logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روشن نشدن شومینه

comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نشدن شومینه به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، این مطلب بهترین راهنمای شما برای بررسی علت روشن نشدن شومینه خواهد بود. در این مطلب ضمن شناخت دلایل مربوط به عدم روشن شدن شومینه، روش های حل مشکل را نیز برای شما ذکر خواهیم کرد. شما می توانید از بخش دیدگاه های همین مطلب و یا از بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد سوال های خود را مطرح کنید تا تکنسین ها در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند و شما را راهنمایی کنند. همچنین اگر مطالعه این مطلب نتوانست در حل مشکل به شما کمک کند، می توانید از تعمیرکاران آی پی امداد بخواهید تا برای رفع مشکل روشن نشدن شومینه در محل شما حاضر شوند.

5 دلیل روشن نشدن شومینه را بشناسید

مشکل روشن نشدن شومینه میتواند 5 دلیل داشته باشد که در ادامه به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

5 دلیل روشن نشدن شومینه را بشناسید

چرا شومینه روشن نمی شود؟

اگر می خواهید بدانید چرا شومینه روشن نمی شود و چگونه میتوان مشکل عدم روشن شدن شومینه را حل کرد، ادامه مطلب را از دست ندهید.

  1. قطع شدن گاز و یا نرسیدن گاز به شومینه

اگر متوجه شدید که شومینه روشن نمی شود، به عنوان اولین اقدام برای بررسی علت آن جریان گاز ساختمان را بررسی کنید که قطع نشده باشد. البته گاهی گاز ساختمان وصل است اما شیر آن بسته شده و به درون شومینه نمی رسد.

  • راه حل: اگر دلیل روشن نشدن شومینه به قطع بودن گاز مربوط است، شما نمی توانید کاری انجام دهید، اما اگر گاز وصل است، اما شومینه روشن نمی شود، شیرگاز را باز کرده و سطح گاز را در خط بررسی کنید.
  1. مسیر دودکش بسته شده است

تخلیه گازهای حاصل از احتراق برای وسایل گازسوز مانند شومینه بسیار ضروری است و عدم توجه به باز بودن مسیر دودکش، از خارج شدن دودها و گازهای سمی جلوگیری می کند. علاوه بر اینکه بسته بودن مسیر دودکش باعث سوخته شدن ناقص گاز و جلوگیری از انجام فرآیند احتراق شوند، همچنین این مشکل خطرات جدی برای سلامتی به دنبال دارد.

  • راه حل: قبل از نصب شومینه مسیر دودکش را مشخص کنید و همواره از دودکش ها و کلاهک های استاندارد به شکل “H” استفاده کنید.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که حتما وضعیت دودکش ها را هرچند وقت یکبار بررسی کنید که مسدود نشده باشد. همچنین محل نصب دودکش باید محکم باشد.
  1. جرقه زن ایراد پیدا کرده است

جرقه زن، قطعه ای الکترونیکی در شومینه است که با ایجاد جریان برق مستقیم، نیروی اولیه برای روشن شدن شمعک را برعهده دارد.

  • راه حل: نقش جرقه زن در روشن شدن شومینه پررنگ است. به همین دلیل است که خرابی این قطعه حتی در صورت وجود جریان گاز نیز شمعک و شومینه روشن نمیشود.  از این رو در صورت خرابی لازم است جرقه زن را تعویض کنید.

جرقه زن شومینه ایراد پیدا کرده است

  1. گاز به شمعک نمی رسد

اگر شومینه روشن نمی شود، حتما شمعک را بررسی کنید؛ زیرا یکی از دلایل اصلی این مشکل این است که گاز به شمعک نمی رسد. اگر متوجه شدید گاز به شمعک نمی رسد، باید از سلامت دو قطعه به نام های بوبین و ترموکوپل اطمینان حاصل کنید.

ترموکوپل اگر چه اندازه کوچک و ساختار بسیار ساده ای دارد، اما نقش اساسی در عملکرد صحیح شومینه دارد. این قطعه که سیم بلندی از جنس مس است، نوعی سنسور حرارتی است که پس از تشخیص شعله و گرمای آن مسیر گاز را نگه میدارد. ترموکوپل این کار را با ایجاد جریان الکتریکی که به صورت سیگنال به شیر گاز ارسال میشود، قدرتی بین 10 تا 39 میلی ولت دارد.

  • راه حل: در صورتی که متوجه خرابی ترموکوپل یا بوبین شدید، بهتر است هرچه سریع تر برای تعویض آنها اقدام کنید.
  1. ترموکوپل به خوبی کار نمی کند

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، خرابی ترموکوپل یکی از دلایل اصلی روشن نشدن شومینه است. برای اطمینان از سلامت یا خرابی این قطعه باید آن را تست کنید. تست کردن این قطعه مراحلی دارد که در ادامه خواهیم گفت:

  1. در اولین قدم باید شمعک را پیدا کنید، آن را روشن کنید و به مدت 60 ثانیه نگهدارید و پس از طی این مدت و رها کردن آن باید روشن بماند. شعله شمعک دقیقا به رنگ آبی میسوزد و طول آن به یک اینچ می رسد.
  2. اگر شمعک روشن باقی بماند، نشانه این است که ترموکوپل سالم است و پس از تشخیص حرارت ایجاد شده توسط شمعک مسیر گاز را باز می کند. در غیر این صورت برای جلوگیری از نشت گاز، جریان گاز را قطع می کند. برای تست آن باید از یک مولتی متر کمک بگیرید و ترموکوپل را تست کنید.
  3. یکی از دلایل خراب شدن ترموکوپل تجمع گرد و غبار روی آن است. اگر متوجه شدید سر ترموکوپل کثیف شده است، میتوانید آن را به کمک یک پارچه نرم تمیزکنید.
  4. حال برای اینکه ترموکوپل گرم شود، نیاز است که مجددا شمعک را روشن کنید و اجازه دهید برای مدتی روشن بماند. شمعک را با فشار دادن شیر کنترل انجام دهید تا روشن بماند. اگر پس از رها کردن شیر کنترل شمعک روشن نماند، به احتمال زیاد ترموکوپل ایراد پیدا کرده است و بهتر است آن را تعویض کنید.

ترموکوپل به خوبی کار نمی کند

برای تعمیر مشکل روشن نشدن شومینه با کجا تماس بگیریم؟

در صورتی که با مشکل روشن نشدن شومینه خود مواجه شده اید و قادر به عیب یابی صحیح و رفع مشکل دستگاه خود نیستید، می توانید از تکنسین های متخصص و مجرب زمینه رفع انواع مشکلات شومینه برقی و گازی کمک بگیرید. تعمیرکاران مجرب آی پی امداد می توانند به عیب یابی مشکل عدم روشن نشدن شومینه شما پرداخته و هریک از قطعات معیوب آن را با بهترین کیفیت تعمیر یا تعویض کنند. مجموعه آی پی امداد سال هاست که در زمینه تعمیرات انواع لوازم گرمایشی نظیر شومینه در حال فعالیت بوده و می تواند مشکلات دستگاه شما را در سریع ترین زمان برطرف نماید. برای استفاده از این خدمات می توانید از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با آی پی امداد تماس بگیرید تا در سایت این مجموعه اقدام به ثبت درخواست آنلاین نمایید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد