logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

سیم کشی یخچال

سیم کشی یخچال
زمان مطالعه: 7 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله سیم کشی یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از مسائلی که بسیاری از افرادی که دارای تخصص لازم در زمینه عیب یابی و تعمیر یخچال هستند، به دنبال آن می باشند، اطلاع پیدا کردن از نحوه سیم کشی یخچال است. به طور کلی یخچال فریزرهای مختلف دارای قطعاتی هستند که هریک از آنها دارای نقشه سیم کشی خاصی می باشند. بررسی و درک نقشه سیم کشی یخچال به افراد کمک می کند تا آسان تر اقدام به تعمیر یخچال فریزر خود نمایند. از این رو در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به بررسی نحوه سیم پیچی قطعات یخچال نظیر ترموستات، موتور و … بپردازیم.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه سیم پیچی یخچال میتوانید در بخش پرسش و پاسخ و یا دیدگاه های همین مقاله از کارشناسان نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد پرسش نمایید.

راهنمای باز کردن سیم کشی یخچال

باز کردن سیم کشی یخچال

ابتدا برای اینکه بتوانید اقدامات لازم جهت باز کردن سیم کشی یخچال را انجام دهید، لازم است که پیچ های تعبیه شده روی بدنه یخچال را جهت جدا کردن سیم ها باز نمایید. سپس با استفاده از یک پیچ گوشتی، پنل بدنه را به سمت بیرون فشار داده و آن را از پایه جدا نمایید. برای اینکه بتوانید سیم کشی برق یخچال را تعویض کنید، لازم است اقدام به تهیه سیم متصل به دوشاخه و کمپرسور یخچال نموده و سپس آن را عوض نمایید. پس از اینکه سیم معیوب و قدیمی یخچال را تعویض کردید، باید سیم جدید را بر روی پایه های آن سوار نموده و سپس پیچ های بدنه را به کمک پیچ گوشتی مجددا متصل نمایید.

آموزش سیم پیچی قطعات مختلف یخچال

در این بخش قصد داریم که نحوه سیم کشی هریک از قطعات تعبیه شده درون یخچال را به تفکیک برای شما شرح دهیم تا چنانچه هریک از این بخش ها دچار ایرادات و خرابی هایی شده اند، بتوانید به راحتی با استفاده از راهنمای زیر سیم کشی یخچال معیوب آنها را تعویض نمایید.

نحوه سیم کشی موتور یخچال

به طور کلی موتور یخچال نسبت به سایر قطعات یخچال فریزر دارای سیم پیچی پیچیده تری می باشد و نقشه سیم کشی کمپرسور یخچال با سایر قطعات یخچال ممکن است کمی متفاوت باشد. دلیل این پیچیدگی نیز برخورداری موتور از اجزا و بخش های مختلف نظیر خازن، رله و … می باشد. از این رو برای اطلاع پیدا کردن از سیم کشی این قطعه باید دارای مهارت خاصی باشید.

نحوه سیم کشی موتور یخچال

طریقه سیم پیچی موتور تک فاز یخچال

یکی از ساده ترین مول های کمپرسورهای تعبیه شده در یخچال فریزرها، از نوع تک فاز می باشد. از آنجایی که برای استارت زدن و شروع بکار این مدل کمپرسورها نیاز به نیروی زیادی نمی باشد، در بسیاری از یخچال ها از این نوع موتور استفاده می شود. نحوه سیم پیچی موتور یخچال تک فاز به صورت زیر است:

  • در سیم کشی اینگونه موتورها از سه سیم با رنگ های مختلف استفاده شده است.
  • سیمی که دارای رنگ های آبی، سبز، قهوه ای و زرد است، به دوشاخه متصل شده است.
  • سیمی که رنگ های مشکی، قهوه ای و آبی دارد نیز به ترموستات یخچال متصل گردیده است.
  • در نهایت سیمی که آبی و قهوه رنگ است، به استارتر اتصال پیدا کرده است.
  • سیم هایی که به رنگ زرد و سبز هستند، از کمپرسور به زمین یا ارت متصل می شوند.
  • سیم های به رنگ آبی نیز به N یا نول متصل می گردند.
  • در نهایت نیز سیم های قرمز یا قهوه ای رنگ به L یا فاز اتصال پیدا می کنند.

هریک از سیم هایی که درون این بخش تعبیه شده است، دارای وظایف خاصی می باشند. به طور کلی تمامی این سیم ها بر روی سه پایه موتور تعبیه شده اند. یکی از پایه ها که به عنوان پایه سیم پیچ اصلی شناخته می شود، با حرف R نشان داده می شود و پایه بعد که با حرف S قابل مشاهده است، برای سیم پیچ راه انداز است. پایه سوم که پایه مشترک میان این دو پایه می باشد، با حرف C نمایش داده می شود.

شیوه سیم کشی ترموستات یخچال

شیوه سیم کشی ترموستات یخچال

در صورتی که برای تعمیر یخچال خود نیاز به تعویض سیم های متصل شده به ترموستات و اطلاع پیدا کردن از نحوه سیم کشی ترموستات یخچال دارید، باید از نحوه انجام این کار و کاربرد هریک از این سیم ها اطلاع داشته باشید. به طور کلی ترموستات از سه سیم به رنگ های (قرمز یا مشکی یا قهوه ای)، آبی و سبز برخوردار است. البته لازم به ذکر است که در برخی از انواع یخچال ها به جای سیم مشکی از رنگ های دیگری استفاده شده است. برای اینکه بتوانید اقدامات لازم را جهت تعویض سیم ترموستات انجام دهید، باید پس از جایگزین کردن سیم های سالم، سیم آبی را به N، سیم مشکی در بالاترین قسمت موتور و سیم قهوه را از کمپرسور به L اتصال دهید.

روش سیم کشی استارتر یخچال

روش سیم کشی استارتر یخچال

برای اینکه سیم استارتر یخچال خود را تعویض نمایید، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای سیم های استارتر از رنگ های آبی و قهوه ای استفاده شده است که سیم آبی به N و سیم قهوه ای به L متصل می گردد.
  • جهت تعویض این سیم ها باید آن ها را پس از جایگزین کردن به درستی در نگهدارنده مخصوص چفت نموده و سپس درپوش آن را قرار دهید.
  • در صورت دنبال کردن مراحلی که با اتصال صحیح سیم ها به بخش های مخصوص آن ذکر شد، می توانید سیم پیچی استارتر را به درستی انجام دهید.
  • بهتر است پیش از برداشتن سیم های معیوب از محل قرارگیری آنها عکس تهیه نمایید.

نحوه سیم کشی یخچال ویترینی

به طور کلی یخچال های ویترینی نیز دارای قطعات و بخش های مشابهی با یخچال فریزرهای معمولی هستند و می توان گفت نقشه سیم پیچی مشابهی با اینگونه یخچال ها دارند. در بخش های بالا توانستید با سیم کشی موتور، ترموستات و استارتر آشنایی پیدا کنید که می توانید به کمک نکات ارائه شده سیم کشی یخچال ویترینی و قطعات مختلف آن را انجام دهید. همچنین لازم است بدانید که رله اورلود کمپرسور یخچال های ویترینی دارای سه ترمینال است که ترمینال ورودی باید به ترموستات متصل شده و دو ترمینال دیگر نیز لازم به به ورودی های راه انداز کمپرسور متصل گردند.

نکات فنی و ایمنی سیم کشی یخچال

در این بخش قصد داریم تا نکاتی را ارائه نماییم که به هنگام تعمیر یا تعویض سیم کشی یخچال خود باید از این نکات اطلاع داشته باشید تا دستگاهتان دچار مشکل نشود. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

  • دقت داشته باشید که باید به بدنه یخچال سیم ارت متصل شود.
  • برای سیم پیچی یخچال خود حتما از سیم های استاندارد استفاده نمایید.
  • برای اینکه سیم ها را از روی بدنه یخچال عبور دهید، از لوله های پلاستیکی استفاده نمایید.
  • جهت جلوگیری از بروز اشتباه به هنگام سیم پیچی یخچال فریزر، از سیم هایی با رنگ خاص استفاده کنید.
  • به هیچ وجه سیم لخت رشته ای را دور پایانه های قطعات الکتریکی و پیچ ها نپیچید.
  • بهتر است همواره از فیش های سر سیم دارای روکش پلاستیکی استفاده نمایید.
  • برای اتصال سر سیم با سر فیش به صورت پرسی از انبر مخصوص پرس استفاده کنید.
  • پیش از اینکه دستگاه را به برق متصل کنید، حتما با استفاده از اهم متر سیم کشی ها را آزمایش کتید.
  • دقت داشته باشید که سیم ها نباید با لوله دهش کمپرسور تماس داشه باشند.
  • اتصال سر سیم ها به ترموستات، رله و اورلود باید با فیش سرسیم روکش دار انجام شود.

خلاصه ای از نحوه سیم کشی یخچال توسط تعمیرکار آی پی امداد

در این مقاله توانستید با طریقه سیم کشی یخچال و قطعات مختلف آن نظیر کمپرسور، ترموستات، استارتر و … آشنا شوید. به طور کلی سیم کشی یخچال فریزر دارای پیچیدگی های زیادی است و تنها افرادی می توانند اقدام به انجام آن نمایند که با بخش های مختلف یخچال و مسائل فنی آشنایی کافی را داشته باشند. از این رو اگر سیم پیچی داخلی یخچال شما با مشکل مواجه شده است و برای رفع مشکل آن به کمک یک فرد مجرب و ماهر نیاز دارید، می توانید درخواست تعمیرات خود را در سایت آی پی امداد ثبت کنید تا متخصصین این مجموعه در سریع ترین زمان ایرادات دستگاه شما را رفع کنند.

4.4/5 - (7 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

11 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • Ba 21 آبان 1402

    سلام . دوبار ترموستات رو عوض کردم اما موتور یکسره کار میکنه و ترموستات دستور نمیده. مشکل از کجاس??

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 آبان 1402

      درود، ممکن است از ترموستات بی کیفیت استفاده می کنید تا مشکل از گاز یا کمپرسور باشد که باید این موارد بررسی شود.

      پاسخ دادن
  • mmna9666 01 آبان 1402

    سلام یخچال من امرسانه . بالا یخچال و پایین فریزر . روکش بالا رو باز کردم دیدم پشتش یخ زده . الان نمیدونم سیم مفتولی که مثل ترموکوبل هست رو کجا ببندم ؟؟ بچسبونم به صفحه یا جدا باشه؟؟؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 02 آبان 1402

      درود، آن را در زیر صفحه کف فریزر قرار دهید.

      پاسخ دادن
  • ناصر سطوت 08 فروردین 1402

    با سلام یخچال فریزر من یهویی خاموش شد و هیچ صدایی نداشت بجز چراغ داخلش بنابراین در مورد بررسی علت بع اینترنت مراجعه کردم و در نهایت به تعداد بسار زیادی سایت تعمیری و تعویضی را مطالعه کردم ودر هر مورد از توضیاتشون به یک مورد گنگی برخورد میکردم ولی ولی در این سایت توضیحات به قدری زیبا و مفهوم دار بود که واقعا به دلم نشست باید بگم دستمریزاد احسنت

    پاسخ دادن
    • محمد 15 اسفند 1402

      ببخشید روی پایه ی ترموستات چهار فیش اعداد مثل ۱و۲و۳نوشته مربوط به کدام سیم است یعنی نول وفاز میشه راهنمایی کنین

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 15 اسفند 1402

        درود، سیم نول را به ترمینال N یا 0، سیم فاز را به ترمینال L یا 1، سیم موتور فن را به ترمینال 2 و سیم کمپرسور را به ترمینال 3 یا 4 ترموستات وصل کنید.

        پاسخ دادن
  • مجتبی 03 اسفند 1401

    سلام تاحالا ندیده بودم کسی انقدر واضع توضیع بده افرین خدایی لایک داری مهندس کارت درسته خیلی ها باید بیان ازت یاد بگیرن .مرسی

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 03 اسفند 1401

      سلام، ممنون از توجه و انرژی مثبت شما

      پاسخ دادن
  • داورکامکار 25 مرداد 1401

    سلام خسته نباشین بی نهایت سپاسگذارم از راهنمایتون من ساکن منطقه محرم و دور افتاده هستم اگه امکان هست فیلم آموزشی نحوه سیم کشی یخچال ازساده تا فریزر نیازمندم از دوشاخه سیم به کمپرسور وصل میشه پس ترموستارت به چه سیمی وصل میشه آیا انعشاب میگیره یا چطوره وصل میشه ممنون میشم از زحماتتون

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 25 مرداد 1401

      سلام، حتما ویدیو آموزشی تولید میکنیم

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد