logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز
علت روشن نماندن شعله اجاق گاز
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نماندن شعله اجاق گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز چیست؟ یکی از نکات آزاردهنده در رابطه با اجاق گاز این است که بسیاری از مصرف کنندگان به درستی از اجاق گاز استفاده نمی کنند. به دلیل سهل انگاری در نگهداری اجاق گاز باعث خراب شدن آن طی زمان بسیار کوتاهی می شوند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در رابطه با این دستگاه اتفاق بیافتد، مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز بعد از جرقه زدن است. متاسفانه عوامل زیادی هستند که علت خاموش شدن شعله اجاق گاز هستند. در همین راستا ما در این مطلب به بررسی اینکه چرا شعله اجاق گاز روشن نمی ماند و روش تعمیر روشن نماندن شعله اجاق گاز می پردازیم. تا انتهای این مبحث همراه آی پی امداد باشید.

کاربران گرامی، در صورت وجود هرگونه پرسش در مورد علت روشن نماندن شعله اجاق گاز می توانید در انتهای صفحه (قسمت دیدگاه) با دیگر کاربران و تعمیرکار لوازم خانگی آی پی امداد به پرسش و پاسخ بپردازید.

چرا شعله اجاق گاز روشن نمی ماند؟

روشن نماندن شعله اجاق گاز یکی از انواع مشکلاتی است که ممکن است به دلیل بروز مشکل یا هرگونه نقص در سیستم داخلی اجاق گاز ایجاد شود. به طور کلی ایرادات مختلفی موجب بروز مشکل خاموش شدن شعله اجاق گاز می شوند و در صورتی که سریعا رفع نشوند، می توانند منجر به خرابی سایر قطعات اجاق گاز شما شوند. این مشکل که معمولا در انواع اجاق گازها دیده می شود، باید در اولین فرصت بررسی شده و اقدام به عیب یابی روشن نماندن شعله گاز شود. از این رو در ادامه این مطلب چند مورد از دلایل بروز این ایراد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

باقی ماندن مواد غذایی از علل روشن نماندن شعله اجاق گاز

اولین و شایع ترین عاملی که باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز می شود، باقی ماندن مواد غذایی بعد از پخت و پز است. باقی ماندن مواد غذایی در اطراف شعله اجاق گاز، چدن ها و … موجب می شود تا شعله روشن نماند و بلافاصله بعد از جرقه زدن خاموش شود. در اکثر مواقع شعله تمیز به رنگ آبی دیده می شود. اگر باقی مانده مواد غذایی و انواع چربی و کثیفی در اطراف اجاق گاز و شعله وجود داشته باشد، باعث نارنجی سوختن شعله گاز شده و این نشانه دهنده وجود کثیفی و باقی مانده مواد غذایی در اطراف اجاق گاز است.

باقی ماندن مواد غذایی باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز میشود

در همین راستا توصیه می شود تمام قطعات اجاق گاز اعم از چدن ها، سر گاز و … را از اجاق اصلی جدا کرده و درون کاسه ای حاوی مواد شوینده مخصوص یا سرکه قرار دهید. این کار باعث می شود تا تمام چربی ها و ذره های اضافی از چدن ها جدا شوند و شعله اجاق گاز بعد از جرقه زدن روشن بماند.

خرابی ترموکوپل اجاق گاز علت خاموش شدن شعله اجاق گاز

دومین علت روشن نماندن شعله اجاق گاز عمل نکردن ترموکوپل اجاق گاز است. ترموکوپل قطعه ای در اجاق گاز است که جریان الکتریکی یا الکتریسیته را به بوبین انتقال می دهد و باعث گرم شدن آن می شود. همچنین ترموکوپل در اجاق گاز به عنوان یک قطعه امنیتی عمل می کند و در صورتی که هریک از اجزا یا قطعات اجاق گاز خراب شوند، اجاق روشن شدن شعله را نمی دهد. عوامل متعددی ممکن است باعث خراب شدن ترموکوپل شوند.

خرابی ترموکوبل اجاق گاز باعث روشن نماندن شعله میشود

برای رفع مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز توصیه می شود در ابتدا به تعمیر ترموکوپل اجاق گاز بپردازید. اگر در این زمینه دانش و اطلاعات چندانی ندارید، توصیه می شود تعمیرات ترموکوپل را به مجموعه معتبر و باسابقه ای بسپارید و خیال خود را از این بابت راحت کنید.

خراب شدن بوبین و ولوم از دلایل روشن نماندن شعله اجاق گاز

خراب شدن بوبین و لوم اجاق گاز از عوامل دیگری هستند که ممکن است باعث روشن نماندن شعله گاز شوند. قطعاً هر اجاق گاز برای کار کردن و داشتن عملکرد صحیح از اجزای متعددی تشکیل شده است. برای مثال ولوم اجاق گاز قطعه ای است که باعث تنظیم میزان شعله اجاق گاز می شود. در صورتی که ولوم اجاق گاز خراب باشد، هیچ عاملی قادر به تنظیم شعله نخواهد بود و ممکن است شعله به صورت ناگهانی زیاد یا کم شود. کم شدن شعله ها ممکن است بعد از چند دقیقه باعث خاموش شدن آن شود. در همین راستا توصیه می شود تا از تعمیرکار بخواهید به بررسی بوبین و ولوم اجاق گاز بپردازد و از سلامت آن اطمینان حاصل کند.

خرابی بوبین و ولوم اجاق گاز باعث روشن نماندن شعله میشود

تاثیر جابجایی الکترود جرقه زن در مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز

عامل دیگری که در برخی مواقع ممکن است باعث خاموش شدن شعله اجاق گاز شود، جابجایی الکترود جرقه زدن در اجاق گاز است. هر اجاق گاز از قطعه ای به نام الکترود جرقه زن تشکیل شده است که این قطعه با ایجاد جرقه باعث روشن شدن شعله می شود. در مواقعی ممکن است بعد از تمیز کردن یا جابجایی الکترود جرقه زن در جای صحیح خود قرار نگیرد و به همین دلیل ممکن است شعله اجاق گاز روشن نماند.

الکترود جرقه زن در اجاق گاز

جابجایی سر شعله دلیل خاموش شدن شعله اجاق گاز

پنجمین عاملی که ممکن است باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز می شود، جابجایی شعله اجاق گاز است. در مواقعی ممکن است جا به جایی، ضربه و تمیز کردن اجاق گاز باعث شود تا سر شعله جا به جا شود و درست در جای خود قرار نگیرد. این موضوع باعث می شود تا شعله اجاق گاز اصلاً روشن نشود و در صورت روشن شدن مجدداً خاموش شود. در همین راستا توصیه می شود سر شعله را کمی جا به جا کنید تا در جای مناسب خود قرار بگیرد و مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز حل شود.

سر شعله اجاق گاز

برای تعمیر روشن نماندن شعله اجاق گاز چه باید کرد؟

در اکثر اوقات مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز با تمیز کردنسرشعله ها و صفحه اجاق گاز ببدون هیچگونه مشکلی برطرف می‌ شود. اما اگر بعد از تمیز کردن اجاق گاز نیز همچنان شعله روشن نمی‌ ماند، باید اقدام به عیب یابی دقیق تر و تعمیر روشن نماندن شعله اجاق گاز نمایید.

  • اگر قصد دارید بدانید که روشن نماندن شعله اجاق گاز به دلیل بروز خرابی در ترموکوپل است، باید ولوم گاز را پیجانده و برای چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید.
  • چنانچه شعله اجاق گاز به سرعت خاموش می گردد، باید برای تعمیر ترموکوپل دستگاه خود اقدام کنید.
  • در صورت اتصالی و پارگی سیم‌ های جرقه زن اجاق گاز باید اقدام به تعویض سیم های معیوب یا تعمیر قطعه الکترود اجاق گاز خود نمایید.
  • بروز هرگونه خرابی در شعله پخش کن یا بوبین اجاق گاز نیز نیاز به تعمیر و رفع عیب قطعات خواهد داشت که بهتر است از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

نتیجه گیری از علت روشن نماندن شعله گاز

در این مطلب به بررسی کلیه عواملی که باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز می شوند، پرداختیم. شعله اجاق گاز به دلایلی متعددی ممکن است روشن نماند. این دلایل ممکن است به عوامل بیرون و درونی چون خراب شدن قطعات اجاق گاز بستگی داشته باشد. بنابراین علت روشن نماندن شعله اجاق گاز باید توسط افراد متخصص در این حوزه مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر دلیل خاموش شدن شعله اجاق گاز به دلیل خراب شدن قطعاتی چون سر شعله، ترموکوپل، بوبین و … باشد، باید اجاق گاز خود را به مجموعه معتبر بسپارید تا تعمیرات آن را به صورت اصولی و صحیح انجام دهد. آی پی امداد یکی از تعمیرگاه های معتبر در استان تهران است که تعمیرات انواع لوازم خانگی را انجام می دهد. این مجموعه بیشتر از 50 سال است که در حوزه تعمیرات فعالیت می کند. در صورتی که مایل به تعمیرات اجاق گاز هستید، می توانید از طریق شماره 02158941 با تیم آی پی امداد تماس بگیرید.

4.1/5 - (7 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

5 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • دستورانی 26 آبان 1402

    سلام وقتتون بخیر ببخشید به تازگی یه اجاق گاز مدل فردار تکنو خریداری کردیم. بعد از نصب همه شعله ها روشن میشه بجز شعله زماندارش. ینی روشن میشه ولی وقتی ولوم رو رها میکنیم، خاموش میشه. مشکل از کجاست؟؟ هنوز استفاده ای ازش نکردیم و چنین مشکلی داره ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 26 آبان 1402

      درود، بوبین و ترموکوپل اجاق گاز را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید.

      پاسخ دادن
      • دستورانی 27 آبان 1402

        خیلی ممنون از راهنمایی تون لطف کردید

        پاسخ دادن
  • مهدی رسولی 03 مهر 1402

    با سلام و روز بخیر. اجاق گاز رومیزی ما مدل بلینی هست و میخواستم بدونم چرا یکی از شعله ها فندک میزنه و شعله آبی نمایان میشه، ولی تا دستم رو از روی چرخون فندک برمیدارم، شعله خاموش میشه و بایستی حدود 10 دقیقه نگه دارم و فندک بزنه تا شعله ثابت بمونه و خاموش نشه؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید چون عملاً به خاطر اینکه فندک خراب نشه، دیگه از اون شعله استفاده نمی کنیم. با تشکر

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 03 مهر 1402

      درود، مشکل از ترموکوپل یا بوبین اجاق گاز است که باید بررسی شود.

      پاسخ دادن
اینستاگرام آی پی امداد