logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن کرکره برقی

علت کار نکردن کرکره برقی
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن کرکره برقی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از مدرن‌ترین انواع درب‌های اتومات تولید شده در سراسر دنیا، کرکره‌های برقی هستند. کرکره برقی به‌عنوان درب بسیاری از مغازه‌ها، مجمتع‌های خرید، مسکونی و پارکینگ‌ها استفاده و به‌صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند. سهولت استفاده از کرکره باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشند و اکثر افراد برای درب بخش‌های مختلف املاک خود از کرکره برقی‌ استفاده کنند، اما گاهی در عملکرد این درب‌ها مشکلی ایجاد می‌شود. مثلاً درست کار نمی‌کند و به موقع باز و بسته نمی‌شود. در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم علت کار نکردن کرکره برقی را بررسی کنیم و راه‌حل‌ لازم جهت راه‌اندازی مجدد آن را در اختیارتان قرار دهیم. چنانچه پس از مطالعه این مطالب همچنان سوالی درباره‌ کار نکردن کرکره برقی داشتید،‌ می‌توانید در بخش دیدگاه همین مقاله و یا بخش پرسش‌و‌پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید تا متخصصان ما به‌طور کامل شما را راهنمایی کنند.

12 علت کار نکردن کرکره برقی

عموما کار نکردن کرکره برقی ممکن است مربوط به ریموت کنترل یا موتور کرکره باشد، اما در این میان عوامل بسیاری می‌توانند علت عمل نکردن کرکره برقی باشند. در ادامه قصد داریم به بررسی مهم‌ترین علل کار نکردن کرکره برقی بپردازیم. این علل عبارتند از:

  1. مشکل اتصال به برق
  2. ایراد در ریموت کنترل
  3. ایراد در موتور کرکره برقی
  4. ایراد در فیوز و دستگاه مرکزی
  5. اشکال در بازویی
  6. خرابی چشمی‌ها
  7. ایراد در شفت
  8. خرابی اندکپ
  9. خراب شدن تیغه
  10. ایراد در رسیور
  11. وترد شدن ضربه
  12. خراب شدن موتور سانترال

12 علت کار نکردن کرکره برقی

چرا کرکره برقی کار نمی کند؟

در ادامه به توضیح علت کار نکردن کرکره برقی و ارائه راه‌حل‌ مناسب برای هر یک می‌پردازیم

1. مشکل اتصال به برق

یکی از علت‌های باز نشدن کرکره برقی می‌تواند مشکل اتصال به برق در کرکره باشد. بنابراین اگر سیم‌های اتصال به برق یا فیوز برق دچار مشکل شوند، کرکره برقی کار نمی‌کند.

راه‌حل:

  • می‌توانید اتصال به برق کرکره را بررسی‌ کنید، اما توجه کنید که این مشکل به برق کرکره برقی مربوط می‌شود. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم با کارشناس متخصص تماس بگیرید.

2. ایراد در ریموت کنترل

ممکن است ریموت کنترل در برابر فشار و ضربه دچار آسیب‌ شده یا باتری آن رو به اتمام باشد. حتی امکان دارد، به‌دلیل تداخل فرکانس‌های مشابه به‌درستی کار نکند.

ایراد در ریموت کنترل

راه‌حل:

  • هنگامی که باتری رو به اتمام یا تمام شده باشد، چراغ ریموت کنترل کم‌رنگ می‌شود، در این هنگام زمان تعویض باتری رسیده است.
  • چنانچه تداخل فرکانس‌ نیز پیش آمده باشد، با کمک یک تعمیرکار ماهر می‌توانید خیلی سریع کد جدیدی برای ریموت کنترل خود تعریف کنید.

3. ایراد در موتور کرکره برقی

به‌طور کلی موتور کرکره برقی عمر طولانی و دوام بالایی دارد و به‌سادگی خراب نمی‌شود، اما اگر به هر دلیلی دچار ایراد شود، می‌تواند علت پایین نیامدن یا علت باز نشدن کرکره برقی باشد.

راه‌حل:

  • متاسفانه اگر موتور دچار مشکل شود، علاوه‌ بر‌ اینکه می‌تواند علت کار نکردن کرکره برقی باشد، باید توسط متخصصین مربوطه تعویض یا تعمیر شود.

ایراد در موتور کرکره برقی

4. ایراد در فیوز و دستگاه مرکزی

مشکل در فیوز و دستگاه مرکزی می‌تواند علت کار نکردن کرکره برقی‌ باشد. هنگام بروز این مشکل کرکره به‌درستی باز و بسته نمی‌شود.

راه‌حل:

  • برای اطمینان از سلامت فیوز و دستگاه مرکزی کافی است گوش خود را به دستگاه مرکزی نزدیک کنید و دکمه ریموت کنترل را فشار دهید.
  • اگر صدای رله و حرکت آن را شنیدید، می‌توانید مطمئن باشید‌ که دستگاه و فیوز سالم هستند. اما اگر صدا شنیده نشد و سلامت فیوز نیز بررسی شد، باید سراغ مدار و سیم‌های ورودی دستگاه مرکزی بروید.

5. اشکال در جک‌های بازویی

گاهی اشکال در جک‌های بازویی می‌تواند علت قفل شدن کرکره برقی‌ باشد. به‌طوری که کرکره برقی در هیچ صورتی باز و بسته نشود.

راه‌حل:

  • خراب شدن جک بازویی نیاز به بررسی دقیق توسط پرسنل مجرب در این حوزه دارد‌. پس از بررسی توسط سرویس‌‌کار مشخص می‌شود که نیاز است جک‌ها تعویض یا تعمیر شوند.

6. خرابی چشمی‌ها

کرکره برقی از چشمی‌ها، سیگنال ریموت کنترل را دریافت می‌کنند. خرابی چشمی و عدم دریافت سیگنال توسط سنسورهای چشمی، می‌تواند باعث باز یا بسته نشدن کرکره برقی باشد.

راه‌حل:

  • هنگام باز نشدن کرکره برقی‌ از تمیز بودن چشمی‌ها اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید آسیبی ندیده‌اند.
  • چشمی‌ها را تمیز کنید و دوباره دکمه ریموت را فشار دهید؛ اگر مجدد کرکره برقی کار نکرد نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصص دارد‌.

خرابی چشمی‌ها

7. ایراد در شفت

شفت بخش مهمی در کرکره برقی است و در صورت خراب شدن می‌تواند علت کار نکردن کرکره برقی‌ باشد. شفت، رول‌های کرکره برقی‌ را  نگه‌ می‌دارد و مقاومت بالایی دارد و اگر خراب شود، احتمال اینکه کرکره برقی باز و بسته نشود، بسیار زیاد است.

راه‌حل:

  • تنها راه‌حل این مشکل تماس با متخصص مرتبط است.

8. خرابی اندکپ

اندکپ یا یاتاقان نوعی نگهدارنده دوار است که اتصال بین لوله و صفحه پلیت می‌شود. اندکپ در به حرکت درآوردن شفت بسیار موثر است و وقتی خراب شود موجب پایین نیامدن کرکره برقی می‌شود.

راه‌حل:

  • در صورتیکه اشکال از این قطعه باشد، تعمیر آن تقریبا غیرممکن است و باید حتما تعویض شود.

خرابی اندکپ کرکره برقی

9. خراب شدن تیغه

تیغه‌های بی‌کیفیت یا استفاده از تیغه با ضخامت کم در کرکره برقی می‌تواند علت کار نکردن کرکره برقی باشد. گاهی سقوط تیغه‌ی کرکره برقی‌، احتمال خطرات مالی و جانی را در پی دارد. بی‌کیفیت بودن و نازکی تیغه‌ها باعث می‌شود تا تیغه‌ها در محل اتصال توانایی‌ تحمل وزن کرکره را نداشته باشند و کرکره سقوط کند یا کلا کار نکند.

راه‌حل:

  • هنگام بروز این مشکل باید حتما تیغه‌های باکیفیت‌تری روی کرکره برقی‌ نصب کنید.

10. ایراد در رسیور

رسیور یک قطعه الکترونیکی در کرکره برقی‌ است که سیگنال را از ریموت دریافت می‌کند. گاهی به‌علت شستشوی درب برقی‌ و نفوذ آب، تابش شدید خورشید، عدم تنظیم صحیح و… در کار این قطعه ایراد پیش می‌آید و می‌تواند علت کار نکردن کرکره برقی شود.

ایراد در رسیور

راه‌حل:

  • رسیور عضو مهم و کاربردی درب محسوب می‌شود و اگر احتمال نفوذ آب و عدم نصب صحیح این قطعه را می‌دهید، حتما با تکنسین‌های کرکره برقی در سایت آی پی امداد تماس بگیرید و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

11. ضربه خوردن کرکره برقی‌

ضربه خوردن کرکره برقی به‌علت برخورد خودرو، دوچرخه یا هر جسم سنگین دیگری می‌تواند باعث آسیب دیدن یا قوس برداشتن تعدادی از تیغه‌ها و حتی خرابی ریل شود.

راه‌حل:

  • در این هنگام لازم است سیستم را خاموش کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید چرا که کار  زیادی از دست شما برنمی‌آید.
  • البته در مواردی که آسیب‌دیدگی کم است با فشار معکوس از سمت دیگر می‌توان دفرمه بودن درب را تا حدی برطرف کرد، اما در آسیب‌دیدگی شدید نیاز به تعمیرکار مجرب است.

12. خراب شدن موتور سانترال

موتور سانترال در درب برقی‌های جدید به‌ندرت استفاده می‌شود، اما اگر کرکره برقی قدیمی دارید که با موتور سانترال کار می‌کند، احتمالا شفت و فنر آن به همراه موتور دچار مشکل شده است؛ بنابراین باز و بسته شدن کرکره دچار ایراد می‌شود.

خراب شدن موتور سانترال

راه‌حل:

  • بهتر است به فکر جایگزین کردن موتور ساید به‌جای موتور سانترال شوید. برای تعویض موتور می‌توانید از خدمات تیم حرفه‌ای آی پی امداد استفاده کنید.

4 علت کار نکردن موتور کرکره برقی

با وجود اینکه موتور کرکره برقی‌ از دوام و کیفیت بالایی برخوردار است، اما گاهی این قطعه نیز، دچار مشکل و ایراد می‌‌شود. مشکلات موتور کرکره برقی‌ می‌تواند در اثر سرویس نامناسب، انتخاب یک برند نامرغوب از کرکره برقی، اتصال برق و… به‌وجود آید. برای حل برخی از این عیوب نیاز به تعمیرکار متخصص دارید و نباید اقدام خودسرانه انجام دهید. در ادامه به بررسی چندین علت کار نکردن موتور کرکره برقی‌ می‌پردازیم‌.

  1. خرابی مدار الکتریکی موتور
  2. ایراد در درپوش و سر موتور
  3. خرابی گیربکس موتور
  4. مشکل در سیم‌پیچ موتور

4 علت کار نکردن موتور کرکره برقی

در ادامه به توضیحات مفصل در مورد علت کار نکردن موتور کرکره برقی‌ و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این علل اشاره می‌کنیم.

1. خرابی مدار الکتریکی موتور کرکره برقی‌

مدار الکتریکی در موتور کرکره برقی وظیفه‌ی قطع برق و وصل مجدد آن به موتور و همچنین کنترل جریان ورودی و خروجی به موتور را دارد. مدار در ورودی موتور قرار دارد و بخش مهمی در کرکره برقی‌ است. بروز مشکل در این بخش می‌تواند علت عمل نکردن کرکره برقی‌ باشد.

راه‌حل:

  • برای تعمیر مدار الکتریکی لازم است با تکنسین تعمیر درب کرکره برقی‌ تماس بگیرید؛ زیرا یک کار تخصصی است.

2. ایراد در درپوش و سر موتور کرکره برقی‌

مدار الکتریکی در موتورهای کرکره برقی‌ از نوع ساید در برابر ضربه‌ و نفوذ آب آسیب‌پذیر است. بنابراین یک سرپوش روی آن قرار می‌گیرد. اگر پس از هر سرویس این سرپوش سرجای خود قرار نگیرد، احتمال آسیب و خرابی موتور کرکره برقی بالا می‌رود.

راه‌حل:

  • فقط کافی است بعد از هربار برداشتن درپوش، کاور موتور را هم برای جلوه بهتر درب برقی و هم محافظت سر جای خود قرار دهید.

3. خرابی گیربکس موتور کرکره برقی

مهم‌ترین بخش در موتور کرکره برقی‌ گیربکس آن است که وظیفه انتقال نیروی موتور به زنجیره صفحه‌ درب را به عهده دارد. با این انتقال نیرو امکان باز و بسته شدن کرکره برقی به‌وجود می‌آید؛‌ بنابراین هنگامی که کرکره باز و  بسته نمی‌شود، احتمال وجود مشکل در گیربکس موتور نیز وجود دارد.

راه‌حل:

  • این بخش در موتور کرکره برقی کاملا تخصصی است و سلامت گیربکس موتور باید توسط پرسنل مطمئن آی پی امداد، بررسی‌ شود.

4. مشکل در سیم پیچ موتور کرکره برقی

تمام موتورهای الکتریکی سیم‌پیچی دارند. بخش استوانه‌ای موتور که از سیم‌های آلومینیومی و مسی تشکیل شده است را سیم‌پیچ می‌گویند و خرابی آن می‌تواند علت کار نکردن کرکره برقی‌ باشد.

راه‌حل:

  • در صورت بروز مشکل در کرکره برقی‌، سالم بودن سیم‌پیچ موتور کرکره برقی‌، باید توسط تکنسین حرفه‌ای بررسی شود.

جهت تعمیر مشکل کار نکردن کرکره برقی‌ با کجا تماس بگیریم؟

علت کار نکردن کرکره برقی‌ و عمل نکردن آن می‌تواند به‌دلیل وجود مشکل در هر یک از اجزای کرکره باشد و بالا و پایین رفتن کرکره را با ایراد مواجه کند. وجود مشکلاتی در بخش موتور، تیغه‌ها، برد، ریموت کنترل، رسیور و… می‌تواند باعث بالا نرفتن یا بسته نشدن کرکره برقی‌ شود. فراموش نکنید که در صورت بروز هرگونه مشکل اعم از قفل شدن کرکره برقی یا از کار افتادن آن حتما از متخصصین تیم آی پی امداد کمک بگیرید. برای بررسی بیشتر و دریافت راهنمایی‌ کامل فقط لازم است با کارشناسان آی پی امداد از طریق شماره 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید و مشکل کرکره برقی خود را به اطلاع متخصصین مجموعه برسانید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین راه‌حل را برای رفع مشکل به شما ارائه دهند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد