logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟

یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟
یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

آیا می دانید یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟ در گذشته های دورتر و زمانی که هنوز یخچال های امروزی تولید نشده بودند، افراد از یخچال های قدیمی استفاده می کردند. این یخچال ها با یخچال های امروزی تفاوت زیادی داشتند و از هیچگونه تکنولوژی برخوردار نبودند. در صورتی که می خواهید با تاریخچه یخچال های قدیمی آشنا شوید و با مزایا و معایب یخچال های قدیمی نیز آشنا شوید، به مطالعه این مقاله از آی پی امداد اقدام نمایید.

کاربران گرامی؛ در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه یخچال های قدیمی میتوانید در بخش پرسش و پاسخ و یا دیدگاه های همین مقاله از کارشناسان مرکز تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد پرسش نمایید.

در قدیم به چه جایی یخچال میگفتند؟

یخچال های قدیمی

یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟ در زمان های قدیم به نوعی یخدان خشتی که جهت تولید و نگهداری یخ از آن استفاده می شد، یخچال می گفتند. این نوع سازه خشتی از یک استخر، یک مخزن به صورت گنبدی شکل و یک دیوار بلند و حصار تشکیل میشد. دیواری که برای این نوع یخچال قدیمی ساخته میشد، دارای ارتفاع زیادی بود و می توانست در طول روز بر روی استخر آن سایه بیندازد و از تابش مسقیم نور خورشید به آن جلوگیری نماید. در دوران های قدیم در فصل زمستان یخ هایی درون استخر تشکیل میشد که آنها را شکسته و در خزانه نگهداری می کردند تا در فصل تابستان و فصول گرم بتوانند از آن استفاده نمایند.

تاریخچه یخچال های قدیمی

تاریخچه ساخت یخچال های قدیمی به دوره صفوی و پیش از آن برمی گردد. اما اطلاعات دقیقی از گذشته تاریخی این نوع یخچال ها وجود ندارد. در بسیاری از متون و آثار تاریخی در دوره های پیش از صفویه نیز به تولیدات یخ توسط افراد اشاره شده است. در سفرنامه ای که از دوران صفوی وجود دارد، به نوع ساخت یخچال های قدیمی در اصفهان اشاراتی شده است. گفته شده است که این یخچال ها به دو صورت گنبدی شکل همراه با پوشش باریک مخروطی و همچنین تونلی شکل شبیه به دهلیزی مستطیل شکل ساخته می شدند.

نحوه سرد کردن یخچال های قدیمی

نحوه سرد کردن یخچال های قدیمی

ممکن است برای شما نیز این سوال ایجاد شده باشد که سرد کردن یخچال های قدیمی به چه صورت انجام میشد. در پاسخ به این پرسش اینگونه توضیح خواهیم داد که برای تهیه یخ در فصول سرد مانند زمستان حوضچه هایی در قسمت زیرین دیوار بلند می ساختند که به میزان مشخصی در این حوضچه ها آب می ریختند. سرمای ایجاد شده در طول شب ها، موجب یخ بستن آب درون حوضچه ها میشد. این روند تا زمانی که مقدار آب مشخصی بر روی یخ ایجاد شود، تکرار میشد تا در نهایت قطر یخ به میزان مورد نیاز برسد.

در طول روز صاحبان یخچال ها به سراغ یخ تشکیل شده درون حوض ها می رفتند. سپس با استفاده از تجهیزات و وسایلی که داشتند، اقدام به خرد کردن یخ ها می کردند. سپس با استفاده از طناب و زنجیر یخ ها را به مخزنی که از قبل آماده کرده بودند، منتقل کرده و آنها را درون مخزن می انداختند. در فصول گرم و تابستان، افراد برای اینکه بتوانند به راحتی یخ ها را استفاده نمایند. میان لایه های یخ، ساقه های گندم یا کاه قرار می دادند. سپس یخ ها را از گودال خارج کرده و آنها را جهت فروش به بازار منتقل می کردند. این یخچال های قدیمی در تمامی فصول از یخ مورد نیاز افراد برخوردار بودند و می توانستند از یخ ها آن استفاده نمایند.

مزایا و معایب یخچال های قدیمی

در این بخش قصد داریم به بررسی مزایا و معایب یخچال های قدیمی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، برای شما بپردازیم. به طور کلی می توان گفت نسبت به اینکه یخچال های امروزی در زمان های قدیمی وجود نداشت، استفاده از این یخچال ها می توانست برای افراد بسیار موثر واقع شده و نیازهای آنها را رفع نماید. اما این یخچال ها علاوه بر فواید زیادی که داشتند، از مشکلاتی نیز برخوردار بودند.

  • از آنجایی که یخچال های قدیمی در فضاهایی باز ساخته می شدند، ممکن بود طوفان ها و بادهای تند موجب فرسایش و از بین رفتن بنای یخچال به مرور زمان شود.
  • از دیگر عوامل موثر در فرسایش یخچال های قدیمی، رطوبت بود که نفوذ آب حاصل از ذوب شدن یخ ها می توانست با گذشت زمان موجب خرابی سازه شود.

تفاوت یخچال های قدیمی و جدید

تفاوت یخچال های قدیمی و جدید

با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون تکنولوژی، یخچال های جدید توانستند جای یخچال های قدیمی را بگیرند. بزرگترین تفاوتی که میان یخچال های قدیمی و جدید وجود دارد، استفاده از تکنولوژی و همچنین امروزی نظیر نفت و برق برای کارکرد آنها بود. پس از گذشت سال ها از ساخت یخچال های قدیمی، یخال های نفتی توانستند پا به عرصه تولیدات بشر گذاشته و با استفاده از سوخت نفت، اقدام به نگهداری مواد غذایی نمایند. در ادامه نیز با وسعت شبکه برق، یخچال ها با استفاده از انرژی برق، توانستند تمامی نیازهای مصرف کنندگان را برطرف کنند. همچنین به راحتی طی مدت زمانی طولانی مواد غذایی را برای آنها نگهداری نمایند.

خلاصه ای از مقاله یخچال های قدیمی چگونه کار میکردند؟

در این مقاله توانستید با تاریخچه یخچال های قدیمی که به صورت سازه ای خشتی گنبدی شکل بودند، آشنا شوید. همچنین متوجه شدید که نحوه سرد شدن و استفاده از این یخچال ها به چه صورت می باشد. به طور کلی با گذشت چندین دهه و تغییر شکل یخچال ها، امکانات زیادی به یخچال فریزرها اضافه شده و دیگر یخچال های قدیمی کاربردی ندارند. از این رو می توان گفت که تغییر امکانات و شکل یخچال ها توانسته است به راحتی و رفع نیازهای مصرف کنندگان کمک زیادی نماید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد