logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت اتومات نکردن پلوپز

علت اتومات نکردن پلوپز
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت اتومات نکردن پلوپز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

پلوپز یکی از لوازم خانگی پرکاربرد در آشپزخانه است که به شما کمک می‌کند تا به راحتی برنج را بپزید. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی مانند اتومات نکردن خودکار آن مواجه شوید. بنابراین در این مقاله از آی پی امداد، قصد داریم تا در مورد علت اتومات نکردن پلوپز اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار دهیم و روش های رفع این مشکل را نیز بررسی نماییم. همچنین برای شما یک فیلم آموزشی نیز در جهت بررسی علت بروز این مشکل قرار داده ایم. شما می توانید تمامی سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ یا دیدگاه های همین مقاله مطرح کنید تا کارشناسان آی پی امداد به آنها پاسخ دهند. در صورتی که نیاز به تعمیر مشکل اتومات نکردن پلوپز خود دارید، می توانید با استفاده از راه های ارتباطی، از خدمات تعمیرات پلوپز در آی پی امداد استفاده کنید.

فیلم آموزشی علت اتومات نکردن پلوپز

اگر پلوپز شما پس از پخت برنج یا آماده شدن غذا به صورت خودکار خاموش نمی شود، می توانید از ویدیو آموزشی زیر که توسط تکنسین متخصص آی پی امداد آماده شده است، کمک گرفته و دلایل بروز مشکل و روش های رفع آن را بدانید.

چرا پلوپز به صورت خودکار اتومات نمی کند؟ 4 علت + راه‌حل

پلوپزها به طور کلی از دو بخش دیگ و المنت تشکیل شده اند. دیگ پلوپز داخل محفظه ای قرار می گیرد که المنت در زیر آن قرار دارد. المنت با گرم شدن، دیگ را گرم می کند و باعث پخت برنج می شود. پلوپزها دارای یک ترموستات هستند که دمای دیگ را کنترل می کند. هنگامی که دمای دیگ به حد معینی برسد، ترموستات المنت را خاموش می کند و پلوپز اتومات می شود. در صورت بروز مشکل در هریک از این مراحل، ممکن است با مشکل اتومات نکردن پلوپز خود مواجه شوید. 4 علت اصلی بروز مشکل شامل موارد زیر است:

  1. خراب شدن ترموستات
  2. ایراد در سیم کشی و اتصالات
  3. مشکل در تایمر
  4. خرابی برد الکترونیکی

در ادامه به 4 دلیل اتومات نکردن خودکار پلوپز و نحوه رفع مشکل آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. خرابی ترموستات پلوپز

ترموستات یکی از قطعات مهم پلوپز است که وظیفه کنترل دمای دیگ را بر عهده دارد. هنگامی که دمای دیگ به حد معینی برسد، ترموستات المنت را خاموش می کند و پلوپز اتومات می شود. اگر ترموستات پلوپز خراب باشد یا به درستی کار نکند، نمی تواند جریان برق را به المنت وصل کند و المنت گرم نمی شود. در نتیجه، پلوپز روشن نشده و برنج پخته نمی شود. برای رفع مشکل اتومات نکردن پلوپز به دلیل خرابی ترموستات، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا پلوپز را از برق جدا کنید.
  • با استفاده از یک پیچ گوشتی، قاب پلوپز را باز کنید.
  • ترموستات را پیدا کنید. ترموستات معمولاً در نزدیکی المنت قرار دارد.
  • ترموستات را با یک اهم متر تست کنید. اگر ترموستات خراب باشد، اهم متر هیچ مقاومتی را نشان نمی دهد.
  • در صورت خرابی ترموستات، باید آن را تعویض کنید. برای تعویض ترموستات، می توانید از تعمیرکار مجرب آی پی امداد کمک بگیرید.

خرابی ترموستات زودپز

2. مشکل در سیم کشی و اتصالات پلوپز

سیم کشی و اتصالات پلوپز نقش مهمی در عملکرد صحیح دستگاه دارند. اگر در سیم کشی یا اتصالات پلوپز مشکلی وجود داشته باشد، مشکلات مختلفی در عملکرد دستگاه رخ خواهد داد که یکی از آنها، اتومات نکردن پلوپز می باشد. اگر یکی از سیم های پلوپز قطع شود، اتصالات سیم ها شل باشد یا سیم ها آسیب دیده باشند، جریان برق به درستی به المنت و ترموستات نمی رسد و دستگاه اتومات نمی شود.

  • برای رفع مشکل ابتدا باید دستگاه را از برق کشیده و سیم کشی و اتصالات پلوپز را به دقت بررسی کنید.
  • اگر هریک از سیم کشی های دستگاه قطع شده یا آسیب دیده اند، باید آن را تعویض کنید.
  • در صورتی که اتصالات شل شده است، لازم است آنها را محکم کنید.

3. مشکل در تایمر پلوپز

تایمر پلوپز وظیفه دارد که زمان پخت برنج را تنظیم کند. هنگامی که زمان پخت به پایان می رسد، تایمر المنت را خاموش می کند و پلوپز اتومات می شود. اگر تایمر پلوپز خراب باشد یا به درستی کار نکند، ممکن است زمان پخت برنج به اتمام نرسد و پلوپز اتومات نشود. برای رفع مشکل باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • تایمر معمولا در نزدیکی ترموستات قرار دارد.
  • به بدنه تایمر و دکمه های آن نگاه کنید و مطمئن شوید که هیچ ترک خوردگی یا شکستگی وجود ندارد.
  • همچنین می توانید پلوپز را به برق وصل کنید و دکمه تایمر را فشار دهید.
  • مطمئن شوید که تایمر به درستی کار می کند و زمان را به درستی نشان می دهد.
  • می توانید با تنظیم تایمر برای یک زمان کوتاه، مانند 5 دقیقه، و سپس بررسی اینکه آیا پلوپز بعد از 5 دقیقه به طور خودکار خاموش می شود یا خیر، عملکرد آن را تست کنید.
  • اگر با مراحل بالا هنوز مطمئن نیستید که تایمر سالم است یا خیر، می توانید از اهم متر برای بررسی اتصالات و قطعات داخلی تایمر استفاده کنید.

مشکل در تایمر زودپز

4. ایراد در برد الکترونیکی پلوپز

خرابی هریک از اجزای برد الکترونیکی پلوپز نیز از دیگر دلایل اتومات نکردن دستگاه می باشد. رله یک قطعه الکترومکانیکی است که وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. در پلوپز، رله از طریق برد الکترونیکی فرمان می گیرد و زمانی که پخت غذا به پایان می رسد، جریان برق را قطع می کند تا دستگاه خاموش شود. اگر رله خراب شود، پلوپز به طور خودکار خاموش نمی شود و ممکن است تا زمانی که به صورت دستی خاموش نشود، به پخت غذا ادامه دهد. همچنین در برخی مواقع مشکل از خود قطعات برد الکترونیکی نیست، بلکه از اتصالات بین آنها است. اگر اتصالات برد الکترونیکی شل یا خراب شوند، پلوپز به درستی کار نکرده و اتومات نمی شود.

  • در صورت مشاهده هر یک از این علائم، احتمالا برد الکترونیکی پلوپز شما خراب است و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. که برای انجام این کار با از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

روش های جلوگیری از بروز مشکل اتومات نکردن پلوپز

برای اینکه بتوانید از بروز مشکل اتومات نکردن پلوپز خود جلوگیری کنید، می توانید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • همواره برای پخت غذا در پلوپز از دما و تنظیمات مناسب استفاده کنید.
  • در صورتی که دستگاه شما دارای قابلیت تنظیم زمان می باشد، بهتر است زمان آن را مطابق با نوع غذای مورد نظر تنظیم کنید.
  • اجازه ندهید برنج و مواد غذایی بیش از اندازه در پلوپز پخته شده و موجب آسیب رسیدن به دستگاه شوند.
  • پس از هر بار استفاده، پلوپز را به طور کامل تمیز کنید.
  • اتصالات و سیم های پلوپز را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آسیب، آنها را تعمیر یا تعویض کنید.
  • از یک محافظ برق مناسب برای پلوپز خود استفاده کنید تا از آن در برابر نوسانات برق محافظت کنید.

برای تعمیر مشکل اتومات نکردن خودکار پلوپز با کجا تماس بگیریم؟

اگر پلوپز شما مشکل اتومات نکردن خودکار دارد و نیاز به عیب یابی و رفع آن دارید، می توانید از خدمات آی پی امداد استفاده کنید. تعمیرکاران این مجموعه به سرعت می توانند مشکل پلوپز شما را عیب یابی کرده و قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض کنند. تعمیر انواع پلوپز و رفع مشکل اتومات نکردن آن، یکی از خدمات مجموعه آی پی امداد می باشد. برای استفاده از این خدمات می توانید در سایت آی پی امداد درخواست تعمیر پلوپز خود را ثبت کنید و یا با شماره های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد