logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت خاموش شدن شعله اجاق گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

از یک شعله گاز کثیف گرفته تا یک ترموکوپل شکسته، شعله اجاق گاز می تواند به دلایل مختلفی خاموش شود و در اکثر اوقات برای رفع مشکل روشن نماندن شعله، نیازی به تعمیرکار ندارید و خودتان خیلی ساده می توانید علت خاموش شدن شعله اجاق گاز را متوجه شوید. در این مقاله از آی پی امداد به نکات بسیار مهمی مانند چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟ و نحوه رفع مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز اشاره خواهیم کرد.

خلاصه ای از دلیل خاموش شدن شعله اجاق گاز

کاربران گرامی نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از دلیل خاموش شدن شعله اجاق گاز را مطرح کرده ایم.

دلیل خاموش شدن شعله اجاق گاز
  • ریختن مواد غذایی برروی اجاق گاز
  • خرابی ترموکوپل
  • خراب شدن بوبین و ولوم
  • چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟
چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟
  • ریختن مواد غذایی برروی اجاق گاز
  • خرابی ترموکوپل
  • خراب شدن بوبین و ولوم
نحوه رفع مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز
  • رفع جابجایی الکترود جرقه زن
  • مانع شدن از جابجایی سر شعله

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز

دلایل زیادی برای مشتعل نشدن شعله اجاق گاز وجود دارد، جا به‌ جایی الکترود جرقه زن و شعله کثیف می‌ تواند حتی با وجود گاز از روشن ماندن شعله جلوگیری کند. شعله‌ های گاز را روشن می‌ کنید، اما تمامی شعله‌ ها به جز یکی روشن می‌ شوند و کار می‌ کنند. اجاق گاز برای رفع ایرادات این چنینی نیازی به تعمیر اساسی ندارد. به کار بردن چند راهکار ساده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، می تواند مشکل را حل کند.

  1. خاموش شدن شعله گاز به علت ریختن مواد غذایی برروی اجاق گاز
  2. خرابی ترموکوپل از علل خاموش شدن شعله گاز
  3. خراب شدن بوبین و ولوم علت خاموش شدن شعله گاز
  4. چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟

خاموش شدن شعله گاز به علت ریختن مواد غذایی بر روی اجاق گاز

مواد را آماده کرده اید و آماده طبخ هستید، اجاق گاز را زیاد می کنید و می بینید که همه شعله های گاز روشن هستند به جز یکی، در این صورت باید علت روشن نشدن اجاق گاز را پیدا کنید. به شعله گاز نگاه کنید و اگر به جای شعله های آبی شعله های زرد و نارنجی دیدید به این معنی است که تکه های چربی و غذا به ته شعله چسبیده و جریان گاز را مسدود کرده است.

خاموش شدن شعله گاز به علت ریختن مواد غذایی بر روی اجاق گاز

برای پاک کردن باقی مواد غذایی از روی شعله، ابتدا توری که روی شعله معیوب قرار گرفته است را بردارید. سپس کلاهک آن را برداشته و با پایه شعله نیز همین کار را انجام دهید. یک پارچه نم دار و تمیز برداشته و به آرامی آن محل را تمیز کنید، لکه‌ های چربی را پاک کرده و تکه‌ های غذا را جمع کنید.

خرابی ترموکوپل از علل خاموش شدن شعله گاز

ترموکوپل مولد جریان الکتریکی است و از نظر ایمنی وسایل گازسوز بخش بسیار مهمی است. این قطعه به عنوان یک سیستم ایمنی و هشدار قوی روی اجاق گازهای جدید کار می کند. هنگامی که یکی از اجزای اجاق گاز خراب می شود، ترموکوپل جریان گاز را قطع می کند و از شعله ور شدن اجاق گاز جلوگیری می کند.

خرابی ترموکوپل از علل خاموش شدن شعله گاز

خراب شدن بوبین و ولوم علت خاموش شدن شعله گاز

خرابی بوبین و ولوم اجاق گاز از دیگر عواملی هستند که باعث خرابی شعله گاز می شوند. البته تمامی اجاق های گازی برای کارکرد صحیح از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. مثلا ولوم اجاق گاز قسمتی است که شعله اجاق گاز را تنظیم می کند. اگر ولوم اجاق گاز آسیب ببیند، هیچ عاملی نمی تواند شعله را تنظیم کند و ممکن است شعله به طور ناگهانی کم یا زیاد شود. کاهش ناگهانی شعله گاز می تواند بعد از چند دقیقه باعث خاموش شدن آن شود.

خراب شدن بوبین و ولوم علت خاموش شدن شعله گاز

چرا یکی از شعله های اجاق گاز روشن نمی شود؟

روشن نماندن شعله اجاق گاز یکی از انواع مشکلاتی است که ممکن است به دلیل بروز مشکل یا هرگونه نقص در سیستم داخلی اجاق گاز ایجاد شود. عموماً ایرادات مختلف باعث خاموش شدن شعله اجاق گاز می شود و در صورتی که سریع رفع نشوند می تواند منجر به خرابی سایر قسمت های اجاق گاز شما شود. این مشکل که در انواع اجاق گاز رایج است باید سریع بررسی شود و مشکل حل شود. خراب شدن بوبین و ولوم، خرابی ترموکوپل، خاموش شدن شعله به علت ریختن مواد غذایی بر روی اجاق گاز و … می تواند دلایل روشن نشدن یکی از شعله های اجاق گاز باشد.

نحوه رفع مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز

یکسری موارد می تواند باعث مشکل در روشن ماندن گاز شود و پس از چندین دقیقه اجاق گاز شما خاموش شود. در ادامه به نحوه رفع مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز می پردازیم:

  1. جابجایی الکترود جرقه زن اجاق گاز
  2. جابجایی سر شعله گاز

جابجایی الکترود جرقه زن در رفع خاموش شدن شعله گاز

با چرخاندن ولوم اجاق گاز، جرقه زن در چینی فندک با کمک سیم فندک جرقه را ایجاد کرده و شعله را روشن می‌کند و آتش را شعله ور می کند. اگر الکترود احتراق اشتباه قرار گیرد و فاصله آن از شعله ایده آل نباشد، اجاق گاز مشتعل نمی شود. با شکستن سرامیک فندک از انتقال جرقه به شعله جلوگیری کرده و باعث خاموش شدن آن می شود. اتصال و شکستن سیم ها نیز می تواند از عملکرد صحیح جرقه جلوگیری کند. ترانسفورماتور فندکی اجاق گاز می تواند دارای ولتاژ بالا باشد و باید توسط تعمیرکار ماهر با ابزارهای مخصوص عیب یابی شود.

جابجایی الکترود جرقه زن در رفع خاموش شدن شعله گاز

جابجایی سر شعله و رفع مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز

شعله پخش کن می تواند در حین قرار دادن ظروف مختلف برروی گاز یا پس از تمیز کردن آن حرکت کند. اگر شعله پخش کن به درستی قرار نگیرد، شعله کمی بعد از روشن شدن خاموش می شود. برای رفع این مشکل کافی است اجازه دهید شعله خنک شود و سپس سر شعله را دوباره روی شعله قرار دهید.

جابجایی سر شعله و رفع مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز

6 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مسلم 05 دی 1402

    سلام هیچ کدام از شعله های گاز روشن نمیشود ولوم میچرخونیم اصلا گاز نمیاد از شیلنگ گاز چک کردم قبل اجاق گاز،گاز هست ولی ولوم که فشار میدم گاز نمیاد علتش چیه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 06 دی 1402

      درود، ممکن است هریک از شیرهای اجاق گاز خراب شده باشند که باید آنها را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • افشین 01 مرداد 1402

    سلام شعله های گاز روشن نمیمونه مشکلش از چی هست. مارک اجاق گاز سینجر هست.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 01 مرداد 1402

      درود، ترموکوپل، بوبین و میکروسوئیچ دستگاه را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • طاهره رمضانی 25 آبان 1401

    یکی از شعله های اجاق گاز فندکش پریده گم شده میشه با کبریت روشن کنیم خطر ناک نیست ؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 25 آبان 1401

      بله میشه. وقتیکه فندک را میزنید، شعله روشن میشود.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد