logo logo تعمیرات زودپز با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت سر و صدای زودپز

علت سر و صدای زودپز
علت سر و صدای زودپز
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت سر و صدای زودپز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

زودپز جزء لوازم خانگی پر کاربرد در زندگی امروزی می باشد که گاها دچار مشکلات فنی می شود. همواره مصرف کنندگان زودپز به دنبال جوابی برای این پرسش ها بوده اند که علت سر و صدای زودپز چیست؟ خرابی سوپاپ اطمینان به چه دلیل است؟ و … . رایج ترین مشکل در زودپز های خانگی، تولید صدای غیر معمولی در حین پخت می باشد که می توان گفت این صدا خبر از اشکال در کارکرد اجزای زودپز دارد. ما قصد داریم در این مقاله، اصلی ترین دلایل ایجاد صدا در زودپز را به شما معرفی کرده و راهکارهای رفع آنها را را نیز مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر شما نیز با این مشکل در دستگاه خود مواجه شده اید، می توانید به ادامه مطالعه این مقاله از آی پی امداد بپردازید.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه سوال در زمینه علت سر و صدای زودپز میتوانید آن را در قسمت دیدگاه های همین مقاله و یا بخش پرسش و پاسخ با کارشناسان آی پی امداد در میان بگذارید.

5 علت سر و صدای بلند زودپز برقی + راه‌حل

آیا تاکنون برایتان پی آمده است که متوجه شوید زودپز شما روی اجاق گاز در حال تولید سر و صدای بسیار بلند و غیر معمول است؟ اگر همواره از زودپز برای تهیه خورش و سوپ ها متنوع استفاده میکنید، حتما میدانید که زودپز خود در حال جوشیدن کمی صدا ایجاد میکند، اما گاهی این صدا از حالت عادی خارج شده و آزار دهنده میشود. در صورتی که صداهای بلند از زودپز در حال طبخ خود میشنوید، نگران نباشید. این مشکل به راحتی قابل حل است. توصیه کارشناسان آی پی امداد به شما این است که اگر صدا بیش از اندازه زیاد است، حتما زیر گاز را خاموش کنید و از ادامه فرآیند پخت و پز در آن خودداری نمایید؛ چرا که ممکن است در مواردی سر و صدای زودپز اخطار جدی ترکیدن آن باشد! از جمله دلایل صدای زودپز برقی شامل:

  1. معیوب بودن واشر
  2. ایراد در سوپاپ اطمینان
  3. خراب شدن درب زودپز
  4. ایراد در سوپاپ تنظیم
  5. پارگی حلقه لاستیکی دور درب

در ادامه به بررسی و راهنمای عیب یابی و تعمیر عوامل اصلی تولید سر و صدا در زودپز می پردازیم.

1. معیوب بودن واشر زودپز

واشر زودپز وظیفه جلوگیری از نشت بخار از دستگاه را برعهده دارد. اگر واشر به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، ممکن است بخار از اطراف آن نشت کند و این امر نیز باعث ایجاد سر و صدا می شود. تاثیر واشر معیوب در صدا دادن زودپز زمانی مشخص می شود که واشر حالت استاندارد خود را از دست بدهد و با مشکل مواجه شود. این مشکل می تواند همراه با ایجاد سوراخ کوچکی در اطراف درب نمایان شود و با خروج شدید بخار همراه باشد.

  • در هنگام بروز پارگی و یا سوراخ در واشر، باید آن را تعویض کنید.
  • با خرید یک واشر جدید میتوانید این کار را به سادگی خودتان در منزل انجام دهید و نیازی به انتقال دستگاه به تعمیرگاه نیست.

2. ایراد در سوپاپ اطمینان زودپز

ایراد در سوپاپ اطمینان و ایجاد صدا در زودپز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. وظیفه سوپاپ اطمینان این است که در زمان بیش از حد شدن بخار درون زودپز، برای جلوگیری از انفجار بخشی از آن بخار را به بیرون هدایت کند. اگر زودپز برقی سر و صدای زیادی دارد، به این دلیل است که در هنگام پخت غذا، فشار زیادی در داخل آن ایجاد می شود. این فشار باعث می شود که بخار غذا از طریق سوپاپ اطمینان زودپز خارج شده و این امر باعث ایجاد صدای بلندی می گردد.

  • لازم به ذکر است خرابی سوپاپ اطمینان در برخی مواقع ممکن است با انفجار همراه باشد. پس همواره از کارکرد صحیح آن مطمئن باشید.
  • در این شرایط باید بررسی کنید که سوپاپ اطمینان گیر نکرده و واشر آن نیز دچار فرسودگی یا پارگی نشده باشد.
  • اگر سوپاپ اطمینان گیر کرده باشد، آن را تمیز کنید و چنانچه پاره یا فرسوده شده باشد، لازم است آن را تعویض کنید.

خرابی سوپاپ باعث صدا در زودپز میشود

3. خراب شدن درب زود پز

آیا میدانید ایراد و مشکل در درب زودپز نیز موجب تولید صدا می شود؟ اگر درب زودپز کج شده باشد، ممکن است به درستی در جای خود قرار نگیرد و این امر باعث نشت بخار از اطراف درب شود. نشت بخار از اطراف درب نیز می تواند باعث ایجاد سر و صدا گردد.

  •  مشکل در درب زود پز معمولا به شکل قر شدن، ایجاد سوراخ یا کج شدن پدیدار می شود.
  • اگر درب زودپز کج شده باشد، آن را تراز کنید.
  • چنانچه لولای درب زودپز خراب شده باشد، آن را تعویض کنید.
  • معمولا در هنگام مواجه شدن با ایراد در درب زودپز، چاره ای جز تعویض درب نیست.

معیوب بودن در باعث صدا در زودپز میشود

4. ایراد در سوپاپ تنظیم زودپز

سوپاپ تنظیم زودپز وظیفه تنظیم فشار داخل زودپز را بر عهده دارد. اگر سوپاپ تنظیم زودپز به درستی کار نکند، فشار داخل دستگاه بیش از حد افزایش یافته و می تواند باعث ایجاد صدای زیاد شود. آغشتگی مواد غذایی و به وجود آمدن مشکل در سوپاپ تنظیم ممکن است باعث به وجود آمدن صدا شود.

  • اگر ایراد در سوپاپ تنظیم مربوط به آغشته شدن مواد غذایی به سوپاپ تنظیم باشد، با شست و شو حل می شود، در غیر این صورت تعمیر آن را باید به متخصصین بسپارید.

5. پارگی در حلقه لاستیکی دور درب زودپز

حلقه لاستیکی دور درب زودپز وظیفه آب بندی درب زودپز را بر عهده دارد. حلقه لاستیکی یا رینگ دور درب زودپز، اگر با پارگی مواجه شود یا از جا در بیاید، موجب صدایی گوش خراش می شود؛ چرا که حلقه لاستیکی نباید بگذارد بخار از زودپز خارج شود. به همین خاطر اگر این حلقه دارای پارگی هرچند جزئی باشد، خروج بخار صدای عجیب و غیر عادی را تولید می کند.

  • پس از هر بار استفاده از زودپز، حلقه لاستیکی دور درب آن را بررسی کنید.
  • اگر حلقه لاستیکی پاره یا فرسوده شده باشد، آن را تعویض نمایید.
  • از مواد شوینده ملایم برای تمیز کردن حلقه لاستیکی استفاده کنید.

پارگی حلقه لاستیکی منجر به صدای زودپز میشود

روش های جلوگیری از بروز صدای زودپز برقی

زودپز برقی وسیله ای کاربردی برای پخت سریع غذا است، اما ممکن است در برخی مواقع باعث ایجاد سر و صدای زیادی شود. این سر و صدا بسیار آزاردهنده می باشد و برای جلوگیری از بروز مشکل، می توانید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • از مواد غذایی با آب کم استفاده کنید. هرچه مقدار آب کمتر باشد، فشار کمتری در داخل زودپز ایجاد می شود و سر و صدا نیز کمتر خواهد بود.
  • از زودپز با ظرفیت مناسب استفاده نمایید. چنانچه از زودپزی با ظرفیت کوچک برای پختن غذای زیاد استفاده کنید، فشار زیادی در داخل زودپز ایجاد شده و سر و صدا نیز بیشتر خواهد بود.
  • قبل از بستن درب زودپز، مطمئن شوید که حلقه لاستیکی به درستی در جای خود قرار گرفته است.
  • واشر زودپز را به طور منظم بررسی کنید. اگر واشر زودپز پاره یا فرسوده شده باشد، این مشکل رخ می دهد.

اگر با رعایت این نکات، همچنان زودپز شما سر و صدای زیادی دارد، ممکن است مشکلی در بخش های مختلف دستگاه وجود داشته باشد. در این صورت، بهتر است زودپز خود را توسط یک تکنسین متخصص بررسی کنید.

برای تعمیر مشکل صدای زیاد زودپز با کجا تماس بگیریم؟

زودپز در هنگام کار به دلیل وجود سوپاپ تنظیم و سوپاپ اطمینان خود به خود صدایی را از خود تولید می کند، توجه داشته باشید که علل بالا همگی برای صداهای غیر عادی بوده و صدای سوپاپ ها در هنگام خروج بخار از آنها، دلیلی بر خرابی زودپز یا اجزای آن نیست. زودپز جزء وسایلی می باشد که همواره نیازمند نگهداری است تا بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد، پس همواره به صورت متداول از سالم بودن اجزای زودپز خود اطمینان حاصل فرمایید. در صورتی که پس از بررسی موارد بالا، همچنان قادر به رفع مشکل صدای زودپز خود نیستید، می توانید با شماره 02158941 یا 02191093903 تماس گرفته و از کارشناسان مجموعه آی پی امداد درخواست کمک نمایید.

4.4/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • انسیه زنگویی 10 بهمن 1402

    مولتی کوکر فیلیپس دارم. امشب چند دقیقه بعد از روشن کردن، صدای سوت عجیبی داشت. از برق کشیدم و گذاشتم کنار. میتونم درب رو باز کنم؟ علت چیست؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 10 بهمن 1402

      درود، بله، می‌ توانید درب مولتی کوکر فیلیپس خود را باز کنید. این صدا ممکن است به دلیل کمبود آب یا مایع در داخل دستگاه، بسته بودن بیش از حد درب یا خرابی واشر درب ایجاد شده باشد که باید این موارد بررسی شوند.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد