logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی

گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی
گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی
زمان مطالعه: 8 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

آیا می دانید علت گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی چیست؟ با علائم انسداد لوله تخلیه آب کولر گازی آشنایی دارید؟ یکی از انواع مشکلاتی که ممکن است کاربران کولرهای گازی با آن مواجه شوند، وجود هرگونه گرفتگی در شلنگ تخلیه آب کولر گازی است که می تواند کارکرد دستگاه را با ایرادات زیادی مواجه نماید. این مسئله که ممکن است به دلایل مختلفی نظیر جمع شدن گرد و غبار درون کولرگازی یا بروز هرگونه گرفتگی در پشت شبکه و اواپراتور دستگاه رخ دهد، باید در سریع ترین زمان ممکن رفع گردد. در این مقاله از آی پی امداد به بررسی علت گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی و همچنین نحوه رفع انسداد لوله خروجی آب اسپیلت خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی؛ چنانچه با مشکل گرفتگی در لوله کولرگازی مواجه هستید، در این مقاله با متخصصین نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد همراه باشید و به تعمیر و عیب یابی این مشکل در منزل بپردازید.

بررسی جامع علت و علائم گرفتگی لوله درین کولر گازی

گرفتگی لوله خروجی آب کولر گازی یکی از مواردی است که با گذشت زمان ممکن است بسیاری از کاربران کولرهای گازی با آن مواجه شوند. اما اینکه چه عواملی موجب انسداد شیلنگ خروجی آب کولر گازی می شوند و نشانه های بروز این مشکل پرسشی است که توسط بسیاری از افراد مطرح می شود و به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستند. اگر تاکنون نتوانسته اید پاسخ مناسبی برای پرسش های خود پیدا کنید، می توانید مواردی که در جدول زیر آورده شده است را مطالعه نمایید.

پرسش علت و علائم مشکل
علت کرفتگی لوله تخلیه کولر گازی
  1. تجمع گرد و خاک درون اسپیلت توسط فن
  2. وجود گرفتگی در اواپراتور و پشت شبکه کولرگازی
نشانه های انسداد شلنگ تخلیه کولر گازی
  • پرتاب و نشت آب از پنل داخلی و اواپراتور
  • خنک نکردن کولرگازی
  • یخ‌ زدن کویل‌ ها و مسیر تخلیه
  • وجود رطوبت در دیوارها و کف خانه
  • نشتی سینی تخلیه آب
  • ایجاد بوی نرم و رطوبت

کارایی لوله تخلیه کولرگازی چیست؟

کارایی لوله تخلیه کولر گازی

لوله یا شلنگ تخلیه آب کولر گازی که از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است، با جمع‌ آوری رطوبت و انتقال آب به بیرون در خنک‌ سازی محیط به کولرگازی کمک می‌کند. همانطور که می‌ دانید، کولرهای گازی برای خارج کردن آب ناشی از رطوبت هوا به یک لوله یا شلنگ در جهت تخلیه آب نیاز دارند. لوله‌ های تخلیه‌ ای که در کولرگازی‌ ها تعبیه شده‌ اند، وظیفه خارج کردن آب از کولرگازی را برعهده دارند. این لوله‌ ها که از جنس پی وی سی هستند، توسط فیتینگ (اتصالات مرتبط با لوله) به خروجی آب یونیت داخلی کولر گازی متصل می‌ شوند؛ اما در بعضی موارد با گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی مواجه شوید که در ادامه به مشکلات گرفتگی لوله خروجی آب اسپیلت بیشتر پرداخته‌ایم.

علت گرفتگی لوله تخلیه آب کولر گازی

گرفتگی شیلنگ تخلیه آب کولر گازی مشکلات زیادی را در کولرگازی به همراه دارد و باید هرچه سریع تر نسبت به برطرف کردن آن رسیدگی های لازم صورت بگیرید. در این بخش قصد داریم به بررسی علت گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی برای شما بپردازیم. از اصلی ترین عواملی که موجب مسدود شدن لوله درین کولر گازی می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درون اواپراتور و پشت شبکه اسپیلت گرفتگی ایجاد شده است.
  2. فن کولرگازی گرد و خاک را درون دستگاه جمع کرده است.

علائم گرفتگی لوله های کولر گازی

علائم گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی

گرفتگی لوله تخلیه در کولر گازی نشانه هایی را به همراه دارد که شما به کمک این علائم متوجه بروز مشکل در لوله خروجی آب اسپیلت خود خواهید شد. از جمله این علائم می‌ توان به مواردی که در زیر آمده، اشاره کرد:

  • آبریزی و پرتاب آب از پنل داخلی و اواپراتور کولرگازی
  • عدم سرمای هوا و خنک نکردن کولر گازی
  • یخ‌ زدن کویل‌ های اسپیلت و مسیر تخلیه
  • وجود رطوبت و نم زدن دیوارها یا خیس شدن کف خانه
  • بروز نشتی از سینی تخلیه آب کولر گازی
  • استشمام بوی نرم و رطوبت به هنگام کارکرد اسپیلت

نحوه تشخیص گرفتگی لوله خروجی آب اسپیلت

برای رفع مشکل گرفتگی درین لوله تخلیه آب کولر گازی ابتدا باید لوله تخلیه را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم، می‌ توانید از روش زیر به گرفتگی لوله تخلیه آب کولر گازی پی ببرید. از این رو در پنل داخلی به دنبال لوله‌ ای از جنس پی وی سی که به رنگ خاکستری و یا سفید است، باشید.

چرا لوله تخلیه کولرگازی گرفته است

دقت داشته باشید که این لوله داخل یونیت به سمت پنل خارجی کولرگازی ادامه دارد. بعد از پیدا کردن لوله تخلیه، ظاهر آن را چک کرده و ترک‌ خوردگی و یا پوسیدگی آن را بررسی کنید. بعد از یافتن ترک‌ خوردگی و یا پوسیدگی لوله، اتصالات لوله تخلیه کولر گازی به یونیت داخلی کولر گازی را جدا کرده و بعد مقداری آب را آهسته به درون شلنگ تخلیه بریزید. در صورتی که آب با سرعت بسیار کم به سمت یونیت خارجی حرکت کرد و یا آب به سمت لوله برگشت، می‌ توان گفت که لوله دچار گرفتگی شده است که باید تعویض و یا تعمیر شود.

راهنمای پاکسازی لوله یا شلنگ تخلیه آب کولر گازی

یکی از مهمترین اقداماتی که به هنگام مواجهه با گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی باید هرچه سریع تر نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهید، تمیز کردن و پاکسازی لوله درین کولر گازی می باشد که می تواند موجب رفع انسداد گردد. برای انجام این کار مراحلی که در ادامه آورده شده است را دنبال نمایید:

  • ابتدا کولرگازی را از برق بکشید.
  • لوله تخلیه آب کولرگازی را پیدا کنید.
  • ورودی شلنگ آب و پنل را پیدا کرده و اتصال آن را باز نمایید.
  • درون لوله تخلیه کولر گازی را به خوبی نگاه کرده و در صورتی که گرفتگی لوله با چشم قابل دیدن بود، در جهت برداشتن آلودگی‌ ها با دست اقدام کنید.
  • اما در صورتی که گرفتگی لوله دورتر و غیرقابل دسترس بود، درون شلنگ که اتصال آن را باز کردید، از سرکه پر کنید.
  • همچنین می‌توانید سرکه را با کمی آب مخلوط کرده و آن را درون لوله بریزید.
  • توجه داشته باشید که این محلول باید 30 دقیقه درون لوله نگه داشته شود.
  • سپس مقداری آب در داخل سینی تخلیه در پنل داخلی ریخته و اجازه دهید آب تمام سرکه‌ ها را شسته و از خروجی شلنگ خارج کند.

نحوه رفع مشکل گرفتگی لوله درین کولر گازی

رفع گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی

حال که از گرفتگی شلنگ تخلیه کولر گازی مطمئن شدید، لازم است که برای تعمیر و یا تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید. بهتر است بدانید که برای رفع مشکل گرفتگی شیلنگ خروجی آب کولر گازی دو راه تعویض و تعمیر کولرگازی را پیش رو دارید. در صورتی که گرفتگی لوله شدید نیست و شلنگ سالم است، می‌ توانید به راهنمای تعمیر لوله که در زیر آمده است بپردازید. اما در صورتی که شدت گرفتگی لوله بسیار زیاد باشد و یا در صورت ناسالم بودن لوله تخلیه باید برای تعویض لوله اقدام نمایید.

برای تعویض لوله تخلیه آب اسپلیت به مراحل زیر توجه کنید:

  1. ابتدا کولر گازی را از برق بکشید.
  2. شلنگ یا لوله که از یک طرف به یونیت خارجی کولر گازی و از طرفی دیگر به پنل داخلی متصل است را جدا نمایید.
  3. برای تعویض لازم است که اتصال لوله را از هر دو طرف باز کنید.
  4. بعد از باز کردن آن لوله را کشیده تا از دستگاه جدا شده و از درون سوراخ دیوار خارج شود.
  5. سپس لوله جدیدی را که از قبل تهیه کرده‌ اید، به جای لوله پوسیده و ناسالم جای‌ گذاری نمایید. (دقت داشته باشید که در هنگام خرید لوله جدید، آن را هم سایز شلنگ قبلی تهیه نمایید.)

راهکارهای جلوگیری از گرفتگی لوله خروجی آب کولر گازی

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، نگهداری صحیح از کولرگازی موجب می‌ شود که دستگاه شما طول عمر بیشتری داشته باشد و دچار مشکل در کارکرد خود نشود. برای نگهداری صحیح از کولرگازی و جلوگیری از انسداد لوله تخلیه آب کولر گازی بهتر است که به نکات زیر توجه نمایید:

  • برای جلوگیری از مسدود شدن شیلنگ درین کولر گازی هر چند ماه یکبار، یک فنجان سرکه مخلوط با آب را درون لوله بریزید تا جرم‌ ها و جلبک‌ های ایجاد شده از بین بروند.
  • هر از چند گاهی جهت زدودن جلبک‌ ها و رسوبات جمع شده در لوله تخلیه، لوله را با استفاده از برس نرم بشویید.
  • همچنین می‌ توانید برای رفع این رسوبات و کثیفی‌ ها در فصل تابستان و در هنگام کار کردن کولرگازی از مقدار کمی ماده سفیدکننده یا وایتکس در مسیر تخلیه آب استفاده نمایید.
  • برای پیشگیری از بروز هرگونه گرفتگی در مسیر لوله های تخلیه آب اسپیلت لازم است که دستگاه هر چند ماه یکبار سرویس شود.

خلاصه ای از گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی توسط تعمیرکار آی پی امداد

در این مقاله به بررسی مشکل گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی پرداختیم و بررسی کردیم که عواملی نظیر جمع شدن گرد و خاک درون کولرگازی و وجود گرفتگی در اواپراتور و پشت شبکه دستگاه می تواند منجر به ایجاد انسداد و گرفتگی گردد. همچنین نشانه هایی شامل نشتی و پرتاب آب از پنل، بخ زدگی کویل ها، خنک نکردن اسپیلت، وجود رطوبت و ..  را نیز برای شما ذکر کردیم که به کمک آنها می توانید تشخیص دهید که دستگاه شما دچار گرفتگی شلنگ تخلیه آب کولر گازی شده است. در این شرایط برای جلوگیری از بروز خرابی های بیشتر در کارکرد دستگاه خود باید هرچه سریع تر اقدام به رفع عیب و تعمیر کولرگازی خود نمایید.

حال ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که برای رفع انسداد لوله درین کولر گازی و تعمیر دستگاه خود باید به کجا مراجعه کنیم؟ در پاسخ می توانیم به این نکته مهم اشاره کنیم که تعمیر کولر گازی کار چندان راحتی نیست و همه افراد از پس سرویس و تعمیر آن برنمی‌آیند. از این رو برای رفع مشکل دستگاه خود و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به دیگر قسمت‌ های کولرگازی می توانید از کارشناسان مجرب و ماهر آی پی امداد درخواست کمک نمایید. تعمیرکاران و متخصصان آی پی امداد با داشتن ابزارها و تجهیزات لازم، کولرگازی شما را بهتر از روز اول تعمیر کرده و به شما تحویل می‌دهند.

3.1/5 - (15 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

3 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • سجاد خجسته نژاد 21 مرداد 1402

    با سلام، خروجی آب اسپیلت مسدود شده و آب داخل پنل برگشت و از آن به بعد دیگر مثل قبل خنک نمیکنه. دلیلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 21 مرداد 1402

      درود، درین یا فاضلاب پنل کولرگازی دچار گرفتگی شده است که باید رفع شود.

      پاسخ دادن
  • هادی 31 خرداد 1401

    دمتون گرم خیلی بهم کمک کرد مطلبتون

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد