logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت چسبیدن برنج به پلوپز

علت چسبیدن برنج به پلوپز
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت چسبیدن برنج به پلوپز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است کاربران به هنگام پخت برنج در پلوپز با آن مواجه شوند، چسبندگی برنج به کف دستگاه است. اگر این موضوع برای شما نیز آزاردهنده شده است، در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم تا به تمامی نکات مهم در رابطه با علت چسبیدن برنج به پلوپز اشاره کنیم که در این راستا، علاوه بر شرح علل چسبندگی برج به پلوپز، به نحوه رفع این مشکل و چگونگی جلوگیری از بروز آن اشاره خواهیم کرد. همچنین می توانید از ویدیو آموزشی ارائه شده در این مقاله برای عیب یابی علت چسبندگی برنج به کف پلوپز برقی و رفع مشکل آن کمک بگیرید. با ما همراه باشید.

ویدیو آموزشی علت چسبیدن برنج به پلوپز

اگر شما نیز با مشکل چسبیدن برنج کف پلوپز خود مواجه شده اید، لازم است ابتدا دلایل بروز مشکل را مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام به رفع آنها نمایید. تکنسین متخصص آی پی امداد در فیلم آموزشی زیر هریک از عوامل موثر در بروز این مشکل را توضیح داده است.

چرا برنج به پلوپز می چسبد؟ 6 علت + راه‌حل

چسبیدن برنج در پلوپز تجربه‌ ای بسیار ناخوشایند و رایج برای مصرف کنندگان این دستگاه است که می‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به بررسی 6 علت چسبندگی برنج به کف پلوپز خواهیم پرداخت:

  1. ناکافی بودن مقدار روغن
  2. استفاده زیاد یا کم از آب
  3. استفاده از برنج نامناسب
  4. کثیف بودن پلوپز
  5. مشکلات دمای پلوپز
  6. عدم استفاده از پلوپز با پوشش نچسب

چرا برنج به پلوپز می چسبد؟

1. ناکافی بودن مقدار روغن

کافی نبودن مقدار روغن می تواند باعث چسبیدن برنج به پلوپز شود. برنج به طور طبیعی دارای نشاسته است که می تواند باعث چسبندگی آن شود. اما بدون وجود روغن کافی، این چسبندگی افزایش پیدا کرده و دانه های برنج به یکدیگر و به کف پلوپز می چسبند. بنابراین وقتی برنج پخته می شود، نشاسته آن آزاد شده و باعث می شود برنج به هم بچسبد. لازم است بدانید که روغن به ایجاد یک لایه نازک بین برنج و قابلمه کمک می کند و از چسبیدن نشاسته به قابلمه جلوگیری می کند. همچنین به برنج کمک می کند تا به صورت جداگانه پخته شود و دانه ای تر باشد.

  • برای جلوگیری از چسبیدن برنج به کف پلوپز، از مقدار کافی روغن استفاده کنید.
  • مقدار مناسب روغن به نوع برنج و ظرفیت پلوپز بستگی دارد. به طور کلی، برای پخت یک پیمانه برنج، یک قاشق غذاخوری روغن کافی است.
  • می توانید از انواع مختلف روغن مانند روغن نباتی، روغن کانولا یا روغن زیتون استفاده کنید.

2. استفاده زیاد یا کم از آب

آب بیش از حد زیاد یا کم باعث می شود برنج به هم بچسبد. وقتی برنج پخته می شود، نشاسته آن آزاد شده و باعث می شود برنج به هم بچسبد. آب بیش از حد نیز باعث می شود برنج نرم و چسبناک شود. آب کم باعث می شود برنج خشک و شکننده شود.

  • برای پختن برنج به روش صحیح، باید نسبت درستی از برنج و آب استفاده کنید.
  • نسبت کلیشه ای یک پیمانه برنج به یک و یک سوم پیمانه آب است.
  • برای پخت برنج، ابتدا برنج را بشویید تا نشاسته اضافی آن از بین برود.
  • سپس برنج را در قابلمه ای با آب جوش بریزید. قابلمه را روی حرارت زیاد بجوشانید.
  • سپس حرارت را کم کنید و قابلمه را به مدت 15 دقیقه با درپوش بسته بجوشانید.
  • پس از 15 دقیقه، حرارت را خاموش کنید و قابلمه را به مدت 5 دقیقه با درپوش بسته بگذارید.
  • پس از 5 دقیقه، درپوش را بردارید و برنج را با چنگال هم بزنید.

استفاده زیاد یا کم از آب

3. استفاده از برنج نامناسب

به طور کلی  برنج ها با توجه به نوعشان، میزان نشاسته متفاوتی دارند. برخی از انواع برنج، مانند برنج باسماتی، به طور طبیعی چسبناک تر از سایر برنج ها هستند؛ زیرا دارای نشاسته بیشتری است که هنگام پخت آزاد می شود. در ادامه دو نوع برنج که به طور طبیعی چسبناک نیستند و کمتر احتمال دارد به پلوپز بچسبند، ذکر شده است:

  1. برنج سفید
  2. برنج قهوه ای

اگر مطمئن نیستید که از چه نوع برنجی استفاده کنید، همیشه بهتر است از یک نوع برنج که به طور طبیعی چسبناک نیست، استفاده نمایید. با این کار احتمال چسبیدن برنج به پلوپز کمتر می شود.

4. کثیف بودن پلوپز

رسوبات چربی، نشاسته و مواد غذایی دیگر می توانند در پلوپز جمع شده و یک لایه چسبناک ایجاد کنند. این لایه چسبناک می تواند باعث شود برنج به پلوپز بچسبد و برداشتن آن دشوار شود.

  • برای جلوگیری از چسبیدن برنج به پلوپز، باید پلوپز را به طور منظم تمیز کنید.
  • می توانید پلوپز را با آب گرم و صابون بشویید.
  • همچنین می توانید از یک برس کوچک برای تمیز کردن داخل پلوپز استفاده کنید.

کثیف بودن کف پلوپز برقی

5. مشکل در دمای پلوپز

برنج در دماهای مختلف به روش های مختلف پخته می شود. اگر دمای پلوپز بیش از حد بالا باشد، آب داخل دیگ به سرعت بخار می شود و برنج قبل از پخت کامل به ته دیگ می چسبد. چنانچه دمای پلوپز بیش از حد پایین باشد، آب داخل دیگ به طور کامل بخار نمی شود و برنج بیش از حد پخته و له می شود. این امر می تواند باعث چسبیدن برنج به ته دیگ و دیواره های پلوپز شود. بنابراین خرابی هریک از قطعات ترموستات، تایمر، برد و المنت پلوپز می تواند تنظیمات دمایی دستگاه را دچار مشکل کرده و موجب چسبیدن برنج به پلوپز شود.

  • برای حل مشکل به دلیل خرابی هریک از قطعات ذکر شده، باید قطعه معیوب را تعویض کنید.
  • تعویض قطعات پلوپز نیاز به تخصص دارد، لذا بهتر است توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود.

6. عدم استفاده از پلوپز با پوشش نچسب

استفاده از پلوپز با پوشش نچسب نیز می تواند باعث چسبیدن برنج به پلوپز شود. بدون پوشش نچسب، ذرات برنج به راحتی به کف پلوپز می چسبند. این چسبندگی به دلیل اصطکاک بین ذرات برنج و سطح فلزی پلوپز ایجاد می شود. همچنین در این شرایط حرارت به طور یکنواخت در کف پلوپز پخش نمی شود. این امر می تواند باعث پخت ناهموار برنج شود، به طوری که برخی از قسمت های آن بیش از حد پخته و به کف پلوپز بچسبند. پوشش نچسب می تواند با گذشت زمان خراب شده و ترک بخورد. این ترک ها می توانند به نشاسته موجود در برنج اجازه دهند که به پلوپز بچسبد.

  • می توانید از یک پلوپز با پوشش نچسب استفاده کنید.
  • همچنین می توانید از یک تابه نچسب به جای دیگ پلوپز استفاده کنید.
  • برای ته دیگ بهتر، می توانید قبل از پخت برنج، کمی روغن یا کره به کف پلوپز اضافه کنید.

چگونه از چسبیدن برنج به کف پلوپز جلوگیری کنیم؟

در ادامه این بخش به بررسی راهکارهایی خواهیم پرداخت که با در نظر گرفتن هریک از آنها، می توانید از چسبیدن برنج به کف پلوپز خود جلوگیری کنید:

  • به هیچ وجه از برنج کهنه استفاده نکرده و همواره از برنج تازه استفاده نمایید.
  • برنج را در یک کاسه بزرگ با آب سرد به مدت 5-10 دقیقه بشویید. آب را پس از هر بار شستشو دور بریزید.
  • پس از اضافه کردن برنج به آب جوش، آن را فقط یک بار هم بزنید. سپس بگذارید برنج به آرامی بجوشد بدون اینکه آن را هم بزنید.
  • قبل از اضافه کردن برنج، پلوپز را گرم کنید تا آب جوش بیاید و پس از پخت، برنج را چند دقیقه دم بگذارید.
  • اگر پلوپز شما پوشش نچسب ندارد، می توانید از یک لایه نازک روغن یا کره برای چرب کردن کف پلوپز استفاده کنید.
  • پس از پخت برنج، پلوپز را با آب گرم و صابون و … تمیز کنید. سپس آن را کاملا خشک نمایید.

برای رفع مشکل چسبیدن برنج به پلوپز با کجا تماس بگیریم؟

چسبیدن برنج به پلوپز مشکلی رایج است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله، به بررسی راه حل های رفع این مشکل پرداختیم. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله و مشاهده فیلم آموزشی متوجه شدید که علت بروز این مشکل مربوط به هریک از قطعات داخلی نظیر برد، ترموستات، تایمر و … می باشد، بهتر است تعمیر یا تعویض آن را به تکنسین های متخصص در این زمینه بسپارید. کارشناسان مجموعه آی پی امداد به دلیل برخورداری از تخصص لازم می توانند مشکل دستگاه شما را سریعا برطرف کنند. از این رو در صورت نیاز به بهره مندی از این خدمات می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس حاصل نمایید.

4 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • farzane 23 اسفند 1402

    سلام من پلوپز روکوو خریدم نو نو هستش دو بار برنج درست کردم هر دو بار برنج تهش چسبید حتی آب و روغن هم مناسب ریختم مشکلش چیه میشه راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 23 اسفند 1402

      درود، در صورتی که برنامه پخت پلوپز طولانی بوده یا تایمر، ترموستات یا برد الکترونیکی دچار خرابی شده باشد، این مشکل رخ می دهد که باید این موارد بررسی شوند.

      پاسخ دادن
  • آذین انصاری 11 شهریور 1402

    وقتتون بخیر. ببخشید من پلوپز dl660 دلمونتی دارم اما هرکاری میکنم برنج قالبی در نمیاد، با اینکه کاملا نو و بدون خط و خش هست. ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 11 شهریور 1402

      درود، این مشکل می تواند مربوط به تنظیمات نامناسب دمای دستگاه، استفاده از مقدار آب زیاد یا کم یا روغن باشد.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد