logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟

چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟
چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟
زمان مطالعه: 9 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟ دلیل پریدن فیوز کولر گازی چیست؟ در مواقعی ممکن است بلافاصله بعد از روشن شدن کولرگازی، فیوز بپرد و دستگاه خاموش شود. دلایل متعددی شامل ایراد در خازن، فن، کمپرسور و … هستند که بعد از روشن شدن دستگاه باعث پریدن فیوز کولر گازی و در نتیجه خاموش شدن آن می شوند. این عوامل بهتر است زودتر مورد بررسی قرار بگیرند و عیب یابی شوند؛ زیرا در صورت رفع نشدن این مشکل، ممکن است دستگاه آسیب دیده و صدمات جبران ناپذیری به وجود بیاید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه علت پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر گازی بهتر است تا انتهای این مطلب همراه آی پی امداد باشید.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هرگونه پرسش چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد، می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

با یک نگاه متوجه علت پریدن فیوز برق کولر گازی شوید

پریدن فیوز کولر گازی یکی از انواع مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از کاربران رخ دهد. در این شرایط زمانی که کولرگازی خود را روشن می کنید، با پریدن فیوز مواجه خواهید شد. حال این پرسش مطح می گردد که علت فیوز پراندن کولر گازی چیست و از کجا متوجه بروز این مشکل شویم. در این بخش به صورت خلاصه تمامی این موارد را ذکر خواهیم کرد.

سوال علت و نحوه رفع مشکل
نشانه های پریدن فیوز کولر گازی
  1. اتصال کولرگازی به برق و خاموش شدن آن
  2. خاموش شدن کولرگازی بعد از روشن شدن دستگاه
  3. خروج صدای زوزه از کولرگازی
  4. روشن نشدن کولرگازی
مشکل پریدن فیوز کولر گازی
  1. معیوب بودن خازن کولرگازی
  2. کثیفی فیلتر
  3. خراب شدن فن
  4. کم شدن گاز مبرد
  5. خرابی کمپرسور
  6. ایراد در سیم کشی
  7. اختلال در جعبه تقسیم
  8. خرابی برد
  9. انتخاب فیوز نامناسب برای کولر گازی
رفع مشکل فیوز پریدن کولر گازی
  • تمیز کردن فیلترهای کولرگازی
  • شارژ گاز
  • تعمیر یا تعویض کمپرسور، خازن، فن و فیوز
  • عیب یابی و تعمیر برد کولرگازی

چرا در کولرگازی از فیوز استفاده می شود؟

فیوز کولر گازی

شاید عده زیادی از شما مصرف کنندگان عزیز با این سوال مواجه شوید که دلیل استفاده از فیوز در کولرگازی چیست؟ یا چرا باید در کولرگازی و سایر لوازم خانگی از فیوز استفاده شود؟ آنچه باید بدانید این است که فیوز یک قطعه بسیار مهم الکتریکی در انواع کولرگازی ایستاده، دیواری، سقفی و … است که موجب امنیت دستگاه در برابر عوامل خطرساز می شود. برق برای رسیدن به کولرگازی ابتدا باید وارد فیوز شود. فیوز قطعه ای است که میزان ولتاژ  را مورد بررسی قرار داده و با تنظیم میزان ولتاژ از سوختن دستگاه نیز جلوگیری می کند.

در صورتی که به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید که فیوز کولر گازی کجاست تا بتوانید به بررسی این قطعه و سالم یا خراب بودن آن بپردازید، می تواند گفت که محل قرارگیری درون پنل و روی برد الکترونیکی کولرگازی می باشد.

چگونه می توان متوجه پریدن فیوز کولر گازی بعد از روشن شدن دستگاه شد؟

از کجا متوجه شویم که فیوز کولرگازی پریده؟

  • در وهله اول باید بدانید که پریدن فیوز چگونه مشخص می شود.
  • بهتر است بدانید که اگر کولرگازی را به برق متصل کرده اید و دستگاه بلافاصله خاموش شده است، یعنی فیوز پریده است.
  •  خاموش شدن کولر گازی بلافاصله بعد از روشن شدن ممکن است مربوط به سوختن فیوز باشد.
  • همچنین برخی مواقع ممکن است بعد از پریدن فیوز و سوختن آن، فیوز با صداهایی نظیر صدای زوزه همراه باشد که می تواند از علائم پریدن فیوز کولر گازی باشد.
  • دقت داشته باشید که خاموش شدن کولرگازی میتواند علت های دیگری به جز پریدن فیوز نیز داشته باشد.

9 علت پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر گازی

چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟ علت های متعددی هستند که باعث پریدن فیوز بعد از روشن شدن کولرگازی می شوند. دانستن اطلاعات دقیقی در رابطه با علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی به شما کمک می کند تا برای رفع این مشکل اقدام کنید.

این عوامل عبارتند از:

  1. کثیفی فیلتر کولرگازی
  2. خرابی فن
  3. کم شدن گاز مبرد
  4. معیوب بودن خازن
  5. ایراد در جعبه تقسیم
  6. خرابی کمپرسور
  7. اختلال در سیم کش
  8. خراب شدن برد کولرگازی
  9. انتخاب فیوز نامناسب

در ادامه به بررسی هریک از موارد بالا جهت بررسی علت فیوز پریدن کولر گازی خواهیم پرداخت.

خراب شدن فن و کم شدن میزان گاز مبرد دلیل پریدن فیوز کولر گازی

خراب شدن فن کولرگازی و کم شدن میزان گاز باعث پریدن فیوز میشود

مهم ترین عاملی که علت فیوز پراندن کولر گازی بعد از روشن شدن دستگاه می باشد، خراب شدن فن کولر گازی و کم شدن گاز مبرد است. هر عاملی که باعث فشار زیاد به قطعات دستگاه و داغ شدن فیوز شود، منجر پریدن یا سوختن آن می شود. خراب شدن فن کولرگازی و کم شدن گاز مبرد از دلایلی هستند که موجب گرم شدن قطعات در کولرگازی شده و باعث می شود تا فیوز بپرد یا بسوزد. علت قطع شدن فیوز کولر گازی در چنین مواقعی جلوگیری از سوختن دستگاه است. به صورت کلی در تمامی این شرایط باید بتوانید قبل از هرچیزی عیب یابی کولرگازی را انجام دهید.

کثیف شدن فیلتر علت پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر گازی

با کثیف شدن فیلتر کولرگازی امکان پریدن فیوز هست

کثیف شدن فیلترهای کولرگازی علت پریدن فیوز برق کولر گازی است. در کولرگازی از فیلترهایی استفاده شده است که کثیف بودن آنها تاثیرات منفی را روی کولرگازی می گذارد. کثیف شدن فیلتر کولرگازی نه تنها از خنک شدن محیط جلوگیری می کند، بلکه باعث می شود تا کولرگازی باد گرمی را نیز تولید کند. در صورتی که باد گرم تولید شده ناشی از کثیفی فیلتر ها به درون قطعات نفوذ کند، باعث خراب شدن آن و فشار زیاد می شود. بالا رفتن فشار قطعات کولرگازی باعث می شود تا فیوز بپرد و یا بسوزد. توصیه می شود طی فواصل زمان مناسبی برای نظافت فیلتر کولر گازی اقدام کنید.

اختلال در عملکرد خازن علت پریدن فیوز کولر گازی می باشد

اگر خازن کولرگازی خراب باشد احتمالا فیوز میپرد

چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟ قطعاً یکی از دلایل که باعث پریدن یا سوختن فیوز کولرگازی می شود، اختلال در عملکرد و خرابی شدن خازن کولر گازی است. خازن قطعه ای در کولرگازی است که وظیفه تنظیم کردن میزان ولتاژ در کولرگازی را بر عهده دارد. چنانچه در عملکرد و نصب خازن کولر گازی به هر علتی اختلال ایجاد شود، ولتاژ به شکل صحیح به کولر وارد نشده و در نتیجه کولرگازی و فیوز نیز خاموش می شوند.

اختلال در عملکرد جعبه تقسیم علت فیوز پراندن کولر گازی است

اختلال در عملکرد جعبه تقسیم کولرگازی چگونه علت پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر گازی می باشد؟ جالب است که بدانید که از دلایل عمده پریدن فیوز اختلال در عملکرد جعبه تقسیم است. در مواردی ممکن است اختلال در جعبه تقسیم کولرگازی به دلیل نرسیدن برق با ولتاژ کافی به دستگاه باشد که باید توسط افراد متخصص در حوزه برق مورد بررسی قرار بگیرد. خراب بودن جعبه تقسیم در اغلب موارد باعث از کار افتادن فیوز و حتی کولرگازی می شود. بنابراین بهتر است برای تعمیر آن هرچه سریع تر اقدام شود.

خراب شدن کمپرسور علت پریدن فیوز برق هنگام روشن شدن کولر گازی

خرابی کمپرسور علت پریدن فیوز کولرگازی

کمپرسور یا موتور کولرگازی مهم ترین بخش در این دستگاه است که ممکن است به دلایل متعددی چون ضربه، فشار، بالا بودن زمان استفاده و قدیمی شدن خراب شود. در صورت عدم کارکرد کمپرسور کولر گازی فیوز می پرد و دستگاه بلافاصله بعد از روشن شدن خاموش می شود. برای رفع این مشکل از تعمیرکار کولرگازی بخواهید تا به تعمیر،تعویض و تست کمپرسور کولر گازی بپردازد تا دلیل فیوز پریدن کولر گازی بعد از روشن شدن دستگاه رفع شود.

انتخاب نادرست فیوز علت پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر گازی

یکی از دلایل فیوز پراندن کولرگازی بعد از روشن شدن این است که فیوز نامناسبی را برای کولرگازی خود انتخاب کرده اید. همانطور که می دانید، فیوز بعد از تنظیم ولتاژ، برق را به کولرگازی متصل می کند. در صورتی که فیوز شما  بزرگ باشد، مقدار برق بیشتری را به کولرگازی انتقال می دهد و بعد از مدتی باعث خراب شدن قطعات کولرگازی نیز می شود. همچنین اگر فیوز کولرگازی کوچک باشد، ممکن است توانایی انتقال برق به اندازه کافی به کولر را نداشته باشد و نتواند دستگاه را برای استفاده روشن کند. بنابراین بهتر است با توجه به قدرت کولرگازی، فیوز مناسبی خریداری شود تا از پریدن فیوز کولر گازی بعد از روشن شدن دستگاه جلوگیری شود.

اختلال در سیم کشی برق و فیوز علت فیوز پریدن کولر گازی می باشد

ایراد در سیم کشی برق و فیوز کولر گازی

چرا فیوز کولر گازی میپرد؟ اصلی ترین دلیلی که برای رفع مشکل پریدن فیوز کولر گازی باید مورد بررسی قرار بگیرد، سیم کشی برق کولرگازی و فیوز است. اختلال در سیم کشی موجب پریدن فیوز و خاموش شدن کولرگازی می شود. قدیمی شدن سیم ها، استفاده از سیم های بی کیفیت، استفاده از سیم های تقلبی و غیراستاندارد موجب قطع شدن اتصال ها و در نتیجه خاموش شدن فیوز می شوند. سیم های بی کیفیت و تقلبی به دلیل نداشتن مقاومت بالا بعد از مدتی ذوب می شوند و از کیفیت آن ها کاسته می شود.

بنابراین اگر قصد رفع مشکل و علت فیوز پراندن کولر گازی را دارید، در ابتدا از تعمیرکار بخواهید تا سیم کشی دستگاه و برق را مورد بررسی قرار داده و در صورت بروز مشکل آن را رفع نماید. استفاده از سیم های غیراستاندارد و نامناسب در اکثر مواقع به عنوان دلایل اصلی آتش سوزی نیز شناخته می شود.

خراب شدن برد و اختلال در سخت افزار علت پریدن فیوز مینیاتوری کولر گازی

اگر میخواهید علت اینکه چرا بعد از روشن کردن کولرگازی فیوز می پرد را مورد بررسی قرار دهید، بهتر است به بررسی وضعیت برد دستگاه و سخت افزار آن بپردازید. خراب شدن برد دستگاه و اختلالات سخت افزاری از جمله علت های پریدن فیوز پس از روشن شدن کولرگازی است. در صورتی که اتصالات برد سخت افزار کولرگازی شما دچار اختلال و صدمه شده است، بهتر است از تعمیرکار بخواهید تا به بررسی علت خراب شدن برد دستگاه پرداخته و در صورت خراب بودن آن را تعمیر کند تا مشکلی برای دستگاه و فیوز نیز ایجاد نشود.

برای رفع مشکل پریدن فیوز بعد از روشن شدن کولرگازی چه اقداماتی باید انجام داد؟

قطعاً علت قطع شدن فیوز کولر گازی نشانه وجود یک مشکل در دستگاه یا بخش های دیگر است. بنابراین بهتر است در ابتدا به بررسی علت خاموش شدن کولرگازی بلافاصله بعد از روشن شدن بپردازید. از جمله روش های رفع مشکل پریدن فیوز کولر گازی عبارت است از:

  • در صورتی که علت پریدن فیوز به دلیل مشکلات فنی مانند خراب شدن فن یا کمپرسور دستگاه باشد، بهتر است از تعمیرکاری بخواهید تا تعمیر یا تعویض این قطعات بپردازد.
  • چنانچه  مشکل کولرگازی از خازن می باشد، باید هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.
  • در صورت از کار افتادگی و خرابی کمپرسور آن را تعمیر یا تعویض نمایید.
  • اگر مشکل از فن دستگاه است، هرچه سریع تر نسبت به تعمیر یا تعویض فن کولرگازی خود اقدام کنید.
  • گاز مبرد را شارژ کنید و فیلتر های کثیف را بشویید و یا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

آیا راه حلی برای جلوگیری از پریدن فیوز کولر گازی وجود دارد؟

در بخش بالا توانستید با علت پریدن فیوز کولر گازی آشنایی شوید. حال لازم است راه حل هایی را جهت جلوگیری از بروز مشکل پریدن مجدد فیوز کولرگازی بدانید. شما به کمک رعایت برخی نکات ساده به راحتی می توانید از پریدن فیوز کولر گازی خود جلوگیری کرده و کارکرد دستگاه خود را بهبود ببخشید. در ادامه راهکارهایی را برای شما ذکر کرده ایم:

  • برای جلوگیری از پریدن فیوز بهتر است هر چند وقت یکبار فیلترهای کولرگازی را تمیز و بشویید.
  • بهتر است همواره بخش بیرونی دستگاه خود را تمیز نگه دارید و از ورود هرگونه آلودگی و گرد و خاک به درون آن جلوگیری کنید.
  • باید برای کولرگازی خود از فیوز مناسب و مطابق با مدل دستگاه خود استفاده نمایید.
  • بهتر است طی فواصل منظم کولرگازی را سرویس کنید. سرویس کولرگازی باعث افزایش عمر کولرگازی می شود.

نتیجه گیری از علت پریدن فیوز کولر گازی

در این مطلب به بررسی اینکه چرا با روشن شدن کولرگازی فیوز می پرد؟ پرداختیم. دلایل متعددی چون اختلال در عملکرد جعبه تقسیم، خراب شدن کمپرسور و … از دلایلی هستند که منجر به پریدن فیوز کولر گازی می شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است از تعمیرکاری بخواهید تا علت پریدن فیوز هنگام روشن شدن کولر گازی را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که مشکل سوختن فیوز بعد از روشن شدن کولرگازی مرتبط با دستگاه باشد، بهتر است از تعمیرکار بخواهید تا این مشکل را مورد بررسی قرار دهند.

شرکت آی پی امداد تعمیرگاه مجاز کولرگازی در استان تهران است که به صورت تخصصی تعمیرات کولرگازی از برندهای مختلف را انجام می دهد. در صورتی که علت سوختن با پریدن فیوز شما به دلیل خراب بودن دستگاه باشد، شما می توانید با مراجعه به این مرکز از آن ها بخواهید تا تعمیرات و عیب یابی کولرگازی شما را در محل و در مقابل شما انجام دهند.

4.7/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

10 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • عبدالله 23 مرداد 1402

    سلام کولر من پنجره ای ال جی هست. زمانی که روشن میکنم، کار میکنه و میخواد اتومات کنه، فیوز کنتور برق می پره. میخواستم منو راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 مرداد 1402

      درود، خازن کمپرسور کولرگازی را چک کنید.

      پاسخ دادن
      • عرفان 29 آذر 1402

        سلام درود خدمت تمامی ای پی امداد های عزیز من سرویس کار کولر گازی هستم یه کولر گازی LG اینورتر هست که کولر روشن میکنی بعد چند ثانیه فیوز شیشه ای داخل برد کندانسور میسوزونه به نظر شما مشکل از کجاها میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 30 آذر 1402

          درود، یک قسمت از برد دستگاه اتصالی دارد و یا این مشکل به دلیل آمپر کشیدن بیش از حد یا نوسان برق رخ می دهد که باید بررسی شود.

          پاسخ دادن
  • شاهین 23 خرداد 1402

    سلام ودرود برشما من کولر گازی دارم اسمش جنرال هست وقتی روشنم میکنم اونی که در خانه هست اول روشن میشه ومشکلی نداره ولی بلا فاصله بعد از روشن شدن موتور پشت بام فیوز کنتر میپره علتش چی هس به نظرتون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 خرداد 1402

      درود، مشکل می تواند از موتور، خازن یا فیوز روی برد باشد که باید چک شود.

      پاسخ دادن
  • سعید 14 خرداد 1402

    سلام کولر گازی ۲۴ گری دارم که پشت کولر فیوز ۲۰ آمپر گذاشتم ولی اغلب اوقات موقع روشن شدن اسپیلت فیوز میپره و بعضی اوقات هم فیوز وصل میمونه و اسپیلت ۷ تا ۸ ساعت هم بدون مشکل کار میکنه. مشکل پریدن فیوز چی هست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 15 خرداد 1402

      درود، ممکن است پلاتین های فیوز یا کنتاکتور دچار خرابی شده است که باید کنتاکتور را تعویض کنید.

      پاسخ دادن
  • نادر بهرامی 10 اردیبهشت 1402

    سلام کولر گازی من اوجنرال هستش و از اواخر فصل گرما پارسال و شروع گرما امسال زمانی که کولر گازی روشن میکنم سیستم برق خانه نوسان پیدا میکند و با هر بار استارت کردن کمپرسور کل سیستم برق خانه نوسان شدید پیدا میکند طوری که لامپ های روشنایی قطع وصل میشود خواهسن در این مورد منو راهنمایی کنید ودر صورت داشتن تعمیرکار برق به من معرفی کنید تا مشکل برق خانه یا کولر درست نمایند با تشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 اردیبهشت 1402

      درود، ابتدا باید کندانسور، اواپراتور و فیلترهای آن به صورت کامل تمیز شود. همچنین یک تکنسین باید بررسی کند که کولرگازی از کجا آمپر می کشد.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد