logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت بوی بد شومینه و نحوه رفع آن

علت بوی بد شومینه و نحوه رفع آن
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت بوی بد شومینه و نحوه رفع آن به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در این مقاله قصد داریم با بررسی دقیق علت بوی بد شومینه و نحوه رفع آن کمک کنیم. با توجه به اینکه برای نوشتن این مطلب به راهنمایی های تکنسین های حرفه ای نیاز داشتیم، از تکنسین های با تجربه آی پی امداد کمک گرفته ایم که بتوانیم یک مقاله تخصصی را در مورد علت بوی بد شومینه گازی و روش های برطرف کردن آن آماده کرده و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لذا توصیه می کنیم علاوه بر مطالعه دقیق این مطلب، با مراجعه به بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد، سوالات خود را مطرح کرده و با تکنسین های آی پی امداد در ارتباط باشید.

چرا شومینه بوی بد می دهد؟

ممکن پس از روشن کردن شومینه گازی، متوجه بوی بد و ناخوشایند آن شده باشید اما نتوانید منشا بو را پیدا کنید. برای تشخیص علت بوی بد شومینه و نحوه رفع آن ادامه مطلب را دنبال کنید:

  1. شومینه گازی دودکش ندارد.
  2. سوراخ های مشعل مسدود شده اند.
  3. محفظه احتراق ترک خورده یا به خوبی جوش نخورده است.
  4. شیشه شومینه شکسته یا برداشته شده است.
  5. گاز از شلنگ و مبدل حرارتی نشت پیدا کرده است.
  6. مسیر دودکش بسته شده است.
  7. فیلتر ورودی شومینه کثیف یا مسدود شده است.
  8. گرد و غبار تجمع یافته در شومینه میسوزد.
  9. شومینه نو و استفاده نشده است.

چرا شومینه بوی بد می دهد؟

9 دلیل ایجاد بوی بد در شومینه گازی و رفع آنها

با همه دلایل ایجاد بوی بد در شومینه گازی آشنا شدیم. حال وقت آن است توضیحات بیشتری درمورد آنها مطالعه کنید. در ادامه هریک از عوامل موثر در بروز بوی بد شومینه و روش های برطرف کردن هریک از آنها را بررسی کرده ایم:

  1. شومینه گازی دودکش ندارد

اگر به دلیل وجود و گردش مناسب هوا، تصمیم گرفته اید برای گرم کردن محیط های بزرگ از شومینه گازی بدون دودکش استفاده کنید، ممکن است گاز به خوبی نسوخته و گاز مونواکسید کربن را وارد محیط کرده و همین مسئله باعث ایحاد بوی بد خواهد شد. انتشار گاز مونواکسید کرین در محیط علاوه بر اینکه باعث ایجاد بوی بد میشود، بسیار خطرناک است و مشکلات جدی برای سلامت افراد به وجود می آورد.

  • راه حل: اگر به همراه انتشار بوی بد دچار سردرد، سرگیجه، حالت تهوع شدید و یا احساس کردید قفسه سینه شما گرفته است، لطفا هرچه سریعتر شومینه را خاموش کنید و با باز کردن همه درب ها و پنجره ها و چرخاندن حوله خیس، سعی کنید همه گازهای مونواکسید کربن را به بیرون هدایت کنید و در اولین فرصت برای عیب یابی شومینه اقدامات لازم را انجام دهید.
  • بهتر است برای انجام این کار از تکنسین متخصص کمک بگیرید. توصیه ما به شما درخواست حضور تعمیرکار آی پی امداد در محل است.

شومینه گازی دودکش ندارد

  1. سوراخ های مشعل مسدود شده اند

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد بوی گاز خام در شومینه میشود، این است که دستگاه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته و به مرور زمان منافذ روی مشعل بسته شده است. به همین دلیل گاز خام خارج شده و باعث ایجاد بوی ناخوشایند و بدی از شومینه گازی میشود.

  • راه حل: برای حل مشکل بوی بد شومینه و رفع آن کافی است با کمک یک برس نرم و جارو برقی همه آلودگی هایی که باعث مسدود شدن سوراخ های مشعل شده است را تمیز کنید.

سوراخ های مشعل مسدود شده اند

  1. محفظه احتراق ترک خورده یا به خوبی جوش نخورده است

اگر در زمان تولید شومینه گازی از سوی کمپانی سازنده، در جوش کردن یا پوشاندن محفظه احتراق اهمال کاری صورت گرفته باشد و یا اینکه محفظه به مرور زمان از هم باز شود، باعث نشت گازهای سوخته به محیط میشود.

  • راه حل: برای رفع مشکل نشتی گاز از محفظه شومینه می بایست از یک فرد متخصص برای تعویض آن کمک بگیرید.
  • برای انجام این کار میتوانید از کمک تکنسین های مجرب آی پی امداد بهره مند شوید.
  1. شیشه شومینه شکسته یا برداشته شده است

اگر شیشه شومینه دچار شکستگی شده باشد و یا آن را به طور کامل بردارید، قطعا علاوه بر کاهش ایمنی دستگاه و بروز خطر برای ساکنین، باعث انتشار بوی بد در محیط میشود.

  • راه حل: در اولین فرصت برای تعویض شیشه بخاری اقدام کنید. اگر احساس می کنید انجام این کار به تنهایی برایتان مقدور نیست، از تعمیرکار متخصص آی پی امداد کمک بگیرید.

شیشه شومینه شکسته یا برداشته شده است

  1. گاز از شلنگ و مبدل حرارتی نشت پیدا کرده است

در صورتی که احساس می کنید بوی گاز شومینه در هوا پخش شده است، ممکن است به دلیل نشتی گاز از شلنگ شومینه بوده و یا ممکن است از مبدل حرارتی گاز نشتی داشته باشد.

  • راه حل: با استفاده از محلول آب و صابون شلنگ های شومینه را بررسی کنید. برای انجام این کار کافی است محلول آب و صابون را به شلنگ بزنید. اگر متوجه ایجاد حباب در آن ناحیه شدید، قطعا بوی گاز به دلیل نشتی از آن قسمت است.
  • همچنین مجاری هوا و مبدل حرارتی را هم بررسی کنید.
  • در صورتی که متوجه شدید ایراد از مبدل حرارتی است، بهتر است با کمک یک تکنسین با تجربه برای تعویض آن اقدام کنید.
  1. مسیر دودکش بسته شده است

گاهی ممکن است به دلیل استفاده از دودکش غیراستاندارد، پرندگان در ورودی دودکش لانه ساخته و مسیر عبور دوده ها از دودکش را مسدود کرده باشند. در نتیجه دوده ها به جای خروج و انتقال به هوا، مجددا به محیط برگشته و باعث ایجاد بوی بد شوند. امکان وقوع این اتفاق معمولا در فصولی که از شومینه استفاده نمیشود، بیشتر است.

  • راه حل: برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی تنها کافی است قبل از راه اندازی دستگاه، حتما مسیر دودکش را بررسی کنید. در ادامه اقدامات لازم برای باز کردن دودکش را انجام دهید.
  1. فیلتر ورودی شومینه کثیف یا مسدود شده است

اگر فیلتر ورودی شومینه کثیف بوده و احتیاج به تعویض داشته باشد، نمی تواند نقش خود را برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه انجام دهد. در نتیجه گرد و غبار و آلودگی ها وارد بخاری شده و از سوختن آن ها بوی بدی ایجاد میشود.

  • راه حل: تنها کافی استن کمی صبر کنید تا این آلودگی ها از طریق سوختن از بین بروند.
  • برای جلوگیری از بروز این مشکل تنها کافی است نسبت به تعویض فیلتر ورودی قبل از روشن کردن شومینه در فصول سرد بپردازید.
  • همچنین فیلتر را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید تا آلودگی ها وارد شومینه نشوند.
  1. گرد و غبار تجمع یافته در شومینه میسوزد

اگر برای مدتی از بخاری استفاده نشده باشد و در محلی که در معرض ورود گرد و غبار است آن را قرار دهید، احتمال اینکه پس از روشن کردن آن بوی سوختن از شومینه گازی به مشام برسد، وجود دارد.

  • راه حل: رفع بوی سوختن شومینه گازی با اندکی سوختن شعله آن برطرف خواهد شد.

گرد و غبار تجمع یافته در شومینه میسوزد

  1. شومینه نو و استفاده نشده است

یکی از دلایل اصلی بوی بد شومینه گازی این است که دستگاه به تازگی خریداری شده است. بنابراین قسمت هایی از آن به دلیل روشن بودن شعله داغ میشود و بویی شبیه به سوختن پلاستیک ایجاد می کند.

  • راه حل: تنها راه رفع بوی بد از شومینه این است که نگران نباشید و صبر کنید تا زمانی است شعله باعث سوختن همه رنگ و مواد آن شود.

برای رفع بوی بد شومینه از خدمات کدام مجموعه استفاده کنیم؟

امیدواریم حاصل تلاش تیم نویسندگان و تکنسین های آی پی امداد توانسته باشد به شما در بررسی علت بوی بد شومینه و نحوه رفع آن کمک کرده باشد. اگر پس از تشخیص منبع بوی بد شومینه گازی، ترجیح می دهید تعمیر آن را به یک تکنسین با تجربه بسپارید، جای بسیار درستی آمده اید. مجموعه آی پی امداد با نیم قرن تجربه در زمینه تعمیر انواع دستگاه های گرمایشی نظیر شومینه، انواع خدمات مربوط به عیب یابی و تعمیرات این دستگاه را به مشتریان خود با بهترین کیفیت ارائه می دهد. شما عزیزان می توانید برای ثبت درخواست تعمیر شومینه خود در آی پی امداد با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید. همچنین می توانید اقدام به ثبت درخواست آنلاین در سایت مجموعه نمایید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد