عملکرد قطعه دچار مشکل شده باشد، می توانید آن را با یک قطعه نو جایگزین کنید.

8. مبدل حرارتی رسوب گرفته است

بر اساس توضیحات قبلی در مورد رسوب آب درون آبگرمکن، حال می دانیم که اگر مبدل حرارتی به دلیل گردش دائمی آب دچار رسوب شود، قطعا عملکرد آن مختل می شود.

  • برای حل این مشکل باید مبدل حرارتی را با کمک یک تکنسین به خوبی رسوب زدایی کنید.

برای تعمیر مشکل گرم نکردن آبگرمکن با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله به صورت کامل دلایل گرم نشدن آب در آبگرمکن و راهکارهای رفع آن را بازگو نمودیم. لازم است بدانید که سرویس دوره ای و منظم آبگرمکن برقی و گازی می تواند از بروز مشکلات مختلف در دستگاه جلوگیری نماید. از آنجایی که عیب یابی و رفع مشکل گرم نکردن آبگرمکن امری تخصصی است و در صورت عدم برخورداری از دانش فنی، می تواند خطرناک باشد، بهتر است از تکنسین های متخصص آی پی امداد کمک بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن است مشکل دستگاه برطرف شود. کارشناسان ماهر آی پی امداد با حضور در محل شما می توانند سریعا علت بروز مشکل را شناسایی و آن را در سریع ترین زمان برطرف نمایند. از این رو برای بهره مندی از این خدمات می توانید از طریق شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 با مرکز آی پی امداد تماس حاصل کرده و درخواست خود را ثبت نمایید.

6 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • علی حسن رضایی فیاض 28 فروردین 1403

    باسلام من یک آبگرمکن بوتان دارم توی حمام و سرویس آبگرم میشه ولی توی آشپزخونه آب گرم نمی شود شعله روشن نمی شود

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 فروردین 1403

      درود، آبگرمکن شما گرفتگی دارد و باید به طور کامل سرویس شود.

      پاسخ دادن
  • امین 11 اسفند 1402

    سلام آبگرمکن شعلش بالاست شمعک درست کار میکنه و فشار آب داغ زیاده. وقتی آب داغ رو باز میکنم، حدود 10 الی 20 ثانیه آب داغه بعد خنک میشه. با وجود اینکه آبگرمکن روشنه و شعله زیادی داره و همینطور فشار آب به هیچ عنوان کم نمیشه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 اسفند 1402

      درود، مبدل دستگاه رسوب گرفته است و باید رسوب زدایی شود.

      پاسخ دادن
  • الهام سمسار 12 آذر 1402

    چرا آبگرمکن اتوماتیک نمیکند و آب گرم نمیکند؟ در صورتی که شمعک روشن است.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 آذر 1402

      درود، رادیات دستگاه کثیف بوده که باعث تمیز شده و به صورت کامل اسیدشویی شود.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد