logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت جوش آوردن پکیج

علت جوش آوردن پکیج
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت جوش آوردن پکیج به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بسیاری از ما در خانه هایمان برای حفظ شرایط مطلوب گرمایشی و تامین آب گرم بهداشتی و سالم از پکیج استفاده می کنیم. با این حال یکی از چالش هایی که ممکن است برای این سیستم های گرمایشی به وجود بیاید، جوش آوردن پکیج است. جوش آوردن پکیج به هیچ عنوان اتفاق عادی نیست و ممکن است باعث آسیب جدی به دستگاه شما شود. از این رو در این مقاله قصد داریم در این مطلب علت جوش آورن پکیج را بررسی کنیم و روش های جلوگیری از این مشکل را عنوان کنیم. همچنین یک فیلم آموزشی در راستای درک بهتر مشکل و بررسی آن نیز برای شما قرار داده ایم. با آی پی امداد همراه باشید.

ویدیو آموزشی علت جوش آوردن پکیج

اگر پس از بررسی نشانه های جوش آوردن پکیج متوجه بروز این مشکل در دستگاه خود شده اید، می توانید در فیلم آموزشی زیر، دلایل بروز آن را مورد بررسی قرار دهید.

جوش آمدن پکیج به چه معناست؟

زمانی که جریان آب درون پکیج به دلیل ایجاد رسوب در سیستم با مشکل مواجه می شود، بخار زیادی درون پکیج تشکیل می گردد که باعث بروز مشکل در عملکرد آن و در نهایت خاموش شدن پکیج می شود. جوش آوردن پکیج به معنای افزایش بیش از حد دمای آب گرم در پکیج است که می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. این مسئله می تواند به اجزای مختلف آن مانند مبدل حرارتی، پمپ و شیر سه راهه آسیب برساند و باعث کاهش راندمان و افزایش مصرف انرژی آن شود. بنابراین در صورت مواجهه با این مشکل باید سریعا اقدامات لازم را در جهت رفع آن انجام دهید.

معنای جوش آوردن پکیج

داغ شدن بیش از حد آب پکیج
داغ شدن بیش از حد آب پکیج

ویدیویی مرتبط با این مقاله توسط تیم آی پی امداد تهیه شده است که شما کاربران گرامی می توانید در بخش ویدیو ها آن را مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو

نشانه های جوش آوردن پکیج

جوش آوردن پکیج می تواند اتفاقی خطرناک باشد و به پکیج و سیستم گرمایشی منزل شما آسیب برساند. به همین دلیل، توجه به نشانه های آن و اقدام به موقع برای رفع مشکل بسیار مهم است. در صورتی که با هریک از علائم زیر مواجه شدید، به احتمال زیاد پکیج جوش آورده است و بهتر است هرچه سریع تر به عیب یابی و حل این مشکل بپردازید.

  • عقربه فشار پکیج از حد مجاز (معمولا 3 بار) بالاتر می رود.
  • از داخل پکیج صدای سوت یا ضربه به گوش می رسد.
  • از پکیج بخار آب خارج می شود.
  • بدنه پکیج داغ تر از حد معمول می گردد.
  • پکیج به طور ناگهانی خاموش می شود.

چرا پکیج جوش می آورد؟ + 7 علت + راه‌حل

جوش آوردن پکیج نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌ تواند به آسیب‌ های جدی به پکیج و سیستم گرمایشی منزل شما منجر شود. به همین دلیل، در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی علل جوش آوردن پکیج و راه‌ه ای رفع آن پردازیم.

  1. جریان نامناسب آب درون پکیج
  2. هوا گرفتن پکیج
  3. ایجاد رسوب در پکیج
  4. عملکرد نامناسب پمپ سیرکولاسیون
  5. تنظیم نبودن دما و فشار
  6. خرابی شیر موتور
  7. کاهش فشار گاز

در ادامه هریک از دلایل جوش آوردن پکیج و راهکار برطرف کردن مشکل را بررسی خواهیم کرد.

1. جریان نامناسب آب درون پکیج

مهم ترین دلیل جوش آوردن پکیج را میتوان اختلال در جریان آب پکیج دانست. در این حالت آب به طور کافی در پکیج گردش نمی‌ کند و به همین دلیل دمای آب گرم افزایش یافته و پکیج جوش می‌ آورد. از جمله دلایلی که باعث میشود آب به خوبی درون سیستم گردش پیدا نکند، این موارد است:

  • ایجاد رسوب
  • خراب شدن منبع انبساط دستگاه
  • نشت داشتن آب در پکیج

برای رفع مشکل لوله های آب ورودی و خروجی پکیج را از نظر گرفتگی بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تمیز کنید. همجنین از مناسب بودن فشار آب ورودی به پکیج اطمینان حاصل کنید.

جریان نامناسب آب درون پکیج

2. هوا گرفتن پکیج

یکی از مشکلاتی که باعث اختلال در عملکرد پکیج دیواری می شود، هوا گرفتن آن است. پکیج برای گرم کردن آب، به گردش صحیح آب در مدار گرمایش نیاز دارد. اگر در این مدار هوا وجود داشته باشد، جریان آب مختل می شود و پکیج به درستی گرم نمی شود. در این شرایط، پکیج برای گرم کردن آب بیشتر تلاش می کند و در نتیجه، دمای آب افزایش می یابد و پکیج جوش می آورد. بنابراین یکی از دلایل اصلی جریان نامناسب آب و بالا رفتن فشار در پکیج به همین مشکل برمی گردد.

  • توصیه می شود در زمان مناسب و در سرویس های دوره ای نسبت به هواگیری پکیج اقدامات لازم را انجام دهید.
  • برای هواگیری پکیج  شیر تخلیه هوا را باز کنید و صبر کنید تا تمام آب خارج شود.
  • سپس شیر تخلیه هوا را ببندید و پکیج را روشن کنید.
  • صبر کنید تا پکیج به طور کامل گرم شود.
  • در این مرحله ممکن است صدای هوا از پکیج به گوش برسد.
  • اگر صدای هوا قطع شد، هواگیری به درستی انجام شده است.

3. ایجاد رسوب در پکیج

یکی از اصلی ترین دلایلی که آب گردش مناسبی در پکیج ندارد، به دلیل ایجاد رسوب در سیستم است. آب در پکیج برای گرم شدن از مبدل حرارتی عبور می‌ کند. با گذشت زمان املاح موجود در آب رسوب کرده و در جداره‌ های مبدل حرارتی جمع می‌ شوند. این رسوبات مانند لایه‌ای عایق عمل کرده و از انتقال حرارت به آب جلوگیری می‌ نمایند. بروز این مشکل باعث جوش آوردن پکیج می شود.

  • برای حل این مشکل توصیه می کنیم اقدام به اسیدشویی کرده و یا از مواد شیمیایی که رسوبات آب را از بین می برند، استفاده کنید.
  • اگر آب منطقه شما سخت است، می‌ توانید از سختی گیر آب استفاده کنید تا از رسوب گذاری در پکیج جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از رسوب گذاری در پکیج باید سرویس دوره‌ ای پکیج (حداقل سالی یک بار) را انجام دهید.

ایجاد رسوب در پکیج گرمایشی

4. عملکرد نامناسب پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاتور یکی از قطعات بسیار مهم در پکیج است که وظیفه گردش آب در سیستم را بر عهده دارد. پمپ سیرکولاتور با تکرار یک چرخه ثابت سبب گردش و جریان آب در پکیج می شود. طرز کار این پمپ به این صورت است که آب سرد را از رادیاتور می گیرد و برای بالا رفتن دمای آب، آن را به مبدل اولیه هدایت می کند. پمپ سیرکولاتور آب گرم را از مبدل اولیه به سمت مبدل ثانویه می فرستد و این چرخه بارها و بارها تکرار می شود. حال اگر این پمپ نتواند به درستی این فرآیند را انجام دهد و آب را در سیستم به جریان بیندازد، مشکلاتی مثل جوش آوردن پکیج به وجود خواهد آمد.

  • برای برطرف کردن این مشکل باید پمپ، اتصالات الکتریکی، صافی و سایر اجزای مربوطه را بررسی کنید.
  • اگر پمپ خراب شده باشد، لازم است آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • چنانچه پمپ هوا گرفته باشد، باید آن را هواگیری کنید.
  • صافی پمپ را به طور مرتب تمیز کنید تا از مسدود شدن آن جلوگیری شود.

عملکرد نامناسب پمپ سیرکولاسیون

5. تنظیم نبودن دما و فشار پکیج

برای عملکرد مناسب پکیج باید دما و فشار آن را براساس فصل تغییر داد و تنظیم کرد. در صورتی که تنظیمات لازم روی دما و فشار را انجام ندهید، ممکن است به منبع انبساط دستگاه آسیب وارد شود و پکیج جوش بیاورد. چنانچه دمای پکیج بیش از حد بالا تنظیم شود، آب داخل مبدل حرارتی سریع تر از حد معمول گرم شده و به جوش می آید.

  • توصیه می کنیم فشار پکیج را روی 1.5 بار تنظیم کنید. برای تنظیم فشار آب، از شیر تنظیم فشار که در ورودی آب پکیج قرار دارد استفاده نمایید.
  • در زمستان،دمای پکیج را بین 60 تا 70 درجه سانتیگراد و در تابستان، بین 40 تا 50 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

6. خرابی شیر موتور

یکی دیگر از دلایل جوش آمدن پکیج، خرابی شیر موتور است. این قطعه برای کنترل میزان جریان آب در پکیج تعبیه شده است. در حالت عادی شیر موتور به طور خودکار باز و بسته می شود تا جریان آب گرم را به رادیاتورها و سیستم گرمایش منزل شما هدایت کند. زمانی که دمای آب گرم به حد مطلوب برسد، شیر موتور بسته می شود تا از افزایش بیش از حد دما جلوگیری کند. اگر شیر موتور در حالت باز گیر کند یا فنر شیر خراب شود، آب گرم به طور مداوم در مدار گردش می کند و دمای آن به سرعت بالا می رود.

  • برای حل این مشکل میتوانید شیر را باز کنید و از سلامت فنرها و بخش های دیگر آن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر شیر موتور خراب شده باشد، باید تعویض شود.
  • همچنین اگر شیر موتور رسوب گرفته باشد، لازم است اقدام به رسوب زدایی آن نمایید.

خرابی شیر موتور

7. کاهش فشار گاز

یکی از دلایل شایع جوش آوردن پکیج، کاهش فشار گاز است. در این شرایط به دلیل کمبود گاز، شعله پکیج به درستی روشن نشده و گرمای کافی برای گرم کردن آب تولید نمی‌ شود. در نتیجه آب داخل پکیج به تدریج گرم‌ تر می‌ شود و در نهایت جوش می‌ آورد. کاهش میزان فشار گاز پکیج می تواند به دلیل اتمام گاز شهری، مشکل در رگولاتور تنظیم فشار گاز، نشت گاز یا کثیف شدن صافی گاز باشد.

  • برای رفع مشکل ابتدا مطمئن شوید که شیر گاز پکیج به طور کامل باز است.
  • برای بررسی دقیق فشار گاز، باید از یک مانومتر استفاده کنید. این کار باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود.
  • اگر فشار گاز کم است، باید علت آن را پیدا کرده و رفع نمایید.

آیا جوش آوردن پکیج خطرناک است؟

اگر بگوییم جوش آمدن پکیج نمی تواند سبب بروز مشکل جدی برای این سیستم شود، قطعا پاسخ درستی نیست. در حقیقت جوش آوردن پکیج خطرناک است؛ زیرا این مشکل باعث بالا رفتن فشار و ترکیدن لوله های داخلی می شود. همچنین جوش آوردن پکیج می‌ تواند به قطعات مختلف آن مانند مبدل حرارتی، پمپ، شیر سه راهه و حتی قطعات الکتریکی آسیب برساند. در موارد شدید نیز می‌ تواند منجر به نشت مونوکسید کربن شود که گازی سمی و خطرناک است. همچنین نشت بخار یا آب داغ از پکیج می‌ تواند باعث سوختگی شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در پکیج های پیشرفته امروزی، محافظ های داخلی به کار رفته است که به محض بالا رفتن فشار درون لوله ها، پکیج را خاموش می کند.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از جوش آمدن پکیج وجود دارد؟

با استفاده از روش های زیر می توانید از بروز مشکل جوش آوردن پکیج خود جلوگیری کنید:

  • حداقل سالی یک بار پکیج خود را توسط یک تکنسین متخصص سرویس کنید.
  • رسوب زدایی پکیج را به طور مرتب (حداقل سالی یک بار) انجام دهید.
  • به صورت دوره ای فشار آب پکیج را چک کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
  • برای جذب ناخالصی ها سیستم پکیج میتوان فیلترهایی را روی لوله برگشت آب به پکیج قرار گرفته است، نصب کرد.
  • تنظیمات پکیج را به درستی انجام دهید و از تغییر خودسرانه آنها خودداری کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه نشانه ای مانند افزایش فشار آب، صدای سوت یا ضربه، خروج بخار آب، گرم شدن بیش از حد بدنه پکیج و … سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید.

برای رفع مشکل جوش آوردن پکیج با کجا تماس بگیریم؟

همراهان گرامی آی پی امداد، توصیه می کنیم در صورتی که با مشکل جوش آوردن پکیج مواجه شده اید، از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در مجموعه آی پی امداد کارآزموده ترین تکنسین ها با دانش فنی بروز حضور دارند که می توانند دستگاه شما را با بهترین کیفیت تعمیر نمایند. در صورتی که میخواهید متخصصین فنی آی پی امداد برای تعمیر پکیج شما اقدام نمایند، میتوانید به بخش ثبت درخواست در سایت آی پی امداد مراجعه کنید. همچنین میتوانید از طریق شماره تماس های 02158941 یا 02191093903 با آنها در ارتباط باشید.

دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست