logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی

علت روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

بالابر ساختمانی یکی از وسایل حیاتی در صنعت ساختمان است که همچون دیگر تجهیزات برقی، گاهی اوقات با مشکلات فنی روبرو می‌شود. علت‌های خرابی این دستگاه می‌تواند، متنوع باشد. ما در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی و راه‌حل‌های رفع آن می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود به سرعت این مشکلات را شناسایی کنید. اگر حتی بعد از خواندن این مطلب، در رابطه با روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی سوالی داشتید، در قسمت دیدگاه همین مقاله یا بخش پرسش‌و‌پاسخ سایت آی پی امداد می‌توانید، مطرح کنید تا کارشناسان و متخصصان ما راه‌حل‌های مناسب و کارآمد را به شما ارائه دهند.

3 علت نشت روغن از گیربکس بالابر ساختمانی + راه‌حل

روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی یک اشکال جدی است، به همین دلیل این مشکل باید فورا رفع شود. در ادامه به معرفی 3 علت نشت روغن از گیربکس بالابر ساختمانی می‌پردازیم:

  1. خرابی دریچه تخلیه روغن
  2. خرابی کاسه نمد
  3. ترک در پوسته گیربکس

3 علت نشت روغن از گیربکس بالابر ساختمانی

در ادامه به توضیح مفصل دلایل روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی و ارائه راه‌حل رفع این مشکلات می‌پردازیم.

1. خرابی دریچه تخلیه روغن

دریچه تخلیه روغن در گیربکس بالابر ساختمانی مسئولیت تخلیه روغن از دستگاه را برعهده دارد. اگر این دریچه خراب شود یا به طور کامل بسته نشود، روغن واسکازین می‌تواند از آنجا نشت کند.

خرابی دریچه تخلیه روغن گیربکس بالابر ساختمانی

راه‌حل:

  • برای رفع این مشکل، باید دریچه تخلیه را مجدد به روش صحیح ببندید و اطمینان حاصل کنید که بسته شده است. در صورت لزوم، رزوه‌های دریچه را تعویض کنید.

2. خرابی کاسه نمد

کاسه نمد یک رینگ آب‌بند است که در حاشیه شفت‌های گیربکس نصب می‌شود. اگر کاسه نمد خراب شود، روغن می‌تواند از آنجا نشت کند و باعث روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی شود.

خرابی کاسه نمد گیربکس بالابر ساختمانی

راه‌حل:

  • در صورت خرابی کاسه نمد، باید آن را تعویض کنید. کاسه نمد قطعه‌ای یکبار مصرف است و پس از خرابی، تعویض آن ضروری است.

3. ترک در پوسته گیربکس

پوسته گیربکس بالابر ساختمانی مسئولیت حفظ روغن درون گیربکس و جلوگیری از نشت آن را دارد. اگر پوسته گیربکس ترک خورده یا شکسته شود، روغن می‌تواند از درزهای موجود در آن نشت پیدا کند.

راه‌حل:

  • در صورت ترک در پوسته گیربکس، می‌توانید محل شکستگی را جوشکاری کنید تا درز بسته شود. در مواردی که شکستگی بسیار جدی و غیرقابل جوشکاری است، نیاز به تعویض گیربکس وجود دارد.
  • همچنین، برای جلوگیری از این مشکل در آینده، می‌توانید از گیربکس‌هایی با پوسته مقاوم‌تر مانند گیربکس‌های ساخته شده از چدن استفاده کنید.
  • روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی یک مشکل جدی است و باید بلافاصله تعمیر شود. عدم رسیدگی به این مشکل می‌تواند، منجر به خرابی دنده‌های گیربکس در مقابل بار سنگین مصالح و خسارت‌های بزرگتری شود.
  • بنابراین، نگهداری و تعمیرات منظم گیربکس، از جمله بررسی و جایگزینی قطعات معیوب، ضروری است تا عملکرد بهینه و ایمنی بالابر ساختمانی حفظ شود.

هر گیربکس بالابر ساختمان به چه مقدار واسکازین نیاز دارد؟

هر گیربکس نیاز به مقدار مناسب واسکازین دارد تا عملکرد بهینه را از خود نشان دهد. سطح روغن واسکازین در مخزن گیربکس باید به مقدار استانداردی کنترل شود؛ زیرا روغن زیاد باعث تلاطم‌های نامطلوب در داخل محفظه گیربکس می‌شود و روغن کم نیز ممکن است برای روانکاری صحیح چرخ دنده‌ها کافی نباشد. حجم واسکازین باید به گونه‌ای انتخاب شود که بخشی از چرخ‌دنده‌ها در تماس با روغن قرار گیرد. برای گیربکس‌های VF86 که عموما در بالابرهای تک‌فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، حدود یک لیتر روغن لازم است. با افزایش اندازه مخزن گیربکس، نیاز به حجم بیشتری از واسکازین پدیدار می‌شود. به عنوان مثال، گیربکس VF110 به دو لیتر و گیربکس VF130 حداقل به سه لیتر واسکازین نیاز دارد تا به طور مطلوب عمل کند.

هر گیربکس بالابر ساختمان به چه مقدار واسکازین نیاز دارد؟

روغن مناسب برای گیربکس بالابر ساختمانی

روغن مناسب برای گیربکس بالابر ساختمانی باید با دقت انتخاب شود. این گیربکس‌ها از نوع حلزونی هستند که دارای طراحی ساده‌ای می‌باشند و اصطکاک کمتری نسبت به گیربکس‌های دیگر دارند.

  • برای روانکاری این گیربکس‌ها، معمولا از روغن واسکازین با نمره 140 استفاده می‌شود. اما در شرایط آب‌وهوایی خاص مانند هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، توصیه می‌شود از روغن‌های مناسب‌تر استفاده نمایید.
  • در فصل تابستان با هوای گرم، بهتر است از روغن غلیظ‌تری مانند واسکازین با نمره 250 استفاده کنید. اما در فصل زمستان با هوای بسیار سرد، نیاز به روغن رقیق‌تری مانند واسکازین با نمره 85 خواهید داشت. برای شرایط عادی که در بیشتر ایام سال حاکم است، می‌توانید از واسکازین با نمره 140 استفاده کنید.
  • واسکازین با نمره 140 یک روغن استاندارد برای روانکاری جعبه دنده است که در انواع مختلف گیربکس‌ها استفاده می‌شود. این نوع روغن دارای ویژگی‌هایی مانند سطح گرانروی کم و عملکرد مناسب در دماهای بالا است. واسکازین روغنی است که به خوبی با قطعات فلزی چرخ‌دنده‌ها سازگاری دارد و می‌تواند آن‌ها را در برابر فشارهای زیاد حین انتقال بار محافظت کند.

روغن مناسب برای گیربکس بالابر ساختمانی

راه‌های تشخیص کم شدن روغن گیربکس بالابر

برای شناسایی کمبود روغن در گیربکس بالابر ساختمانی می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • روغن‌ریزی: اگر روغن گیربکس کاهش یافته باشد، ممکن است نشت یا ریزش روغن واضح‌ترین علامت کمبود روغن باشد که ممکن است سطح پوسته گیربکس را آغشته کند.
  • تغییر صدای گیربکس: افزایش اصطکاک ناشی از کمبود روغن می‌تواند، باعث تولید صداهای ناشی از عدم عملکرد صحیح گیربکس شود.
  • داغ شدن پوسته: کمبود روغن می‌تواند، باعث داغ شدن پوسته گیربکس شده و منجر به عدم توانایی خنک کردن چرخ‌دنده‌ها شود.
  • عدم عملکرد ترمز یا قفل کن: کمبود روغن منجر به عدم عملکرد مناسب ترمز یا قفل‌کن گیربکس می‌شود.

با توجه به این نشانه‌ها می‌توانید، کمبود روغن در گیربکس را شناسایی کرده و به موقع این مشکل را برطرف نمایید.

جهت رفع مشکل روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله از آی پی امداد، علت روغن ریزی گیربکس بالابر ساختمانی را بررسی کردیم. مشکلاتی مانند خرابی دریچه تخلیه روغن، خرابی کاسه نمد و ترک در پوسته گیربکس می‌توانند باعث نشت و ریزش روغن شوند. این مشکلات باعث نقص عملکرد بالابر و حتی خراب شدن دنده‌های گیربکس تحت فشار سنگین مصالح می‌شوند. برای رفع این مشکلات و حفظ عملکرد بهینه بالابر ساختمانی، بهتر است به آی پی امداد مراجعه کنید. تیم متخصص آی پی امداد با تجربه و دانش فنی خود، قادر به تعمیر و تعویض قطعات معیوب گیربکس است. به این ترتیب، امنیت و کارایی بالابر ساختمانی شما حفظ خواهد شد. پس، در صورت مواجهه با مشکل روغن ریزی در گیربکس بالابر ساختمانی، توصیه می‌کنیم، از طریق شماره‌های 02158941 یا 02191093903 با آی پی امداد تماس بگیرید و مشکل را توسط خبرگان حل کنید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد