logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی جهت خرید قطعات لوازم خانگی با شماره های زیر تماس حاصل نمایید 021-88986350 0933-3336936

قطعات ماشین ظرفشویی

قطعات ماشین ظرفشویی
قطعات ماشین ظرفشویی
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله قطعات ماشین ظرفشویی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل برقی پیچیده است که درون آن قطعات مختلفی وجود دارد. هرکدام از قطعات موجود در ماشین ظرفشویی وظیفه مخصوصی را برعهده دارند که در مجموع با همکاری یکدیگر و انجام وظایف خود باعث کار کردن ماشین ظرفشویی می‌شوند. اگر در منزلتان از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، بهتر است با قطعات ماشین ظرفشویی آشنا شوید. با آشنایی با قطعات در هنگام بروز مشکل در دستگاه می‌توانید علت آن را شناسایی کنید و برای رفع آن اقدام نمایید.

در این مطلب قصد داریم شما را با تمام قطعات موجود در ماشین ظرفشویی آشنا کنیم و اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با نمایندگی مجاز تعمیرات ماشین ظرفشویی، آی.پی امداد در ادامه با ما همراه باشید.

قطعات ماشین ظرفشویی و تقسیم‌بندی آن ها

در ابتدا و قبل از آشنا کردن شما با قطعات ماشین ظرفشویی ، بهتر است یک تقسیم‌بندی کلی از قطعات این دستگاه به شما ارائه کنیم. به ‌طور کلی، قطعات موجود در ماشین ظرفشویی شامل موارد زیر می‌شوند:

قطعات کنترل ‌کننده دستگاه:

  • این قطعات در ماشین ظرفشویی مرتباً شرایط دستگاه را کنترل می‌کنند.
  • درصورت وجود مشکل، با متوقف کردن ماشین ظرفشویی از ورود آسیب جدی‌تر به دستگاه جلوگیری می‌کند.
  • ترموستات، شیربرقی، بردالکتریکی، هیدروستات، تایمر، پانل انتخاب‌گر برنامه و… از جمله قطعات کنترل‌کننده ماشین ظرفشویی هستند.

قطعات مصرف‌ کننده در ماشین ظرفشویی:

  • قطعات مصرف ‌کننده در ظرفشویی به قطعاتی گفته می‌شود که با وصل جریان برق، ‌کارشان را شروع می‌کنند و باعث شستشو ظرف‌ها در دستگاه می‌شود.
  • مخزن مایع، پمپ اصلی و تخلیه و المنت حرارتی از جمله قطعات ماشین ظرفشویی هستند که تنها نقش مصرف ‌کننده را ایفا می‌کنند.

قطعات رابط یا انتقال‌ دهنده:

  • این قطعات در بین قطعات مصرف‌ کننده و قطعات کنترل‌ کننده قرار گرفته‌اند. این قطعات باعث انتقال پیام به قطعات اصلی موجود در ماشین ظرفشویی می‌شوند.
  • سوکت ها، سیم‌ها و کابل‌های موجود در دستگاه از جمله قطعات انتقال‌ دهنده موجود در ماشین ظرفشویی هستند.

برد الکتریکی قطعات ماشین ظرفشویی

یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین ظرفشویی، برد الکتریکی است. وظیفه برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی فرمان دادن به قطعات مختلف ماشین ظرفشویی در طی فرآیند شستشو است. در صورت وجود اتصالی در سیم‌کشی‌های ماشین ظرفشویی اولین قطعه‌ای که ممکن است دچار آسیب شود، برد الکتریکی آن است. لازم به ذکر است بدانید هنگام بروز مشکلات مختلف در قطعات ماشین ظرفشویی برد الکتریکی ارورهای مختلفی را در صفحه ‌نمایش دستگاه ظاهر می‌کند. این ارورها کاربر را از وجود آن مشکلات آگاه می‌نماید.

شیر برقی در قطعات ماشین ظرفشویی

شیر برقی ظرفشویی از قسمت‌های مختلفی مانند صافی آب ورودی، اتصال آب ورودی، بدنه، لاستیک فشارشکن، خروجی آب و… ساخته ‌شده است. همانطور که می‌دانید، ماشین ظرفشویی برای انجام کار خود به آب نیازمند می‌باشد. نقش این قطعه از ماشین ظرفشویی، کنترل میزان آب وارد شده به دستگاه است.

هیدروستات در قطعات ماشین ظرفشویی

این قطعه، کنترل‌ کننده میزان سطح آب ورودی به دستگاه است و از خروج و نشت آب از درون دستگاه جلوگیری می‌کند. در هر ماشین ظرفشویی دو عدد هیدروستات وجود دارد که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. هنگام خالی بودن دیگ ماشین ظرفشویی، در حین پر شدن دیگ  و در زمانی که دیگ ظرفشویی به ‌صورت کامل پرشده باشد، عملکرد خود را انجام می‌دهد.

میکروسوئیچ فولوتر در قطعات ظرفشویی

یکی از قطعات ماشین ظرفشویی، میکروسوئیچ است. جایگاه میکروسوئیچ فولوتر ظرفشویی در قسمت پایین و کف دستگاه است. در صورت وجود نشتی ماشین ظرفشویی، آب خارج ‌شده از دستگاه به قسمت پایین و کف سینی هدایت‌ شده و باعث بالا رفتن شناور یونولیتی می‌شود. با بالا رفت شناور یونولیتی، عملکرد میکروسوئیچ ظرفشویی شروع می‌شود و فرمان‌های آب ریزی در ماشین ظرفشویی را به برد الکتریکی انتقال می‌دهد.

موتور شستشو در قطعات ماشین ظرفشویی

در بین قطعات ماشین ظرفشویی، این قطعه نقش مهمی در دستگاه دارد. خراب شدن آن باعث ایجاد مشکلات مختلفی مانند تمیز شسته نشدن ظرف‌ها می‌شود. وظیفه موتور شستشو در ماشین ظرفشویی این است که طی فرآیند شستشو ظرف‌ها، محلول شستشو موجود در ظرفشویی را با فشار بالا به‌ طرف ظرف اسپری می‌کند و باعث تمیز شدن آن‌ها می‌شود که به آن جت پمپ ماشین ظرفشویی میگویند.

فیلتر در قطعات ماشین ظرفشویی

هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی ابتدا لازم است تمام مواد غذایی موجود در ظرف‌ها را تمیز کنید و سپس آن‌ها را در دستگاه قرار دهید. اما با وجود پاک کردن ظروف گاهی ممکن است مواد غذایی مختلف همچنان بر روی آن باقی ‌مانده باشد و به درون ماشین ظرفشویی راه پیدا کند. برای جلوگیری از انسداد قطعات ماشین ظرفشویی به دلیل گیر کردن مواد غذایی در مسیر پمپ تخلیه فیلترهایی وجود دارد که هنگام حرکت محلول شستشو به سمت پمپ تخلیه باعث تمیز شدن محلول شستشو می‌شود.

لازم به ذکر است که فیلتر ماشین ظرفشویی شامل دو نوع کف و لوله‌ای می باشد.

غلطک قفسه و محور ماشین ظرفشویی

در کنار قفسه موجود در ماشین ظرفشویی، قطعه دیگری به نام غلطک وجود دارد. غلطک باعث راحت‌تر حرکت کردن قفسه به سمت داخل و بیرون می‌شود. استفاده طولانی ‌مدت از ماشین ظرفشویی ممکن است باعث خراب شدن این غلطک شود. به همین دلیل، لازم است در هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی، غلطک آن چک کنید. باید در صورت خراب شدن با غلطک سالم و اصل تعویض شود. چون خراب شدن این قطعه باعث بروز مشکلات مختلفی مانند بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی، نشت کردن آب از ماشین ظرفشویی، درست تخلیه نشدن آب، خوب شسته نشدن ظرف‌ها و… شود.

سایر قطعات ماشین ظرفشویی

علاوه بر قطعات ماشین ظرفشویی که در بالا به‌ صورت مفصل توضیح داده شد، قطعات دیگری نیز در ماشین ظرفشویی وجود دارد که برخی از آن‌ها به ‌اختصار عبارتند از:

  • درخت سیم‌کشی: درون ماشین ظرفشویی، درخت سیم‌کشی وجود دارد که باعث هدایت و انتقال فرمان‌های صادر شده از برد به قطعات ماشین ظرفشویی می‌شود.
  • سنسور دما: سنسور دما با رسیدن دما آب به میزان مشخص ‌شده، دستور قطع کردن المنت ماشین ظرفشویی را به برد الکتریکی می‌دهد.
  • المنت کف: نقش این قطعه در بین قطعات ماشین ظرفشویی این است که آبی را که از پمپ شستشو عبور می‌کند، گرم نماید.
  • کیت برای تنظیم کردن قفسه ماشین ظرفشویی: این کیت برای تنظیم کردن ارتفاع قفسه ماشین ظرفشویی کاربرد دارد.
  • پمپ آب ماشین ظرفشویی: پمپ تخلیه وظیفه خروج آب کثیف تولید شده در ماشین ظرفشویی را برعهده دارد.
  • مخزن مایع ماشین ظرفشویی: درون این مخزن دو جایگاه برای ریختن مایع جلا دهنده و ریختن پودر ماشین ظرفشویی موجود است.

تعمیر و تعویض قطعات ماشین ظرفشویی

همانطور که می‌دانید، قطعات ماشین ظرفشویی از گذشته تاکنون تغییرات فراوانی کردند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم در صورت خراب شدن برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه و صرف هزینه‌های اضافی، از یک تعمیرکار متخصص و متبحر در زمینه تعمیر ماشین ظرفشویی برای تعمیر قطعات دستگاه خود استفاده نمایید.

اگر در تهران زندگی می‌کنید، می‌توانید در صورت بروز. مشکلات مختلف درماشین ظرفشویی خود با آی.پی امداد تماس بگیرید و تعمیر و تعویض قطعات دستگاه خود را به تعمیرکاران این نمایندگی بسپارید. لازم به ذکر است بدانید تعمیرکاران آی پی امداد دارای اطلاعات کامل و بروز در زمینه قطعات ماشین ظرفشویی برندهای مختلف هستند که قطعه خراب ‌شده در دستگاه شما را سریعاً تشخیص داده و در کوتاه‌ترین زمان مشکل آن را برطرف می‌کنند.

3.4/5 - (9 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

13 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • کمیل 18 بهمن 1400

    سلام وقتتون بخیر. فیلتر کفه ظرفشویی الجی مدلdw en300w موجود دارید؟

    پاسخ دادن
  • قریشی 26 مهر 1400

    با سلام من بست جای بشقابی متحرک داخل سبد ظرفشویی ریتون ۶نفره میخوام ممنون میشم

    پاسخ دادن
  • مهدی 13 اردیبهشت 1400

    سلام ماشین ظرفشویی رومیزی موریس دارم خواستم بدونم شلنگ ورودی آب که به دستگاه متصل میشه دارید،مدلش قدیمی شلنگ آبی پر رنگ که سرش هم یک استوانه ای وصل که دستگاه نیازبه نمک نداره،خواستم بدونم اگر دارید قیمتش چند،سپاس

    پاسخ دادن
  • بابک یاراحمدی 10 اردیبهشت 1400

    سلام.المنت ماشین ظرفشویی سامسونگ من سوخته.میخواستم ببینم قیمتش چنده؟

    پاسخ دادن
  • کریمی 12 آذر 1399

    ظرفشویی بوش سری 4 مدل اس ام اس برای تعمیر یا تعویض هیتر ماشین از کدام قسمت باید باز شود؟

    پاسخ دادن
  • هلی 09 آذر 1399

    سلام من ظرفشویی ال جی دارم .دگمه پاورش شکسته از کجا میتونم تهیه کنم

    پاسخ دادن
    • وحید 18 دی 1399

      باسلام . ظرفشویی مدل تکنو گاز دارم آرمیچر یا بوبین پمپ شستشو. و فیبر وفنر وپره پلاستکی رو دارید

      پاسخ دادن
    • Reza 03 تیر 1400

      سلام زبانه قفل درب ظرفشویی من شکسته آیا موجود دارید؟

      پاسخ دادن
  • قدرت الله سیف 13 آبان 1399

    سلام شما شیر برقی ماشین ظرفشویی بوش دارید لطفا راهنمائی کنید

    پاسخ دادن
  • سید امین اله موسوی 20 تیر 1399

    سلام درب مخزن نمک ظرفشویی ال جی دارید

    پاسخ دادن
    • علی آذری 07 دی 1399

      باسلام من علی هستم از تبریز زبانه درب ماشین ظرفشویی سامسونگ دارین؟ میخوایین عکس بفرستم براتون

      پاسخ دادن
  • محمد 17 خرداد 1399

    با سلام سبد ماشین ظرفشویی سامسونگ موجود دارید؟

    پاسخ دادن
  • Nili 06 خرداد 1399

    سلام وقت بخیر شما سبد ماشین ظرفشویی محیک هشت نفره موجود دارید؟؟؟

    پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد