logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

تست قطعات ماشین لباسشویی

تست قطعات ماشین لباسشویی
تست قطعات ماشین لباسشویی
زمان مطالعه: 9 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله تست قطعات ماشین لباسشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

تست قطعات ماشین لباسشویی یکی از کارهایی است که معمولاً تعمیرکاران ماشین لباسشویی برای عیب یابی یا سلامت سنجی دستگاه انجام می دهند. تست قطعات لباسشویی طی فواصل زمانی منظم کمک می کند تا از سالم یا خراب بودن قطعات مطلع شویم و در صورت خراب بودن، برای رفع مشکل آن اقدام کنیم. هر ماشین لباسشویی از قطعات ریز و درشت زیادی تشکیل شده است که ممکن است به هر علتی خراب شوند. روش های متفاوتی برای تست سلامت قطعات ماشین لباسشویی وجود دارد. با توجه به این موضوع  ما در این مقاله از آی پی امداد تصمیم گرفتیم تا تست اجزای ماشین لباسشویی را به صورت کامل توضیح بدهیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه با تست قطعات ماشین لباسشویی مواجه هستید، به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با همراهی تعمیرکار مجموعه تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد به عیب یابی و نحوه رفع این مشکل در منزل بپردازید.

راهنمای بررسی و تست اجزای ماشین لباسشویی

امروزه ماشین لباسشویی تبدیل به یکی از اصلی ترین و ضروری ترین لوازم خانگی شده است که ممکن است در برخی مواقع دچار مشکلاتی شود. پیدا کردن علت خرابی قطعات اصلی ماشین لباسشویی و ایرادات آنها در بسیاری از مواقع می تواند کمک دهنده باشد. به طور کلی برای کارکرد صحیح ماشین لباسشویی قطعات و اجزای مختلفی در آن تعبیه شده است که علل مختلفی می تواند موجب خرابی این قطعات شود.

از این رو یکی از اولین و مهمترین اقدامات که به هنگام خرابی بخش های مختلف لباسشویی باید انجام دهید، تست قطعات ماشین لباسشویی است. با این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که آیا قطعه مورد نظر خراب شده یا کاملا سالم است. در همین راستا در ادامه مقاله به صورت تفکیک شده نحوه تست اجزای ماشین لباسشویی را برای شما ذکر کرده ایم تا به کمک آنها بتوانید ایرادات دستگاه خود را پیدا کرده و آن را رفع نمایید.

نحوه تست موتور ماشین لباسشویی

قطعاً اولین و مهم ترین اقداماتی که تعمیرکاران ماشین لباسشویی برای تعمیر این دستگاه انجام می دهند، تست موتور ماشین لباسشویی است. بررسی موتور ماشین لباسشویی کمک می کند تا مصرف کننده از سالم بودن موتور دستگاه خود اطمینان حاصل کند. برای تست موتور لباسشویی از روش های متفاوتی استفاده می شود. روش های تست موتور این دستگاه عبارت هستند از:

تست موتور لباسشویی با منبع تغذیه

یکی از رایج ترین روش های تست ماشین لباسشویی، تست لباسشویی با منبع تغذیه یا DC است. منبع تغذیه یا DC دارای دو ولتاژ متفاوت است.

  • برای تست کردن موتور ابتدا یک سر DC را که دارای 5 ولتاژ است را به سیم پیچ استاتور متصل کنید.
  • سر دیگر منبع تغذیه که معمولاً دارای ولتاژ متغیری است را به دو زغال لباسشویی متصل کنید.
  • با انجام این کار عملکرد ماشین لباسشویی روی موتور این دستگاه اعمال می شود.
  • تعمیر کاران با تست این قطعه می توانند از وضعیت موتور بعد از تعمیر کردن یا پس از خراب شدن آگاه شوند.

تست موتور ماشین لباسشویی

تست موتور لباسشویی با مولتی متر

برای بررسی موتور لباسشویی ابتدا باید محل این قطعه را در لباسشویی پیدا کرد. به موتور لباسشویی سیم های متعددی متصل هستند که باید برای تست کردن از آن جدا شوند. بعد از جدا کردن سیم ها، مولتی متر باید برای تست دستگاه تنظیم شود. باید تنظیمات مولتی متر روی کمترین حالت باشد.

  • برای تست ابتدا باید پروب مولتی متر را به ترمینال موتور متصل کنید.
  • یکی دیگر از پروب های مولتی متر را به پایانه ماشین لباسشویی وصل کنید.
  •  با وصل کردن پروب های مولتی متر به اجزای موتور، اعدادی روی آن نوشته می شود که اگر صفر یا نزدیک به صفر باشد، نشان دهنده سالم بودن موتور است.
  • در صورتی که اعداد روی مولتی متر صفر نباشد، نشان می دهد که سیم پیچ های موتور لباسشویی خراب شده است نیاز به تعمیر دارد.

نحوه تست شیر برقی ماشین لباسشویی

شیر برقی یکی از قطعات بسیار مهم در ماشین لباسشویی است که ممکن است در صورت خرابی باعث بروز مشکلاتی مانند آبگیری نادرست، بیرون ریزی آب از لباسشویی و همچنین جمع شدن مقدار قابل توجهی از آب در دیگ لباسشویی شود. در صورت خراب شدن این قطعه از لباسشویی باید هرچه سریع تر برای عیب یابی و تعمیرات آن اقدام شود.

قبل از تعمیر شیر برقی تعمیرکاران ابتدا به تست این قطعه می پردازند تا از وضعیت سلامت آن آگاه باشند. روش های متفاوتی وجود دارد که صاحبان دستگاه یا تعمیرکاران می توانند با کمک آن به بررسی سالم بودن یا سالم نبودن شیر برقی بپردازند.

تست شیر ​​برقی ماشین لباسشویی

نحوه تست شیر برقی ماشین لباسشویی با مولتی متر

برای انجام تست شیر برقی ماشین لباسشویی ابتدا با دستگاه را از برق جدا کرد. در واقع دو شاخه دستگاه باید از پریز برق جدا شود. شیربرقی ماشین لباسشویی قادر است تا جریان برقی را به اندازه 100 ولت حمل کنند که در صورت برخورد به انسان ممکن است باعث برق گرفتگی و حتی مرگ شود.

  1. بعد از جدا کردن دو شاخه از پریز برق، باید منبع آب به طور کامل خاموش شود.
  2. در ادامه واشر لباسشویی باید از دستگاه جدا شود و دریچه هایی که آب گرم و سرد که از لوله کشی ساختمان به لباسشویی وارد می شود، بسته شود.
  3. برای این کار باید دسته سوپاپ به جهت عقربه ساعت چرخانده شود.
  4. دریچه های ورودی آب که برای وارد شدن آب از ساختمان به لباسشویی متصل می شوند، باید از بدنه دستگاه جدا شوند تا دسترسی به شیر برقی آسان تر باشد.
  5. دریچه های ورودی به شلنگ های لباسشویی که در پشت پانل قرار دارند، متصل می شوند.
  6. در این مرحله باید صاحبان دستگاه ماشین لباسشویی یا تعمیر کاران به دریچه ماشین لباسشویی دسترسی پیدا کنند و پانل هایی که سطح دریچه را می پوشانند را از آن جدا کنند.
  7. شیر برقی آب گرم و آب سرد در ماشین لباسشویی دارای 2 جفت سیم هستند که معمولاً توسط ترمینال متصل می شوند.
  8. از یک انبر برای جدا کردن سیم استفاده کنید و قبل از جدا کردن به محل اتصال دقیق، به محل اتصال آن ها توجه کنید.
  9. در این مرحله از یک مولتی متر برای بررسی و تست شیر برقی استفاده کنید.
  10. ابتدا دو سر سیم شیر برقی آب گرم را از یک سمت به پایانه و از سمت دیگر به ترمینال متصل کنید.
  11. در صورتی که شیر برقی دارای اعداد بی نهایت باشد، یعنی شیر خراب است و نیاز به تعمیرات دارد.

روش تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی به دلیل جمع شدن حجم زیادی از آب بعد از شستشو، از پمپ تخلیه آب استفاده می شود. این قطعه پس از پایان یافتن فرآیند شستشو، آب را از ماشین لباسشویی به بیرون تخلیه می کند. اختلال در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باعث می شود تا آب درون ماشین لباسشویی جمع شود و تخلیه نشود. همچنین خرابی این قطعه ممکن است باعث شود که مقدار زیادی آب در فضای دیگ لباسشویی جمع شود. برای رفع این مسئله ابتدا باید از خراب یا سالم بودن آن اطیمنان حاصل کرد. تعمیر کاران از طریق تست پمپ لباسشویی به بررسی سالم یا خراب بودن آن می پردازند.

تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

نحوه تست پمپ تخلیه ماشین لباسشویی با اهم متر

برای تست کردن پمپ تخلیه باید دو شاخه دستگاه از برق جدا شود. در این مرحله بهتر است برای 15 دقیقه صبر کنید تا برق به طور کامل از دستگاه خارج شود. برای شروع ابتدا به پمپ تخلیه ماشین لباسشویی دسترسی پیدا کنید. بعد از پیدا کردن پمپ، دو سر اهم متر را به دو سر سیم پمپ تخلیه متصل کنید. چنانچه عدد روی اهم متر صفر و بی نهایت باشد، باید برای تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی اقدام شود.

نحوه تست هیدروستات لباسشویی

هیدروستات قطعه ای است که معمولاً در پنل پشتی ماشین لباسشویی نصب می شود و معمولاً برای بررسی مقدار آب درون دیگ لباسشویی استفاده می گردد. هیدروستات به شیر برقی و پمپ تخلیه مرتبط است. در واقع هیدروستات ابتدا میزان آب را بررسی می کند. اگر آب درون مخزن پر شده باشد، به شیر برقی فرمان می دهد تا قطع شود. در صورتی که آب زیادی بعد از شستشو درون دیگ جمع شود، به پمپ تخلیه فرمان می دهد تا آب درون دیگ لباسشویی را تخلیه کند.

بنابراین سالم بودن این قطع در لباسشویی نقش بسزایی در سلامت لباسشویی دارد. برای اینکه بتوانید از سالم بودن قطعات ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید، باید هریک قطعات این دستگاه را با روش های مختلفی مانند استفاده از اهم متر، مولتی متر و … تست کنید.

تست هیدرواستات ماشین لباسشویی

تست هیدروستات لباسشویی با مولتی متر

برای تست هیدروستات لباسشویی می توانید از مولتی متر استفاده کنید. روش تست هیدورستات ماشین لباسشویی با مولتی متر عبارت است از:

  1. برای بررسی سلامت هیدروستات لباسشویی می توانید پروب ها را به دو سر مولتی متر نیز متصل کنید.
  2. دو پروب را ابتدا به دو کنتاکت شماره یک و دو متصل کنید.
  3. معمولاً در صورت سالم بودن این قطعه، صدایی از مولتی متر خارج می شود.
  4. روش دیگر برای بررسی و تست سلامت هیدروستات، متصل کردن پرآب ها به سر شماره یک و سه است.
  5. با متصل کردن پروب ها به این دو سر مولتی متر، اگر صدایی از مولتی متر خارج شود، یعنی هیدروستات خراب شده است و نیاز به تعمیرات دارد.

نحوه تست برد الکترونیکی لباسشویی

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی به عنوان مغز هر دستگاه برقی، از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگونه خرابی در این قطعه از ماشین لباسشویی باعث خرابی در سایر قطعات و اختلال در عملکرد لباسشویی می شود. در صورت بروز هرگونه خرابی در این دستگاه، ابتدا بهتر است با یک روش ساده، از سالم یا خراب بودن این قطعه در  لباسشویی اطمینان حاصل کرد. برخی از افراد برای تست برد الکترونیکی ماشین لباسشویی از فازمتر استفاده می کنند. استفاده از فازمتر برای تست خروجی این قطعه ممکن است با کمی اشتباه همراه باشد. در واقع استفاده از این وسیله تنها خروجی اشتباه را به نمایش می گذارد. به همین دلیل است که امروزه از یک لامپ یا ولت متر برای بررسی سلامت برد استفاده می کنند.

  • برای انجام تست نیاز است که از یک لامپ 100 وات که دارای 220 ولتاژ است، استفاده شود.
  • برای انجام آزمایش ابتدا باید برد دستگاه روشن شود و سیم های آن به ولت متر و لامپ وصل شود.
  • در صورتی که برد دستگاه سالم باشد، لامپ نیز روشن می شود.
  • در مواقعی ممکن است بعد از متصل کردن برد به لامپ، جرقه ای ایجاد شود.
  • جرقه زدن برد بعد از اتصال به لامپ نشان می دهد که برد از ولتاژ بسیار کمی برخوردار است و قادر نخواهد بود که لامپ را روشن کند.

تست برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

طریقه تست المنت ماشین لباسشویی

المنت از دیگر قطعات ماشین لباسشویی است که موظف است آب ماشین لباسشویی را برای شستشو گرم کند. المنتی که در ماشین لباسشویی به کار رفته است، در مواقعی به دلیل عواملی مانند کار کردن ماشین لباسشویی بدون آب، خراب شدن برد الکترونیکی، خوردگی و … می سوزد. کسانی که مایل به بررسی سلامت این قطعه از لباسشویی هستند، باید از روش های مختلفی برای تست قطعات ماشین لباسشویی اقدام کنند. اهم متر یکی از تجهیزات بسیار ساده و کاربردی برای بررسی سلامت قطعات لوازم خانگی و برقی است.

تست المنت ماشین لباسشویی

برای تست المنت نیز می توان از اهم متر استفاده کرد. برای تست المنت ماشین لباسشویی باید اهم متر را به المنت متصل کرد. در صورتی که مقاومت این قطعه بین 30 تا 150 باشد، یعنی المنت سالم است. اما اگر بعد از تست المنت، عدد روی اهم متر بی نهایت باشد یعنی المنت لباسشویی سوخته است و باید تعمیر شود.

نحوه تست تایمر ماشین لباسشویی

امروزه در ماشین های لباسشویی دیجیتال و اتوماتیک، تایمر مهم ترین بخشی است که در اجرای برنامه ها نقش دارد. هر لباسشویی دارای قطعات متعددی مانند موتور، پمپ، المنت و … است. تمام قطعات ماشین لباسشویی وظایف خود را مطابق با برنامه ریزی زمانی دستگاه که توسط تایمر انجام می شود، اجرا می کنند. بنابراین هرگونه اختلال و خرابی در تایمر ماشین لباسشویی ممکن است باعث اختلال در روند کار سایر قطعات ماشین لباسشویی شود. این مسئله موجب می شود تا لباسشویی عملکرد صحیح خود را از دست بدهد.

تست تایمر ماشین لباسشویی

بنابراین باید برای بررسی وضعیت این قطعه، تست تایمر ماشین لباسشویی انجام شود. معمولاً خراب شدن برخی از قطعات ماشین لباسشویی مانند شیر برقی، المنت، میکروسوئیچ و … ممکن است باعث خرابی تایمر شود. در چنین وضعیتی تعمیر کار با استفاده از یک اهم متر معمولاً به بررسی هر یک از قطعات می پردازد. عیب یابی قطعات لباسشویی باعث می شود تا علت خراب شدن تایمر توسط تعمیر کار تشخیص داده شود و در صورت نیاز اقدام به تعویض تایمر ماشین لباسشویی گردد.

روش تست میکروسوئیچ درب لباسشویی

میکروسوئیچ یکی از قطعات ماشین لباسشویی است که باعث افزایش امنیت دستگاه در زمان روشن بودن می شود. میکروسوئیچ قطعه ای است که موجب می شود درب لباسشویی به طور کامل قفل شود. امروزه عملکرد ماشین لباسشویی به گونه ای است که در صورت قفل نشدن درب، روشن نمی شود. در واقع اگر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب شود، دستگاه کارایی خود را از دست می دهد. بنابراین اگر آسیبی به این قطعه وارد شده است، باید برای تعمیر کردن آن هرچه سریع تر اقدام شود. اما تعمیرکاران قبل از تعمیر ابتدا به این موضوع که آیا میکروسوئیچ درب سالم یا خراب، می پردازند. دقت داشته باشید که به جز تست میکروسوئیچ با مولتی متر از روش های دقیق تری نیز استفاده می شود که نحوه تست میکروسوئیچ درب لباسشویی را در ادامه ذکر کرده ایم:

  • برای تست کردن میکروسوئیچ ماشین لباسشویی می توانید از یک لامپ استفاده کنید.
  • در این روش ابتدا با دستگاه را از برق جدا کنید و سیم ها را از میکروسوئیچ جدا کنید.
  • بعد از جدا کردن میکروسوئیچ درب، سیم ها را به دو طرف یک عدد لامپ متصل کنید.
  • میکروسوئیچ از سه سیم تشکیل شده است. سیم ها باید دو به دو به لامپ متصل شوند.
  • در صورتی که دو سیم باعث روشن شدن لامپ شوند، به آن دو سیم، پایه یک و سه می گویند.
  • سیمی که باعث روشن نشدن لامپ نشود، به عنوان پایه شماره دو نیز شناخته می شود.

تست میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

نتیجه گیری از تست قطعات ماشین لباسشویی توسط تعمیرکار آی پی امداد

در مطلب بالا به بررسی نحوه تست قطعات ماشین لباسشویی پرداختیم. اما بهتر است که این کار توسط تعمیرکار مجرب انجام شود. تعمیرکاران آی پی امداد با استفاده از تجهیزات مختلفی به بررسی سلامت قطعات ماشین لباسشویی می پردازند. اهم متر، مولتی متر، برق مستقیم و … از تجهیزات و روش هایی هستند که برای بررسی برخی از قطعات لباسشویی مانند میکروسوئیچ، موتور، المنت، شیر برقی و … استفاده می شوند. بررسی و تست قطعات لباسشویی نشان می دهد که علت خرابی دستگاه چیست.

تعمیرکاران آی پی امداد بعد از تست قطعات و عیب یابی دستگاه به تعمیر لباسشویی می پردازند و برای برطرف کردن نواقص آن اقدام می کنند. تست قطعات ماشین لباسشویی نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. هرگونه سهل انگاری و اشتباه در هنگام تست قطعات این دستگاه ممکن است باعث خرابی قطعات آن شود. به همین دلیل بهتر است برای بررسی و تست قطعات لوازم برقی و خانگی به تعمیرکارانی که در این حوزه تخصص و تجربه بالایی بالایی دارند، مراجعه شود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد