logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

عیب یابی مشکلات بخاری گازی

عیب یابی مشکلات بخاری گازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله عیب یابی مشکلات بخاری گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

این مطلب کامل ترین مقاله در مورد عیب یابی مشکلات بخاری گازی و نحوه رفع آنها می باشد. شما مخاطبین عزیز علاوه بر اینکه میتوانید با مطالعه این مقاله تخصصی مشکلات بخاری گازی، نحوه عیب یابی و رفع عیب آنها را بشناسید، میتوانید برای پاسخ به سوالاتتان یا درخواست حضور تکنسین در محل به سایت آی پی امداد مراجعه کنید. برای ارتباط مستقیم با کارشناسان فنی مجموعه آی پی امداد و دستیابی به پاسخ سوال هایتان میتوانید به بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مراجعه کنید.

مشکلات رایج بخاری گازی

اگر مدتی است بخاری گازی شما به خوبی کار نمی کند، ممکن است به دلیل مشکلات متعددی باشد که در این مقاله با روش عیب یابی و حل این مشکلات آشنا خواهیم شد.

  1. بخاری روشن نمی شود.
  2. بخاری گازی ناگهان خاموش میشود.
  3. از بخاری صدای عجیب به گوش می رسد.
  4. بوی گاز از بخاری روشن به مشام می رسد.
  5. فندک بخاری گازی جرقه نمی زند.
  6. شعله بخاری نوسان دارد.
  7. شمعک پس از رها کردن آن خاموش میشود.

مشکلات رایج بخاری گازی

عیب یابی و رفع عیب 7 ایراد بخاری گازی

در ادامه هریک از رایج ترین مشکلات بخاری گازی را مورد عیب یابی قرار داده و راه حل های رفع مشکلات را نیز برای شما خواهیم گفت:

1. بخاری روشن نمی شود

علت روشن نشدن بخاری گازی مربوط به خرابی ترموکوپل یا بوبین است. ترموکوپل یکی از مهم ترین قطعات بخاری گازی است که نقش زیادی در کاهش خطرات ناشی از خروج گاز از بخاری دارد. دو فلز غیر هم جنس ساختار ترموکوپل را تشکیل می دهند. این دو فلز در یک نقطه به هم متصل هستند. ترموکوپل از یک سو به به بوبین و از سمت دیگر به پیلوت متصل است. پس از اینکه شعله بخاری روشن میشود، محل اتصال دو فلز گرم میشود و بین فلزها جریان الکتریسیته ایجاد میشود.

بخاری روشن نمی شود

ایجاد جریان الکتریسته باعث میشود که واشر لاستیکی سر بوبین به سمت پایین کشیده شود و مسیر عبور جریان گاز باز شود و به این ترتیب بخاری روشن میگردد. به همین خاطر است که توصیه میشود پس از روشن کردن شمعک آن را به مدت 20 ثانیه نگه دارید تا ترموکوپل گرم شود و مسیر جریان گاز باز شود. بنابراین اگر ترموکوپل به خوبی گرم نشود و گاز به بخاری نرسد، شعله روشن نمی ماند و بخاری روشن نمی شود.

  • راه حل: برای برطرف شدن مشکل خرابی ترموکوپل بخاری، اگر دانش فنی برای تعمیر بخاری گازی ندارید، باید از فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • توصیه میکنیم برای تعمیر و یا تعویض ترموکوپل بخاری گازی از تکنسین های مجموعه آی پی امداد بخواهید مشکل روشن نشدن بخاری گازی را برطرف کند.

2. کمبود هوا باعث خاموش شدن بخاری میشود

همانطور که میدانید، وجود هوا برای انجام فرآیند اشتعال و سوختن گاز ضروری است، کمبود آن باعث خاموش شدن بخاری میشود. دلیل بروز این مشکل مسدود بودن مسیر دودکش و یا عدم استفاده از کلاهک استاندارد است.

  • راه حل: برای حل مشکل باید مسیر دودکش را بررسی کنید.

کمبود هوا باعث خاموش شدن بخاری میشود

با دو روش میتوانید تست باز بودن مسیر دودکش را انجام دهید:

  1. وارد کردن بطری یا گوی را از دهانه خارجی دودکش در پشت بام به درون دودکش بیندازید. اگر بطری یا گوس به درون محیط افتاد، نشان از باز بودن مسیر دودکش دارد.
  2. روش آسان تر نیز گرفتن شعله روشن کبریت روبری دریچه دودکش است. اگر پس از قرار دادن شعله کبریت روبروی مسیر دودکش، شعله به سمت بالا کشیده شد به معنای باز بودن مسیر دودکش است. در غیر اینصورت مسیر دودکش مسدود شده و هرچه سریع تر باید برای باز کردن آن اقدام کنید.

3. از بخاری صدای عجیب به گوش می رسد

علت صدای بخاری گازی این موارد است: در لوله ها یا اتصالات بخاری گازی نشتی گاز وجود دارد یا بخاری گازی به صورت نادرست نصب شده است.

  • راه حل: برای رفع صدای غیرعادی بخاری گازی ابتدا از نصب صحیح بخاری در محل مناسب اطمینان حاصل کنید و مجددا لوله ها و اتصالات دستگاه را بررسی کنید که مشکلی نداشته باشند.

4. بوی گاز از بخاری روشن به مشام می رسد

علت خروج بوی گاز از بخاری میتواند به این دلایل باشد:

  1. بسته شدن مسیر دودکش
  2. عدم استفاده از کلاهک مناسب

بوی گاز از بخاری روشن به مشام می رسد

راه حل:

  • برای رفع مشکل بوی گاز بخاری باید ابتدا مسیر دودکش را چک کنید که مسدود نشده باشد.
  • همچنین میتوانید از دودکش با قطر مناسب استفاده کنید.
  • راه حل سوم استفاده از کلاهک استاندارد دودکش برای خروج گازهای حاصل از احتراق است.
  • استفاده از کلاهک h علاوه بر اینکه مسدود نمی شود، آب باران نیز نمی تواند به آن نفوذ کند و جریان باد هم نمی تواند درون آن راه پیدا کند. همچنین حیوانات کوچک و پرندگان نیز نمی توانند وارد آن شده و آن را مسدود کنند.
  • علت اینکه پس از روشن کردن بخاری بوی گاز خام به مشامتان می رسد، این است که گاز نشتی دارد و یا لوله های رابط بین شیر و پیلوت دچار مشکل شده اند و گاز از آنها خارج میشود.
  • برای رفع مشکل نشتی گاز در بخاری گازی حتما با تکنسین تماس بگیرید. تکنسین های حرفه ای آی پی امداد آماده کمک به شما عزیزان هستند.

5. فندک بخاری گازی جرقه نمی زند

اگر پس از تلاش زیاد برای فندک زدن، جرقه ایجاد نمی شود ممکن است به دلیل قطع گاز و نرسیدن آن به بخاری باشد.

  • راه حل: با استفاده از کبریت بخاری را روشن کنید.
  • دو پیچ قرار گرفته روی فندک که حداقل و حداکثر را نشان می دهند را بررسی کنید و از عدم خرابی آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • همچنین باید پیچ ها را سفت کنید تا مشکل فندک برطرف شود.

فندک بخاری گازی جرقه نمی زند

6. شعله بخاری نوسان دارد

اگر پس از مدت زیادی مشعل گاز در معرض گرد و خاک قرار بگیرد و آن را مسدود کند، باعث ایجاد نوسان در شعله میشود.

  • راه حل: برای حل این مشکل کافی است با استفاده از فشار گار، فشار آب و یا استفاده از فرچه نرم همه منافذ مشعل را تمیز کرد تا چنین مشکلاتی به وجود نیایند.

7. شمعک پس از رها کردن آن خاموش میشود

در صورتی که شمعک بخاری گازی پس از رها شدن، خاموش می شود، می تواند به دلیل خرابی بوبین یا ترموکوپل باشد.

  • راه حل: برای حل این مشکل باید از تکنسین بخاری گازی بخواهید ترموکوپل و بوبین را بررسی کرده  و در صورت نیاز آنها را تعمیر و یا تعویض کند.

برای حل مشکلات بخاری گازی از خدمات کدام مجموعه استفاده کنیم؟

همراهان گرامی امیدواریم مطالعه این مطلب برای شناسایی مشکلات بخاری گازی برای شما مفید بوده باشد. همانطور که در طول مطلب اشاره کردیم، اگر برای بررسی و رفع مشکلات بخاری گازی خود نیاز به حضور تکنسین دارید، کافی است به بخش ثبت درخواست در سایت آی پی امداد مراجعه کنید و یا با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد