logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت کار نکردن بالابر ساختمانی

علت کار نکردن بالابر ساختمانی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت کار نکردن بالابر ساختمانی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در مشاغلی که به ساخت و ساز مرتبط هستند، داشتن تجهیزات سالم و ایمن حرف اول را می‌زند. یکی از تجهیزات ضروری برای ساخت و ساز بنا، بالابر ساختمانی است. اکثر کسانی که تجربه استفاده از این وسیله برقی را دارند، با مشکلاتی در عملکرد آن مواجه شده‌اند. در این شرایط پیدا کردن علت، اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت. ما در این مقاله از آی پی امداد برایتان دربارۀ علت کار نکردن بالابر ساختمانی خواهیم گفت. اگر با مشکل کار نکردن موتور بالابر ساختمانی درگیر هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. چنانچه سوالی دربارۀ این مشکل دارید، حتماً در دیدگاه این مقاله یا بخش پرسش و پاسخ سایت آی پی امداد عنوان کنید تا متخصصین این مرکز شما را راهنمایی کنند. لازم به ذکر است در صورت حل نشدن مشکل، می‌توانید از خدمات تعمیرات آی پی امداد نیز بهره‌مند شوید.

5 علت کار نکردن بالابر ساختمانی

دلایل متعددی منجر به مشکلاتی در عملکرد بالابر ساختمانی می‌شوند. مواردی که در این قسمت نام می‌بریم 5 علت کار نکردن موتور بالابر ساختمانی محسوب می‌شوند:

  1. بی‌توجهی به روغن کاری گیربکس بالابر
  2. دو فاز شدن موتور الکتریکی سه فاز در آسانسور ساختمانی
  3. نوسانات جریان برق
  4. سوختن الکتروموتور بالابر ساختمانی
  5. خراب شدن شاسی بالابر

5 علت کار نکردن بالابر ساختمانی

چرا بالابر ساختمانی کار نمی کند؟

در ادامه هریک از علل کار نکردن بالابر ساختمانی را به صورت مجزا مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای رفع این قبیل از مشکلات ارائه می‌دهیم.

1. بی‌توجهی به روغن کاری گیربکس بالابر

اکثر افرادی که در مشاغل ساختمانی مشغول هستند، نسبت به روغن کاری و سرویس دوره‌ای گیربکس بالابر بی‌توجه‌اند. بی‌توجهی به روغن کاری منجر می‌شود که گیربکس دچار مشکل شده و در نتیجه قدرت الکتروموتور نیز کاهش یابد. اگر نسبت به روغن کاری اقدام نکنید، گیربکس به صورت کلی خراب شده و با تعمیر مشکل آن حل نمی‌شد. چه بسا که ممکن است منجر به سوختن الکتروموتور بالابر ساختمانی شود. در واقع قفل شدن و کار نکردن بالابر در اکثر مواقع به روغن کاری نشدن گیربکس مربوط است.

بی‌توجهی به روغن کاری گیربکس بالابر

راه‌حل:

لازم به ذکر است که میزان استفاده از روغن گیربکس یا واسکازین به نوع بالابر و مدل آن بستگی دارد. در نتیجه متناسب با چند فاز بودن بالابر روغن مخصوص تهیه کنید. برای حل این مشکل کافی است مراحل زیر را اجرا کنید:

  • بر روی بدنه گیربکس بالابر دو مهره مشاهده می‌شود که درب‌های مخزن گیربکس هستند.
  • مهره بالایی آن جهت افزودن روغن گیربکس بوده و مهره پایینی به منظور تخلیه روغن کاربرد دارد. زمانی که این مهره را کاملاً باز کنید، فضای داخل مخزن گیربکس را مشاهده می‌کنید.
  • در ابتدا مهره بالای بدنه را باز کنید. در این مرحله روغن را اضافه نمی‌کنید، بلکه هدف بازکردن مسیر هواکشی تخلیه است.
  • حال مهره پایینی را شل کرده و اجازه می‌دهید روغن کهنه و سوخته تخلیه شود. چنانچه مهره بالایی باز نشود، تخلیه به صورت کامل انجام نمی‌شود.
  • اگر مخزن گیربکس خراب شده باشد در این مرحله می‌توان آن را تعمیر یا تعویض کرد.
  • سپس پیچ تخلیه را به کمک نوار تفلون ببندید. دقت داشته باشید که درزگیری باید به صورت دقیق انجام شود.
  • سپس روغن گیربکس استاندارد و سالم را به مخزن اضافه کنید. دقت داشته باشید که روغن تخلیه شده درون ظرف مناسبی تخلیه شود تا به محیط آسیب نرساند.

2. دو فاز شدن موتور الکتریکی سه فاز در آسانسور ساختمانی

اکثر بالابرهای ساختمانی به صورت سه فاز هستند. بهتر است افرادی که از این قبیل تجهیزات استفاده می‌کنند، اطلاعات دقیقی درباره چند فاز بودن آن داشته باشند تا در صورت بروز مشکل برای رفع آن اقدام کنند. دو فاز شدن موتور الکتریکی آسانسورهای سه فاز موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری می‌شود. برای مثال ممکن است سیم پیچ‌های درون الکتروموتور داغ شده و حتی دچار احتراق شوند.

راه‌حل:

  • بهترین راه‌حل ممکن کمک گرفتن از افراد متخصص است. وقتی متوجه داغ شدن گیربکس و کار نکردن بالابر ساختمانی می‌شوید، حتماً با مراکز تخصصی تعمیر تماس گرفته و مشکل مربوطه را به صورت کاملاً جدی حل کنید.

3. نوسانات جریان برق

از دیگر علل کار نکردن بالابر ساختمانی می‌توان به وجود نوسانات در جریان برق اشاره کرد. دلیل این مشکل در اکثر مواقع ارتباطی به دستگاه بالابر نداشته و به پیک مصرف انرژی و توزیع برق منطقه مربوط است. نوسانات برق نه تنها به بالابر ساختمانی بلکه برای هر وسیله برقی دیگری خطرناک بوده و عملکرد آن را مختل می‌کند. در این شرایط ممکن است دستگاه از کار بیفتد.

راه‌حل:

  • وقتی مشکل از نوسانات برق است، بعد از گذشت پیک مصرف برق یا بهبود شرایط انرژی دستگاه کار کرده و مشکلی وجود ندارد.
  • اگر در وضعیت عادی نیز عملکرد دستگاه بالابر ساختمانی مختل بود، حتماً برای عیب‌یابی مشکل اقدام کنید.

4. سوختن الکتروموتور بالابر ساختمانی

زمانی که الکتروموتور بالابر ساختمانی سوخته یا دچار نقص فنی شده باشد، بالابر از کار افتاده و موتور آن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که دو فاز شدن موتور سه فاز بالابر نیز به الکتروموتور آسیب جدی می‌زند. سوختن الکتروموتور در واقع یعنی عدم استفاده از بالابر ساختمانی. عدم رعایت نکات ایمنی و بی‌توجهی به تعویض روغن گیربکس بالابر منجر به بروز این مشکل می‌شود. از علائم و نشانه‌های این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم شدن پیچ الکتروموتور بالابر سیاه
  • بیش از حد آمپر کشیدن الکتروموتور بالابر ساختمانی
  • استشمام بوی سوختگی
  • کاهش قدرت و سرعت الکتروموتور بالابر

سوختن الکتروموتور بالابر ساختمانی

راه‌حل:

  • برای رفع این اختلال باید الکتروموتور بالابر ساختمانی توسط افراد متخصص بررسی و اگر دچار سوختگی شده، برای تعویض آن اقدامی صورت گیرد.
  • در برخی مواقع که الکتروموتور نیم سوز شده نیز باید آن را تعویض کرد و تعمیر امکان‌پذیر نیست.

5. خراب شدن شاسی بالابر

جالب است بدانید وقتی بالابر ساختمانی کار نمی‌کند، اکثر افراد علت آن را به خرابی موتور و گیربکس ربط می‌دهند. در صورتی که ممکن است شاسی و بدنه خراب شده باشد. اگر بازوهای بالابر و شاسی از محل نصب کنده شده یا لق شود، دستگاه کار نمی‌کند.

راه‌حل:

  • توجه به سالم بودن شاسی و بدنه بالابر ساختمانی ضروری است و بی‌توجهی به آن خطراتی را به همراه دارد. در نتیجه همیشه قبل از استفاده از دستگاه برای بررسی سالم بودن شاسی و فیک بودن آن اقدام کنید.

برای تعمیر مشکل کار نکردن بالابر ساختمانی با کجا تماس بگیریم؟

در این مطلب از وب‌سایت آی پی امداد درباره علت کار نکردن بالابر ساختمانی صحبت کردیم. حال می‌دانید که در شرایط مشابه مشکل از چیست و چگونه می‌توان برای رفع آن اقدام کرد. اگر راهکارهای عنوان شده به روی بالابر ساختمانی شما جواب نداد، لازم و ضروری است که از تکنسین‌های متخصص کمک بگیرید. پیشنهاد ما به شما اعتماد به تخصص و مهارت کارشناسان آی پی امداد است. کافی است با شماره‌های 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و درخواست خود را ثبت کنید. اگر با شماره‌های تماس عنوان شده، به هر دلیلی، موفق به ثبت درخواست تعمیرکار نشدید، به سایت آی پی امداد مراجعه کرده و از این طریق درخواست خود را ثبت کنید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد