logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت صدای کولر آبی

علت صدای کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت صدای کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

کولرهای آبی با وجود مزایای فراوانی که دارند، گاهی اوقات صدایی آزاردهنده از آنها به گوش می‌ رسد که می‌ تواند آرامش مصرف کنندگان را دچار اختلال نماید. در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت صدای کولر آبی و راه‌ حل‌ های رفع آن می‌ پردازیم. با شناخت این علل و اقدام به موقع، می‌ توانید از باد خنک و مطبوع کولر آبی خود در سکوت کامل لذت ببرید. در صورتی که احساس می کنید برای حل مشکل صدا دادن کولر آبی نیاز دارید از تعمیرکار حرفه ای مشورت بگیرید، میتوانید همه سوالاتتان را در مورد دلایل ایجاد صدای کولر و نحوه برطرف کردن آن ها در بخش نظرات و یا بخش پرسش و پاسخ این مطلب بیان کنید و منتظر پاسخ کارشناسان فنی مجموعه باشید.

7 دلیل صدا دادن کولر آبی + راه‌حل

اگر صداهای اضافه کولر آبی شما را آزار می دهد، وقت آن رسیده که برای حذف این صداها کاری کنید. توصیه میکنیم برای حذف صداهای اضافه کولر آبی ابتدا علت ایجاد این صداها را بیابید و سپس برای رفع آنها اقدام کنید. اگر به تنهایی نمیتوانید علت صدای کولر آبی را پیدا کنید، میتوانید از تعمیرکار متخصص آی پی امداد کمک بگیرید. ما در ادامه دلایل ایجاد صدای کولر آبی را به شما خواهیم گفت:

  1. یاتاقان ها خشک شده اند.
  2. یاتاقان ها و بلبرینگ ها آسیب دیده و خراب شده اند.
  3. پولی ها شل شده اند.
  4. بوشن موتور دچار خوردگی شده است.
  5. پروانه تاب برداشته است.
  6. تسمه پروانه کولر آبی پاره و یا خراب شده است.
  7. موتور کولر آبی خراب شده است.

7 دلیل صدا دادن کولر آبی + راه‌حل

در ادامه هریک از دلایل ذکر شده را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  1. یاتاقان ها خشک شده اند

اگر هنگام سرویس و راه اندازی سالانه کولر آبی نسبت به روغن کاری قطعات متحرک این دستگاه بی توجه باشید، ممکن است صداهای عجیب و آزار دهنده مانند جیر جیر را بشنوید. یاتاقان ها یکی از قسمت هایی است که باید به موقع آن را روغن کاری کنید. یاتاقان ها پایه های نگهدارنده کولر آبی هستند و اگر این اتصالات را روغن کاری نکنید، ممکن است پروانه دستگاه آسیب ببیند و صداهای زیادی ایجاد کند.

  • برای رفع این مشکل لازم است چند قطره روغن مخصوص یاتاقان کولر آبی را داخل یاتاقان ها بریزید.
  1. یاتاقان ها و بلبرینگ ها آسیب دیده و خراب شده اند

در بخش قبلی در مورد اهمیت روغن کاری و سرویس قطعاتی مثل یاتاقان و بلبرینگ ها توضیح دادیم. اگر روغن کاری بلبرینگ و یاتاقان ها به موقع انجام نشود، این قطعات به مرور زمان دچار فرسودگی، خوردگی و زنگ زدگی می شوند و در حین روشن بودن کولر صداهای آزاردهنده ای ایجاد می کنند.

یاتاقان ها و بلبرینگ ها آسیب دیده و خراب شده اند

  • برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است در زمان مناسب این قطعات را روغن کاری کنید.
  • اما در صورتی که این قطعات آسیب دیده اند، بهتر است هرچه سریع تر آنها را تعویض کنید.
  • توصیه میشود در صورت خرید یاتاقان و بلبرینگ های جدید، قطعات با کیفیت و با سایز مناسب را تهیه کنید.
  1. پولی ها شل شده اند

پولی ها از قسمت های مهم کولر آبی هستند که وظیفه دارند نیروی موتور را برای گردش پروانه منتقل کنند. دو عدد پولی در کولر آبی تعبیه شده است: یکی از آنها در سر موتور و دیگری در انتهای سمت موتور پروانه قرار گرفته اند. اگر دهانه پولی ها گشاد شده و یا پیچ های آن شل شده باشد، ممکن است پولی لق شده و از کولر آبی صدای هو هو شنیده شود.

  • برای تعمیر پولی میتوانید ابتدا با باز کردن تسمه، به پیچ های آن دسترسی پیدا کنید و آنها را سفت کنید. سپس تسمه را مجددا ببندید.
  • اما در صورتی که متوجه گشاد شدن دهانه پولی شدید، چاره ای جز تعویض آن ندارید.
  • اگر میخواهید به تنهایی پولی را تعویض کنید، میتوانید پولی سر موتور را که تنها با یک پیچ به شافت موتور متصل شده را باز کنید.
  • برای باز کردن پولی سر پروانه نیز ابتدا باید یاتاقان ها را باز و سپس پولی را جدا کنید.
  • در صورتی که احساس می کنید برای باز کردن و تعویض پولی نیاز به حضور تعمیرکار دارید، میتوانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. بوشن موتور دچار خوردگی شده است

بوشن یکی از قطعات موتور است که ممکن است خرابی آن باعث ایجاد صدای جیر جیر در کولر آبی شود. خرابی بوشن موتور زمانی اتفاق می افتد که موتور ضعیف باشد، تسمه تنظیم نباشد (خیلی شل و یا خیلی سفت است) و یا رطوبت درون محفظه بالا رفته باشد.

بوشن موتور دچار خوردگی شده است

  • توصیه میکنیم برای بررسی دلایل خرابی بوشن موتور کولر آبی از تعمیرکار کمک بگیرید؛ زیرا تعویض بوشن موتور بدون یافتن علت خرابی آن، کار درستی نیست.
  • با توجه به پیچیدگی موتور کولر، برای بررسی دلایل خرابی و تعویض بوشن موتور میتوانید از متخصصین آی پی امداد کمک بگیرید.
  1. تاب برداشتن پروانه میتواند دلیل ایجاد صدای کولر آبی باشد

اگر پروانه به دلیل وارد شدن ضربه و یا فشار تاب بردارد و یا کج شده باشد، ممکن است باعث شود که کولر آبی صدا دهد. از دلایل کج شدن پروانه میتوان به خرابی یاتاقان ها، تراز نبودن و صاف نبودن محل نصب کولر آبی، خراب شدن پولی و یا بی کیفیت بودن و ضعیف بودن جنس محور نسبت به قدرت موتور اشاره کرد.

تاب برداشتن پروانه میتواند دلیل ایجاد صدای کولر آبی باشد

  • برای رفع مشکل  کولر را خاموش کنید و صبر کنید تا پروانه کاملا از حرکت بایستد.
  • سپس درپوش پروانه را باز کنید.
  • پروانه را به دقت بررسی کنید. اگر تاب برداشته باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • اگر پروانه سالم بود، یاتاقان‌ها، تسمه و تراز بودن کولر را بررسی کنید. در صورت مشاهده‌ هر گونه ایراد، باید نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات اقدام کنید.
  • از پروانه‌های باکیفیت و ساخته شده از مواد مرغوب استفاده کنید.
  1. تسمه پروانه کولر آبی پاره و یا خراب شده است

اگر در زمان سرویس کولر آبی نسبت به بررسی تسمه بی تفاوت باشید، ممکن است این قطعه پلاستیکی به مرور زمان نخ نما، ریش ریش و یا پاره شود. خرابی تسمه نیز می تواند علت صدای کولر آبی باشد. اگر تسمه را به تازگی تعویض کرده اید، اما پس از گذست مدت زمان کوتاه خراب شده است، ممکن است تنظیم نشده باشد. چنانچه تسمه خیلی شل و یا سفت باشد یا از متریال با کیفیت ساخته نشده باشد، ممکن است به سرعت خراب شود. همچنین خرابی پولی نیز در خرابی تسمه بی تاثیر نیست.

تسمه پروانه کولر آبی پاره و یا خراب شده است

  • تسمه پروانه را به دقت بررسی کنید. اگر تسمه ترک خورده، ریش ریش شده یا پاره شده است، باید تعویض شود.
  • اگر تسمه سالم به نظر می رسد، کشش آن را بررسی کنید. تسمه باید به اندازه کافی سفت باشد که نلغزد، اما نباید آنقدر سفت باشد که به موتور یا یاتاقان ها فشار وارد کند.
  • چنانچه تسمه شل است، باید آن را سفت کنید.
  • برای این کار از آچار استفاده کنید تا پیچ تنظیم کننده کشش تسمه را شل کنید. سپس تسمه را به اندازه کافی سفت کنید تا لرزش نداشته باشد.
  1. موتور کولر آبی خراب شده است

موتور یکی از اصلی ترین بخش های کولر آبی است که خرابی آن میتواند یکی از دلایل ایجاد صدای اضافه این دستگاه باشد.

موتور کولر آبی خراب شده است

  • برای رفع صدای کولر آبی بهتر است ابتدا از تکنسین بخواهید موتور را بررسی کند و در صورت نیاز به تعمیر، اقدامات لازم را روی آن انجام دهد.
  • اما اگر تکنسین تشخیص دهد موتور کاملا خراب شده، چاره ای جز تعویض آن نیست.
  • با توجه به حساسیت و پیچیدگی این بخش از کولر آبی، بهتر است برای تعمیر و یا تعویض موتور کولر آبی میتوانید از تکنسین های آی پی امداد کمک بگیرید.

برای رفع مشکل صدای زیاد کولر آبی با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله علت صدای کولر آبی و راه حل های رفع هریک از آنها را بررسی کردیم. لازم به ذکر است که برای بررسی و حل مشکل صدا دادن کولر آبی نیاز به تکنسین های حرفه ای دارید که در زمینه تعمیر کولر آبی بسیار باتجربه باشند و تجهیزات مدرن را برای رفع مشکل کولر آبی به کار بگیرند. چنین انتظاراتی توسط مجموعه آی پی امداد به عنوان یکی از برترین مجموعه های ارائه دهنده خدمات در تهران برآورده می شود. یکی از خدمات آی پی امداد حضور تکنسین در محل برای بررسی و حل مشکل لوازم سرمایشی است. برای ثبت درخواست حضور تکنسین در محل میتوانید با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست