logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای یخچال الکترواستیل

علت صدای یخچال الکترواستیل
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای یخچال الکترواستیل به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

تصور کنید که در یک روز عادی وارد آشپزخانه شده و سر و صدایی به گوشتان می‌رسد. از خودتان می‌پرسید صدا از کجاست و سپس متوجه صدای یخچال می‌شوید. در این شرایط چه کار می‌کنید؟ در این مقاله از سایت تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد، برایتان دربارۀ علت صدای یخچال الکترواستیل خواهیم گفت. چنانچه سوال خاصی دربارۀ دلایل صدای زیاد یخچال فریزر یا ساید الکترواستیل دارید، در بخش دیدگاه این مطلب یا قسمت پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد عنوان کنید تا متخصصین این مرکز شما را راهنمایی کنند. لازم به ذکر است که تعمیرکاران آی پی امداد بدون محدودیت در م مدل و برند یخچال آماده خدمات‌رسانی به شما هستند.

انواع صدای یخچال الکترواستیل

در ابتدا به منظور آسان‌تر شدن عیب‌یابی، انواع صداهایی که این برند از یخچال تولید می‌کند، شرح می‌کنیم. مواردی که در جدول زیر ذکر شده‌اند، رایج‌ترین صداهایی هستند که ممکن است از یخچال الکترواستیل بشنوید.

نوع صدای یخچال الکترواستیل علت صدای یخچال الکترواستیل
چکه آب
  • وقتی برفک‌های یخچال شروع به ذوب شدن می‌کنند، این صدا به گوش می‌زسد.
کلیک
  • این صدا مربوط به ترموستات بوده و به معنای خرابی نیست.
ترک خوردن
  • این صدا را معمولاً در روزهای بسیار گرم می‌شنوید و به علت انقباض و انبساط قطعات یخچال به دلیل گرمای شدید هوا اتفاق می‌افتد.
تق تق
  • ممکن است کندانسور یا فن موتور دچار خرابی و اختلال شده باشد.
تیک و تاک
  • این صدا ممکن است از خرابی رله استارت، اختلال در تایمر یخ زدایی و کثیف بودن کویل کندانسور باشد.
جیک جیک
  • در اکثر مواقع فن اواپراتور خراب شده است.
ویبره
  • صدای ویبره به دلیل قدرت بالای موتور کمپرسور است.
  • وقتی موتور کمپرسور دچار اختلال می‌شود، این صدا نیز به مراتب شدیدتر می‌شود.
صدای شدید و عجیب
  • اگر در نصب یخچال الکترواستیل اشتباهی رخ داده باشد، شاهد سر و صدای شدیدی مانند جغجغه خواهید بود.

بهتر است نسبت به صداهایی که از یخچال الکترواستیل می‌شنوید، بی‌تفاوت نبوده و برای بررسی علت آن اقدام کنید. چنانچه یخچال شما صدایی متفاوت‌تر تولید می‌کند، در این خصوص برایمان در نظرات این مطلب بنویسید.

8 علت صدای بلند یخچال الکترواستیل

وقتی یخچال فریزر الکترواستیل شما صداهای غیرطبیعی تولید می‌کند، به احتمال زیاد اختلالی در یکی از قطعات آن وجود دارد. در نتیجه عیب‌یابی مشکل از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد. مواردی که برایتان نام می‌بریم 8 مورد از شایع‌ترین علت صدای یخچال الکترواستیل محسوب می‌شوند:

  1. تراز نبودن یخچال
  2. خرابی فن موتور یخچال فریزر
  3. معیوب بودن موتور یخچال
  4. خم شدن کویل‌های کندانسور
  5. کثیفی کویل‌های کندانسور
  6. خرابی کندانسور یخچال
  7. خراب شدن کمپرسور یخچال
  8. وجود برفک زیاد در یخچال

8 علت صدای بلند یخچال الکترواستیل

چرا یخچال الکترواستیل صدای زیادی دارد؟

در ادامه این مطلب هر کدام از دلایل نامبرده را برایتان شرح داده و دربارۀ راهکارهایی برای رفع آنها صحبت می‌کنیم.

1. تراز نبودن یخچال الکترو استیل

یکی از موارد بسیار مهمی که ممکن است در زمان نصب یخچال به آن بی‌تفاوت باشید، تراز نبودن یخچال است. چنانچه یخچال فریزر نصب شده به صورت اصولی نصب و راه‌اندازی نشود، با سر و صدایی در زمان روشن شدن موتور آن مواجه خواهید شد. وقتی یخچال به روی سطح ناصاف و به صورت تراز نصب نشده، موتور آن و سایر قطعات موجود در یخچال تحت فشار بوده و این مسئله یکی از اصلی‌ترین دلایل سر و صدای یخچال محسوب می‌شوند. علاوه بر مسئله تراز بودن، فاصله از دیوار نیز جزء موارد مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

تراز نبودن یخچال الکترواستیل

راه‌حل:

  • ساده‌ترین راهکار ممکن برای رفع صدای یخچال الکترواستیل، چک کردن مسئله تراز بودن یخچال و رعایت فاصله استاندارد آن نسبت به دیوار است.
  • اگر به این دو مورد دقت کرده و یخچال فریزر را در مقابل نور مستقیم خورشید و مجاورت حرارت قرار ندهید، به احتمال زیاد شاهد صداهای عجیب و غریب نیز نخواهید بود.
  • چنانچه به این نکات دقت داشتید، اما همچنان یخچال شما صدای زیادی تولید کرد، با متخصصین تعمیرکار مشورت کنید.

2. خرابی فن موتور یخچال فریزر الکترواستیل

مهم‌ترین نکته در تشخیص و عیب‌یابی مشکل یخچال الکترواستیل، تشخیص این مسئله است که صدا از کدام قسمت یخچال است. چنانچه صدایی که می‌شنوید، از بین قسمت فریزر و قسمت مواد غذایی بود، یعنی فن موتور یخچال دچار اختلال شده است. ممکن است تیغه فن یخچال شکسته شده یا ترک برداشته باشد. در این شرایط می‌توانید مشکل را حل کنید و جای نگرانی وجود ندارد. ناگفته نماند که در اکثر مواقع مشکل سر و صدای یخچال الکترواستیل قابل حل است.

خرابی فن موتور یخچال فریزر الکترواستیل

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل باید از مرکز تعمیرات یخچال الکترواستیل یا تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید. چنانچه مشکل از فن موتور بود، با تعویض این قطعه مشکل سر و صدای یخچال حل می‌شود.
  • تاکید ما برای کمک گرفتن از افراد متخصص به این دلیل است که اگر مشکلات احتمالی دیگری در قطعات یخچال وجود داشته باشد، با یک سرویس دوره‌ای زودهنگام می‌توان از خسارت‌های جبران ناپذیر جلوگیری کرد.

3. معیوب بودن موتور یخچال

از دیگر علل صدای زیاد یخچال الکترواستیل، می‌توان به سوختن و معیوب شدن موتور یخچال اشاره کنیم. باید بگوییم که سوختن یخچال همواره با بوی سوختگی و مشکلاتی از این دست همراه نیست. در نتیجه باید به علائم و عملکرد یخچال دقت داشت تا به مشکل اصلی آن پی برد. در این حالت یخچال روشن شده و موتور آن نیز با سر و صدای شدیدی کار می‌کند، اما سرمایی تولید نشده و فضای داخلی یخچال با کمد فرقی ندارد. از دیگر نشانه‌های معیوب شدن موتور یخچال الکترواستیل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استشمام بوی سوختگی
  • داغ شدن موتور و بدنه یخچال
  • شنیدن صدای تیک تیک از قسمت پشت یخچال
  • پریدن فیوز در زمانی که فیش یخچال را به پریز برق متصل می‌کنید.

معیوب بودن موتور یخچال

هر کدام از نشانه‌های عنوان شده را در کنار سر و صدای یخچال مشاهده کردید، بهتر است فوراً برای معاینه فنی آن توسط تعمیرکاران متبحر اقدام کنید.

راه‌حل:

  • اگر موتور یخچال معیوب شده باشد، مشکل آن با تعمیر حل می‌شود. چنانچه ایرادات موتور جزئی نبوده و دچار سوختگی شده، تنها تعویض آن راهکار مناسب است.
  • توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای تعویض موتور یخچال الکترواستیل دربارۀ هزینه تعویض از تعمیرکاران به صورت جدی سوال کنید و این مسئله را مورد بررسی قرار دهید که آیا خرید یخچال نو هزینه بردار است یا تعویض موتور یخچال قدیمی؟

4. خم شدن کویل‌های کندانسور یخچال الکترواستیل

حتماً بارها کویل‌های کندانسور را در قسمت پشت یخچال مشاهده کرده‌اید. اگر به این قطعه با جزییات بیشتری دقت کنید، متوجه فاصله میلی‌متری لوله‌های نازک از یکدیگر خواهید شد. جالب است بدانید که این قطعه نیز موجب تولید صدای یخچال الکترواستیل می‌شود. اگر در جابه‌جایی و انتقال یخچال به قسمت کویل‌های کندانسور ضربه وارد شود، به گونه‌ای که لوله‌های نازک بهم نزدیک شده و مماس با یکدیگر قرار بگیرند، شاهد صداهایی از یخچال خواهید بود.

خم شدن کویل‌های کندانسور یخچال الکترواستیل

راه‌حل:

  • ساده‌ترین راه‌حل برای رفع این صداها، مراقبت از کویل‌های کندانسور است. اگر احساس می‌کنید که علت صدای یخچال الکترواستیل به کویل کندانسور مربوط است، فوراً آنها را چک کنید تا در وضعیت استانداردی باشند.
  • اگر دچار خمیدگی شده باشند با تعویض این قطعه می‌توان مشکل سر و صدای بیش از حد یخچال فریزر الکترواستیل را حل کرد.

5. کثیفی کویل‌های کندانسور

از دیگر مشکلاتی که موجب تولید صدا در یخچال الکترواستیل می‌شود، می‌توان به کثیف شدن کویل کندانسورها اشاره کرد. همان‌طور که در مورد قبل گفتیم، خمیدگی کویل‌ها و نزدیکی بیش از حد آنها نسبت به هم موجب تولید سر و صدا در یخچال فریزر می‌شود. نشستن گرد و غبار و چربی بیش از حد به روی کویل‌ها نیز موجب حذف فاصله آنها از همدیگر شده و منجر به تولید صدا می‌شود. در ادامه راهکاری برای رفع این مشکل ارائه می‌دهیم.

راه‌حل:

  • در ابتدا برای تمیز کردن کندانسور یخچال باید اتصال دستگاه به جریان برق را قطع کرده و سپس برای نظافت اقدام کنید. به این منظور می‌توانید از پارچه‌ای به پرز نمی‌دهد، مسواک غیرقابل استفاده و سایر لوازم مشابه استفاده کنید.
  • ابتدا تمامی لکه‌های چربی و گرد و غبار به روی کویل‌ها را تمیز کرده و اجازه دهید یخچال به مدت 1 ساعت ثابت مانده و سپس آن را به برق متصل کنید.
  • در اکثر مواقع علت صدای یخچال الکترواستیل به کثیفی کویل‌ها مرتبط بوده و با نظافت رفع می‌شود. اگر در شرایط مشابه صداهای کم نشد، یعنی مشکل از جای دیگری است.

6. خرابی کندانسور یخچال

در برخی مواقع نیز مشکل از کویل‌های کندانسور نیست، بلکه کندانسور دچار اختلال و خرابی شده است. تشخیص این مسئله نیز چندان دشوار نیست. در ادامه دربارۀ علائم و نشانه‌های خرابی کندانسور خواهیم گفت. جالب است بدانید که خرابی کندانسور صرفاً با سرو صدا همراه نبوده و نشانه‌های دیگری نیز دارد. به عنوان مثال سرد نکردن مواد غذایی و آب شدن مواد در فریزر یکی از نشانه‌های اصلی خرابی کندانسور محسوب می‌شود.

راه‌حل:

  • وقتی کندانسور یخچال الکترواستیل خراب می‌شود، شخصاً نمی‌توانید برای بهبود عملکرد آن اقدامی انجام دهید و باید از افراد متخصص در زمینه تعمیرات یخچال کمک بگیرید.

7. خراب شدن کمپرسور یخچال

از دیگر دلایل صدای ناهنجار یخچال الکترواستیل می‌توان به اختلال در عملکرد کمپرسور اشاره کرد. اکثر قطعات موجود در یخچال به هم مرتبط بوده و خرابی آنها به روی یکدیگر اثرگذار است. در نتیجه باید از سلامت تک تک قطعات مطمئن شوید. وقتی کمپرسور خراب می‌شود، در زمان روشن شدن و شروع به کار موتور یخچال صداهای زیادی به گوش می‌رسد. علاوه بر صدای زیاد، داغ شدن کمپرسور یخچال، استشمام بوی سوختگی و سایر موارد دیگر جزء علائم خرابی کمپرسور محسوب می‌شود.

راه‌حل:

  • در ابتدا باید تشخیص دهید آیا مشکل از کمپرسور است یا نه. برای این منظور حتماً از تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای کمک گرفته و در صورت لزوم کمپرسور یخچال را تعویض کنید.

8. وجود برفک زیاد در یخچال الکترواستیل

هر چند وقت یکبار برای نظافت یخچال فریزر خود اقدام می‌کنید؟ اگرچه برخی از یخچال‌ها به صورت بدون برفک هستند، اما بی‌توجهی به نظافت آنها مشکلاتی مشابه سر و صدای زیاد را به همراه دارد. یخ زدگی بیش از حد در یخچال منجر به ضعف در عملکرد یخچال شده و سر و صدایی را به دنبال دارد. از طرفی ممکن است سیستم یخ زدایی درون یخچال نیز خراب شده باشد. در ادامه خواهیم گفت چگونه این مسئله را تشخیص دهید.

وجود برفک زیاد در یخچال الکترواستیل

راه‌حل:

  • در ابتدا فرصتی برای تمیز کردن یخچال و یخ زدایی آن در نظر بگیرید.
  • سپس مجدد یخچال را راه‌اندازی کنید.
  • اگر مشکل حل نشد، یعنی ایراد از جای دیگر بوده و نیازمند معاینه فنی توسط تکنسین‌های متخصص است.
  • به صورت کلی هر 3 الی 6 ماه یکبار برای نظافت یخچال اقدام کنید.

برای تعمیر مشکل صدای یخچال الکترواستیل با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از وب‌سایت آی پی امداد دربارۀ علت صدای یخچال الکترواستیل صحبت کردیم. حال به خوبی می‌دانید که وقتی یخچال شما سر و صدای غیرعادی تولید می‌کند، علت آن چیست و چگونه می‌توان برای رفع آن اقدام کرد. البته ناگفته نماند که در اکثر مواقع عیب‌یابی مشکل یخچال الکترواستیل آسان نبوده و نیازمند مهارت و تخصص کافی است. در شرایط مشابه توصیه می‌کنیم به وب‌سایت آی پی امداد مراجعه کرده و درخواست تعمیرکار ثبت کنید. چنانچه امکان ثبت درخواست از طریق سایت برایتان مقدور نیست، با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط خود درخواست تعمیرکار داشته باشید. در پایان نیز اگر سوال خاصی دربارۀ مشکل صدای یخچال الکترواستیل دارید، حتماً در نظرات توضیح دهید تا متخصصین آی پی امداد علت آن را بررسی کنند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد