logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چرا جاروبرقی صدا میدهد؟

چرا جاروبرقی صدا میدهد؟
چرا جاروبرقی صدا می دهد؟
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چرا جاروبرقی صدا میدهد؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از سوالاتی که ممکن است برای اغلب افراد ایجاد شود این است که چرا جاروبرقی صدا می دهد؟ اگر یک جاروبرقی به طور ناگهانی صدایی بیش از حد معمول ایجاد کند، احتمالاً انسداد وجود دارد. در بسیاری از موارد با رفع گرفتگی جاروبرقی مشکل حل می شود. در برخی مواقع ممکن است حین استفاده از جاروبرقی صدایی را احساس کنید که نشان دهنده نقص یا اختلال در عملکرد جاروبرقی است. با این اساس آی‌پی امداد در این مقاله به بررسی علت صدای جاروبرقی پرداخته است.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هرگونه پرسش علت صدای زیاد جاروبرقی خود می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرگاه مجاز آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه ای از عیب یابی مشکلات صدای بد جاروبرقی

کاربران گرامی آی‌پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما گرفته شود در این بخش به خلاصه ای از عیب یابی مشکلات صدای بد جاروبرقی میپردازیم.

علت صدای بد جاروبرقی که به موتور مربوط است.
  • علت صدا دادن موتور جاروبرقی مربوط به بلبرینگ، پروانه و آب بندی موتور میباشد.
  • بلبرینگ جاروبرقی به دلیل کار زیاد و گرد و خاک خراب میشود و ایجاد صدا میکند.
  • در این صورت میتوانید بلبرینگ ها را تعویض نمایید.
  • در صورت ورود کثیفی یا گرد و غبار به داخل پروانه موتور، امکان شکستن تیغه های آن و ایجاد صدا در جاروبرقی وجود دارد.
  • موتور در جاروبرقی توسط یک لاستیک نگهدارنده که از پلاستیک ساخته شده است آب بندی می شود.
  • با داغ شدن بیش از اندازه موتور، احتمال دفرمه شدن لاستیک وجود دارد.
  • اگر موتور از آب بندی خارج شود، صدای زیادی ایجاد میکند.
دلیل صدای غیر طبیعی جاروبرقی که به راحتی توسط شما عیب یابی میشود.
  • مسدود شدن مسیر مکش باعث صدای غیر طبیعی در جاروبرقی میشود.
  • اگر مسیر مکش (پاکت، فیلتر، خرطومی، لوله، بُرس) مسدود یا کیپ شود، موتور جاروبرقی یک صدای خفگی میدهد.
  • پاکت را بررسی نمایید تا پُر نشده باشد.
  • اگر فیلتر کثیف است، آن را بشویید یا تعویض کنید.
  • دقت نمایید تا در لوله خرطومی، سکه یا شیء دیگری گیر نکرده باشد.
  • بُرس را بررسی نمایید تا پُرز یا گوله مو به آن گیر نکرده باشد.
  • همچنین اگر برس شکسته شود یا چرخ های آن به درستی کار نکند، صدایی غیرعادی در جاروبرقی می شنوید.
  • همچنین اگر فریم جاروبرقی شکسته یا پیچ های آن شل شده باشد، دستگاه شما صدا ایجاد می کند.

علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی چیست؟

  • با تنظیم دور موتور جاروبرقی، صدای آن کم یا زیاد میشود.
برای جلوگیری از صدای جاروبرقی چیکار کنیم؟
  • با مشاهده تغییر صدای جاروبرقی در اولین قدم به بررسی مسیر مکش بپردازید و نگذارید که صدای جاروبرقی بیش از این شود.
  • به نظافت و سرویس دوره ای جاروبرقی اهمیت دهید.
  • به زمان تعویض پاکت و فیلتر دقت نمایید.
  • اگر پاکت سوراخ باشد یا گرد و خاک از فیلتر عبور کند، وارد موتور میشود و بلبرینگ و پروانه موتور آسیب میبینند و موتور جاروبرقی ایجاد صدا میکند.
  • لوله خرطومی و بُرس را به صورت دوره ای بررسی نمایید تا مسدود نباشد.
  • اگر مسیر مکش مسدود باشد، به موتور جاروبرقی فشار می آورد و باعث داغ شدن آن میشود.
  • با داغ شدن بیش از اندازه موتور، احتمال دفرمه شدن لاستیک نگهدارنده (آب بندی موتور) هم وجود دارد و به مرور زمان باعث سوختن موتور میشود.

علت صدای جاروبرقی

هنگامی که یک جاروبرقی ناگهان صدایی بیش از حد معمول ایجاد می کند، احتمالا به دلیل مشکل جریان هوا است یا قطعات جاروبرقی به درستی متصل نمی شوند یا در جاروبرقی شما انسداد وجود دارد یا مشکل از قطعات موتور میباشد.

انواع صدای جاروبرقی عبارت است از:

  • صدای بلند
  • صدای بوق
  • صدای زمزمه
  • صدای ساییدن
  • صدای خراش
  • صدای سوت یا جیق

جاروبرقی یکی از دستگاه های پراستفاده در خانه است که به صورت دائمی برای نظافت منزل مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین استفاده مداوم از جاروبرقی ایجاب می کند که دائماً به سرویس و مراقبت از این دستگاه بپردازید. در اکثر مواقع علت صدای جاروبرقی به دلایل عدم سرویس به موقع و استفاده نامناسب از دستگاه است.

ما در آی پی امداد علت صدای جاروبرقی را به دو بخش تقسیم کرده ایم.

  1. صدا دادان موتور جاروبرقی که برای عیب یابی نیاز است دانش فنی داشته باشید.
  2. صدای جاروبرقی به دلیل کیپ بودن مسیر مکش، که به راحتی میتوانید در منزل مشکل را برف نمایید.

صدای جاروبرقی در محدوده 55 دسی بل تا 85 دسی بل از نظر ظرفیت شنوایی خوب است. اما اگر گوش انسان در معرض صدای بالاتر از 80 دسی بل قرار گیرد، ممکن است باعث ناراحتی شود.بهتر است دفعه بعد که یک جاروبرقی جدید برای خانه خود می خرید محدوده صدا را در نظر داشته باشید.

علت صدا دادن موتور جاروبرقی چیست؟

موتور جاروبرقی اجزای مختلفی دارد. اما با خرابی بلبرینگ، پروانه موتور یا مشکل در آب بندی، جاروبرقی صدای زیادی ایجاد میکند.

اختلال در عملکرد موتور جاروبرقی یکی از علت های شایعی است که باعث ایجاد صدای بلند در جاروبرقی می شود. موتور به عنوان اصلی ترین جزء جاروبرقی شناخته می شود و هرگونه اختلال در عملکرد آن باعث ایجاد صداهای غیرطبیعی در جاروبرقی می شود. بنابراین باید از تعمیرکار بخواهید تا تمام علت هایی که باعث خراب شدن موتور جاروبرقی شده اند را بررسی کرده و در صورت خراب بودن اقدام به تعمیر موتور جاروبرقی کنید. در اغلب موارد خراب شدن موتور جاروبرقی به دلیل استفاده مداوم یا قدیمی شدن آن اتفاق می افتد.

علت صدا دادن موتور جاروبرقی مربوط به موارد زیر میباشد:

  1. اختلال در عملکرد فن موتور (پروانه)
  2. خرابی بلبرینگ ها
  3. مشکل در آب بندی موتور

اختلال در عملکرد پروانه موتور باعث تغییر صدای جاروبرقی میشود

چرا جاروبرقی صدا می دهد؟ یکی از علت هایی که باعث صدا دادن جاروبرقی می شوند، اختلال در عملکرد پروانه موتور است. تمام موتورهایی که در جاروبرقی نصب می شوند دارای پروانه هستند، که موتور جاروبرقی را خنک می کنند. خراب شده پره یا فن در موتور جاروبرقی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث ایجاد صدای غیرطبیعی در جاروبرقی می شود. با توجه به همین موضوع از تعمیرکار جاروبرقی بخواهید تا به بررسی فن موتور جاروبرقی پرداخته  و در صورت شکستگی یا خرابی آن را تعویض کنید.

صدای غیر طبیعی جاروبرقی می تواند ناشی از پیچیدن مو یا تکه های نخ به دور پروانه باشد که از چرخش صحیح موتور جلوگیری می کند.

کاربران عزیز آی پی امداد توجه داشته باشید که اگر پاکت جاروبرقی سوراخ داشته باشد یا گرد و غبار از فیلتر عبور کند وارد موتور شده و به پروانه آسیب می رساند. گرد و غبار نشسته روی پروانه باعث خشک شدن و شکستن آن می شود. بنابراین به تعویض به موقع پاکت و فیلتر توجه کنید. اگر فیلتر قابل شستشو است، آن را به اندازه ای بشویید که از عبور گرد و غبار جلوگیری کند. همچنین اگر فیلتر قابل شستشو نیست، آن را با سشوار گردگیری کنید.

فن موتور جاروبرقی خراب باشد، صدا میدهد

خرابی بلبرینگ و دیگر قطعات موتور باعث صدای ناهنجار جاروبرقی میشود

توجه داشته باشید که به دلیل استفاده بیش از حد از جاروبرقی و ورود گرد و غبار به داخل موتور باعث آسیب رساندن به بلبرینگ می شود و باید آنها را تعویض کنید. اگر گرد و غبار از فیلتر یا پاکت عبور کرده و وارد موتور شود، بلبرینگ ها خشک شده و صدای بدی در جاروبرقی ایجاد می شود.

اگر موتور جاروبرقی بوی سوختگی می دهد، یا در جاهای مختلف زنگ زده است، باید آن را تعویض کنید.

  • موتورهای جاروبرقی گاهی اوقات شروع به ایجاد صداهای بلند می کنند.
  • صدای سنگ زنی معمولاً با بلبرینگ های فرسوده موتور همراه است.
  • بلبرینگ یکی از اجزای اصلی جاروبرقی است که ممکن است به دلیل استفاده مداوم یا ورود گرد و خاک به موتور، خشک شده و صدای بلند و غیر طبیعی را ایجاد می کند.
  • این مشکل اغلب پس از استفاده از دستگاه، برای جاروی ذرات ریز مانند گچ یا آرد رخ می دهد.
  • جاروبرقی های خانگی برای مقابله با این نوع مواد/مواد طراحی نشده اند.
  • بر همین اساس ابتدا با استفاده از روغن های مخصوص به نرم کردن بلبرینگ بپردازید.
  • این کار علاوه بر کم شدن صدا جاروبرقی باعث روان شدن و کارایی بهتر جاروبرقی می شود. همچنین در صورت خرابی، اقدام به تعویض بلبرینگ جاروبرقی نمایید.

خرابی موتور باعث ایجاد صدا در جاروبرقی میشود

اگر موتور جاروبرقی از آب بندی خارج شود صدای بلند ایجاد میکند

موتور جاروبرقی توسط یک لاستیک پلاستیکی نگهداری و مهر و موم می شود. احتمال تغییر شکل لاستیک در اثر گرم شدن بیش از حد موتور وجود دارد. هنگامی که مسیر مکش مسدود باشد یا موتور بیش از حد کار می کند، داغ می شود. توجه داشته باشید که اگر موتور از مهر و موم خود خارج شود، جاروبرقی صدای بدی ایجاد میکند.

در بعضی از موارد هم مشاهده شده است که فریم جاروبرقی شکسته با پیچ های آن شل شده و موتور از جای خود خارج شده و جاروبرقی صدای بدی ایجاد میکند.

دلیل صدای جاروبرقی که به مسدود شدن مسیر مکش مربوط است

کاربران گرامی آی‌پی امداد، توجه داشته باشید که اگر مسیر مکش مسدود باشد، موتور فشار زیادی را تحمل میکند و جاروبرقی صدای خفگی میدهد. برای عیب یابی این مشکل به بررسی موارد زیر بپردازید.

  1. کثیف شدن یا پایان یافتن طول عمر فیلتر
  2. وجود مانع در لوله خرطومی
  3. شکستگی برس
  4. پُر بودن کیسه جاروبرقی
  5. شکستگی قاب جاروبرقی و بیرون آمدن موتور

پایان یافتن طول عمر فیلتر جاروبرقی منجر به صدا میشود

اولین علت صدای بلند جاروبرقی، کثیف شدن فیلتر و پایان یافتن طول عمر آن است. در همه دستگاه های جاروبرقی فیلترهایی تعبیه شده است که با جذب گرد و غبار باعث مکش بیشتر جاروبرقی و کارایی بیشتر آن می شود. علت صدای جاروبرقی در این مورد این است که به دلیل پر شدن فیلتر، دچار کم شدن مکش شده و به همین علت برای مکش بیشتر تلاش می کند. تلاش بیشتر جاروبرقی برای گرفتن زباله ها از سطح زمین باعث می شود تا صدای بیشتری از جاروبرقی ایجاد شود. شما باید برای جلوگیری از خراب شدن جاروبرقی طی فواصل منظمی به تعویض فیلتر جاروبرقی بپردازید.

در صورتی که با این سوال که چرا جاروبرقی صدا می دهد؟ مواجه شده اید، حتما در ابتدا فیلتر جاروبرقی را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی فیلتر جاروبرقی باعث صدا در موتور میشود

وجود مانع در لوله خرطومی باعث صدای جاروبرقی میشود

عامل دیگری که باعث صدای غیر طبیعی جاروبرقی می شود، وجود مانع در لوله خرطومی جاروبرقی است. وقتی کثیفی یا زباله های بزرگ در جاروبرقی گیر می کند، لوله خرطومی را مسدود کرده و از مکش زیاد در جاروبرقی جلوگیری می کند. بر این اساس بهتر است در صورت وجود صدای جاروبرقی، لوله خرطومی را بررسی کرده و در صورت وجود انسداد آن را بردارید. یکی از روش های حذف زباله از شیلنگ جاروبرقی این است که شلنگ را از دستگاه خارج کرده و داخل شیلنگ جاروبرقی را با فشار زیاد آب تمیز کنید. اگر با تمیز کردن جاروبرقی باز هم با مشکل صدای زیاد جاروبرقی همراه هستید، بهتر است به بررسی روش های دیگر بپردازید.

همچنین اگر شلنگ مسدود شده باشد و صدای کلیک فلزی می شنوید، ممکن است یک سکه در لوله خرطومی گیر کرده و به آن برخورد کند. با استفاده از یک تکه سیم سفت یا یک رخت آویز فلزی درون لوله فشار دهید تا انسداد برطرف شود.

اگه لوله خرطومی گرفتگی داشته باشد، جاروبرقی صدا میدهد

پُر بودن کیسه باعث صدای خفگی از موتور جاروبرقی میشود

اگر کیسه گرد و غبار جاروبرقی شما مسدود شده و هوای کافی از آن عبور نمی کند، خلاء ایجاد می کند و باعث می شود موتور صدای خفه ای تولید کند. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می کنیم کیسه گرد و غبار جاروبرقی خود را به طور مرتب تعویض کنید و تا پُر شدن آن منتظر نمانید.

شکستگی یا مسدود شدن بُرس باعث صدای جاروبرقی میشود

چرا جاروبرقی صدا می دهد؟ یکی از علت های عمده بالا بودن صدای جاروبرقی این است که برس دستگاه شکسته است و حین جاروبرقی کشیدن با صدای بسیار زیادی همراه است. برس جاروبرقی در صورت شکستگی یا خرابی حین تمیز کردن با لرزش بسیار زیادی همراه است و مانع از تمیزی بیشتر دستگاه می شود. بنابراین در ابتدا برس جاروبرقی و سایر اجزای مهم دستگاه را بررسی کنید و در صورت شکستگی آن را تعویض کنید.

همچنین اگر بُرس کثیف باشد، احتمال صدای کم در جاروبرقی وجود دارد. امکان دارد که یک جسم خارجی به دور برس پیچیده شده باشد و به آن ضربه یا مالش داده شود و باعث ایجاد صدای کلیک سریع شود. برای به دست آوردن بهترین عملکرد از دستگاه خود، توصیه می کنیم برس را به طور مرتب تمیز کنید.

خرابی برس باعث صدا در جاروبرقی میشود

شکستگی قاب جاروبرقی و بیرون آمدن موتور

شکستگی قاب جاروبرقی و بیرون آمدن موتور از دستگاه از دلایلی هستند که باعث صدا در جاروبرقی می شوند. اگر جاروبرقی شما صدا می دهد  بهتر است در ابتدا به بررسی قاب و محل موتور بپردازید. در مواقعی ممکن است شکستگی موتور باعث شود تا موتور از جای خود خارج شود و به دلیل تکان خوردن مداوم صداهای متفاوتی را در جاروبرقی ایجاد کند. به همین علت از تعمیرکار جاروبرقی بخواهید تا به بررسی علت بیرون آمدن موتور و تعویض شکستگی قاب جاروبرقی بپردازد.

علت صدای غیر طبیعی جارو برقی چیست؟

به طور کلی جاروبرقی یکی از دستگاه های پر سر و صدا است که در برخی مواقع این صداها از حالت عادی خارج شده و صداهایی غیرطبیعی از دستگاه شنیده می شود که دلایل مختلفی برای مشکل صدای غیر طبیعی جارو برقی وجود دارد.

  • در صورتی که اجزای داخلی جاروبرقی دچار شکستگی یا ایراداتی در کارکرد خود شوند، صداهایی به هنگام کار با دستگاه ایجاد خواهد شد.
  • همچنین می توان شکستگی پروانه ها و خرابی بلبرینگ ها را نیز از دیگر دلایل بروز این مشکل در جاروبرقی دانست.
  • چنانچه بدنه دستگاه دچار ترک خوردگی یا شکستگی شود، در اثر عبور جریان هوا صداهایی بلندی توسط دستگاه ایجاد می شود.
  • ممکن است موتور جاروبرقی و هریک از قطعات داخلی آن دچار عیب شده باشند که در نتیجه آن دستگاه سر و صدا خواهد کرد.

برای جلوگیری از صدای جاروبرقی چیکار کنیم؟

کاربران عزیز آی پی امداد، هر دستگاهی نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. برای جلوگیری از صدای جاروبرقی پیشنهاد می کنیم به نظافت و سرویس دوره ای آن توجه کرده و موارد زیر را انجام دهید.

توجه داشته باشید که صدای برخی جاروبرقی ها بیشتر از سایرین است.

  • قبل از تعویض کیسه صبر نکنید تا کیسه کاملاً پُر شود. زمانی که 2/3 آن پُر است عوض کنید.
  • هنگام تعویض مطمئن شوید که جا پاکتی را به درستی وصل کرده اید.
  • اگر کیسه جاروبرقی را به درستی وصل نکنید، گرد و غبار وارد موتور شده و به بلبرینگ و پروانه موتور آسیب می رساند.
  • به تمیز بودن فیلتر جاروبرقی اهمیت دهید.
  • اگر فیلتر قابل شستشو است آن را تا زمانیکه گرد و خاک را از خود عبور نمیدهد، بشویید. و اگر قابل شستشو نیست، با سشوار بادگیری کنید.
  • به زمان تعویض فیلتر دقت نمایید. اگر گرد و خاک از فیلتر عبور کند وارد موتور میشود.
  • جاروبرقی را هر ماه سرویس کنید و فیلتر، پاکت، لوله شلنگ و بُرس را بررسی کنید.
  • اگر بُرس با گوله ای از مو یا پُرز احاطه شده است، آن را تمیز کنید.
  • بررسی نمایید تا لوله خرطومی با سکه یا اشیای دیگر مسدود نشده باشد.
  • توجه نمایید که مسدود بودن مسیر مکش، باعث فشار به جاروبرقی و داغ شدن موتور آن میشود.
  • اگر موتور جاروبرقی بیش از حد داغ شود به آب بندی و لاستیک موتور آسیب می رساند و در نهایت باعث سوختن موتور می شود.

تعمیرکار آی پی امداد درباره مشکل صدا در جاروبرقی چه میگوید؟

در برخی مواقع مصرف کنندگان به هنگام استفاده از جاروبرقی خود ممکن است با صداهای آزاردهنده و ناهنجاری مواجه شوند که در این شرایط باید اقدام به عیب یابی و رفع ایراد دستگاه خود نمایند. در ادامه تعمیرکار آی پی امداد اقدام به بررسی علت مشکل صدا در جاروبرقی پرداخته است:

  • بروز هرگونه خرابی یا ایراد در عملکرد فن جاروبرقی می تواند موجب ایجاد مشکل در کارکرد صحیح دستگاه و صدای بلند آن شود که باید تعمیر گردد.
  • در صورتی که موتور جاروبرقی دچار خرابی شده و یا فشار زیادی به آن وارد شده باشد، برای رفع مشکل دستگاه باید موتور را بررسی نمایید.
  • اجزای مختلفی مانند بلبرینگ و پروانه درون جاروبرقی تعبیه شده است که خرابی آن ها ارتباط مستقیمی با سر و صدای زیاد دستگاه دارد.
  • در برخی مواقع برس دچار شکستگی شده و لوله خرطومی جاروبرقی مسدود می شوند که برای تعمیر جاروبرقی باید انسداد و شکستگی آنها را برطرف کنید.

چگونه می توان برای رفع مشکل صدای بلند در جاروبرقی اقدام کرد؟

در این مطلب به بررسی اینکه چرا جاروبرقی صدا می دهد؟ و چه عواملی باعث صدا زیاد در جاروبرقی می شوند؟ پرداختیم. صدای بلند در جاروبرقی قطعاً نشان دهنده نوعی اختلال در بخش های مختلف جاروبرقی است. بنابراین برای تعمیرات آن باید هرچه سریع تر اقدام شود. در صورتی که مایل به تعمیر جاروبرقی هستید، می توانید به شرکت بزرگ آی پی امداد مراجعه کنید. آی پی امداد یکی از تعمیرگاه های پیشرفته و معتبر در استان تهران است که از بهترین تکنسین ها بابت تعمیر جاروبرقی و سایر لوازم خانگی استفاده می کند. جهت تعمیرات جاروبرقی می توانید با شماره 02158941 تماس بگیرید.

8 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • حمید بابایی 24 شهریور 1402

    باسلام، علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی فیلیپس مدل fc9170 موقع روشن کردن آن چیست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 شهریور 1402

      درود، فیلترهای جاروبرقی دچار گرفتگی شده اند که باید آنها را تمیز نمایید.

      پاسخ دادن
  • علی 13 بهمن 1401

    سلام جاروبرقی تازه گرفتیم پاناسونیک داخل لوله هاش صدای بلند ایجاد میشه چرا

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 13 بهمن 1401

      سلام، چک کنید تا لوله ها گرفتگی نداشته باشد.

      پاسخ دادن
  • پری 19 دی 1401

    سلام خسته نباشید جاروبرقی ال‌جی مخزن سطلی دارم که خیلی صدای بدی داره و نظافت هم کردم جاروبرقی رو بازم صدای بد و آزار دهنده ای داره باید چیکار کنم

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 19 دی 1401

      سلام. ایراد از خرابی بلبرینگ یا کیپ شدن پروانه ها است.

      پاسخ دادن
  • شیبک 11 تیر 1401

    سلام وقت بخیر جاروبرقی اب خاک ویداس دارم ک یه مقدار صداش زیاد لرزش داشت بردم تعمییرکردن مثلا صداش کمتر شده اما دست روسرش میزارم داغ خیلی و یهو وسط جارو کردن صدای گوش خراش مثل شیپور میکشه یهو

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 تیر 1401

      سلام، احتمالا بلبرینگ مشکل داشته و کلکتور سوخته

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد