logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت برق داشتن بدنه یخچال

علت برق داشتن بدنه یخچال
علل برق داشتن بدنه یخچال
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت برق داشتن بدنه یخچال به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه
podcast

پادکست دلیل برق داشتن یخچال

منتظر خواندن دیدگاه شما بعد از گوش کردن به این پادکست خواهیم بود.
2463

یخچال فریزرها که با متصل شدن به برق، کار خنک کردن و نگهداری مواد غذایی را انجام می‌ دهند، ممکن است گاهی اوقات دچار ایجاد برق گرفتگی خفیفی در بدنه گردند که وقتی مصرف‌ کننده به بدنه آن دست می‌ زند، این برق خفیف به بدن فرد منتقل می‌ شود. به همین دلیل لازم است که این مشکل که جز مشکلات رایج در لوازم برقی چون یخچال است، مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله از آی پی امداد می‌خواهیم علت برق داشتن بدنه یخچال را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و راهکارهای رفع برق گرفتگی را نیز ذکر کنیم. در صورتی که به هنگام لمس بدنه یخچال خود احساس برق گرفتگی می کنید، می توانید به مطالعه این مقاله و مشاهده فیلم آموزشی بپردازید.

کاربران گرامی؛ چنانچه با برق داشتن مشکل در بدنه یخچال مواجه شده اید می توانید با همراهی ما در آی پی امداد به عیب یابی و رفع این مشکل در منزل بپردازید.

ویدیو آموزشی علت برق داشتن بدنه یخچال

در فیلم آموزشی زیر، تکنسین متخصص آی پی امداد دلایل برق دار شدن بدنه یخچال را برای شما توضیح داده و راه حل های رفع آن را نیز به صورت تخصصی برای شما ذکر کرده است.

آیا برق داشتن بدنه یخچال خطرناک است؟

در برخی مواقع ممکن است به هنگام لمس بدنه یخچال متوجه برق دار بودن آن شوید. برق دار شدن بدنه یخچال زمانی اتفاق می افتد که جریان الکتریکی از طریق بدنه فلزی آن عبور می کند. لازم است بدانید که اگر با دست زدن به بدنه یخچال احساس برق گرفتگی می کنید، ولتاژ برق بسیار پایین است و خطری برای شما ندارد. اما در صورت عدم رسیدگی، می تواند منجر به برق گرفتگی شود. بنابراین در صورتی که هریک از نشانه های زیر را در زمان برخورد دست خود به بدنه یخچال دارید:

  • احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز شدن
  • جرقه زدن از بدنه یخچال
  • بوی سیم سوخته

ابتدا یخچال را از برق بکشید و تا زمانی که یخچال توسط یک تکنسین برق ماهر بررسی و تعمیر نشده باشد، از استفاده از آن خودداری کنید. همچنین هنگام استفاده از یخچال، از تماس بدنه آن با دست یا پای خیس خودداری کنید.

چرا بدنه یخچال برق دارد؟ 8 علت + راه‌حل

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در هنگام استفاده از یخجال دچار برق گرفتگی خفیف و یا شوک شوید. برق دار شدن بدنه یخچال می‌ تواند دارای دلایلی متنوعی چون دلایلی که ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم:

  1. اتصالی کردن ترموستات یخچال
  2.  سوختن موتور یخچال یا اتصالات آن
  3. از بین رفتن عایق سیم‌کشی یخچال
  4. خرابی المنت
  5. اتصالی سرپیچ لامپ
  6. معیوب بودن برد الکترونیکی
  7.  وصل نبودن ارت
  8. نشتی آب

در ادامه دلایل بالا را ذکر کرده ایم و راه حل های رفع آنها را ذکر کرده ایم.

1. اتصالی کردن ترموستات یخچال

اتصالی سیم‌های ترموستات و همچنین انتقال برق به بدنه ترموستات و انتقال این برق به بدنه از اصلی ترین علل برق داشتن بدنه یخچال است. به طور کلی سیم‌ های ترموستات دارای برق هستند. اگر این سیم‌ ها در اثر فرسودگی یا آسیب دیدگی لخت شوند، می‌ توانند با بدنه فلزی یخچال تماس پیدا کنند. در این صورت جریان الکتریکی از سیم‌ ها به بدنه یخچال منتقل شده و باعث برق‌ دار شدن آن می‌ شود.

  • اگر سیم‌ های ترموستات لخت یا آسیب دیده شده‌ اند، باید ترموستات را تعویض کنید.
  • پس از تعویض ترموستات تمام اتصالات را بررسی کنید و مطمئن شوید که محکم هستند و هیچ سیم لختی وجود ندارد.

اتصالی در ترموستات باعث برق داشتن بدنه یخچال میشود

2. خرابی موتور یخچال یا اتصالات آن

از آنجایی که اتصال سیم پیچ داخلی به بدن موتور باعث سوختن موتور می‌ شود و موتور که به بدنه یخچال وصل است، در نتیجه سوختن موتور یخچال نیز می تواند یکی از اصلی ترین علل برق داشتن بدنه یخچال باشد. با گذشت زمان، عایق سیم های داخل یخچال می تواند فرسوده شود، مخصوصا در اطراف موتور. این مسئله می تواند منجر به تماس سیم ها با یکدیگر یا بدنه یخچال شده و جرقه زنی یا نشت جریان الکتریکی به بدنه شود.

  • برای اینکه بدانیم مشکل برق داشتن بدنه یخچال از موتور است یا خیر، رله استارت و اوورلود را از موتور یخچال جدا کرده و یخچال را به برق می‌ زنیم.
  • سپ توسط ولت‌ متر یا فازمتر جریان برق را اندازه‌ گیری می‌ کنیم.
  • در صورتی که بدنه یخچال همچنان دارای برق باشد، می‌ توان گفت که مشکل از موتور است.
  • تعمیر موتور یخچال یک کار پیچیده است که باید توسط یک تکنسین متخصص انجام شود.
  • تکنسین می تواند کمپرسور یخچال را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کند.

خرابی موتور یخچال یا اتصالات آن

3. از بین رفتن عایق سیم‌کشی یخچال

در یخچال‌ ها ممکن است که به دلیل بالا رفتن شدت جریان، جابه جایی، استهلاک و … عایق سیم‌کشی‌ ها از بین بروند. فرسودگی عایق سیم‌ کشی یکی از دلایل رایج برق داشتن بدنه یخچال است. وقتی عایق سیم‌ ها آسیب ببیند، رشته‌ های سیم لخت شده و در تماس با بدنه فلزی یخچال قرار می‌ گیرند. این مسئله باعث می‌ شود که جریان الکتریکی به بدنه منتقل شده و در هنگام لمس آن، حس برق گرفتگی به شما دست دهد.

  • اولین کار برای رفع مشکل، یافتن محل دقیق آسیب دیدگی عایق سیم‌ کشی یخچال است. می‌ توانید با استفاده از یک فازمتر، قسمت‌ های مختلف سیم‌کشی را بررسی کنید.
  • اگر فقط قسمتی از سیم آسیب دیده است، می‌ توانید آن قسمت را با یک تکه سیم جدید و عایق شده تعویض کنید.
  • چنانچه سیم‌کشی یخچال به طور کلی فرسوده شده است، بهترین کار تعویض کل سیم‌کشی است.

از بین رفتن عایق سیم‌کشی یخچال دلیلی برای برق داشتنه بدنه

4. خرابی المنت یخچال

المنت در یخچال وظیفه گرم کردن دیفراست را بر عهده دارد. در حالت عادی، المنت توسط یک عایق پوشانده شده است تا از تماس آن با بدنه یخچال جلوگیری کند. اما با گذشت زمان، این عایق ممکن است فرسوده یا آسیب ببیند که منجر به تماس المنت با بدنه یخچال و ایجاد برق گرفتگی خواهد شد.

  • برای رفع این مشکل لازم است به المنت یخچال دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی کنید.
  • المنت ها می توانند بسیار داغ شوند، بنابراین قبل از دست زدن به آنها باید صبر کنید تا خنک شوند.
  • در صورت مشاهده هرگونه آسیب دیدگی، المنت را تعویض کنید.

خرابی المنت یخچال

5. اتصالی سرپیچ لامپ روشنایی یخچال

سرپیچ لامپ روشنایی یخچال ممکن است در صورت اتصالی یا یک نوسان برق ساده، بسوزد و سیم‌ های آن با بدنه یخچال اتصالی و در نتیجه باعث برق داشتن بدنه یخچال بشود. برای رفع این مشکل باید سیم پیچ لامپ روشنایی تعویض شده و سیم‌های مربوط به آن به درستی عایق‌ بندی شود. برای انجام این کار مصرف‌ کنندگان می‌توانند طبق توضیحات زیر این مشکل را برطرف سازند یا اینکه می‌ توانند از تعمیرکاران متخصص آی پی امداد درخواست کمک کنند. روش تعویض سرپیچ لامپ روشنایی یخچال به صورت زیر است:

  • یخچال را از برق خارج کنید.
  • پیچ‌های مربوط به لامپ را باز کنید.
  • لامپ روشنایی را نیز  جدا کنید.
  • پیچ‌های سرپیچ را باز و سرپیچ جدید را جایگزین کنید.
  • سیم‌های سرپیچ را با لنت برق عایق کنید.
  • سرپیچ و لامپ جدید را سرجای خود قرار دهید.

اتصالی سرپیچ لامپ روشنایی با بدنه رایج تری ایراد برق دار شدن یخچال

6. معیوب بودن برد الکترونیکی یخچال

برد الکترونیکی یخچال مغز آن محسوب می‌ شود و وظیفه‌ کنترل و هماهنگی عملکرد اجزای مختلف را برعهده دارد. این برد از طریق ارسال سیگنال‌ های الکتریکی، به قطعاتی مانند کمپرسور، فن، المنت‌ های گرم کننده و دیفراست دستور می‌ دهد. در صورتی که برد الکترونیکی دچار ایراداتی شود، ممکن است در ارسال سیگنال‌ های الکتریکی دچار مشکل شده و اتصالی در سیم‌ کشی داخلی یخچال ایجاد کند. این اتصالی می‌ تواند باعث نشت جریان برق به بدنه یخچال شده و آن را برق‌ دار کند.

  • برای عیب یابی برد یخچال می‌ توانید از یک مولتی متر یا تستر ولتاژ استفاده کنید. اگر در انجام این کار تخصص ندارید، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.
  • در صورتی که برد الکترونیکی سوخته یا آسیب دیده باشد، باید تعویض شود. برای تعویض برد، باید از قطعات یدکی اصلی و اورجینال استفاده کنید.
  • بعد از تعویض برد، حتماً تمام اتصالات را به دقت بررسی کنید تا از محکم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

معیوب بودن برد الکترونیکی می تواند موجب برق داشتن بدنه یخچال شود؟

7. وصل نبودن ارت بدنه

برای پریزهای آشپزخانه سه رشته سیم فاز و نول و ارت در نظر گرفته می‌شود. عدم وجود سیم ارت در پریزها باعث می‌گردد که برق به زمین منتقل نشده و موجب ایجاد برقی خفیف در بدنه یخچال شود. تمام وسایل برقی آشپزخانه مانند یخچال، به دلیل مشکل در سیم ارت، برق گرفتگی خفیف در بدنه دارند. در ساختمان های جدید چاه ارت وجود دارد و همین موضوع مانع برق گرفتگی بدنه یخچال در حالت عادی می شود. اما در ساختمان های قدیمی به علت نبود چاه ارت، با دست زدن به بدنه یخچال اگر حتی اتصالی هم نباشد، احساس برق گرفتگی می کنید.

  • برای رفع این مشکل باید از وجود سیم ارت در پریزها اطمینان حاصل کنید.
  • همچنین می توانید دو سر یک سیم را لخت نمایید و یکی را به بدنه یخچال و دیگری را به یک میخ درون شیارهای سرامیک آشپزخانه متصل نمایید تا احساس برق گرفتگی نکنید.
  • اگر هیچ اتصالی هم در قطعات یخچال نباشد و چاه ارت در خانه شما وجود نداشته نباشد، امکان برق گرفتگی خفیف وجود دارد که باید با روش بالا مشکل را حل نمایید یا با دمپایی در آشپزخانه تردد کنید.

وصل نبودن سیم ارت یخچال

8. نشت آب از یخچال

آب رسانا است و اگر با سیم‌ ها یا اجزای الکتریکی یخچال تماس پیدا کند، می‌ تواند جریان الکتریکی را از طریق بدنه عبور دهد و باعث برق‌ گرفتگی شود. همچنین نشت آب می‌ تواند باعث زنگ زدگی اتصالات و سیم‌ های فلزی داخل یخچال شود. زنگ زدگی در نهایت عایق سیم‌ ها را از بین برده و منجر به اتصال کوتاه و برق داشتن بدنه یخچال خواهد شد.

  • اولین و مهمترین کاری که در این شرایط باید انجام دهید، این است که یخچال را از برق بکشید.
  • محل نشت آب را پیدا کنید و آن را برطرف کنید. در برخی مواقع نیاز به آب بندی مجدد اتصالات، تعویض لوله‌های فرسوده یا تعمیر قطعات آسیب دیده می باشد.
  • پس از برطرف شدن منبع نشت، تمام آب باقی‌ مانده داخل و خارج یخچال را با استفاده از حوله یا پارچه تمیز خشک کنید.
  • سیم‌ ها و اتصالات داخل یخچال را به دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، سیم‌ها یا اتصالات آسیب دیده را باید تعویض کنید.

نشت آب از یخچال

برای رفع برق گرفتگی بدنه یخچال با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله به علل برق داشتن بدنه یخچال پرداختیم و هریک از این دلایل را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور گفته شد، از آنجایی که این موضوع با برق سر و کار دارد، مصرف‌کنندگان خودسرانه نباید یخچال را تعمیر کنند. متخصصان آی پی امداد، در صورتی که یخچال شما به هر دلیلی با این مشکل مواجه شود، به شما با حوصله مشاوره داده و مشکل شما را برطرف می‌سازند. همچنین شما با سپردن تعمیر یخچال فریزر خود به تعمیرکاران آی پی امداد، می‌توانید با خیالی آسوده در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل خود را برطرف سازید. برای استفاده از خدمات ین مجموعه جهت رفع مشکل یخچال خود می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

کاربر عزیز لطفا قبل از ارسال دیدگاه حتما به نکات زیر توجه نمایید:

  • سوال شما توسط تعمیرکاران آی پی امداد پاسخ داده می شود.
  • لطفاً سوال خود را با جزئیات کامل مطرح کنید تا بتوانیم بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهیم.
  • در صورتی که ایمیل خود را صحیح وارد نمایید، بعد از پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
در بحث‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
در صورتی که ایمیل ندارید، لطفاً ایمیل "test@ipemdad.com" را وارد کنید. ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • مریم زارعشاهی 24 مرداد 1403

    سلام و وقت بخیر یخچال هیمالیا مدل امگا دارم که امروز متوجه شدم بدنه اش برق گرفتگی کمی داره دلیلش چی می‌تونه باشه. اینم بگم که امروز عصر یک ساعتی برق قطع شده بود و تمیز کاری یخچال انجام دادم اما با یک دستمال مرطوب نه آبی داخل یخچال ریختم نه چیزی همیشه با دستمال مرطوب یخچال رو تمیز میکردم و مشکلی پیش نیومده بود تا امروز .

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 24 مرداد 1403

      درود، قسمت برد الکترونیکی یا رله اورلود موتور یخچال شما دارای اتصالی می باشد که باید بررسی و تعمیر شود.

      پاسخ دادن
  • هادی نعمتی 16 خرداد 1403

    سلام یخچال من مودیل شون های کلس استش حالامتوجه شدم که قسمت های فلزی یعنی قسمت های مثل پایه های شون قسمت فلز درب یخچال یعنی قسمت های که فلز شون ظاهروبه خوبی معلوم میشود آون قسمت ها به فازمیتر معلوم میکند که برقی هستش حالابرق شون ضعیف هست دست میزنیم احساس برق گرفتگی نمیکنیم خیلی ممنون

    پاسخ دادن
  • امیر 23 فروردین 1403

    سلام من سه ماه است که یخچال دوو را نصب کردم امروز پس از تراز کردن یخچال موتور آن شروع به صدا دادن کرد و بدنه آن برق دارد علت چیست

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 فروردین 1403

      درود، اتصالات، خازن و رله اورلود موتور را بررسی کنید.

      پاسخ دادن
  • ابوذر حمزه 12 آبان 1402

    چرا یخچال موقع اتصال به برق باعث گرفتگی شده وبا اینکه دوشاخه رو عوض کردم همان مشکل رو دار با اینکه با شرکت تماس گرفتم هنوز هیچ کاری برای برطرف کردن مشکل از طرف نمایندگی نکردن.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 12 آبان 1402

      درود، در بدنه یخچال اتصالی وجود دارد که باید موتور و برد بررسی شود. می توانید با دمپایی در آشپزخانه رفت و آمد کنید.

      پاسخ دادن
  • حمید سلطانیان 18 شهریور 1402

    سلام اتصال سیم ارت به لوله گاز که به اسکلت ساختمون متصل هست اشکالی داره؟ ضمنن یخچال بدنش برق داره و فازمتر روشن میشه و وقتی به لوله گاز وصل میشه برق گرفتگی رفع میشه.

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 18 شهریور 1402

      درود، یک سر سیم را به بدنه و سر دیگر سیم را به میخ در کف زمین متصل کنید تا مشکل رفع شود.

      پاسخ دادن
      • مولائی 02 مرداد 1403

        سلام منم یک ماه یخچال فریزر ساید دوو خریدم و موقع نصب متوجه شدیم قسمت هایی فلزی برق داره از نمایندگی اومدن گفتن مشکل ارت هست قطع کردن چندین سیم رو دوباره برق داشت برقکار آوردیم اونم مشکل ارت حل کرد تقریبا ولی باز هم امروز متوجه شدم در یخچال برق داره

        پاسخ دادن
    • مرتضوی فر 01 مرداد 1403

      باسلام آبسردکن داخل خیابان نصب شده بعد از گذشت ۴.۵سالی بعضی افراد احساس برق گرفتگی میکنن مشکل از کجاست ممنون میشم اگه راهکار بدین

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 01 مرداد 1403

        درود، کمپرسور آبسردکن و اتصالات آن باید بررسی شود.

        پاسخ دادن
  • میثم فرامرزی 11 مرداد 1402

    سلام علت اینکه قسمتی از کندانسور برق داره چیه؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 مرداد 1402

      درود، ممکن است قسمت سیم کشی ها یا موتور یخچال اتصالی داشته باشد که نیاز به بررسی دارد.

      پاسخ دادن
      • میثم فرامرزی 13 مرداد 1402

        سلام خسته نباشید ممنون بابت راهنمایی تون

        پاسخ دادن
  • محمد جهانی 30 خرداد 1401

    سلام.من یه یخچال معمولی فیلور دارم.اخیرا هیچ سرمایی تولید نمیکنه و موتوریکسره شده و بدنه یخچال برق داره خصوصا بدنه موتورکه برق گرفتگیش شدیدتره.ضمنا لوله های پشت یخچال گرم میشه وهمینطور صدای طوفان مانندی ازمحفظه یخسازش شنیده میشه ولی اثری از سرما نیست.لطف میکنید راهنمایی میکنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 30 خرداد 1401

      سلام، نشتی گاز، خرابی در ترموستات و کمپرسور باید بررسی شود

      پاسخ دادن
      • علی 02 دی 1401

        باسلام خدمت عزیزان در‌ای‌پی‌امدادجسارتاً‌عرض‌میکنم‌ که‌در آخر پاک دست مطلب در رابطه با سیم ارت‌است‌که‌فکر می کنم به اشتباه‌تایپی‌کاتب‌یا‌لفظی گوینده توضیح داده‌میشود،که دو سر سیمی‌ را لخت و یک سران را اتصال به بدنه و انتهای‌ آنرا اتصال به لوله آب ؟؟؟که۱۰۰% اشتباه و غیر مهندسی می باشد لذا در آشپزخانه‌ ویا مخصوصاً زمان استحمام موجب برق گرفتگی میشود و اما فکر می کنم بهتر آن است که در نزدیکترین دیوار با دریل سوراخ ایجاد و و در آن میخ‌یاپیچی‌محکم شود سرسیم به آن بسته شود؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 02 دی 1401

          سلام، بله این مورد هم درست میباشد

          پاسخ دادن
        • کیان 19 تیر 1402

          سلام. بدنه یخچال ما فقط شبها و صبح زود برق دارد. علت چیست؟

          پاسخ دادن
          • آی پی امداد 19 تیر 1402

            درود، بدنه یخچال اتصالی دارد. شما می توانید اتصالی بدنه قسمت کمپرسور را برطرف کنید. همچنین حدالامکان بدون دمپایی در آشپزخانه رفت و آمد نکنید.

  • مهدی 10 بهمن 1400

    سلام یخچال ساید الجی دارم که موقعی که موتورش روشن میشه بدنه برقدار میشه علتش چیه ؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 بهمن 1400

      سلام، اگر سیستم اینورتر هست، برد کنار کمپرسور را بررسی کنید و در غیر این صورت خازن و رله اورلود کمپرسور بررسی شود

      پاسخ دادن
    • امیر 23 فروردین 1403

      سلام یخچال من هم همین مشکل داره آیا مشکل شما رفع شد؟

      پاسخ دادن
    • حمیدرضا 13 خرداد 1403

      سلام وقت بخیر یخچال ویترینی دارم واسه مغازم فازمتر میزنم برقدار میشه وقتی دوشاخه رو برعکس میزنم تو پریز مشکل برطرف میشه دیگه برقدار نمیشه ایراد چیه

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 14 خرداد 1403

        درود، مشکلی ندارد اما می توانید خازن،رله اورلود و سیم کشی های یخچال را بررسی کنید.

        پاسخ دادن