logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

نحوه شارژ گاز کولرگازی

نحوه شارژ گاز کولرگازی
نحوه شارژ گاز کولرگازی
زمان مطالعه: 8 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله نحوه شارژ گاز کولرگازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

نحوه شارژ کولرگازی به چه صورت است؟ در برخی مواقع شما با مشاهده مشکلاتی چون خنک نکردن کولرگازی، هزینه برق زیاد با وجود عدم سرماسازی دستگاه و … به تمام شدن گاز اسپیلت پی برده و نیاز به شارژ گاز کمپرسور کولرگازی خود خواهید داشت. در صورتی که این گازها در سیستم کولرگازی نباشند، موجب می‌شوند که سیکل سرمایش با مشکلات جدی رو به رو شوند. از این رو در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم به آموزش شارژ گاز اسپیلت بپردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه قصد شارژ گاز کولرگازی را در منزل دارید اما به مراحل انجام این کار اشراف کافی را ندارید، به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با متخصصین آی پی امداد همراه باشید.

نکاتی که باید برای شارژ گاز کولرگازی به آنها توجه شود!

شارژ گاز کولر گازی یکی از مسائلی بسیار مهمی است که در صورت عدم انجام آن ممکن است دستگاهتان با اختلالات جدی مواجه شود. از این رو برخورداری از اطلاعات لازم در این زمینه می تواند به شما در انجام صحیح این امر کمک زیادی نماید. در این بخش از مقاله، آی پی امداد برای شما خلاصه ای از مهمترین نکات شارژ گاز اسپیلت را آماده کرده است تا به کمک این نکات بتوانید دانش خود را در این زمینه ارتقا ببخشید.

سوال پاسخ
زمان شارژ گاز کولر گازی
  • کولرگازی به تازگی نصب شده است.
  • اسپیلت نیاز به شارژ مجدد گاز دارد.
  • گازی درون کولرگازی وجود ندارد یا تخلیه شده است.
نشانه های کمبود گاز کولرگازی
  • هزینه برق بالا و عدم تولید هوای مطبوع
  • خنک نشدن محیط توسط کولرگازی
  • برفک‌ زدن فن‌ های اواپراتور در حالت سرمایش
  • یخ‌ زدگی لوله رفت کندانسور
روش های شارژ کولرگازی
  • شارژ گاز وزنی
  • شارژ گاز آمپری
  • شارژ گاز با گیج مانوفیلد

راهنمای شارژ کردن گاز کولرگازی

کولر گازی‌ها برای خنک کردن محیط اطراف به گاز یا مبرد نیاز دارند. مبرد در کولرگازی نقش مهمی را ایفا می‌کند. در صورتی که به هر دلیلی کولرگازی فاقد گاز شود، سیکل سرمایش در آن با مشکل رو‌برو گردیده و این مسئله علت خنک نکردن کولر گازی خواهد بود.. گازهایی که در کولرگازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب گاز R22 هستند که بهترین نوع گاز می باشند. برای هر دستگاهی معمولا از گاز مبرد مخصوص همان دستگاه استفاده می‌شود. در صورتی که گاز مبرد کولرگازی با گاز دستگاه‌های دیگر جایگزین شود، باید شرایطی چون تعویض روغن دستگاه با توجه به گاز استفاده شده رعایت گردد. در ادامه این مقاله از آی پی امداد می توانید با مراحل شارژ گاز کولرگازی و همچنین حالت های مختلف شارژ گاز اسپیلت خود آشنایی لازم را پیدا نمایید.

در چه شرایطی نیاز به شارژ گاز کولر گازی‌ می باشد؟

کولرگازی‌ها در چه شرایطی نیاز به گاز دارند؟

ممکن است برای بسیاری از کاربران این سوال ایجاد شود که چه زمانی کولرگازی نیاز به شارژ گاز دارد؟ در پاسخ به این پرسش پرتکرار لازم به ذکر است که برای شارژ گاز اسپیلت مدت زمان مشخصی وجود ندارد و این دستگاه نیاز به شارژ گاز به صورت دوره ای نخواهد داشت. در برخی مواقع ممکن است کولرگازی به دلایل مختلفی دچار نشتی گاز شده و یا گاز آن به اتمام برسد که نیاز به شارژ مجدد خواهد داشت. از این رو نمی توان زمان مشخصی را برای انجام این کار در نظر گرفت. اما به طور کلی می توان گفت که کولرگازی‌ ها در سه حالت نیاز به شارژ گاز دارند که این سه حالت عبارتند از:

  • کولرگازی نو بوده و شما به تازگی اقدام به نصب کولر گازی نموده اید.
  • درون اسپیلت گازی وجود ندارد یا تخلیه شده است.
  • کولر گازی نیاز به شارژ کردن گاز داشته باشد.

علائم کمبود گاز کولرگازی

در بسیاری از مواقع به هنگام تمام شدن یا نشتی گاز کولرگازی می توان نشانه ها و علائمی را در کارکرد کولر گازی مشاهده نمود که به کمک آنها می توانید تشخیص دهید که اسپیلت شما نیاز به شارژ گاز خواهد داشت. در ادامه رایج ترین علائم خالی شدن گاز کولر گازی را برای شا ذکر کرده ایم:

  1. عدم سرمادهی کافی کولرگازی در محیط نصب شده
  2. هزینه برق بالا در صورت نداشتن هوای مطبوع
  3. یخ یا برفک‌ زدن فن‌ های اواپراتور در حالت سرمایش کولرگازی
  4. یخ‌ زدن لوله رفت کندانسور

میزان شارژ گاز کولر گازی

اینکه کولر گازی به چه مقدار گاز نیاز دارد، مسئله ای است که نیاز به بررسی دقیق دارد. برای اینکه بتوانید مقدار شارژ گاز کولر گازی خود را پیدا نمایید، بهترین و مناسب ترین روش این است که از اطلاعات درون دفترچه راهنمای دستگاه خود یا پلاک فنی آن کمک بگیرید. بر روی دفترچه راهنمای کولرگازی ها معمولا میزان گاز مناسب برای آنها درج شده است.

همچنین بر روی بدنه کولر گازی یک پلات فنی تعبیه شده است که میزان شارژ گاز را برحسب واحد gr درج نموده است. در صورتی که این پلاک وجود ندارد، می توانید با توجه به اندازه متراژ لوله، مقدار شارژ مورد نیاز اسپیلت خود را مشخص کنید. حتما به این نکته دقت داشته باشید که به میزان هر 12000 btu مقدار 750 گرم برای شارژ گاز اسپیلت در نظر گرفته می شود.

انواع روش‌ های شارژ گاز کولر گازی

روش های شارژ کولر گازی

به طور کلی شارژ گاز کمپرسور کولرگازی از طریق راه های مختلفی صورت می گیرد که شما می توانید با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع وسایل موجود یا نیاز خود یکی از این روش ها را انتخاب نمایید. انواع روش های شارژ کردن گاز کولر گازی شامل موارد زیر می باشد:

  • شارژ گاز آمپری: یکی از انواع روش هایی که می توان برای شارژ کردن گاز اسپیلت در نظر گرفت، شارژ به روش آمپری است. در این روش با توجه به آمپرمتر متوجه خواهید شد که کولرگازی شما به چه میزان گاز نیاز دارد و سپس می توانید اقدام به شارژ کردن آن نمایید.
  • شارژ گاز وزنی: از جمله بهترین و مطمئن ترین روش هایی که می توان برای شارژ گاز کولرگازی در نظر گرفت، روش وزنی می باشد که در این روش با توجه به میزان شارژ موجود درون دستگاه، اقدام به شارژ مجدد کولرگازی خواهند نمود.
  • شاژ گاز گیج مانوفیلد: در این نوع روش که به ندرت برای شارژ گاز استفاده می شود، انجام این کار با توجه به عوامل محیطی مختلف نظیر دمای محیط و .. صورت می گیرد و نمی توان به این روش اطمینان زیادی نمود.

مراحل شارژ گاز کولرگازی

مراحل شارژ گاز کولر گازی

نحوه شارژ گاز کولرگازی به عوامل مختلفی بستگی دارد. عمل شارژ کردن گاز کولر گازی باید طبق اصول بررسی و انجام پذیرد. به طور کلی مطابق با نحوه شارژ گاز کولرگازی باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. ابتدا باید اتصالات کولر گازی را از برق قطع نمایید.
  2. شیلنگ گیج مانیفولد را به پمپ‌های فشار کولرگازی وصل کنید. (شیلنگ فشار قوی قرمز رنگ است و به خط مایع وصل شده است. (لوله کوچک تر) و شیلنگ کم فشار به رنگ آبی است و به خط مکش متصل شده است. (لوله بزرگ تر))
  3. با رعایت استاندارد، شیلنگ شارژ گاز یا منبع تغذیه را به کپسول گاز کولرگازی وصل کنید. (به کپسول گاز کولر گازی ضربه نزنید؛ زیرا این کار باعث کشیده شدن گاز مبرد به سمت قسمت مکش کمپرسور شده و به کولرگازی شما صدمه می‌زند.)
  4. به آرامی و در مقادیر کم، گاز مبرد را در خط مکش کولرگازی قرار دهید.
  5. برای به ثبات رسیدن آن 5 الی 10 دقیقه پس از اضافه کردن مقداری گاز مبرد صبر نمایید.
  6. هنگام شارژ گاز اسپیلت جدید یا اسپیلت خالی، گاز مبرد بر اساس وزن و مشخصات کولرگازی شارژ خواهد شد.
  7. برای اطمینان بیشتر از مقدار مورد نیاز گاز مبرد کولر گازی، دما و فشار را بطور مکرر چک کنید تا صدمه‌ای به کولر گازی شما نرسد.
  8. هنگامی که کولرگازی یک سیکل کامل را به اتمام رساند و یک چرخه کامل خنک‌سازی را به طور کامل مشاهده کردید، پاور را خاموش کرده و اتصال گیج مانیفولد را قطع کنید.
  9. شما می توانید همین روش را در زمینه شارژ گاز کولر گازی با ترازو یا آمپرمتر نیز دنبال نمایید.

انواع حالت های شارژ گاز کولر گازی

برای اینکه بتوانید اقدام به شارژ کردن گاز کولر گازی خود نمایید، سه روش وجود دارد که در این حالت دستگاه شما نیاز به شارژ گاز خواهد داشت. این سه حالت عبارتند از:

  • کولر گازی تازه نصب شده است.
  • کولرگازی کاملا فاقد گاز است.
  • اسپیلت احتیاج به اضافه کردن گاز دارد.

نحوه شارژ گاز اسپیلت که تازه نصب شده است به چه صورت است؟

زمانی که کولرگازی نو را از کمپانی خریداری می‌کنید، در داخل سیستم کندانسور معمولا 5 متر لوله گاز مبرد قرار گرفته است. از این جهت بعد از نصب کولرگازی حتما باید به صورت کامل سیستم را وکیوم کنید. زمانی که کار وکیوم کردن به پایان رسید و از عدم وجود رطوبت و هوا درون سیستم اطمینان حاصل نمودید، می‌توانید شیر سرویس را باز کرده و گاز را به کل سیستم منتقل کنید. همانطور که گفتیم، گاز شرکتی موجود برای 5 متر لوله کافی است. در صورتی که از لوله بیشتری استفاده کردید، باید به ازای هر یک متر لوله کشی اضافی، به مقدار 20 گرم اقدام به شارژ گاز کولرگازی نمایید.

طریقه شارژ گاز کولرگازی که فاقد گاز است

برای اطلاع از خالی بودن گاز کولرگازی می‌توانید والف سر شیر را فشار داده و اگر گازی خارج شد، به معنی داشتن مقداری گاز در سیستم است؛ اما در صورتی که گازی خارج نشد، کولرگازی فاقد گاز بوده و باید شارژ شود.

  • برای شارژ آن ابتدا باید به طور کامل سیستم را وکیوم کرده و از ورود هوا و رطوبت به داخل دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
  • بعد از وکیوم کردن به دنبال علت خالی شدن گاز باشید.
  • ممکن است که سیستم نشتی داشته باشد، اگر نشتی داشت مشکل نشتی را برطرف کرده و با توجه به مقدار لوله‌ای که به کار برده شده به کولرگازی گاز مبرد اضافه نمایید.
  • دقت نمایید در صورتی که مقدار لوله استفاده شده 5 متر است، مقدار استاندار موردنیاز کولرگازی را با ترازو شارژ نمایید و اگر طول لوله بیشتر از 5 متر است، به ازای هر 1 متر 20 گرم گاز شارژ کنید.
  • کم شدن پرتاب باد کولر گازی نیز میتواند نشانه کم شدن گاز آن باشد.

نحوه شارژ مجدد گاز کولر گازی

عواملی که موجب کمبود گاز در کولرگازی می‌شوند را در بالا مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که با استفاده از روش‌های بالا متوجه کمبود گاز در سیستم شدید، می‌توانید طبق روش‌های زیر برای شارژ مجدد گاز کولرگازی اقدام نمایید:

  • برای شارژ گاز اسپیلت ابتدا باید مقدار شارژ گاز کولر گازی را تخمین بزنید که این کار با استفاده از ترازو امکان‌پذیر است.
  • در این صورت گاز باید تخلیه شده و مجدد کاملا شارژ شود که این نوع شارژ گاز می‌تواند هم برای محیط ضرر داشته و هم هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشد.
  • روش دقیق و مناسبی که می‌توان آن را جایگزین کرد، استفاده از آمپرمتر است.
  • همچنین برای شارژ مجدد گاز می‌توانید از گیج مانیفولد استفاده نمایید.
  • البته این روش نسبت به دمای هوا حساس است.

خلاصه ای از نحوه شارژ گاز کولرگازی توسط کارشناسان آی پی امداد

در این مقاله به آموزش شارژ گاز کولر گازی پرداختیم. مصرف‌کنندگان کولرگازی باید بدانند که فقط با اطلاع داشتن از نحوه شارژ کولرگازی نمی‌توانند مشکل گاز آن را برطرف نمایند و حتما باید این کار را به دست افراد حرفه‌ای و کاربلد  بسپارند. به طور کلی شارژ گاز اسپیلت به کمک سه روش وزنی، آمپری و گیج مانیفولد صورت می پذیرد که در صورت خالی شدن گاز اسپیلت، به تازگی نصب شدن آن یا شارژ مجدد دستگاه می توانید از این روش ها که در مقاله به بالا به توضیح هریک از آنها پرداخته ایم، استفاده نمایید. کارشناسان آی پی امداد در زمینه کولرهای گازی و نحوه شارژ گاز آن تجربیات بسیاری دارند که می‌توانند با مناسب ترین قیمت کار تعمیر کولرگازی شما را انجام داده و کولرگازی شما را مانند روز اول تحویل دهند.

4.5/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد