logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علل سوت نزدن زودپز

علل سوت نزدن زودپز
علل سوت نزدن زودپز
زمان مطالعه: 3 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علل سوت نزدن زودپز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

زودپز ها یکی از وسایل قدیمی آشپزخانه های ایرانی هستند که بسیار کارآمد برای زمانی اند که شما زمان کافی برای طبخ یک غذا را ندارید و میخواهید در مدت زمان کوتاه تری یک غذای کامل پخته شده را نوش جان کنید، زودپز از تعدادی قطعه ساخته شده است که هر کدام وظیفه ای را برعهده دارند، که نشان دهنده مراحل پخت و وضعیت داخل زودپز است مانند سوت زودپز که وظیفه اعلام شروع مرحله پخت را بر عهده دارد، حال به این موضوع فکر کنید که زودپز شما در حین کار سوت نرند! چه میشود؟ در ادامه به بررسی علل سوت نزدن زودپز میپردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل سوت نزدن زودپز مواجه اید به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با متخصصین تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی آی پی امداد با ما همراه باشید.

4 دلیل اصلی سوت نزدن زودپز چیست؟

پخت غذا توسط زودپز تحت فشارهوای بالا و همچنین دمای بالا انجام میشود در این شرایط قطعا وجود یک هشدار دهنده در بیرون برای زودپز ضروری است که شخص را از وضعیت درون زودپز آگاه سازد، سوت زودپز در این شرایط نقش هشدار دهنده را دارد تا با به صدا در آمدن و سوت زدن اطلاع دهد که فشار درون زودپز در چه وضعیتی قرار دارد، اما گاهی در هنگام پخت و با افزایش فشار درون زودپز همچنان صدایی از سوت زودپز شنیده نمیشود که ما در ادامه به بررسی علل سوت نزدن زودپز میپردازیم:

  1. در ابتدا واشر دور درب زودپز را چک کنید زیرا یکی از علل سوت نزدن زودپز میتواند جریان هوا از بین منافذ واشر دور درب زودپز باشد.
  2. اگر در ابتدای پخت غذا شعله ی گاز شما کم باشد و دمای داخل زودپز به میزان کافی بالا نرود در نتیجه افزایش فشار نخواهیم داشتن و صدای سوت زودپز نیز شنیده نمیشود.
  3. ممکن است دلیل سوت نزدن زودپز خرابی سوپاپ سوت آن باشد.
  4. گاهی نیز ممکن است محتویات زودپز حاوی گندم و یا ذرات ریز باشد که در فضای داخلی سوت زودپز گیر میکند و باعث سوت نزدن زودپز میشود.

چرا زودپز سوت نمیزند

راهکارهایی برای جلوگیری ازسوت نزدن زودپز

همانطور که گفته شد سوت نزدن زودپز برای ما مساوی است با عدم اطلاع ما از وضعیت داخل زودپز به این دلیل بهتر است در هنگام استفاده از زودپز راهکارهای زیر را به منظور جلوگیری از سوت نزدن زودپز به کار گیریم:

  • بهتر از برای طبخ غذای خود به میزان استاندارد آب به آن اضافه کنید زیرا کمتر اضافه کردن آب باعث تسریع در بالا رفتن فشار هوای درون زودپز میشود و ممکن است شما را در زمان بندی پخت غذا دچار مشکل کند.
  • بیشتر از حد استاندارد آب اضافه کردن نیز میتواند باعث کارکرد اشتباه زودپز گردد زیرا ممکن است آب بالا آمده و در سوپاپ سوت نفوذ کند و باعث خرابی سوت زودپز گردد.
  • یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از سوت نزدن زودپز برای استفاده از آن مطمئن شدن از این موضوع است که قطعاتی مثل درب زودپز، سوت زود پز خشک هستند و درون آنها آبی وجود ندارد.

سوت زودپز نشان دهنده چه چیزی است؟

زمانی که غذای شما برای پخت آماده میشود در زودپز فعل و انفعالاتی صورت میگیری که با به صدا در آمدن سوت زودپز شما متوجه آن میشوید در ادامه این مراحل را برای شما توضیح میدهیم:

  • در ابتدای فرآیند پخت شما باید به مدت 5 دقیقه حرارت زیر زودپز را زیاد کنید تا دمای درون آن بالا رود.
  • این بالا رفتن دما منجر به بالا رفتن فشار درون زودپز نیز میگردد.
  • بعد از بالا تر رفتن فشار درون زودپزسوت شروع به صدادادن میکند.
  • پس از شنیدن صدای سوت شما باید حرارت شعله را کم کنید تا پخت غذا با شعله مناسب آغاز گرد.
  • همچنین در این زمان بخار از طریق سوپاپ از زودپز خارج میشود.

خطرات سوت نزدن زودپز چیست؟

همانطور که گفتیم سوت زوپز نشان دهنده وضعیت درونی زودپز برای ما است و قطعا عدم اطلاع ما از وضعیت درون زودپز ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد که در زیر به ارائه برخی از خطرات سوت نزدن زود پز میپردازیم:

  • زمانی که سوت زودپز شروع به صدادادن میکند شما متوجه میشوید که باید حرارت شعله را کمتر کنید، اما زمانی را در نظر بگیرید که سوت زودپز شما کار نمیکند به طبع شما نیز متوجه زمانی که باید حرارت شعله را کم کنید نشده و ممکن است منجر به ترکیدن زودپز شما شود.

نتیجه گیری از علل سوت نزدن زودپز

با توجه به موضوعاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، هرچقدر که استفاده از زودپز برای ما در زمان پخت و مزه غذا مناسب باشد اما باید در هنگام استفاده از زودپز نکات ایمنی و اصولی را به کار گیریم تا بتوانیم با خیال راحت از این وسیله استفاده نماییم پس بهتر است به دستگاه خود توجه کافی را داشته باشیم تا هم طول عمر زودپز ما بیشتر شود و هم بتوانیم بدون خطر و آسیبی از آن استفاده کنیم.

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مبین 20 خرداد 1401

    سلام من یه زودپز خریدم آوردم رو گاز گذاشتم اصلا پخته نمیکنه سوت هم نمیده فروشنده هم قبول نمیکنه مارک سناتور یک وهفتصد هم پول دادم باید چیکار کنم

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد