logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

چگونه کرکره برقی را تنظیم کنیم؟

چگونه کرکره برقی را تنظیم کنیم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله چگونه کرکره برقی را تنظیم کنیم؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

چگونه کرکره برقی را تنظیم کنیم؟ کرکره‌های برقی از نظر موتور در انواع مختلفی وجود دارند و نحوه تنظیم هر کدام از آن‌ها برحسب نوع موتور متفاوت است. به همین دلیل اولین نکته‌ای که برای این منظور باید در نظر بگیرید، نوع موتور آن است. به‌طور کلی در اکثر کرکره برقی‌های برای تنظیم ارتفاع، حد پایین و حد بالای کرکره باید از میکروسوییچ کمک بگیرید، اما در برخی موارد نظیر کرکره‌های ساید می‌توانید از طریق ریموت و دکمه‌های روی کرکره، آن را تنظیم کنید. در این مقاله از آی پی امداد، با نحوه تنظیم کرکره برقی آشنا خواهید شد و با توجه به نکات ارائه شده می‌توانید بدون نیاز به کمک، کرکره برقی خود را تنظیم کنید و بر مراحل انجام این‌کار مسلط شوید. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب همچنان سوالات در قسمت ثبت دیدگاه مقاله یا بخش‌وپرسش و پاسخ سایت آی پی امداد مطرح کنید.

چرا باید کرکره برقی را تنظیم کنیم؟

تنظیم کرکره‌های برقی به‌منظور میزان ‌باز و بسته شدن کرکره یا تعریف حد پایین و حد بالای کرکره انجام‌ می‌شود. به‌ عبارت دیگر، کرکره‌های برقی هوشمند نیستند. به همین دلیل نمی‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی کاملاً باز شده و یا چه زمانی به زمین می‌رسند. به همین دلیل باید به‌صورت دستی تنظیم شوند. زمانی که کرکره به‌درستی تنظیم شود، پس از رسیدن اولین تیغه به کف زمین متوقف خواهد شد. همچنین از قسمت بالا نیز وقتی فقط سه تیغه داخل ریل باقی بماند، کرکره خودکار متوقف خواهد شد. به همین دلیل تنظیم درست کرکره برقی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر نتوانید این کار را به‌ شکل صحیح انجام دهید، کرکره شما در معرض آسیب‌های جدی قرار خواهد گرفت.

چرا باید کرکره برقی را تنظیم کنیم؟

نحوه تنظیم حد پایین و بالای کرکره برقی توبولار

کرکره‌های برقی توبولار از طریق میکروسوئیچ تنظیم می‌شوند. پس اگر نوع کرکره برقی شما توبولار است، برای تنظیم آن ابتدا باید میکروسوئیچ را پیدا کنید، روی میکروسوئیچ 2 پیچ وجود دارد که این پیچ‌ها روی بدنه کرکره قرار دارند. برای تنظیم حد بالا و حد پایین کرکره برقی موتور توبولار باید با استفاده از آچار مخصوص پیچ‌ها را بچرخانید. روی پیچ‌ها دو علامت مثبت و منفی قرار دارد. با چرخاندن پیچ به‌سمت مثبت کرکره به‌جهت راست و با چرخاندن پیچ به‌سمت علامت منفی کرکره به‌جهت چپ می‌چرخد.

تنظیم حد بالای کرکره برقی موتور توبولار

  • برای تنظیم حد بالای کرکره برقی موتور توبولار باید زمانی که اولین تیغه کرکره روی زمین قرار می‌گیرد، با استفاده از آچار میکروسوئیچ، پیچ تنظیم حد بالا را به‌سمت علامت منفی یا چپ بچرخانید.
  • زمانی که در حال چرخاندن پیچ هستید، در وسط راه موتور متوقف می‌شود.
  • پس از توقف موتور دیگر نباید پیچ را به‌سمت چپ بچرخانید، بلکه باید جهت چرخش پیچ را تغییر داده آن را به‌سمت راست یا علامت مثبت بچرخانید.
  • چرخاندن پیچ به‌ سمت راست را باید تا جایی ادامه دهید که داخل ریل کرکره فقط 3 تیغه باقی بماند.

تنظیم حد پایین کرکره برقی موتور توبولار

  • برای تنظیم کرکره برقی توبولار از حد پایین باید ابتدا کرکره را در بالا جمع کنید.
  • سپس زمانی که تیغه‌های کرکره در حال حرکت به‌سمت پایین هستند، پیچ تنظیم یا پیچ میکروسوئیچ را به‌سمت منفی با چپ بچرخانید و تا جایی ادامه دهید که کرکره تا وسط پایین بیایید.
  • از این مرحله به‌ بعد جهت چرخش را عوض کرده و با آچار میکروسوئیچ پیچ را به‌ سمت مثبت یا راست بچرخانید.
  • چرخاندن پیچ به‌ سمت راست را تا زمانی ادامه دهید که اولین تیغه کرکره برقی به زمین برخورد کند.

تنظیم حد پایین کرکره برقی موتور توبولار

روش تنظیم حد بالا و حد پایین کرکره برقی موتور ساید

نحوه تنظیم کرکره برقی موتور ساید نسبت به موتور توبولار راحت‌تر است. دو عدد مهره روی بدنه کرکره برقی موتور ساید وجود دارد که برای تنظیم حد بالا و حد پایین کرکره باید از این دکمه‌ها کمک بگیرید و آن‌ها را فشار دهید. با فشار دادن هر دو دکمه، انتقال برق به موتور کرکره متوقف می‌شود و در نتیجه کرکره از حرکت باز می‌ماند. به‌عبارت دیگر مهره‌ها باید بطوری تنظیم شوند که در انتخاب حد پایین و حد بالا در مسیر به کلیدهای کناری برخورد نکنند. مهم‌ترین نکته برای تنظیم کرکره برقی موتور ساید این است، بین سقف و تیغه‌ها حداقل 20 سانتی‌متر فاصله وجود داشته‌باشد.

طریقه تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

فرآیند تنظیم کرکره برقی در بسیاری از مدل‌ها از طریق میکروسوئیچ انجام‌ می‌شود. میکروسوئیچ به 2 عدد پیچ متصل است که این پیچ‌ها روی کرکره قرار دارند. با چرخاندن پیچ‌ها به‌ سمت راست یا چپ می‌توانید حد پایین و حد بالا کرکره برقی را تنظیم کنید. در واقع با چرخاندن پیچ‌های میکروسوئیچ، چرخ دنده‌ها با شاسی قطع کن برخورد می‌کنند. در نتیجه دیگر جریان برق به موتور نمی‌رسد و قطع می‌شود. با چرخاندن پیچ‌های میکروسوئیچ، برق موتور کرکره مدیریت می‌شود.

طریقه تنظیم میکروسوئیچ کرکره برقی

  1. میکروسوئیچ در داخل جعبه سمت راست کرکره برقی قرار دارد. به همین دلیل ابتدا باید میکروسوئیچ را پیدا کنید.
  2. سپس با استفاده از پیچ‌های سمت راست و سمت چپ آن، ارتفاع کرکره برقی را تنظیم کنید.
  3. زمانی که می‌خواهید برای تراز کردن حد پایین و بالای کرکره از ریموت استفاده‌ کنید، در نقطه مدنظر برای توقف و تنظیم باید دکمه توقف ریموت را فشار دهید.
  4. سپس برای تنظیم ارتفاع حد بالا کرکره برقی، پیچ میکروسوئیچ را به‌سمت راست بچرخانید.
  5. برای تنظیم حد پایین با کنترل نیز باید دقیقاً مطابق با مراحل فوق عمل کنید. منتهی جهت چرخش پیچ میکروسوئیچ را تغییر داده و آن را به‌سمت چپ بچرخانید.

جمع‌بندی

تنظیم کرکره برقی فرآیند راحتی دارد و با شما با رعایت نکات عنوان شده می‌توانید این‌کار را انجام دهید. البته باید متذکر شد که تنظیم درست کرکره اهمیت بسیار زیادی دارد و نباید کوچکترین اشتباهی در روند تنظیم آن رخ دهد؛ زیرا در غیر این‌صورت کرکره برقی شما آسیب خواهد دید. اگر نمی‌دانید که چگونه کرکره برقی را تنظیم کنید و با مطالعه مطالب عنوان شده نتوانستید پاسخ همه سوالات خود را بگیرید، بهتر است از تکنسین‌های آی پی امداد کمک بگیرید تا با نحوه انجام این کار آشنا شوید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد