logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت دود دادن شومینه هیزمی

علت دود دادن شومینه هیزمی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت دود دادن شومینه هیزمی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، در این مطلب به بررسی علت دود دادن شومینه هیزمی و روش های حل این مشکل می پردازیم. همچنین خواهیم گفت چرا باید دلایل بروز این مشکل را بررسی و سریعا آنها را برطرف نمایید. توصیه میکنیم اگر در خانه خود شومینه هیزمی دارید، حتما این مطلب را تا انتها دنبال کنید. با توجه به اینکه این مطلب با راهنمایی تکنسین های مجموعه آی پی امداد نوشته شده است، شما میتوانید پاسخ سوال هایتان را در مورد علت دود کردن شومینه هیزمی بگیرید. اما اگر پس از مطالعه این مطلب ابهاماتی در این زمینه برای شما وجود داشت و یا اگر برای حل این مشکل نیاز به راهنمایی تکنسین حرفه ای دارید، میتوانید از قسمت پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد و یا از بخش نظرات همین مطلب با کارشناسان فنی این مجموعه در تماس باشید.

چرا بررسی دلایل دود کردن شومینه هیزمی مهم است؟

شاید دود دادن شومینه هیزمی از نظر بسیاری از افراد کاملا عادی باشد و تصور کنید سوختن چوب باعث این اتفاق شده و مشکلی وجود ندارد. اما بهتر است بدانید اگر شومینه هیزمی کاملا اصولی ساخته شده و از دودکش استاندارد برای آن استفاده شده و مسیر آن نیز باز باشد، نباید دوده های حاصل از سوختن هیزم و چوب به محیط انتشار یابد. دلایل اهمیت بررسی علت دود کردن شومینه هیزمی این موارد است:

  • جلوگیری از انتشار آلاینده ها و آلوده شدن هوای محیط و فضای بسته منزل که سلامت افراد و محیط زیست را تهدید می کند.
  • استفاده نامناسب از شومینه هیزمی و عدم رعایت نکات ایمنی نصب دودکش ممکن است احتمال بروز خطر آتش سوزی را بالاتر ببرد.
  • دوده های حاصل از سوختن هیزم که در شرایط نامناسب سوخته شوند، باعث تولید گاز خطرناک مونو اکسید کربن میشود.
  • دودهای حاصل از سوختن چوب مکن است باعث آسیب دیدن ریه افراد گروه های ناسالم، کودکان، سالمندان و افراد حساس ممکن شود.

10 علت دود کردن شومینه هیزمی + راه حل

دلایلی که ممکن است باعث شود شومینه هیزمی دود کند، مربوط به موارد زیر می باشند:

  1. بیشتر بودن حجم چوب از ظرفیت شومینه
  2. خفه کردن آتش شومینه
  3. روشن کردن آتشدان در تابستان
  4. خیس بودن هیزم ها
  5. خمیدگی دیوار پشت آتشدان
  6. بسته شدن دمپر
  7. ایراد در نقشه شومینه
  8. سرد بودن دودکش
  9. مسدود شدن دودکش
  10. ریزش کردن قسمتی از دودکش

10 علت دود کردن شومینه هیزمی + راه حل

دلایلی که در ادامه خواهیم علت های دود دادن شومینه هیزمی هستند. در ادامه با این دلایل و راه حل رفع آنها آشنا خواهیم شد.

1. حجم چوب بیش از ظرفیت شومینه است

اگر حجم چوبی که درون آتشدان قرار داده اید، بیش از اندازه باشد و تعداد چوب هایی که روی هم قرار داده اید، از ظرفیت شومینه بیشتر باشد، قطعا سوختن چوب ها به درستی انجام نمیشود و دود زیادی تولید می گردد.

  • راه حل: برای رفع مشکل راه حلی جز به اندازه قرار دادن چوب ها درون آتشدان ندارید.
  • پس به خاطر داشته باشید حجم زیادی از هیزم را به یکباره درون شومینه قرار ندهید.

2. از خفه کردن آتش برای خاموش کردن آن استفاده کرده اید

اگر برای خاموش کردن آتش آن را خفه کرده باشید، مدتی طول می کشد تا آتش به طور کامل خاموش شود و دود زیادی تولید می کند که ممکن است به داخل اتاق آتشدان بازگردد و محیط اطراف را غرق دود کند.

  • راه حل: برای رفع این مشکل باید از روش اصولی برای خاموش کردن شعله شومینه هیزمی استفاده کنید.
  • یعنی ابتدا با کم کردن هیزم های روشن درون شومینه حجم آتش را کمتر کنید و اجازه دهید آتش کاملا خاموش شود.
  • اگر مسیر تهویه شومینه هیزمی باز است، میتوانید پس از جمع آوری چوب های سوخته از کمی آب استفاده کنید تا آتش زیر خاکستر نیز کاملا خاموش شود و دودها نیز از مسیر دودکش خارج شوند.

3. آتشدان را در تابستان روشن کرده اید

اگر در تابستان درون آتشدان آتش روشن کنید، ممکن است به خاطر بالا بودن فضای بیرون، دود حاصل از سوختن آتش به درون محیط بازگردد.

  • راه حل: اگر نمی خواهید این اتفاق تکرار شود بهتر است فقط در فصول سرد از شومینه هیزمی استفاده کنید.

4. هیزم ها خیس هستند

یکی از رایج ترین دلایل دود دادن شومینه هیزمی، این است که برای روشن کردن آتش از هیزم های خیس استفاده شده است.

  • راه حل: برای حل این مشکل و تست خشک بودن هیزم تنها کافی است دوتا از آنها را بردارید و بهم بزنید.
  • صدای برخورد چوب هایی که خیس هستند، کوبنده است، اما اگر هیزم ها خشک باشند، صدای تند و تیزی ایجاد می کنند و میتوانید از آنها برای روشن کردن آتش استفاده کنید.

هیزم ها خیس هستند

5. در دیوار پشت آتشدان خمیدگی دارد

معمولا فضای بیرونی دیواره هواکش شومینه کمی به سمت بیرون خمیدگی دارد و دلیل وجود این خم شدگی، تخلیه راحت تر دوده هاست. اما در برخی از شومینه های تزیینی این زاویه رعایت نشده و دودهای حاصل از سوخت هیزم مجددا به فضای داخلی باز می گردند.

  • راه حل: برای حل این مشکل احتمالا نیاز به تغییر دیوار هواکش شومینه دارید.

6. دمپر بسته شده است

یکی از اصلی ترین دلایل دود کردن شومینه هیزمی، این است که دمپر هوا بسته شده است. وجود این دریچه کوچک باعث جابجایی هوا و جلوگیری از راکد شدن آن می شود. همچنین هر چند لحظه یکبار هوا را به درون آتشدان می دمد تا اکسیژن بیشتری در آن جریان یابد و فرآیند سوخت هیزم به درستی اتفاق بیفتد و دوده کمتری تولید شود. اگر دمپر کاملا بسته یا نیمه باز باشد، قطعا باعث دود کردن شومینه هیزمی خواهد شد.

  • راه حل: برای رفع این مشکل باید دمپر را بررسی کنید و در صورتی که بسته باشد، آن را کاملا باز نمایید.

7. نقشه شومینه ایراد دارد

اگر محل قرارگیری دودکش و آتشدان مناسب نباشد، قطعا در مسیر خروج دوده های حاصل از سوختن چوب مشکل به وجود می آید و دوده ها مجددا برگشت می خورند و فضای داخلی را پر می کنند.

  • راه حل: برای حل این مشکل باید از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا به درستی بتوانند ارتفاع دودکش شومینه هیزمی را متناسب با آتشدان محاسبه کنند.

8. دودکش سرد است

اگر هوای بیرون خیلی سرد باشد و شومینه هیزمی را روشن کنید ممکن است سنگینی هوای سرد خارج از منزل بر دودکش تاثیر گذاشته و باعث دود کردن آن خواهد شد.

  • راه حل: گرم کردن مسیر دودکش و سپس روشن کردن آتش میتواند در رفع مشکل دود دادن شومینه هیزمی موثر باشد.

9. دودکش مسدود شده است

اگر مسیر دودکش به دلیل لانه ساختن حیواناتی مثل پرندگان و یا سنجاب ها مسدود شده باشد، قطعا دوده ها نمی توانند به بیرون منتقل شوند و ممکن است  سبب بروز اتفاقات جبران ناپذیری مثل مرگ خاموش اعضای خانواده، آسیب دیدن کودکان و افراد آسیب دیده و سالمندان و همچنین پر شدن فضای خانه از دوده های سمی شود.

دودکش مسدود شده است

  • راه حل: برای جلوگیری از بروز این مشکل می بایست قبل از روشن کردن شومینه هیزمی، مسیر دودکش را بررسی کنید و در صورت مسدود بودن آن را باز نمایید.

10. قسمتی از دودکش ریزش کرده است

اگر قسمتی از دودکش دچار ریزش شده باشد، قطعا دودها نمی توانند به خوبی از آن خارج شوند و ممکن است بخشی از آنها مجددا به محیط باز گردد.

  • راه حل: برای حل این مشکل کافی است با استفاده از یک چراغ قوه مسیر دودکش را بررسی کنید و در صورت ریزش بخشی از دودکش، آن را ترمیم نمایید تا از بروز حوادث خطرناک جلوگیری شود.

برای تعمیر مشکل دود دادن شومینه با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله با علت دود دادن شومینه هیزمی و راه حل های برطرف مشکل آشنا شدید. بطور کلی دود کردن شومینه یکی از مشکلاتی است که در صورت مشاهده آن باید هرچه سریع تر علت را شناسایی و برطرف کنید. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان قادر به عیب یابی و رفع این مشکل نیستید، می توانید از تکنسین های متخصص آی پی امداد کمک بگیرید. شما می توانید از طریق سایت این مجموعه یا شماره های 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان آی پی امداد تماس گرفته و درخواست خود را به ثبت برسانید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد