logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خاموش شدن شومینه

علت خاموش شدن شومینه
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خاموش شدن شومینه به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، در این مطلب به بررسی علت خاموش شدن شومینه و روش های رفع مشکل خواهیم پرداخت. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب سوالی داستید، میتوانید با مراجعه به قسمت نظرات این مطلب یا پرسش و پاسخ سایت، سوالات خود را مطرح کنید تا تکنسین های مجموعه در اسرع وقت به آن پاسخ دهند. اگر نیاز دارید که یک تکنسین حرفه ای و با تجربه مشکل خاموش شدن شومینه شما را حل کند، میتوانید از قسمت ثبت درخواست در سایت آی پی امداد درخواست خود را برای حضور تکنسین آی پی امداد در محل ثبت کنید.

با 6 علت خاموش شدن شومینه آشنا شوید

اگر مدت هاست متوجه خاموش شدن ناگهانی شومینه می شوید و میخواهید دلایل آن را بدانید، با 6 علت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد آشنا شوید.

  1. عدم تنظیم صحیح محل قرارگیری ترموکوپل و شمعک
  2. آسیب دیدن ترموکوپل شومینه
  3. خراب شدن بوبین شومینه
  4. بسته بودن مسیر ورود گاز به مشعل
  5. خم شدن نازل گاز به سمت مشعل
  6. مشکل در دودکش شومینه

چرا شومینه خاموش می شود؟

اگر میخواهید بدانید چرا شومینه خاموش میشود و چگونه میتوان این مشکل را حل کرد، ادامه مطلب را دنبال کنید. چنانچه پس از خواندن این مطلب نتوانستید مشکل خاموش شدن شومینه را رفع کنید، میتوانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.

  1. ترموکوپل شومینه آسیب دیده و عملکرد درستی ندارد

اگر شومینه خاموش میشود، در اولین اقدام ترموکوپل را بررسی کنید که خراب نشده باشد. ترموکوپل قطعه بسیار مهم در شومینه است که نقش آن بالا بردن امنیت دستگاه های گازسوز و جلوگیری از خطرات انفجار و احتراق است. این قطعه که نوعی سنسور تماسی برای کنترل جریان گاز است، تا زمانی که شمعک روشن باشد و گرما داشته باشد، جریان گاز به شومینه برقرار است اما در صورت خاموش شدن شمعک، این سنسور به سرعت تشخیص می دهد و جریان گاز را قطع می کند. حال اگر این قطعه عملکرد مناسب نداشته باشد مشکلاتی مثل خاموش شدن شومینه رخ خواهد داد.

  • راه حل: برای حل این مشکل باید ترموکوپل آسیب دیده را تعویض کنید. توصیه می کنیم انجام کار این کار را به تعمیرکاران متخصص آی پی امداد بسپارید.

ترموکوپل شومینه آسیب دیده و عملکرد درستی ندارد

  1. محل قرارگیری ترموکوپل و شمعک شومینه تنظیم نشده است

همانطور که اشاره کردیم، یکی از عواملی که باعث خاموش شدن شومینه میشود، این است که ترموکوپل و شمعک در جای مناسب قرار ندارند. محل درست قرارگیری ترموکوپل روی شمعک است و اگر اینگونه نباشد، قطعا ترموکوپل نمی تواند حرارت شمعک را حس کند و چون گرم نمی شود، انرژی الکتریکی برای عملکرد بوبین را ایجاد نمی کند. نتیجه عدم تنظیم ترموکوپل و شمعک این است که فنر بوبین باعث میشود که سوپاپ به خارج هدایت شود و در نتیجه جریان گاز قطع میشود و شومینه خاموش خواهد شد.

  • راه حل: برای حل این مشکل کافی است محل صحیح قرارگیری ترموکوپل و شمعک را بررسی کنید. مطمئن شوید که ترموکوپل به شمعک نزدیک و در تماس است.
  • توصیه میکنیم برای حل این مشکل از تکنسین حرفه ای کمک بگیرید. قطعا تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد میتوانند به شما کمک کنند.
  1. بوبین شومینه خراب شده است

بوبین قطعه دیگری است که به نحوی میتوان آن را مکمل ترموکوپل معرفی کرد. زیرا عملکرد این قطعه تحت تاثیر ترموکوپل است و خطر ناشی از نشت گاز و انفجار را بسیار کاهش می دهد. ترموکوپل هنگام روشن بودن شعله و تشخیص آن، در انتهای خود که به بوبین متصل است، میدان مغناطیسی ایجاد می کند. در چنین حالتی هسته بوبین به طرف داخل جذب میشود و مسیر ورود گاز آزاد است. اما در صورت قطع گاز و از بین رفتن میدان مغناطیسی، هسته ای که گفتیم یک واشر ظریف را با خود به بیرون هدایت می کند و اینگونه مسیر عبور گاز قطع میشود.

  • راه حل: ابتدا از تکنسین بخواهید اتصالات بوبین را بررسی کند و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت تشخیص خرابی این قطعه، بهتر است هرچه سریعتر آن را با یک بوبین سالم تعویض کنید.

بوبین شومینه خراب شده است

  1. مسیر ورود گاز به مشعل بسته شده است

بسته بودن مسیر ورود گازی به شومینه گازی گاه به دلیل نفوذ گرد و غباری است که به مرور زمان در آن تجمع پیدا می کند و باعث مسدود شدن آن خواهد شد. اگر شومینه روشن میشود اما پس از چند دقیقه به طور ناگهانی خاموش میشود، دلیل آن این است ممکن است مشکل از مسدود شدن مسیر گاز به مشعل باشد. بروز این مشکل باعث کاهش فشار گاز و ممانعت از روشن شدن بخاری میشود.

  • راه حل: برای حل این مشکل کافی است مسیر ورود گاز به مشعل را بررسی کنید. در صورت تجمع آلودگی و گرد غبار سعی کنید به آرامی و بدون آسیب زدن به بخش های مختلف، آن را تمیز کنید.
  1. نازل گاز به سمت مشعل خم شده است

یکی دیگر از مشکلات رایج شومینه و خاموش شدن آن، به دلیل منحرف شدن نازل گاز ورودی به سمت مشعل است. اگر نازل به دلیل فشار و یا ضربه که به پیچ آن وارد شده از جای اصلی و مناسب خود جابجا شده باشد، قطعا ورود گاز به مشعل با مشکل مواجه خواهد شد. خاموش شدن ناگهانی شومینه ممکن است به همین دلیل مکررا اتفاق بیفتد.

  • راه حل: برای حل این مشکل بنابر تشخیص تکنسین، نازل ورودی در جای درست خود قرار خواهد گرفت و پیچ های آن مجددا سفت خواهد شد.
  1. دودکش شومینه دچار مشکل شده است

یکی از رایج ترین مشکلات دودکش شومینه مسدود شدن آن است که بسیار خطر آفرین است. همانطور که میدانید، دودکش مسیر خروج گازهای سمی حاصل از احتراق است. در صورتی که به دلیل بسته بودن مسیر دودکش، این گازها خارج نشوند، مجددا به محیط باز می گردند. با کاهش سطح اکسیژن قطعا شومینه نیز بعد از چند دقیقه نمی تواند احتراق را به درستی انجام دهد و خاموش میشود.

  • راه حل: برای حل این مشکل همواره سعی کنید از کلاهک های H استفاده کنید.
  • همچنین توصیه میشود مسیر دودکش را به شکلی انتخاب کنید که پیچیدگی زیادی نداشته باشد و تعداد زانوهای به کار رفته در این مسیر نیز زیاد نباشد.
  • هرچند وقت یکبار نیز بهتر است مسیر دودکش را از نظر هرگونه گرفتگی بررسی کنید.

برای تعمیر مشکل خاموش شدن شومینه با کجا تماس بگیریم؟

اگر برای رفع مشکل خاموش شدن شومینه نیاز به حضور تکنسین دارید، پیشنهاد ما به شما این است که با مجموعه آی پی امداد تماس بگیرید و درخواست حضور تکنسین در محل خود را ثبت کنید. تعمیرکاران مرکز آی پی امداد با سال ها تلاش و تجربه در زمینه تعمیرات انواع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی نظیر پکیج آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز ساکن استان تهران هستند. شما مخاطبین عزیز می توانید برای درخواست تعمیر شومینه در محل به قسمت ثبت درخواست در سایت آی پی امداد مراجعه کنید. همچنین می توانید از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با نمایندگی مجاز آی پی امداد تماس بگیرید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد