logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن فن کولرگازی

علت کار نکردن فن کولرگازی
علت کار نکردن فن کولرگازی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن فن کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

فن کولرگازی یکی از مهمترین بخش های این دستگاه است که در دو بخش کندانسور و هواساز اسپیلت تعبیه شده است. در برخی مواقع این قطعه به دلایل مختلفی نظیر خرابی خازن یا سوختن فن دچار مشکل شده و فن کولر گازی کار نمی کند که باید در سریع ترین زمان برای جلوگیری از ایجاد آسیب های بیشتر در دستگاه خود به دنبال علت کار نکردن فن کولرگازی و رفع مشکلات مربوط به آن باشید. در این مقاله آی پی امداد علت نچرخیدن فن کولر گازی را به همراه راهکارهایی جهت رفع هریک از دلایل بروز این مشکل را برای شما بیان کرده است تا در صورت نیاز بتوانید اقدام به عیب یابی و رفع مشکل کار نکردن فن کولر گازی بپردازید.

کاربران گرامی، با مطالعه این مقاله می توانید به کمک متخصصین مجموعه تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به عیب یابی کار نکردن فن کولر گازی بپردازید.

چیزهایی که باید از کار نکردن فن کولر گازی بدانید!

فن از جمله قطعاتی است که در عملکرد صحیح دستگاه شما نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. از این رو اگر با مشکل کار نکردن فن کولر گازی خود مواجه شده اید، اطلاع پیدا کردن از علت کار نکردن پروانه کولر گازی می تواند به شما کمک کند تا سریع تر و راحت تر بتوانید ایرادات این قطعه را شناسایی کرده و مشکلات آن را برطرف نمایید. در ابتدای این مقاله از آی پی امداد ابتدا به ذکر علت روشن نشدن فن کولر گازی و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل برای شما خواهیم پرداخت.

سوال علت و رفع مشکل
علت کار نکردن فن بیرونی کولر گازی
  1. خرابی خازن
  2. سوختگی فن
علت کار نکردن فن داخلی اسپیلت
  • ایراد در برد اصلی
رفع مشکل کار نکردن فن کولر گازی
  • تعویض خازن
  • تعویض فن
  • تعمیر موتور فن

فن کولر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا فن کولرگازی کار نمیکنه

فن کولرگازی یکی از قطعاتی است که از بخش های مختلفی نظیر موتور، پروانه و … تشکیل شده است. به طور کلی می توان گفت درون کولرگازی دو فن مجزا وجود دارد که یکی از آنها در بخش بیرونی و دیگری در بخش داخلی کولرگازی تعبیه شده است. فن کولر گازی هوای گرم درون محیط را بیرون کشیده و سپس هوای خنک ایجاد شده را به محیط مورد نظر منتقل می نماید. انجام صحیح این عملیات و کارکرد کولرگازی به سالم بودن فن بستگی دارد. از این رو در صورتی که فن دچار مشکل و خرابی شود، موجب عدم کارکرد صحیح کولرگازی شده و باید مشکل آن به صورت رفع گردد. از آنجایی که کار نکردن فن کولر گازی می تواند عملیات خنک کنندگی هوا را با مشکلاتی مواجه نماید و به سایر قطعات اسپیلت نیز آسیب رساند، باید در کوتاه ترین زمان رفع عیب گردد.

چرا فن کولر گازی کار نمی کند؟

همانطور که می دانید، کولرگازی از قطعات مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهمترین این قطعات فن است و بروز هرگونه ایراد و خرابی در سایر بخش ها می تواند در عملکرد فن تاثیر زیادی داشته باشد. در این مواقع نچرخیدن فن کولر گازی امری کاملا مشهود بوده و می تواند بر روی کیفیت باد اسپیلت و عملکرد آن نیز تاثیرگذار باشد. از این رو اطلاع پیدا کردن از علت کار نکردن فن بیرونی اسپلیت می تواند به شما کمک کند که به راحتی اقدام به رفع عیب دستگاه خود نمایید. به طور کلی لازم است بدانید که عواملی نظیر خرابی خازن و سوختگی فن می توانند به عنوان علت روشن نشدن فن کولر گازی مورد بررسی و عیب یابی قرار بگیرند که در ادامه آنها را یک به یک شرح خواهیم داد.

2 علت کار نکردن فن بیرونی اسپلیت

در صورتی که شما نیز با مشکل کار نکردن فن کولر گازی مواجه شده اید و به دنبال علت روشن نشدن فن کمپرسور کولر گازی هستید، می توانید در ادامه این بخش به بررسی هریک از موارد مرتبط به این موضوع بپردازید. فن بیرونی کولرگازی یکی از بخش های اصلی در ساختار این دستگاه به شمار می آید که با بروز هرگونه مشکل برای آن، امکان دارد که عملکرد سایر قطعات مختل شود. علت کار نکردن فن بیرونی کولر گازی شامل موارد زیر می باشد:

  1. بروز ایراد در خازن کولرگازی
  2. سوختگی فن اسپیلت

خرابی خازن علت روشن نشدن فن کولر گازی

خرابی خازن باعث کار نکردن فن کولرگازی میشه

خرابی خازن کولر گازی می تواند یکی از دلایل کار نکردن فن کولر گازی به شمار آید؛ چرا که بر اثر فشار زیاد، اتصالات برق و … جریان در ساختار کولرگازی قطع شده و عملکرد دستگاه دچار اخلال می شود. جالب است بدانید که خازن کولرگازی به کمپرسور متصل بوده و در صورتی که سوخته باشد، می تواند علت کار نکردن فن بیرونی اسپلیت به حساب آید. از این رو به هنگام مواجهه با این مشکل، پیش از هر کاری ابتدا باید اقدام به بررسی خازن نموده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. برای عیب یابی خازن مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. سعی کنید به وسیله یک چوب بلند، پره های فن را بچرخانید.
  2. در صورتی که فن شروع به کار کرد، خازن سوخته است.
  3. برای تست خازن کولرگازی از یک مولتی متر کمک بگیرید.
  4. در صورت عدم جریان، خازن سوخته و باید تعویض شود.
  5. در زمان انجام مراحل گفته شده به خطر برق گرفتگی توجه کنید.

سوختن فن علت نچرخیدن فن کولر گازی

سوختن فن کولر گازی

یکی از مواردی که می تواند به عنوان علت کار نکردن فن کولر گازی پنجره ای مورد بررسی قرار بگیرد، بروز سوختگی در فن کولرگازی می باشد. مشکل موتور فن که می تواند موجب سوختگی این قطعه شود، می تواند به علت خرابی بلبرینگ های تعبیه شده در ساختار آن باشد. به همین خاطر مانع از آزادانه چرخیدن تیغه ها خواهد شد. برای عیب یابی و بررسی این مشکل باید موارد زیر را چک کنید:

  • ابتدا تیغه ها را به صورت دستی بچرخانید.
  • حتما این کار با احتیاط و به وسیله یک چوب بلند انجام دهید.
  • در صورتی که چرخش تیغه ها به خوبی انجام نشد، خرابی از سوی بلبرینگ ها می باشد.
  • شما باید موتور فن را تعویض کنید.
  • اگر متوجه چرخش آن ها شدید، باید جریان ورودی را بررسی نمایید.
  • در صورتی که برق به موتور فن می رسد اما هنوز با کار نکردن فن کولرگازی مواجه هستید، باید این قطعه تعویض شود.

علت کار نکردن فن داخلی کولرگازی

یکی از دیگر از فن های کولرگازی درون یونبت داخلی دستگاه تعبیه شده است. این فن وظیفه کشیدن هوای گرم به درون کولر و دمیدن هوای خنک به درون محیط را برعهده دارد. این عملیات موجب می شود تا کویل های اواپراتور خنک شده و هوای سرد در جریان باشد. در برخی مواقع ممکن است است این فن دچار مشکل شود و کاربران به دنبال دلیل کار نکردن فن داخلی کولرگازی خود باشند. عامل اصلی که می تواند منجر به روشن نشدن این فن شود، مربوط به بروز ایراد در برد کنترل اصلی است.

دلیل کار نکردن فن داخلی کولر گازی

برد کنترل اصلی، به عنوان قطعه ای در ساختار کولرگازی شناخته می شود که مدیریت جریان رسانی را به تمامی بخش های دستگاه بر عهده دارد. به همین خاطر خرابی این برد می تواند دلیلی بر کار نکردن فن کولر گازی به شمار آید. چرا که از رسیدن برق به فن جلوگیری کرده و مانع از عملکرد صحیح آن می شود. به شما توصیه می کنیم که به هنگام بروز این مشکل برد کنترل اصلی را بررسی نمایید.

نحوه رفع مشکل کار نکردن فن کولر گازی

هنگامی که از علت نچرخیدن فن کولر گازی اطلاع پیدا کردید، باید سریعا به دنبال راه حلی برای تعمیر فن اسپیلت خود باشید. جهت رفع مشکل کار نکردن فن کولر گازی، ابتدا باید اجزای معیوب را بشناسید و سپس آنها را تعمیر نمایید. در صورتی که امکان تعمیر قطعه مورذد نظر وجود ندارد، باید آن را تعویض کنید.

  • چنانچه ایراد فن کولرگازی از خرابی خازن است، تنها راه رفع مشکل تعویض خازن کولر گازی و جایگزین کردن آن با یک قطعه نو می باشد.
  • در صورتی که پس از بررسی خازن متوجه شدید که مشکل از این قطعه نیست، احتمالا خود فن یا موتور آن دچار سوختگی شده است و نیاز است آن را تعویض کنید.
  • اگر کار نکردن فن داخلی اسپیلت به دلیل ایراد در برد اصلی باشد، لازم است یک فرد متخصص اقدام به عیب یابی برد و رفع ایراد آن نماید.

خلاصه ای از علت نچرخیدن فن کولر گازی توسط تعمیرکار آی پی امداد

همان طور که تا به این جای مطلب همراه ما بودید، متوجه شدید که دلایل مختلفی می تواند برای کار نکردن فن کولر گازی وجود داشته باشد. در این بخش قصد داریم تا بار دیگر نگاهی گذرا و خلاصه به اصلی ترین و رایج ترین علت کار نکردن پروانه کولر گازی داشته باشیم.

  • خراب شدن خازن فن بیرونی

خازن کولرگازی به کمپرسور دستگاه متصل است و در صورتی که بسوزد، می تولند موجب روشن نشدن فن کمپرسور کولر گازی شود و باید تعویض گردد.

  • خرابی و سوختگی فن بیرونی

نیرویی که موجب چرخش فن کولرگازی می شود از سوی موتور فن تهیه می گردد؛ در صورتی که موتور فن دچار سوختگی شود، چرخش فن با مشکل و اختلال مواجه می شود و باید تعویض شود.

  • خرابی در برد اصلی فن داخلی

خرابی در برد اصلی موجب جلوگیری از رسیدن برق به اجزای مختلف از جمله فن داخلی کولرگازی و کار نکردن آن خواهد شد و نیاز به عیب یابی و تعمیر دارد.

توجه داشته باشید که برای بررسی و اعمال هریک از دلایل و راهکارهای ارائه شده، بایدد مهارت کافی را در این زمینه داشته باشید. در غیر این صورت به سایر قطعات و اجزای سالم آسیب وارد خواهد شد. در این مقاله از آی پی امداد، علت کار نکردن فن کمپرسور کولر گازی را بررسی کردیم. همچنین راهکارهای موجود در صورت خرابی هریک از قطعات مرتبط را بیان کردیم. اگر خودتان امکان انجام این موارد را نداشتید و یا پس از بررسی این موارد همچنان فن کولر گازی کار نمی کند، توصیه می کنیم تا با متخصصین آی پی امداد برای تعمیر اسپیلت خود تماس بگیرید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

10 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • روزبه رنجبر 02 فروردین 1403

    باسلام. بعد از اینکه کولر دوتیکه را روشن میکنم، فن بیرونی دور نمی‌زند ولی وقتی با دست آن را میچرخانم، بدون صدا و به راحتی با سرعت کمتری دور می‌زند و کولر هم خنک می‌کند ولی پس از اینکه کولر آف می‌کند و فن از کار می ایستد، دومرتبه پس از روشن شدن فن نمی‌چرخد.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 03 فروردین 1403

      درود، زمانی که دستگاه خاموش می شود، فن نیز باید خاموش شود.

      پاسخ دادن
  • امین رشیدی 18 مهر 1402

    سلام. کولر میتسوبیشی ۳۶ هزار ایستاده دارم. فن داخل روشن نمیشه و فقط به انگلیسی نوشته لطفا صبر کنید. مشکل از چیست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 18 مهر 1402

      درود، خازن فن کولر را چک کنید.

      پاسخ دادن
  • ebi.njd 12 تیر 1402

    درود وقتی کولر روشن میکنم، موتور بیرونی روشن میشه ولی داخلی روشن نمیشه. موتور فن رو چک کردم و از موتور فن نبود. برد رو هم دادم متخصص چک کرد و گفت از برد هم نیست. بنظر شما مشکل از کجاست؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 تیر 1402

      درود، مشکل می تواند از موتور فن داخل دستگاه و سنسور پایپ باشد که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • وحید رجب زاده 28 خرداد 1402

    وقتی اسپیلت رو روشن میکنم، فن بیرونی از کار میفته و داخل هنوز روشنه. به سختی هم باید خاموشش کنم. ایرادش چیه؟ میشه راهنماییم کنین

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 28 خرداد 1402

      درود، یک بار فیوز برق اصلی را قطع کرده و مجددا وصل کنید. اگر مشکل رفع نشد، برد اواپراتور را بررسی نمایید.

      پاسخ دادن
  • امیرافشار 12 اردیبهشت 1402

    وقتی که دوشاخه کولرگازی پنجره ای کنترل دار را در پریز برق میزنم، بدون اینکه خودم استارت کنم، فن شروع بکار میکنه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 اردیبهشت 1402

      درود، احتمالا دستگاه شما روی حالتی تنظیم شده است که فن به طور مداوم کار می کند. برای بررسی اینکه کولر گازی شما در حالت فقط فن قرار دارد، می‌ توانید هریک از دکمه های mode یا fan را پیدا کنید. با فشار دادن این دکمه می توانید دستگاه را از روی حالت فن بردارید.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد