logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای

علت خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد در این مطلب قصد درایم در مورد علت خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. البته برای آشنایی شما عزیزان با نقش ترموستات در کولرگازی پنجره ای، در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد و در مورد اینکه تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای چگونه انجام میشود نیز خواهیم گفت. در صورتی که پس از خواندن این مطلب سوالی برای حل مشکل خراب شدن ترموستات اسپیلت پنجره ای داشتید، میتوانید از بخش دیدگاه همین مطلب یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید. اگر از دانش فنی و تعمیر لوازم برقی خانگی سررشته دارید و احساس میکنید میتوانید به تنهایی مشکل خرابی ترموستات را برطرف کنید، میتوانید به صورت کاملا رایگان از تکنسین های مجموعه تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد راهنمایی دریافت کنید.

خلاصه ای از نکات مهم خرابی ترموستات کولر پنجره ای

در ابتدای این بخش قصد داریم در یک جدول به صورت خلاصه به بررسی نکات مهم در زمینه خراب شدن ترموستات کولر گازی پنجره ای بپردازیم:

پرسش پاسخ
کاربرد ترموستات کولرگازی پنجره ای
  • ترموستات کولر گازی پنجره ای نوعی حسگر دما می باشد که درجه کولرگازی را در بازه مشخص شده نگه می دارد.
علت خرابی ترموستات کولر پنجره ای
  1. تمام شدن عمر مفید قطعه
  2. خرابی پلاتین های ترموستات
علائم خراب شدن ترموستات کولر
  • عدم کنترل دمای محیط
  • کارکرد یکسره کولر گازی
محل قرار گیری ترموستات کولرگازی پنجره ای
  • عدم قرارگیری زیر نور مستقیم خورشید
  • دور از جریان دائمی باد و اطراف در و پنجره
تنظیم ترموستات کولر پنجره ای
  • ترموستات آنالوگ را روی درجه 5 تنظیم کنید و قدرت فن آن را کم و زیاد کنید.
  • در ترموستات دیجیتال، درجه 22 الی 25 مناسب است.
آیا امکان تعمیر ترموستات کولر وجود دارد؟
  • در بسیاری از مواقع امکان تعمیر ترموستات کولر پنجره ای وجود ندارد و باید آن را تعویض کنید.

ترموستات کولرگازی پنجره ای چیست و چه کاربردی دارد؟

قطعا تا به حال بارها و بارها اسم ترموستات را شنیده اید و میدانید ترموستات ابزاری برای تنظیم دماست. تنظیم درجه کولر گازی توسط ترموستات از طریق تعیین بازه دمایی دلخواه برای دستگاه امکان پذیر است.

  • ترموستات نوعی حسگر است که دما را در بازه مشخصی که برای آن تعیین شده، نگه میدارد.
  • برای مثال زمانی که دمای مشخصی را برای دستگاهی مانند کولرگازی پنجره ای تنظیم می کنید، پس از گرم شدن یا سرد شدن و تغییر دمای محیط، ترموستات فعال میشود و با قطع و وصل کردن جریان برق به کمپرسور کمک می کند که دمای هوا در بازه مشخص شده ثابت بماند.
  • ترموستات کولرگازی پنجره ای با تشخیص گرم تر شدن هوا بیش از دمای تعیین شده، برق کمپرسور را وصل می کند و کولر گازی پنجره ای روشن میشود و محیط را خنک می کند و کار کردن کمپرسور تا زمانی ادامه پیدا می کند که دمای هوا کاهش یابد و دیگر نیاز به روشن بودن کولرگازی پنجره ای نباشد.
  • در این صورت ترموستات کولرگازی پنجره ای فرمان قطع شدن جریان برق کمپرسور را صادر می کند.

ترموستات کولرگازی پنجره ای چیست و چه کاربردی دارد

علت خرابی ترموستات کولر گازی پنجره ای

تکنسین مجموعه آی پی امداد دلیل خراب شدن ترموستات کولرگازی پنجره ای را تمام شدن عمر مفید این قطعه می دانند. با راهنمایی تکنسین آی پی امداد حال میدانیم که علت خراب شدن ترموستات کولرگازی پنجره ای این است که این قطعه مصرفی بوده و به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد.

گاهی مشکل خراب شدن ترموستات به دلیل خال زدن پلاتین های این قطعه نیز می باشد، اما مهم ترین علت، مصرفی بودن این قطعه و پایان عمر مفید آن است. پس از خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای، بلافاصله باید آن را تعویض کرد؛ زیرا خرابی ترموستات باعث میشود کمپرسور یکسره کار کند یا روشن نشود و به این ترتیب عملکرد کولرگازی تحت تاثیر قرار بگیرد و تنظیم دما با روشن و خاموش شدن کولرگازی امکان پذیر نباشد.

علائم خرابی ترموستات کولر پنجره ای

اگر ترموستات کولرگازی پنجره ای خراب شود، تشخیص دما به درستی انجام نمی گردد. بنابراین ترموستات نمی تواند تشخیص دهد چه زمانی باید برق کمپرسور را قطع یا وصل کند.

  • خرابی ترموستات باعث عدم کنترل دمای محیط میشود، بر اثر خرابی ترموستات ممکن است کمپرسور پیوسته روشن باشد و باعث بیش از حد سرد شدن محیط شود و فرمان قطع شدن آن صادر نشود.
  • علاوه بر سرد شدن محیط، یکسره کار کردن کولرگازی باعث خرابی این قطعه میشود.

حال سوالی که پیش می آید، این است که چگونه متوجه خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای شویم؟ برای اطمینان از کارکرد صحیح ترموستات باید آن را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر ترموستات خاموش نشود، به معنای نقص در عملکرد آن است و باید هرچه سریعتر آن را تعویض کنید. تعویض ترموستات کولرگازی امری تخصصی است که نیاز به دانش فنی و تجربه در زمینه تعمیرات دارد و نیاز است این کار توسط تعمیرکار انجام شود. اگر برای تعویض ترموستات کولرگازی پنجره ای به حضور تکنسین نیاز پیدا کردید، میتوانید روی کمک تکنسین های مجموعه آی پی امداد حساب کنید.

محل نصب ترموستات کولر گازی پنجره ای

با توجه به اینکه ترموستات نوعی حسگر برای قطع و وصل جریان برق کمپرسور است، بهتر است جایی قرار بگیرد که بتواند دمای هوا را به درستی تشخیص دهد و در نهایت بتواند در مواقع لازم کمپرسور را خاموش یا روشن کند. اطلاع از محل قرارگیری ترموستات برای تعمیر یا بررسی سلامت آن اهمیت داشته و نصب ترموستات در جای درست باعث تشخیص دقیق دما خواهد شد.

محل قرار گیری ترموستات کولرگازی پنجره ای باید:

  • زیر نور مستقیم خورشید نباشد؛ زیرا ممکن است در تشخیص صحیح دما دچار مشکل شود.
  • از پنجره ها و جاهایی که جریان باد به طور دائمی وجود دارد، دور نگهداشته شود.

محل نصب ترموستات کولر گازی پنجره ای

نحوه تست ترموستات کولر گازی پنجره ای

برای اطلاع از کارکرد صحیح ترموستات کولرگازی پنجره ای، لازم است مراحلی را که در ادامه خواهیم گفت، انجام دهید. مطمئن شوید مشکل کولرگازی به دلیل خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای است و نیاز به تعویض دارد. البته قطعا همه مشکلات دستگاه مربوط به خراب شدن ترموستات کولرگازی پنجره ای نیست و باید سلامت قطعات دیگر نیز بررسی شود.

برای اطمینان از سلامت ترموستات کولرگازی پنجره ای تنها به 2 چیز نیاز است:

  • ظرف پر از یخ
  • اهم متر

مراحلی که باید انجام شود، به این ترتیب است:

  1. در مرحله اول لوله های مویین را بررسی کنید که دچار نشتی یا شکستگی نشده باشند. وجود نشتی در این لوله ها باعث خارج شدن مایع و گاز میشود.
  2. پس از اطمینان از سلامت لوله های مویین باید سراغ ترموستات بروید و آن را به صورت پاد ساعت گرد (خلاف جهت عقربه های ساعت) بچرخانید.
  3. مولتی متر را بردارید و آن را روی ” اهم ” تنظیم کنید و ترموستات را نیز روشن کنید. اگر پس از اتصال سیم های مولتی متر به فیش های ترموستات عقربه ها منحرف شوند، یعنی ترموستات سالم است.
  4. در مرحله بعد باید ظرف پر از یخ را بردارید و بالب ترموستات را درون آن قرار دهید. اگر ترموستات سالم باشد، باید قطع شود و عقربه اهم متر به جای اول خود برگردد.
  5. در مرحله آخر برای تست سلامت ترموستات آن را جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر ترموستات روشن شد و عقربه های اهم متر منحرف شود، یعنی ترموستات سالم است.

نحوه تست سلامت ترموستات کولرگازی پنجره ای

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که اگر ترموستات بالای صفر درجه است، به این تست واکنش نشان می دهد. اما اگر ترموستات برای دستگاه زیر صفر درجه باشد، به ظرف پر از یخ واکنشی نخواهد داشت.

نحوه تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای

برای تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای باید بدانید که دو دما در این قطعه وجود دارد که در یکی از آنها ترموستات وصل شده و دیگری برای قطع کردن جریان است.

  1. برای تنظیم ترموستات کولرگازی پنجره ای دمای محیط (set point) و بازه تغییرات دمایی (differential) وجود دارد.
  2. همانطور که گفته شد، یکی از نقطه ها برای تنظیم دما و دیگری برای قطع و وصل کمپرسور در بازه تفاضل است.
  3. با یک مثال تنظیم ترموستات کولرگازی پنجره ای برای شما آسان تر خواهد شد. فرض کنید دمای مطلوب برای شما 22 درجه سانتی گراد است، پس باید نقطه تنظیم را روی 22 درجه تنظیم کنید و نقطه تفاضل را روی عدد 2 قرار دهید تا پس از رسیدن کولرگازی به دمای 24 درجه سانتی گراد، ترموستات کمپرسور را روشن کند و پس از اینکه دما به 20 درجه سانتی گراد رسید، آن را خاموش کند.
  4. توجه داشته باشید مهم ترین اقدامی که هنگام تنظیم ترموستات کولرگازی پنجره ای باید انجام دهید، این است که دمای تفاضل را به درستی تنظیم کند. اگر بازه تفاضل دستگاه کم باشد، پس ترموستات در طی مدت کوتاهی باید بارها کمپرسور را خاموش و روشن کند که باعث خرابی آن میشود.
  5. توصیه میشود برای بالا بردن عمر مفید دستگاه، نقطه تفاضل را روی عدد مناسب قرار دهید.

تنظیم ترموستات کولر گازی پنجره ای

تعمیر و تعویض ترموستات کولر گازی پنجره ای

به طور کلی تعمیر و تعویض ترموستات در کولر گازی های پنجره ای امری است که نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد و توسط افراد غیرمتخصص ممکن نیست. همچنین در بسیاری از موارد امکان تعمیر ترموستات کولر گازی پنجره ای وجود ندارد و برای کارکرد بهتر دستگاه باید اقدام به تعویض آن نمایید. در صورتی که از دانش فنی برخوردار هستید، در ادامه به بررسی نحوه تعویض ترموستات کولر گازی پنجره ای پرداخته ایم:

  1. ابتدا دستگاه را خاموش کرده و برای ایمنی بیشتر، آن را از برق جدا نمایید.
  2. پنل کنترل روی کولر گازی که در قسمت جلو یا بالای دستگاه قرار دارد را باز کنید.
  3. با باز کردن پنل، می توانید ترموستات را مشاهده کنید.
  4. حال می توانید سیم کشی ترموستات کولر گازی پنجره ای را به آرامی از آن جدا کنید.
  5. ترموستات قدیمی را برداشته و ترموستات جدید را با اتصال سیم ها در محل مورد نظر نصب کنید.
  6. مجددا پنل کولر گازی را در جای خود قرار داده و کولر را به برق وصل کرده و روشن کنید.
  7. مای مورد نظر را روی ترموستات جدید تنظیم کرده و کارکرد آن را بررسی کنید.

آنچه در مورد خرابی ترموستات اسپیلت پنجره ای آموختیم

همراهان گرامی آی پی امداد، از اینکه تا پایان مطلب ما را همراهی کردید، از شما سپاسگذاریم؛ در این مطلب سعی کردیم در مورد علت خرابی ترموستات کولرگازی پنجره ای، نحوه تست و تنظیم آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم و امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

  • در این مطلب آموختیم که ترموستات وظیفه قطع و وصل جریان برق کمپرسور را بر اساس دمای تنظیم شده توسط کاربر بر عهده دارد.
  • اگر ترموستات خراب شود، باید حتما آن را تعویض کنید.
  • حال میدانیم برای تست سلامت ترموستات کولرگازی پنجره ای باید از اهم متر و ظرف یخ کمک بگیرید و مراحلی که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید.
  • همچنین درمورد تنظیم ترموستات و نقطه تنظیم و نقطه تفاضل ترموستات نیز اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم.

اگر با دقت مطالب بالا را دنبال کنید، میتوانید مشکل ترموستات کولرگازی پنجره ای را تشخیص دهید.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مهدی بهداروند 17 فروردین 1403

    سلام وقت بخیر من ساکن اهوازم یه کولر ۱۸ هزارگازی اوجنرال پنجره ای دارم که زمان روشن شدن و کار کردنش ۵ دقیقه کار میکنه و۲ دقیقه اف میکنه وبعداز ۲ دقیه اف کردن شروع به کار کردن میکنه شب وظهر هم فرقی نداره علت این مشکل خرابی ترموساته یا چیز دیگه ای و اگه ترموستات رو دربیارم مشکلی واسه کمپرسور پیش نمیاد؟ ممنون میشم جواب مشکلم رو بدین

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 17 فروردین 1403

      درود، ابتدا باید کولر را به صورت کامل شستشو دهید. اگر مشکل رفع نشد، باید ترموستات را تعویض کنید.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد