logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

سیم ارت اجاق گاز

سیم ارت اجاق گاز
زمان مطالعه: 4 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله سیم ارت اجاق گاز به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

امروزه برای افزایش ایمنی در بسیاری از وسایل برقی یا در تمامی وسایل برقی از سیم ارت به زمین استفاده می شود و شاید برای شما هم سوال باشد که کاربرد سیم ارت اجاق گاز چیست؟. در این مقاله از آی پی امداد به نکات بسیار مهمی مانند سیم ارت چیست؟، سیم ارت چگونه مانع از برق گرفتگی می شود؟، سیم ارت در اجاق گاز چه رنگی است؟ و سیم ارت را به کجا وصل کنیم؟ اشاره خواهیم کرد.

خلاصه ای از سیم ارت اجاق گاز

کاربران گرامی نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی آی‌ پی امداد، برای اینکه وقت کمتری از شما بگیریم، در این قسمت خلاصه ای از سیم ارت اجاق گاز را مطرح کرده ایم.

سیم ارت اجاق گاز چیست؟
  • سیمی است که برق اضافی را به زمین می فرستد و مانع از برق گرفتگی می شود.
وظیفه سیم ارت در اجاق گاز چیست؟
  • رساندن برق اضافی به زمین و چاه ارت
چگونگی مانع شدن از برق گرفتگی توسط سیم ارت
  • با انتقال دادن برق بدنه به زمین و جلوگیری از ماندن الکتریسیته ساکن در بدنه اجاق گاز
سیم ارت در اجاق گاز چه رنگی است؟
  • در کشور ما ایران سبز و زرد است.
باید سیم ارت به کجا وصل شود؟
  • یک سر سیم را به بدنه اجاق گاز
  • سر دیگر را به لوله گاز و یا چاه ارت

سیم ارت اجاق گاز چیست؟

کابل انعطاف پذیری که برق بسیاری از لوازم الکترونیک را تامین می کند، علاوه بر فاز و خنثی حاوی هادی زمینی (سبز در ایالات متحده و سبز / زرد در اتحادیه اروپا و ایران) را شامل می شود. در داخل دستگاه الکتریکی، سیم ارت به بدنه بیرونی دستگاه متصل می شود و سر دیگر آن به زمین متصل می شود. اتصالات را می توان با استفاده از ترمینال های سوکت یا پیچی یا سایر اتصالات تایید شده ایجاد کرد. البته برخی از اتصالات مانند رک برای جلوگیری از قطع شدن اتصال زمین و اتصال به سایر قسمت ها استفاده نمی شود.

کاربرد سیم ارت در اجاق گاز چیست؟

حتماً خبر مرگ افراد بر اثر برق گرفتگی را شنیده اید. هنگامی که سیم نول یا فاز به بدنه دستگاه متصل می شود، با تماس با بدنه، جریان الکتریکی به بدن فرد منتقل می شود. الکتریکی شدن اجسام گاز به عوامل زیادی بستگی دارد. از دلایل آن می توان به پیچ و تاب و ذوب روکش ها و سیم ها، رسیدن رطوبت به فندک و … اشاره کرد.

کاربرد سیم ارت در اجاق گاز چیست؟

خطر برق گرفتگی با هدایت الکتریسیته از طریق فلز رسانای اجاق گاز افزایش می یابد. برای دوری از این خطر از سیم ارت استفاده می کنند. این کابل با افزایش ایمنی و جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن، برق را به زمین منتقل می کند و از برق گرفتگی بدن جلوگیری می کند. سیم ارت از یک طرف به اجاق گاز و از طرف دیگر به کف یا لوله آب ساختمان متصل می شود.

سیم ارت چگونه مانع از برق گرفتگی می شود؟

ممکن است شنیده باشید که شخصی در اثر تماس با دستگاه الکتریکی دچار برق گرفتگی شده است. علت این برق گرفتگی چیست؟ زمانی که سیم های فاز یا سیم نول به نحوی به محفظه دستگاه متصل شده و مدار الکتریکی مشکل داشته باشد، با دست زدن به آن دچار برق گرفتگی می شویم. اکنون سیم ارت با انتقال جریان الکتریکی به زمین از برق گرفتگی، آتش سوزی و اتصالی دستگاه جلوگیری می کند.

رنگ سیم ارت در اجاق گاز

رنگ سیم ارت اجاق گاز معمولا سبز و زرد است که یک رنگ باید حداقل 30 درصد و بیش از 70 درصد سطح رشته را بپوشاند و دیگری بقیه سطح را بپوشاند. توجه داشته باشید که بین سیم زرد و سبز برای شناسایی سیمی است که برای اتصال زمین یا سیستم حفاظتی مشابه استفاده می شود. اصولاً از آبی برای شناسایی رشته سیم خنثی استفاده می شود، اما اگر سیم خنثی وجود نداشته باشد، از این رنگ برای شناسایی هر رشته سیم بدون اتصال زمین یا هادی محافظ استفاده می شود. در واقع برای تولید سیم و کابل های مختلف از رنگ های مختلفی استفاده می شود که کابل افشان نیز از این قاعده مستثنی نیست. کابل افشان یک کابل انعطاف پذیر است که با توجه به ویژگی های آن مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ سیم ارت در اجاق گاز

سیم ارت را به کجا وصل کنیم؟

قبل از هر چیز باید بدانید که سیستم ارتینگ از یک سیم ارت و یک چاه ارت تشکیل شده است که جریان الکتریکی را به زمین منتقل می کند. برای نصب آن باید یک سر آن را به اجاز گاز متصل کنیم و سر دیگر را به چاه ارت متصل کنیم. حالا طرف دیگر سیم ارت به چاه زمین یا لوله کشی خانه وصل می شود. در واقع یک چاه خاکی در عمق زمین حفر می شود و این چاه باید حفر شود تا به رطوبت برسد.

سیم ارت را به کجا وصل کنیم؟

داخل این چاه یک صفحه مسی است که به سیم مسی جوش داده شده است. اصولا دور صفحه مسی را با بنتونیت پر می کنند و سپس سیم ها را به خوبی از زمین بیرون می کشند. سیم های مسی این قسمت به کلیه لوازم برقی و یا اجاق گاز وصل شده و از ولتاژ محافظت می شود. این روزها در بازار می توان انواع مختلفی از کابل را پیدا کرد که هر کدام دارای سطوح کیفی متفاوتی هستند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد