logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب خانگی

علت قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب خانگی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب خانگی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی، با تصفیه آلاینده ها و ناخالصی های موجود در آب، نقش مهمی در سلامتی و کیفیت زندگی ما ایفا می کنند.  اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلی مانند قطع و وصل شدن دستگاه مواجه شویم. در این مقاله از آی پی امداد، به بررسی علت قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب خانگی و راه حل های رفع آن می پردازیم. با مطالعه این مقاله می توانید به درک عمیق تری از این مشکل دست یافته و اقدام به رفع آن کنید. همچنین شما می توانید سوالاتتان را در زمینه عیب یابی و رفع عیب مشکل خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب، در بخش نظرات این مطلب و یا بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان فنی مجموعه بمانید.

9 دلیل قطع و وصل شدن تصفیه آب خانگی + راه‌حل

گاهی هنگام استفاده نکردن از دستگاه تصفیه آب متوجه قطع و وصل شدن آن می شوید، صدای تیک تاک از آن به گوش می رسد و عقربه فشارسنج بالا و پایین می رود. همه این نشانه ها به شما میگویند که در عملکرد صحیح این دستگاه مشکلی وجود دارد. احتمالا میدانید که دستگاه تصفیه آب به طور مداوم کار نمی کند و تنها در زمان های مشخصی شروع به کار می کند. اما اگر جدیدا متوجه شده اید که دستگاه تصفیه آب در زمان هایی که از آن استفاده نمی کنید، مدام خاموش و روشن میشود، نشانه وجود اختلال در عملکرد آن است. در ادامه به علت خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه تصفیه آب میپردازیم:

  1. وجود مشکل در بخش چهار راهی تصفیه
  2. خرابی یا نبود زانو ممبران یک طرفه
  3. وجود نشتی در دستگاه تصفیه آب
  4. نقص در عملکرد سوییچ فشار بالا
  5. خرابی سوییچ فشار پایین تصفیه آب
  6. کاهش فشار آب ورودی
  7. بالا و پایین رفتن های مداوم فشار آب ورودی
  8. خرابی پمپ و ترانسفورماتور
  9. کاهش فشار هوای مخزن

9 دلیل قطع و وصل شدن تصفیه آب خانگی + راه‌حل

در ادامه هریک از موارد ذکر شده را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

1. وجود مشکل در بخش چهار راهی تصفیه

اگر دستگاه تصفیه آب شما از نوعی است که به جای شیر برقی، چهار راهی مکانیکی دارد که نقش قطع و وصل کردن جریان آب را برعهده دارد، بهتر است برای برای عیب یابی مشکل قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب این قسمت را بررسی کنید که خراب نشده باشد. در صورت خرابی چهار راهی به دلیل ترکیب شدن آب ورودی و آب تصفیه، فشار موجود در سیستم بالا و پایین می رود و همین مشکل باعث خاموش و روشن شدن دستگاه تصفیه آب می شود.

  •  برای رفع مشکل گرفتگی، می توانید چهار راهی را با استفاده از محلول های جرم زدا یا شوینده های ملایم تمیز کنید.
  • کلیه اتصالات و سیم کشی مربوط به چهار راهی را به دقت بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه ایراد، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

2. خرابی یا نبود زانو ممبران یک طرفه

بخشی از دستگاه تصفیه آب که برای جلوگیری از برگشت جریان آب در مسیر خروجی تعبیه شده است، اتصال یک طرفه یا زانو ممبران می باشد. اگر این قطعه خراب شده و یا کلا حذف شده باشد، آب بر اثر فشار مخزن به داخل فیلتر ممبران وارد میشود و علاوه بر اینکه فشار محفظه را کاهش می دهد، به فیلتر ممبران نیز آسیب وارد می کند. کاهش فشار مخزن باعث روشن شدن دستگاه میشود، اما به دلیل اختلال به وجود آمده این فرآیند مدام تکرار شده و دستگاه خاموش و روشن میشود.

خرابی یا نبود زانو ممبران یک طرفه

  • اولین کار برای رفع مشکل بررسی سلامت زانو ممبران یک طرفه است. اگر زانو ممبران یک طرفه شکسته، ترک خورده یا فرسوده شده باشد، باید تعویض شود.
  • هنگام تعویض زانو ممبران یک طرفه، باید از نوع مناسب برای دستگاه خود استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است که نصب نادرست زانو ممبران یک طرفه نیز می تواند باعث نشت و عدم عملکرد صحیح آن شود.

3. وجود نشتی در دستگاه تصفیه آب

یکی از مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب، وجود نشتی بعد از فیلتر ممبران است. در صورت بروز این مسئله، پس از خروج آب، فشار درون محفظه کم میشود و دستگاه روشن شده اما پس از چند لحظه که فشار مورد نیاز مخزن تامین می شود، مجددا خاموش شده و این سیکل معیوب مدام تکرار می گردد. اگر اتصالات بین اجزای مختلف دستگاه مانند لوله ها، شیلنگ ها و اتصالات، شل یا شکسته باشند، می تواند باعث نشت آب شود. این نشت می تواند بر عملکرد سنسورها و شیرهای برقی دستگاه تاثیر بگذارد و در نتیجه منجر به قطع و وصل شدن دستگاه شود.

  • برای رفع مشکل ابتدا لازم است محل دقیق نشتی را پیدا کنید.
  • برای این کار می توانید به دنبال لکه های آب باشید یا از یک چراغ قوه برای بررسی اتصالات و محفظه های دستگاه استفاده کنید.
  • پس از یافتن محل نشتی، باید اقدام به رفع آن کنید. در برخی موارد، ممکن است با سفت کردن اتصالات شل یا تعویض واشرها و اورینگ ها بتوان مشکل را حل کرد.
  • در موارد دیگر ممکن است نیاز به تعویض قطعات آسیب دیده یا شکسته دستگاه باشد.

4. نقص در عملکرد سوییچ فشار بالا

یکی از دلایل اصلی قطع و صل شدن دائمی دستگاه تصفیه آب، مربوط به خرابی سوییچ فشار بالا است که باعث عدم تشخیص فشار و در نتیجه روشن و خاموش شدن بی دلیل دستگاه تصفیه آب می شود. سوییچ فشار بالا یکی از قطعات مهم در دستگاه تصفیه آب خانگی است که وظیفه کنترل فشار آب در سیستم را بر عهده دارد. این سوییچ به طور مداوم فشار آب را بررسی کرده و در صورت افزایش فشار از حد مجاز، فرمان خاموش شدن پمپ را صادر می کند.

نقص در عملکرد سوییچ فشار بالا

  • در برخی موارد می توان با تنظیم مجدد سوییچ فشار بالا، مشکل را برطرف کرد.
  • اگر مشکل از اتصالات برقی سوییچ باشد، باید اتصالات را بررسی و در صورت نیاز آنها را ترمیم یا تعویض کنید.

5. خرابی سوییچ فشار پایین تصفیه آب

خرابی سوییچ فشار پایین (Low pressure) نیز یکی از دلایلی است که باعث تشخیص اشتباه میزان فشار مخزن و در نتیجه قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب می شود. سوییچ فشار پایین یکی از قطعاتی است که وظیفه آن کنترل فشار آب ورودی به دستگاه می باشد. این سوییچ در شرایطی که فشار آب ورودی کم یا نامناسب باشد، دستور خاموش شدن پمپ را صادر می کند تا از آسیب دیدن پمپ و سایر قطعات دستگاه جلوگیری شود. خرابی سوییچ فشار پایین می تواند منجر به قطع و وصل شدن مکرر دستگاه تصفیه آب شود.

  • اتصالات سوییچ را از نظر شل شدگی، خوردگی یا قطعی بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، اتصالات را تعمیر یا تعویض کنید.
  • ورودی و خروجی سوییچ را به دقت بررسی کنید و در صورت گرفتگی، آن را با استفاده از ابزار مناسب پاکسازی نمایید.
  • اگر با انجام این اقدامات مشکل برطرف نشد، به احتمال زیاد سوییچ فشار پایین خراب شده و باید به طور کامل تعویض شود.

6. کاهش فشار آب ورودی

دستگاه تصفیه آب به میزان فشار مشخص شده ای نیاز دارد و در صورتی که سوییچ لو پرشر فشار لازم را دریافت نکند، نمی تواند فرمان روشن شدن دستگاه را صادر کند. اگر فشار آب ورودی کمتر از 2 باشد، دستگاه تصفیه خاموش میشود و سوییچ لو پرشر تا رسیدن فشار به 2 بار آن را روشن نمی کند. پس از روشن شدن دستگاه تصفیه آب خانگی، آب از داخل هوزینگ کشیده، سپس فشار آب داخل هوزینگ کم می شود. در نهایت سوییچ فشار پایین مجددا خاموش میشود و این چرخه مدام تکرار میشود.

کاهش فشار آب ورودی

  • برای بررسی فشار آب می توانید از یک فشارسنج آب استفاده کنید. اگر فشار آب منزل شما کمتر از حد استاندارد (معمولا بین 40 تا 60 PSI) باشد، باید با شرکت آب و فاضلاب منطقه خود تماس گرفته و مشکل را گزارش دهید.
  • ممکن است افت فشار آب به دلیل وجود نشتی در اتصالات یا شلنگ های دستگاه باشد که باید تمام اتصالات و شلنگ ها را به دقت بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، آنها را تعمیر یا تعویض کنید.
  • فیلترهای تصفیه آب نیز در طول زمان کثیف و جرم گرفته می شوند و این مسئله می تواند باعث افت فشار آب شود و باید تمیز شوند.

7. بالا و پایین رفتن های مداوم فشار آب ورودی

کاهش و افزایش مداوم فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب باعث می شود سوییچ قطع کن دائما در حالت عمل کردن باشد و در نتیجه دستگاه به طور متناوب خاموش و روشن شود. این مسئله اغلب در ساختمان های چند واحدی اتفاق می افتد؛ زیرا افراد ساکن در واحدهای مختلف از آب استفاده می کنند و فشار کاهش پیدا می کند.

بالا و پایین رفتن های مداوم فشار آب ورودی

  • اولین قدم برای رفع مشکل نوسانات فشار آب، بررسی و تنظیم فشار آب ورودی به دستگاه است.
  • برای این کار می توانید از یک شیر تنظیم فشار یا رگولاتور استفاده کنید.
  • اگر با تنظیم فشار آب مشکل حل نشد، سوئیچ فشار را بررسی کنید.
  • اگر سوئیچ فشار خراب شده باشد، باید آن را با یک سوئیچ جدید و مناسب تعویض کنید.
  • همچنین لازم است پکپ و ممبران را نیز بررسی و در صورت نیاز آنها را تعوبض نمایید.

8. خرابی پمپ و ترانسفورماتور

پمپ و ترانسفورماتور دو جزء حیاتی در دستگاه تصفیه آب خانگی هستند که عملکرد صحیح آنها برای تصفیه ی آب و ارائه ی آب آشامیدنی سالم ضروری است. خرابی هر یک از این قطعات می تواند منجر به بروز مشکلاتی از جمله قطع و وصل شدن دستگاه شود. وظیفه پمپ افزایش فشار آب ورودی به دستگاه است تا فرآیند تصفیه به درستی انجام شود. ترانسفورماتور نیز ولتاژ برق را به ولتاژ مورد نیاز برای پمپ و سایر اجزای الکتریکی دستگاه تبدیل می کند.

  • در صورت خرابی جزئی پمپ، ممکن است با تعویض قطعات فرسوده مانند پروانه یا واشرها مشکل برطرف شود.
  • اگر پمپ به طور کامل از کار افتاده باشد، باید توسط یک تعمیرکار مجاز تعویض شود.
  • ترانسفورماتورها به ندرت قابل تعمیر هستند و در صورت خرابی باید تعویض شوند.
  • انتخاب ترانسفورماتور جدید باید با توجه به مدل و توان دستگاه تصفیه آب شما انجام شود.

9. کاهش فشار هوای مخزن

اگر فشار هوای درون مخزن دستگاه تصفیه آب کاهش پیدا کرده باشد، فشار درون آن از تعادل خارج می شود. تنظیم نبودن فشار نیز می تواند علت قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب خانگی باشد.

کاهش فشار هوای مخزن

  • برای بررسی و تنظیم فشار هوای مخزن، ابتدا شیر آب ورودی به دستگاه را ببندید.
  • شیر تخلیه ی مخزن را باز کنید و اجازه دهید تا تمام آب داخل مخزن خالی شود.
  • با استفاده از یک تلمبه ی هوا، فشار داخل مخزن را به 8 تا 10 پوند بر اینچ مربع (psi) برسانید.
  • شیر تخلیه را ببندید و شیر آب ورودی را باز کنید.
  • دستگاه را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید.
  • اگر با تنظیم فشار هوا، مشکل قطع و وصل شدن دستگاه حل نشد، ممکن است دیافراگم آسیب دیده یا سوراخ شده باشد.
  • در این صورت، باید دیافراگم را با یک نمونه ی جدید و سالم تعویض کنید.

برای رفع مشکل قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب با کجا تماس بگیریم؟

اگر با مطالعه این مقاله همچنان نتوانستید به تنهایی علت قطع و وصل شدن دستگاه تصفیه آب خانگی را بررسی و مشکل برطرف کنید، بهتر است انجام این کار را به تکنسین های حرفه ای بسپارید. با توجه به پیچیدگی های دستگاه تصفیه آب و همچنین هزینه بالای خرید این دستگاه، تنها راه حل مشکل کمک گرفتن از تکنسین حرفه ای است. اگر مایل هستید که تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی را به تعمیرکاران مجموعه آی پی امداد بسپارید، تنها کافی است به بخش ثبت درخواست در سایت مجموعه مراجعه کنید. همچنین میتوانید از طریق شماره تماس های 02158941 یا 02191093903 با آنها در ارتباط باشید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد