logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت عرق کردن داخل یخچال

علت عرق کردن داخل یخچال
علت عرق کردن داخل یخچال
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت عرق کردن داخل یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

چرا داخل یخچال شبنم می زند؟ یکی از مشکلاتی که ممکن است باعث آسیب زدن به قطعات یخچال شود، عرق کردن داخل یخچال است. شبنم زدن یا بخار داخل یخچال طی عوامل خارجی و داخلی اتفاق می افتد. شناخت علت عرق کردن داخل یخچال کمک می کند تا شما بتوانید برای رفع آن مشکل اقدام کنید. بر همین اساس در این مقاله از آی ‌پی امداد به بررسی اینکه علت شبنم زدن داخل یخچال چیست و چه راه های برای رفع علت رطوبت درون یخچال موثر است، می پردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد اینکه چرا داخل یخچال عرق می کند، می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرکاران سایت تعمیر لوازم خانگی آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

خلاصه ای از علت عرق کردن یخچال

کاربران آی پی امداد برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم در این قسمت خلاصه ای از علت عرق کردن داخل یخچال را بیان می کنیم.

عرق کردن داخل یخچال به دلیل کم شدن سرما اتفاق می افتد.

علت شبنم زدن یخچال توضیحات
خرابی در ترموستات یا سنسور محیطی
  • سنسور محیطی در یخچال های الکترونیکی و ترموستات در یخچال های مکانیکی نصب می شود.
  • اگر این قطعات مشکل داشته باشند، تنظیم دما با مشکل مواجه می شود و کمپرسور در زمان مناسب روشن یا خاموش نمی شود.
مشکل در نشتی گاز یا تزریق کم گاز
  • نشت یا کمبود گاز باعث کاهش سرما و در نتیجه تعریق داخل یخچال می شود.
خرابی کمپرسور
  • با خرابی کمپرسور، گاز در لوله ها پمپ نمی شود و در نتیجه سرما کاهش می یابد.
  • ابتدا رله اورلود یا خازن کنار کمپرسور را بررسی کنید.
مشکل در قطعات دیفراست
  • با خرابی قطعات دیفراست سرما کم میشود و داخل یخچال عرق میکند.
مسدود شدن فاضلاب یخچال
  • با مسدود شدن فاضلاب، به مرور زمان سرما از بین میرود و داخل یخچال عرق میکند.
خراب شدن فن
  • اگر فن اواپراتور کار نکند، سرما منتقل نمیشود و سرمای داخل یخچال کم کم از بین میرود و عرق میکند.
مشکل در لولا یا لاستیک و یا باز و بسته کردن بیش از اندازه درب
  • مشکل لولا و لاستیک دور در باعث فرار سرما از داخل به بیرون می شود.
  • همچنین وقتی درب یخچال یا فریزر را زیاد باز و بسته می کنید، سرما از بین می رود و در نتیجه داخل یخچال عرق می کند.
استفاده از غذای گرم یا چیدمان اشتباه مواد غذایی
  • اگر غذا را جلوی دریچه دمپر قرار دهید از انتقال سرما به داخل جلوگیری می کند.
  • همچنین اگر غذای گرم را در یخچال قرار دهید در اثر برخورد هوای سرد و گرم عرق می کند.

علت عرق کردن یا شبنم زدن داخل یخچال از چیست؟

علت عرق کردن یا شبنم زدن داخل یخچال به شرح زیر است:

  • به خاطر داشته باشید که اگر یخچال سرد نشود، اولین چیزی که می بینید شبنم یا عرق کردن داخل یخچال است.
  • حال باید علت کاهش سرمایش را با توجه به مدل یخچال خود بررسی کنید.
  • اگر یخچال شما قدیمی یا مکانیکی است، باید ترموستات، نشتی گاز و خرابی کمپرسور را بررسی کنید.
  • اگر یخچال شما الکترونیکی است، باید سنسور محیطی، فن، نشت گاز، خرابی کمپرسور، برد الکترونیکی و اجزای یخ زدایی (قطعات دیفراست) را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از دلایل کاهش سرما مربوط به گرفتگی لوله فاضلاب است.
  • در صورت مسدود شدن مسیر فاضلاب (درین) داخل یخچال ابتدا شبنم می شود و سپس به آب تبدیل می شود و در کف یخچال جاری می شود.
  • توجه داشته باشید که تغییر شکل، پارگی یا خراشیدگی در لاستیک اطراف درب یخچال در تمامی مدل ها باعث دم و بازدم هوا می شود که در نهایت خنکی  داخل یخچال را از دست می دهد و منجر به عرق کردن میشود.
  • اگر درب یخچال از موقعیت خارج شده باشد یا لولای در مشکل داشته باشد و درب به درستی بسته نشود، داخل کابین یخچال به دلیل گردش هوا به داخل و خارج عرق می کند.
  • بارها در اکثر مقالات آی پی امداد گزارش داده ایم که از گذاشتن غذای داغ در یخچال خودداری کنید.
  • یکی از مهم ترین علل تعریق یخچال استفاده از غذای داغ داخل دستگاه است.
  • اگر چیدمان مواد غذایی به گونه ای باشد که دریچه دمپر داخل یخچال مسدود شود، باعث عدم گردش هوا در داخل کابین یخچال می شود که در نهایت منجر به شبنم یا تعریق می شود.
  • باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال منجر به کم شدن سرمای کابین و در نهایت تعریق داخل یخچال می شود.

وجود رطوبت درون یخچال باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

قطعا با ایجاد رطوبت در یخچال و از دست دادن سرما، قسمت زیادی از یخچال عرق می کند. تعریق و از دست رفتن سرما نیز باعث خراب شدن مواد غذایی درون یخچال می شود. همانطور که در بالا علل تعریق یخچال را توضیح دادیم، متوجه شدید که دلیل اصلی این مشکل کاهش سرما است. با از بین رفتن سرما، رطوبت در یخچال ایجاد می شود و این رطوبت به مایع (آب) تبدیل می شود و در کل کابین جریان می یابد که منجر به پوسیدگی بدنه یخچال می شود.

ارتباط مسدود بودن یا گرفتگی لوله تخلیه و شبنم زدن یخچال

گرفتگی لوله تخلیه باعث عرق کردن داخل یخچال میشود

گرفتگی لوله یخچال یکی از عواملی است که باعث ایجاد شبنم در داخل یخچال می شود. در تمامی یخچال های NoFrost لوله ای به نام درین وجود دارد که شبنم و عرق یخچال را جذب کرده و به کاسه روی کمپرسور منتقل می کند. آب جمع شده در کاسه روی موتور در اثر حرارت کمپرسور تبخیر شده و از بین می رود. اگر لوله تخلیه نتواند آب یخچال را خارج کند ابتدا بدنه یخچال عرق می کند و سپس برفک می زند.

باز و بسته کردن بیش از حد درب و عرق کردن درون یخچال

باز و بسته کردن زیاد در یخچال باعث عرق کردن میشود

باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال یکی دیگر از عواملی است که به عنوان علت کردن یخچال شناخته می شود. باز و بسته شدن مکرر درب یخچال باعث حرکت هوای داخل و خارج یخچال می شود. این عامل باعث ایجاد شبنم در قسمت های یخچال می شود. همچنین باز و بسته کردن مداوم یخچال به لاستیک آسیب می رساند و هوا وارد یخچال می شود. بنابراین اگر عوامل ایجاد شبنم در یخچال را بررسی کرده اید و نتوانستید علت تعریق یخچال را حل کنید، بهتر است درب یخچال را کمتر باز و بسته کنید.

ارتباط تنظیم نبودن درجه دما و بخار کردن درون یخچال

آیا تنظیمات دمای یخچال می تواند علت تعریق داخل یخچال باشد؟ قطعا یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد شبنم در داخل یخچال می شود، تنظیم نکردن دمای یخچال است. همانطور که می دانید علت اصلی عرق کردن یخچال مربوط به کاهش سرما است. حال اگر دمای یخچال را به درستی تنظیم نکرده باشید و سرمای داخل آن کم باشد، امکان تعریق وجود دارد.

در یخچال های مکانیکی که دارای ترموستات هستند، هر چه دما را بیشتر کنید، یخچال سردتر می شود. این موضوع در یخچال های الکترونیکی برعکس است و هر چه دما را کمتر کنید داخل آن سردتر می شود.

چگونه نصب نادرست یخچال باعث ایجاد رطوبت در یخچال می شود؟

محل نصب یخچال عاملی موثر در ایجاد شبنم درون یخچال است‌. در مواقعی ممکن است یخچال شما در جایی قرار داشته باشد که حجم زیادی از گرما در اطراف یخچال جمع می شود و با باز کردن درب یخچال گرمای زیادی وارد یخچال شده و باعث ایجاد عرق درون دیواره و درب داخل یخچال می شود. معمولاً یخچال هایی که در کناره سماور، اجاق گاز، شوفاژ و وسایل گرمایشی دیگر قرار دارند، بعد از مدتی دچار تجمع شبنم می شوند.

برای رفع مشکل عرق کردن داخل یخچال می توانید جای آن را عوض کنید و در سردترین نقطه آشپز خانه قرار دهید. با این کار می توانید از ورود حجم زیادی از گرما به داخل یخچال جلوگیری کرده و اقدام به رفع مشکل عرق کردن درون یخچال کنید.

آیا خراب شدن لاستیک دور درب باعث شبنم زدن یخچال می شود؟

لاستیک در خراب باشد داخل یخچال شبنم میزند

یکی از دلایل عرق کردن داخل یخچال، خراب شدن لاستیک اطراف درب است که باعث می شود درب و دیوار یخچال به هم متصل نشوند. در اغلب موارد اگر لاستیک دور درب یخچال سالم نباشد هوا از شکاف بین در و بدنه وارد یخچال شده و باعث تعریق قسمت داخلی یخچال می شود. اگر علت رطوبت یخچال مربوط به لاستیک دور درب یخچال باشد می توانید با تعویض لاستیک در یخچال مشکل تعریق داخل را حل کنید.

اختلاف دما چگونه باعث ایجاد شبنم درون یخچال می شود؟

آیا می خواهید بدانید که اختلاف دما چگونه باعث شبنم زدن درون یخچال می شود؟ اختلاف دما عاملی است که بیشتر در فصل های گرم تابستان باعث شبنم زدن داخل یخچال می شود. زمانی که اختلاف دما بین هوای بیرون و داخل یخچال زیاد باشد، بعد از هر بار باز شدن یخچال، حجم زیادی از گرما وارد یخچال می شود. این عامل طی زمان کوتاهی باعث ایجاد شبنم درون یخچال شده و قطره های ریز و درشتی را روی بخش های مختلف یخچال ایجاد می کند‌.

چگونه می توان برای رفع مشکل عرق کردن درون یخچال اقدام کرد؟

در این مطلب به بررسی دلایلی که باعث عرق کردن داخل یخچال می شوند، پرداختیم. عرق کردن درون یخچال قطعاً نشان دهنده یک مشکل در یخچال است که باید هرچه سریع تر رفع شود. زیرا شبنم زدن داخل یخچال باعث خراب شدن قطعات مختلف در یخچال می شود. به همین علت بهتر است برای حل مشکل وجود رطوبت در یخچال هرچه سریع تر اقدام شود.

اگر شما نیز با این سوال که چگونه می توان برای رفع علت عرق کردن داخل یخچال اقدام کرد، مواجه هستید، بهتر است با شرکت آی پی امداد تماس بگیرید. آی پی امداد با مشاوره و راهنمایی شما عزیزان راه های متعددی را برای حل مشکل شبنم زدن یخچال در اختیارتان قرار می دهد. آی پی امداد نیز تعمیرگاهی است که به صورت حرفه ای در حوزه بررسی مشکلات یخچال فریزر فعالیت می کند. شما می توانید با این مجموعه تماس گرفته و درخواست تعمیرکار یخچال جهت تعمیر مشکل شبنم زدن درون یخچال را داشته باشید. تکنسین و کارشناسان این مجموعه در طی کمتر از یک ساعت در محل حاضر شده و اقدام به تعمیر یخچال در منزل و مشکلاتی که باعث خراب شدن دستگاه تان شده است، می کنند.

4.1/5 - (14 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

39 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • ابرام 26 اسفند 1402

    سلام یخچال فروزان داریم بالا یخچال وپایین فریزره قسمت بالایی خوبه اما قسمت فریزرش از بیرون کناره ها وخصوصا اطراف نوارفریزرعرق می‌کنه علتش چیه

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 اسفند 1402

      درود، سرمادهی، گاز و لاستیک دور درب یخچال را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
1 2
اینستاگرام آی پی امداد