logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت مکش نداشتن جاروبرقی

comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت مکش نداشتن جاروبرقی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علت مکش نداشتن جاروبرقی چیست؟ چرا قدرت مکش جاروبرقی بعد از مدتی استفاده کم می شود؟ کم شدن قدرت مکش جاروبرقی در حین استفاده یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای اغلب افرادی که از جاروبرقی استفاده می کنند، اتفاق بیافتد. کم شدن قدرت جاروبرقی باعث پایین آمدن عملکرد و کارایی جاروبرقی می شود. به همین علت بهتر است به تشخیص علت کاهش مکش جاروبرقی در حین استفاده پرداخته شود. در این مقاله از آی‌پی امداد به بررسی علت مکش نداشتن جاروبرقی و روش های رفع مشکل کاهش قدرت مکش در جاروبرقی می پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد اینکه چرا مکش جاروبرقی کم است، می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرکاران تعمیرگاه مجاز آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه ای از عیب یابی کم یا عدم مکش در جاروبرقی

کاربران گرامی آی‌پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما گرفته شود، در این بخش؛ به خلاصه ای از عیب یابی کم یا عدم مکش در جاروبرقی میپردازیم.

علت مکش نداشتن جاروبرقی چیست؟
  1. اگر کیسه جاروبرقی پُر باشد و یا پارگی داشته باشد، جاروبرقی مکش ندارد. همچنین اگر جاروبرقی شما به جای کیسه، مخزن دارد، آن را خالی نمایید.
  2. فیلتر موتور و پاکت جاروبرقی را بررسی نمایید تا کثیف نباشد.
  3. مسدود بودن شلنگ یا لوله باعث از بین رفتن مکش جاروبرقی شما می شود.
  4. بُرس را تمیز کنید. با گذشت زمان، آنها ممکن است به دلیل گرد و غبار یا مو مسدود شود و باعث از بین رفتن مکش جاروبرقی شما شود.
  5. اتصالات شُل باعث از بین رفتن مکش جاروبرقی شما می شود. مطمئن شوید که محفظه گرد و غبار، شلنگ، لوله و بُرس به درستی وصل شده اند.
  6. با خرید جاروبرقی تقلبی و بی کیفیت، به مرور زمان مکش جاروبرقی از بین میرود.
  7. موتور جاروبرقی قدرت مکش را از دست داده است. (قطعات موتور و خود آن باید بررسی شود.)
  8. خراب شدن یا شکستن پروانه موتور جاروبرقی، باعث عدم مکش و خراب شدن موتور میشود. توجه داشته باشید که اگر گرد و خاک یا آشغال از کیسه یا فیلتر عبور کند، وارد پروانه موتور میشود و در نهایت منجر به خرابی این قطعه و عدم مکش میشود.

چرا جاروبرقی روشن میشود ولی مکش ندارد؟

  • اگر جاروبرقی روشن میشود، اما مکش ندارد؛ باید دقت نمایید که موتور سالم باشد و مسیر مکش (فیلتر، کیسه، لوله خرطومی، بُرس) مسدود نباشد.
علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست؟
  •  علت کم شدن مکش جاروبرقی مربوط به کثیف بودن فیلتر، پُر بودن پاکت یا پارگی آن، گیر کردن یک جسم در لوله خرطومی و یا بُرس میباشد.
  • همچنین اگر دهانه کیسه (جا پاکتی) را به درستی نصب نکرده باشید، جاروبرقی مکش خوبی ندارد و تمام آشغال ها وارد فیلتر و موتور میشود.
  • استفاده مکرر در روز از جاروبرقی باعث داغ شدن موتور، کم شدن مکش و حتی خاموش شدن آن میشود.
  • اگر لاستیک های نگهدارنده موتور که دور آن تعبیه شده است، دفرمه شود و موتور از جای خود خارج شود، باعث کم شدن مکش جاروبرقی میشود.

8 دلیل مکش نداشتن جاروبرقی

عوامل متعددی هستند که باعث کم شدن مکش جاروبرقی در حین استفاده یا بعد از مدتی استفاده می شوند. در بسیاری از موارد علت کاهش مکش جاروبرقی ممکن است تنها به خاطر گیر کردن زباله در لوله یا کیسه باشد. همچنین در مواقعی ممکن است علت کم شدن مکش جاروبرقی ناشی از خرابی قطعات باشد. دلایل کم شدن قدرت مکش جاروبرقی هر چه که باشد، باید هرچه سریع تر تعمیر شود تا بتوان با بهترین کیفیت به تمیزی محیط اطراف پرداخت. ۸ علت کم شدن مکش جاروبرقی عبارت است از:

  1. خرید جاروبرقی تقلبی به جای اصل
  2. خراب شدن موتور جاروبرقی
  3. شکستن یا خراب شدن تیغه فن پلاستیکی موتور
  4. خراب شدن یا از کار افتادن برس
  5. گرفتگی در مکش یا وجود مانع در اتصالات
  6. کثیف شدن فیلتر
  7. پر شدن کیسه
  8. استفاده مداوم از جاروبرقی
راهکار تقویت مکش جاروبرقی
راهکار تقویت مکش جاروبرقی

اگر به دنبال راهکاری برای تقویت مکش جاروبرقی خود هستید کلیک نمایید و به مطالعه این مقاله از آی پی امداد بپردازید.

مشاهده مقاله

کاربران گرامی آی پی امداد، اگر جاروبرقی روشن میشود اما مکش ندارد، باید در ابتدا بررسی نمایید تا مسیر مکش مسدود نباشد و یا گرفتگی نداشته باشد، سپس موتور و قطعات آن چک شود.

با خرید جاروبرقی تقلبی به مرور زمان مکش آن کم میشود

آیا می دانید یکی از دلایلی که باعث خراب شدن جاروبرقی بعد از مدتی استفاده می شود، چیست؟ خرید جاروبرقی تقلبی به جای اصل یکی از دلایلی است که باعث کاهش عملکرد و کاهش کیفیت دستگاه بعد از مدتی استفاده می شود. در واقع همانطور که پیداست، در کالاهای تقلبی از قطعات بی کیفیت و غیراستاندارد برای تولید جاروبرقی استفاده می کنند که بعد از مدتی خراب شده و کارایی خود را از دست می دهند. به همین دلیل ممکن است علت مکش نداشتن جاروبرقی، خرید جاروبرقی تقلبی باشد. بنابراین در حین خرید بهتر است به اصل یا تقلبی بودن آن توجه کنید.

خراب شدن موتور باعث از بین رفتن مکش جاروبرقی میشود

اصلی ترین دلایل مکش نداشتن جاروبرقی مربوط به خرابی موتور دستگاه است. در بسیاری از موارد ممکن است ضعیف شدن موتور جاروبرقی یا خراب شدن آن باعث شود که جاروبرقی مکش کافی برای کشیدن زباله ها به درون کیسه را نداشته باشد. در مواردی که موتور جاروبرقی خراب باشد، ممکن است دستگاه بعد از مدتی خاموش شده و یا جاروبرقی با سر و صدای زیادی همراه باشد. برای رفع این مشکل بهتر است از یک تعمیرکار متخصص در زمینه تعمیرات جاروبرقی کمک گرفته شود. در واقع اگر علت کم شدن مکش جاروبرقی بوش به دلیل خرابی موتور باشد؛ می توان از طریق تعمیر یا تعویض آن به رفع مشکل کاهش قدرت مکش جاروبرقی حین استفاده پرداخت.

خرابی موتور باعث مکش نداشتن جاروبرقی میشود

شکستن یا خراب شدن پروانه موتور جاروبرقی باعث عدم مکش میشود

پروانه فن موتور باعث خنک شدن موتور و مکش خوب در جاروبرقی میشود. یکی از دلایل مکش نداشتن جاروبرقی ممکن است به دلیل شکستن یا خراب شدن پروانه جاروبرقی باشد‌. خراب شدن و شکستن تیغه پروانه جاروبرقی در مواقعی باعث اختلال در عملکرد موتور جاروبرقی و در نتیجه خاموش شدن یا کم شدن مکش جاروبرقی بعد از مدتی استفاده می شود. برای رفع این مشکل کافیست تا به تعمیرگاه آی‌پی امداد مراجعه  کرده و درخواست تعمیر یا تعویض تیغه فن را داشته باشید.

توجه نمایید که اگر گرد و خاک یا آشغال از کیسه یا فیلتر عبور کند، وارد پروانه موتور میشود که در نهایت منجر به خرابی این قطعه و عدم مکش میشود. با ورود آشغال ها، به مرور زمان بلبرینگ ها خراب میشوند و باعث صدای زیاد در جاروبرقی و همچنین خرابی خود موتور میشود.

مسدود شدن یا از کار افتادن بُرس جاروبرقی باعث عدم مکش میشود

آیا خراب شدن برس چرخان در کم شدن مکش جاروبرقی تاثیر گذار است؟ قطعا یکی از دلایل مکش نداشتن جاروبرقی سامسونگ خراب شدن برس چرخان است. برس چرخان یا لرزه گیر یکی از قطعات جاروبرقی است که بعد از مکش هوای آلوده و زباله ها به داخل جاروبرقی، مواد آلوده  و گرد و غبار موجود را جدا کرده و باعث مکش بیشتر دستگاه می شود. در مواقعی که برس چرخان جاروبرقی خراب باشد؛ جاروبرقی باید مواد آلوده بیشتری را به داخل دستگاه بکشد که ممکن است باعث کم شدن مکش جاروبرقی نیز شود. علاوه بر برس چرخان، کمربند درایو نیز در کم شدن مکش جاروبرقی نیز تاثیرگذار است. خراب شدن کمربند درایو مانع چرخش برس چرخان و در نتیجه مکش نداشتن جاروبرقی اسنوا  و سایر جاروبرقی ها از برندهای دیگر نیز می شود. شما می توانید با تعویض کردن یا تعمیر برس چرخان به افزایش مکش جاروبرقی بپردازید.

خرابی برس باعث مکش نداشتن جاروبرقی میشود

وجود مانع در جریان هوای جاروبرقی

اگر با این سوال که چرا مکش جاروبرقی کم شده است همراه هستید، باید بتوانید به بررسی بخش های مختلف قطعات جاروبرقی بپردازید. وجود هر نوع مانع در مسیر جریان هوای جاروبرقی باعث کم شدن مکش جاروبرقی نیز می‌شود. بر این اساس وجود مانع در لوله خرطومی، لوله متصل به خرطومی، دهنک و بخش های دیگری که هوا از میان آن عبور می کند، باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قادر به تشخیص مانع در میان جریان هوا باشید؛ با حذف آن می توانید باعث افزایش مکش جاروبرقی شوید. البته هر نوع شکستگی و سوراخ در این قطعات باعث مکش نداشتن جاروبرقی نیز می شود.

شلنگ و اتصالات را از هم جدا کنید تا ببینید آیا جسمی، گرد و غبار یا گلوله های مو وجود دارد که جریان هوا را محدود می کند. می توانید شلنگ را با کمک یک چوب بلند یا دسته جارو باز کنید. شلنگ را برای ترک یا پارگی بررسی کنید، زیرا نفوذ هوا از طریق ترک یا پارگی باعث از بین رفتن مکش می شود.

خراب شدن یا کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

فیلتر یکی از قطعات جاروبرقی است که در صورت نداشتن مکش باید مورد بررسی قرار بگیرد. کثیف شدن فیلتر یا تمام شدن تاریخ مصرف فیلتر جاروبرقی از عوامل موثر بر کم شدن مکش جاروبرقی است. به همین علت در صورت کم شدن مکش جاروبرقی بهتر است ابتدا فیلتر را از جاروبرقی جدا کرده و سپس شروع به تمیز کردن آن کنید. در صورتی که فیلتر جاروبرقی خراب شده باشد، می توانید با تعویض فیلتر جاروبرقی اقدام به بیشتر شدن مکش کنید.

تمیز بودن فیلتر در روند کار جاروبرقی موثر است. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل شستشو نیست، آن را هر 6 ماه یا یک سال یکبار تعویض کنید. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل شستشو است، مراقب باشید که اگر تغییر شکل داده یا گرد و غبار از آن عبور می کند، آن را تعویض کنید.

کثیف شدن فیلتر جاروبرقی باعث از بین رفتن مکش میشود

پر شدن کیسه جاروبرقی و خراب شدن آن

آیا می خواهید بدانید که چگونه اختلال در کیسه جاروبرقی باعث کاهش مکش جاروبرقی می شود؟

  •  پُر شدن کیسه جاروبرقی یا پارگی آن از دلایل عدم مکش در جاروبرقی است.
  • پُر شدن کیسه باعث می شود تا جاروبرقی نتواند زباله و آلودگی های بیشتری را به خود راه دهد. بر این اساس باعث می شود تا مکش کم شده و باعث از کار افتادن جاروبرقی می شود.
  • همچنین سوراخ شدن کیسه جاروبرقی علاوه بر عدم مکش باعث سوختن موتور هم میشود.
  • بنابراین برای رفع مشکل  عدم مکش یا مکش کم در جاروبرقی در ابتدا باید کیسه را بررسی و تعویض کنید.
  • اگر دهانه کیسه جاروبرقی را به درستی نصب نکنید، دستگاه شما مکش خوبی نخواهد داشت.

کیسه پر باشد جاروبرقی مکش نخواهد داشت

استفاده مداوم از جاروبرقی

استفاده مداوم از جاروبرقی از دلایل عمده کم شدن مکش جاروبرقی است. ساختار جاروبرقی به گونه ای است که استفاده مداوم از آن باعث کاهش عملکرد آن می شود. در صورتی که در طول روز چندین مرتبه از جاروبرقی استفاده شود، ممکن است عملکرد جاروبرقی دچار اختلال شود. به همین علت است که کسانی که در طول روز چندین مرتبه از جاروبرقی استفاده می کنند ممکن است با مکش نداشتن جاروبرقی همراه باشند. البته قدیمی شدن جاروبرقی از دلایلی است که باعث خراب شدن جاروبرقی یا کم شدن مکش جاروبرقی می شود.

پیشنهاد میکنید بعد از 10 دقیقه استفاده از جاروبرقی، 5 دقیقه به آن استراحت دهید تا موتور داغ نکند.

علت کم شدن مکش جاروبرقی چیست؟

کاربران گرامی آی‌پی امداد توجه نمایید که اگر جاروبرقی شما مکش دارد، اما قدرت آن کم است، موارد زیر را بررسی نمایید.

  • احتمالا مسیر مکش مسدود شده است یا گرفتگی دارد.
  • در ابتدا بررسی نمایید تا فیلتر ها کثیف نباشند.
  • فیلتر پشت موتور و پشت پاکت بررسی شود. در بعضی از مدل های جاروبرقی یک فیلتر تعبیه شده است.
  • اگر کیسه جاروبرقی پُر شده است یا پارگی دارد، اقدام به تعویض آن نمایید.
  • چنانچه مکش جاروبرقی کم شده است، دقت نمایید تا جا پاکتی را به درستی نصب کرده باشید.
  • اگر دهانه پاکت جاروبرقی به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، آشغال ها وارد مخزن میشود و بعد از عبور از فیلتر وارد موتور میشود که در نهایت امکان خرابی موتور هم وجود دارد.
  • استفاده مکرر از جاروبرقی در طول روز باعث گرم شدن موتور، کاهش مکش و حتی خاموش شدن آن می شود.
  • دور موتور یک لاستیک تعبیه شده است که نگهدارنده موتور میباشد. اگر آن لاستیک دفرمه شده باشد، موتور از جای خود خارج میشود و باعث کم شدن مکش جاروبرقی میشود.

نظر تعمیرکار آی پی امداد درباره مشکل مکش نداشتن جارو برقی

به طور کلی برای اینکه جاروبرقی بتواند به درستی اقدام به تمیز کردن محیط نماید، باید از قدرت مکش مناسبی برخوردار باشد. اما یکی از مشکلات رایجی که برای جاروبرقی ها پیش می آید، مشکل مکش نداشتن جارو برقی است. در ادامه تعمیرکار آی پی امداد عوامل موثر در بروز این مشکل را برای کاربران شرح خواهد داد:

  • بررسی پر بودن کیسه جاروبرقی اولین کاری است که افراد باید اقدام به انجام آن نمایند؛ زیرا پر بودن کیسه منجر به مکش نداشتن دستگاه خواهد شد.
  • در صورتی که برای دستگاه جاروبرقی تنظیمات اشتباهی مشخص شود، نیم تواند قدرت مکش لازم برای نطافت منزل را داشته باشد.
  • در برخی موارد کم شدن مکش جاروبرقی به علت کثیف بودن و انسداد فیلتر هوای دستگاه است که باید آن را تمیز یا تعویض نمایید.
  • چنانچه لوله های جاروبرقی به هر دلیلی مسدود شوند، باید سریعا آنها را رفع انسداد کنید تا قدرت مکش دستگاه افزایش پیدا کند.
  • در اثر خرابی موتور جاروبرقی، دستگاه مشک لازم را ندارد و باید سریعا موتور دستگاه تعمیر یا تعویض گردد.

در صورت کم شدن مکش جاروبرقی چه اقدامی باید انجام داد؟

ما در این مطلب به بررسی علت کم شدن مکش جاروبرقی پرداختیم. در صورت کم شدن مکش جاروبرقی ابتدا باید از یک تعمیرکار متخصص و حرفه ای بخواهید تا به بررسی علت مکش نداشتن جاروبرقی بپردازد. بعد از تشخیص دلایل کم شدن مکش جاروبرقی، تعمیرکار با تعمیر جاروبرقی اقدام به تعمیر آن می کند. شرکت آی پی امداد یکی از پزشکان حاذق و با تجربه است که تعمیرات انواع جاروبرقی بوش، فیلیپس، پاناسونیک، اسنوا، ال جی، سامسونگ و … را انجام می دهد. تعمیر کاران مجموعه آی پی امداد در کمتر از یک ساعت در محل حاظر شده و اقدام به تعمیر جاروبرقی با استفاده از قطعات اصلی می کنند.

4.4/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

14 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • محدثه خمری 30 دی 1402

    یه جاروبرقی هیتاشی 2300 وات ژاپنی خریدم. تازه از تو کارتن باز کردم اوردم باهاش جارو کنم اصلا مکش نداره و اشغال ها رو جمع نمی کنه، ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 دی 1402

      درود، بررسی کنید که درب، خرطومی، جاپاکتی و مخزن به درستی در جای خود محکم شده باشند.

      پاسخ دادن
  • ساسان افنانی 04 دی 1402

    با سلام و خسته نباشید. اخیرا مشاهده کردم جاروی رباتیک موقع جارو زدن بطور کامل آشغال را داخل محفظه جا نمیدهد و عمده آشغال در قسمت دهانه ورودی محفظه جمع شده که در صورت افزایش حجم، آشغال را در مسیر بیرون میریزد. با تشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 دی 1402

      درود، مجرای ورود زباله ها به مخزن جاروبرقی دچار گرفتگی شده است و باید رفع شود.

      پاسخ دادن
  • مریم 06 آبان 1402

    سلام جارو برقی ال جی دارم مخزن داره هربار که استفاده میکنم مخزنشو خالی میکنم و فیلترشم تمیز میکنم اما چند وقته مکشش نسبت به اول خیلی کمتر شده چیکار کنم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 آبان 1402

      درود، فیلتر، پروانه موتور و مجرای لوله خرطومی جاروبرقی را بررسی و تمیز نمایید.

      پاسخ دادن
  • یاسمن غفاری 06 شهریور 1402

    سلام، فیلتر هپا جاروبرقی پارس خزر رو جدا کردم، الان مجدد که سرجاش می‌گذارم، صدای عجیبی میده و مکش ندارد.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 شهریور 1402

      درود، احتمالا فیلتر را به درستی در جای خود نصب کرده اید و یا فیلتر کثیف است.

      پاسخ دادن
  • بیزوالی 30 تیر 1402

    سلام وقت بخیر جارو برقی هیتاچی دارم درست جارو نمیکنه مکشش خرابه چکار کنم بگین ممنون میشم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 31 تیر 1402

      درود، مشکل می تواند از گرفتگی و کثیفی فیلترها، خرطومی و پروانه های موتور باشد.

      پاسخ دادن
  • افتخاری 29 دی 1401

    سلام،جاروبرقی ژانومه صفحه کلید روشن میشود، کم و زیاد میشود، دکمه خاموش و روشن و سیم جمع کن هم عمل میکند،ولی جاروبرقی صدا و مکش ندارد، علت چیست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 29 دی 1401

      سلام، یا مسیر مکش گرفتگی دارد، یا فیلترها کثیفه یا پروانه موتور کیپ شده

      پاسخ دادن
  • وحید 08 دی 1401

    سلام جارو برقی پارس خزر در ابتدای کار تا بیست دقیقه خوب کار میکنه ولی بعد از آن مکش کم میشه به نظرتون مال موتورش هسته ممنون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 10 دی 1401

      سلام، ارتباطی با موتور ندارد. فیلترها را تمیز نمایید و چک کنید تا پاکت پُر نباشد

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد