logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علل ترکیدن زودپز

علل ترکیدن زودپز
علل ترکیدن زودپز
زمان مطالعه: 6 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علل ترکیدن زودپز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

زودپز یکی از اولین وسایل آشپزی از دیرباز تا به الان در هر آشپزخانه ای است که با اینکه مدل های جدید و حتی نوع برقی آن نیز وارد بازار شده اما چیزی ازمحبوبیت آن در بین مصرف کنندگان کم نشده است، به علت خوش طعم شدن و به اصطلاح جا افتادن غذا در زودتر و همچنین به حداقل رساندن زمان پخت این وسیله هنوز طرفداران خود را دارد، اما بسیاری از افراد ترس ترکیدن زودپز در هنگام استفاده از آن را دارند اما چرا زودپز میترکد؟ قطعا دانستن علت این موضوع برای شما نیز مفید و جالب است ما در ادامه به بررسی علل ترکیدن زودپز میپردازیم.

کاربران گرامی چنانچه قصد دارید برای جلوگیری از ترکیدن زودپز با علل این مشکل آشنا شوید به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با تعمیرکاران نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی پی امداد همراه باشید.

نحوه کارکرد زودپز چگونه است؟

 در مورد نحوه کارکرد زودپز میتوان گفت زمانی که شما درب زودپز را میبندید و زودپز شروع به کار میکند گرمای داخل دیگ زودپز باعث بالاتر بردن نقطه جوش آب از حد طبیعی میشود، تا غذا را تحت فشار هوا در زودپز طی مدت زمان کوتاه تری بپزد.

در زودپزهای قدیمی روی درب آنها یک سوت قرار داشت که مانند یک هشدار دهنده وظیفه تنظیم فشار بر عهده آن بود که البته در مدل های جدید و امروزی این وظیفه بر عهده ی یک سوپاپ است که پس از مدتی سر و صدای زودپز شنیده میشود که در این حالت فشار داخل دیگ در حال تنظیم شدن توسط سوپاپ میباشد پس از اتمام فرآیند پخت و خروج کامل بخار اضافی چند دقیقه آن را رها کرد تا بخار کاملا خارج شود پس از آن میتوانید درب زودپز را باز کنید. البته برای باز کردن درب زودپز بایستی حتما تا خارج شدن کامل بخار از آن صیر کنید، در هنگام پخت و پس از آن به نکات زیر توجه کنید:

  • در صورت باقی ماندن فشار داخل زودپز برای باز کردن درب آن به زور اقدام نکنید و اجازه دهید درب در زمان مناسب باز شود.
  • از در دسترس بودن و اطراف زودپز بودن در هنگام تخلیه بخار آن پرهیز نمایید.
  • برای نوش جان کردن یک غذای لذیذ بهتر است مدت زمان پخت را درست تنظیم کنید که برای اینکار میتوانید از یک کتاب آشپزی کمک بگیرید.
  • اگر از زودپز برای پخت غذای مهمانی خود استفاده میکنید در نظر داشته باشید زودپزها انتخاب خوبی برای سبزیجات و غذاهایی که به سرعت له میشوند نیستند.

علل ترکیدن زودپز

همانطور که گفته شد زودپز فرآیند پخت غذا را توسط فشار و دما انجام میدهد، حال این سوال پیش می آید که علل ترکیدن زودپز چیست؟ در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم:

  • ممکن است واشر دور درب زودپز پاره شده باشد در این صورت فشار حاصل از بالا رفتن دمای دیگ به صورت انفجاری از دیگ خارج شده و باعث ترکیدن زودپز میشود.
  • یکی از شایع ترین علل ترکیدن زودپز خرابی سوپاپ بخار آن است، زیرا هنگامی که فشار داخل زودپز بیشتر از حد نرمال بالا میرود زودپز شروع به سوت زدن میکند و شما متوجه میشوید که باید شعله گاز را کم کنید که اگر در اینگونه مواقع سوپاپ به درستی کار نکنید و شما را از فشار بالا مطلع نکند ممکن است انفجار زودپز رخ دهد.
  • ممکن است آبی که برای طبخ غذا داخل زودپز ریخته اید از حد مجاز بیشتر باشد و با جوش آمدن وبالا آمدن سطح آب در اثر کمبود جا می تواند یکی از علل ترکیدن زودپز باشد.

چرا زودپز میترکد

راهکارهایی برای جلوگیری از ترکیدن زودپز

به منظور بهبود کارایی زودپز و جلوگیری از ترکیدن آن میتوانید دستورالعمل های زیر را به کار گیرید:

  • در قدم اول از سالم بودن تمام اجزای زودپز خود اطمینان حاصل نمایید؛ چرا که خرابی در این قطعات می تواند یکی از علل ترکیدن زودپز باشد.
  • میزان آبی که دورن زودپز میریزید به همراه محتویات آن نباید حجمی بیشتر از دوسوم زودپز را اشغال کند.
  • مراقب باشید که سوپاپ شما همیشه در وضعیت تخلیه بخار قرار داشته باشد.
  • بعد از شنیدن صدای سوت حتما شعله گاز را کم کنید زیرا این سوت نشن دهنده بالا رفتن فشار در داخل زودپز است که نیاز به تخلیه بخار دارد.
  • هرگز تا خروج کامل بخار از زودپز درب آن را باز نکنید.
  • سعی کنید در هنگام خرید زودپز انواعی که مجهز به قفل ایمنی هستند را انتخاب کنید.

چه نوع آسیب هایی ممکن است بر اثر ترکیدن زودپز بروز کند؟

با توجه به حجم زیاد فشار و دما در زود پز و همچنین دمای بالای محتویات داخل زودپز در صورت ترکیدن زودپز ممکن است شاهد آسیب های زیر باشیم:

  • یکی از اصلی ترین آسیب هایی که در پی ترکیدن زودپز شاهد خواهیم بود سوختگی خواهد بود که در اثر اصابت زودپز ویا درب و اجزای آن و حتی محتویات داخل زودپز شاهد آن خواهیم بود.
  • ایجاد شکستگی و کبودی در اثر برخورد درب و یا بدنه زودپز به فرد.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از زودپز برای جلوگیری از ترکیدن زودپز

شاید نیاز باشد درهنگام استفاده از زودپز نکات بیشتری را رعایت کنید تا از ترکیدن آن و بروز آسیب های جدی جلوگیری نمایید:

  • هنگامی که زودپز داغ است از دست زدن و جابجا کردن آن خودداری نمایید.
  • هرگز زودپز را داخل فر قرار ندهید این کار باعث انفجار در زودپز و فر میگردد.
  • هیچ گاه بیشتر از حد مجاز آب درون زودپز پر نکنید این کار نیز موجب ترکیدن زودپز میشود.
  • زودپز برای پخت غذاهای با آب طراحی شده است آن را برای پخت سایر غذاها استفاده نکنید.

نتیجه گیری از علل ترکیدن زودپز

زودپزها اگرچه در صورت استفاده صحیح میتوانند غذایی لذیذ و دلچسب را برای ما به ارمغان داشته باشند، اما همانطور که گفته شد گاهی کوچکترین بی دقتی در نحوه استفاده از آن موجب انفجار در زودپز و شاید بروز صدمات جدی تر برای ما شود، پس بهتر است با افزایش آگاهی خود در نحوه استفاده از زودپز در جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی این وسیله اقدام نماییم.

3.9/5 - (17 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد