logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت روشن نشدن بخاری گازی

علت روشن نشدن بخاری گازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت روشن نشدن بخاری گازی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم تا علت روشن نشدن بخاری گازی را با یکدیگر بررسی کنیم و راه حل های رفع مشکل را با شما در میان بگذاریم. همچنین در این مقاله یک ویدیو آموزشی برای شما قرار داده شده است که به کمک آن می توانید بهتر علت بروز مشکل را درک کنید. به طور کلی برخی از علل بروز مشکل عدم روشن شدن شمعک بخاری گازی با بررسی خودتان قابل حل است، اما در صورت خرابی قطعات اصلی یا سیستم گازرسانی بخاری، خودتان قادر به رفع آن نیستید و بهتر است از متخصصین آی پی امداد برای حل مشکل کمک بگیرید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا درخواست تعمیرات از بخش نظرات یا راه های ارتباطی با آی پی امداد در تماس باشید.

ویدیو آموزشی علت روشن نشدن بخاری گازی

اگر بخاری گازی شما روشن نمی شود، ابتدا لازم است دلایل بروز این مشکل را بررسی و سپس راهکارهای رفع آن را دنبال کنید. در ابتدای این مقاله، برای شما یک فیلم آموزشی قرار داده ایم که در آن می توانید علت روشن نشدن شمعک بخاری گازی را از زبان کارشناس متخصص آی پی امداد مشاهده نمایید.

چرا بخاری گازی روشن نمی شود؟ 8 علت + راه‌حل

روشن نشدن بخاری گازی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است بسیاری از افراد پس از راه اندازی این دستگاه با آن مواجه شده باشند. به طور کلی دلایل مختلفی می تواند علت روشن نشدن مشعل بخاری گازی باشد. از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خرابی ترموکوپل
  2. خرابی بوبین
  3. ایراد در شمعک
  4. خرابی فندک
  5. خیس بودن بخاری
  6. قطع شدن گاز
  7. شل شدن نازل گاز
  8. گرفتگی دودکش

هریک از موارد گفته شده می تواند علت عدم روشن شدن بخاری گازی باشد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

1. خرابی ترموکوپل

زمانی که حرارت شمعک به ترموکوپل می رسد، به دلیل وجود دو سیم غیر هم جنسی که درون ترموکوپل وجود دارد، الکترسیته ضعیفی ایجاد می شود. الکتریسیته ایجاد شده به بوبین بخاری میرسد، مسیر گاز باز می شود و با ایجاد جرقه توسط ترموکوپل، شمعک روشن می شود. با روشن نگه داشتن شمعک و گرم شدن آن نیز شعله پایدار می گردد. در صورتی که ترموکوپل، بوبین یا شمعک دچار مشکل شوند، گاز به شمعک نرسیده و روشن نمی شود.

  • برای تست ترموکوپل می توانید با استفاده از کبریت یا فندک استفاده کنید.
  • اگر شمعک روشن شود، به این معنی است که ترموکوپل خراب و سیستم احتراق به درستی کار می کند و بوبین بخاری نیز سالم است.
  • برای تست ترموکوپل می توانید از مولتی متر با 200 میلی ولت DC نیز استفاده کنید.
  • 8 تا 30 میلی ولت نشان دهنده یک ترموکوپل سالم است و کمتر از 7 میلی ولت نشان دهنده خرابی این قطعه می باشد.
  • در صورت خرابی ترموکوپل نیاز است تا دو سیم غیر هم جنس را تعویض کنید.
  • چنانچه سیم ها سالم باشند و جرقه ایجاد نشود، ممکن است قطعه اصلی ترموکوپل خراب شده باشد که در این صورت باید تعویض شود.
  • توجه کنید که برای تعویض ترموکوپل تا حد امکان ترموکوپلی مشابه ترموکوپل قبلی انتخاب و خریداری کنید.
  • در صورتی که ترموکوپل را تعویض کردید، حتما از اتصال صحیح و کامل سر ترموکوپل به پایلوت مطمئن شوید.

خرابی ترموکوپل بخاری گازی

2. خراب شدن بوبین

پس از گرم شدن ترموکوپل، بوبین مسیر گاز به سمت شمعک را باز می کند. در صورتی که ترموکوپل به درستی کار نکند، بوبین مسیر گاز را مسدود کرده و از نشت گاز نیز جلوگیری می کند. با سرد شدن ترموکوپل  و کاهش ولتاژ، بوبین مسیر گاز را مسدود می نماید. در واقع بوبین قطعه ای برای افزایش ایمنی بخاری است و با قطع و وصل جریان گاز، باعث روشن شدن بخاری می شود. در صورتی که بوبین خراب شده باشد، گاز به بخاری نمی رسد یا مسیر گاز به طور دائمی باز می ماند که در این صورت خطر پخش گاز و آتش سوزی وجود دارد.

  • توجه کنید که بوبین بخاری درون سیستم احتراق قرار دارد و پس از باز کردن ترموکوپل، می توانید بوبین را نیز تعویض کنید.
  • برای تعویض بوبین نیز توجه کنید حتما قطعه جدید مشابه قطعه قبلی باشد و از نظر شکل و ابعاد تفاوتی با قطعه قبلی نداشته باشد.
  • در صورتی که از بوبین نامناسب استفاده کنید، ممکن است گاز از بخاری نشت پیدا کند. پس در زمان خرید بوبین به ابعاد و شکل آن دقت کنید.

خراب شدن بوبین بخاری گازی

3. خرابی پایلوت یا شمعک

شمعک، پایلوت یا ODS قطعه ای است که برای روشن کردن بخاری گازی استفاده می‌شود. عملکرد این قطعه به این شکل است که پس از رسیدن گاز از بوبین به شمعک با جرقه زدن ترموکوپل، شمعک گرم و پس از مدتی شعله روشن می ماند. اگر پایلوت به درستی کار نکند، شعله به صورت پایدار روشن نمی‌ ماند و نمی توان بخاری را روشن کرد. بنابراین اگر شمعک بخاری روشن است ولی مشعل روشن نمیشود، مربوط به خرابی این قطعه می باشد.

  • در صورتی که شمعک پس از جرقه زدن ترموکوپل روشن می شود ولی شعله پایدار نمی ماند، ممکن است علت اصلی آن کثیفی شمعک یا پایلوت باشد که با تمیز کردن شمعک این مشکل رفع می شود.
  • برای تمیز کردن پایلوت می توایند از یک سمباده نرم استفاده کنید و سطح قطعه را به خوبی تمیز کنید و سپس مجددا روشن کردن بخاری را امتحان کنید.
  • در صورتی که شمعک بخاری خراب یا خیس شده باشد، دستگاه روشن نمی شود. چنانچه علت روشن نشدن بخاری، خیس شدن شمعک باشد، پس از خشک شدن آن مشکل رفع می شود.
  • در مواردی ممکن است که شمعک بخاری دچار مشکل شده باشد که نیاز به تعویض آن می باشد.

خرابی شمعک بخاری گازی

4. خراب شدن فندک بخاری

فندک قطعه ای در سیستم بخاری گازی است که وظیفه اصلی آن ایجاد جرقه‌ ای است که شعله شمعک و مشعل اصلی بخاری را روشن می‌ کند. در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی در عملکرد فندک، این فرآیند دچار اختلال شده و بخاری روشن نمی‌ شود. از جمله مواردی است که می توانند باعث از کار افتادن فندک بخاری گازی شوند، می توان به شل یا معیوب بودن اتصالات، انباشته شدن آلودگی و جرم بر روی فندک و فرسودگی اجزای داخلی فندک اشاره کرد.

  • برای برطرف کردن مشکل باید اتصالات فندک را به دقت بررسی کرده و در صورت شل بودن، آنها را محکم کنید. همچنین اتصالات معیوب و آسیب‌ دیده نیز باید تعویض شوند.
  • همچنین بهتر است با استفاده از یک برس یا پارچه تمیز، جرم و آلودگی را از روی فندک پاک کنید.

خراب شدن فندک بخاری

5. خیس بودن بخاری

در صورتی که اجزای مختلف بخاری را بشویید و آب به اجزای هریک از قطعات داخلی بخاری گازی مخصوصا ترموکوپل، پایلوت و بوبین برسد، سیستم جرقه زن با مشکل مواجه می شود.

  • در این صورت باید چند ساعت صبر کنید تا بخاری و اجزای خیس شده کاملا خشک شوند و سپس برای روشن کردن بخاری خود اقدام کنید.
  • لازم به ذکر است که همواره بهتر است برای تمیز کردن بخش های مختلف بخاری گازی از یک پارچه مرطوب استفاده کرده و از وارد شدن آب به قسمت های داخلی آن جلوگیری نمایید.

6. قطع شدن گاز

سیستم گازرسانی به بخاری از سه قسمت شیر اصلی گاز، شیلنگ و بخش اتصال به بخاری تشکیل شده است. در صورتی که هریک از این بخش ها به درستی کار نکنند یا با مشکلی مواجه شوند، گاز به بخاری نمی رسد و در نتیجه دستگاه روشن نمی شود. از دلایل رایج عدم وجود گاز در دستگاه می توان به مواردی مانند قطع شدن گاز، مسدود شدن شیلنگ و انسداد در محل اتصال شیلنگ به بخاری اشاره کرد.

  • اگر شیلنگ گاز مسدود شده باشد، بهتر است از تکنسین متخصص آی پی امداد برای عیب یابی دستگاه کمک بگیرید.
  • در صورتی که فشار گاز کم است، می‌ توانید میزان گاز بخاری را بررسی کنید.
  • اگر ولوم گاز یا شیر  گاز اصلی که به لوله متصل است، بسته باشد نیز گاز به بخاری نمی‌ رسد.
  • در صورت بروز مشکل در شلنگ گاز بخاری نیز می توانید اقدام به تعویض آن نمایید.

مشکل در سیستم گازرسانی بخاری

7. شل شدن نازل گاز

نازل گاز در بخاری یکی از قطعاتی است که وظیفه دارد گاز را به مشعل بخاری هدایت کند. اگر این نازل به هر دلیلی شل شده باشد، گاز به درستی به مشعل نرسیده و در نهایت شعله روشن نمی‌ شود. لرزش بخاری در حین کار، وارد شدن ضربه به بخاری، مانند افتادن یا برخورد با اشیاء، فرسودگی یا نصب نامناسب نازل از جمله عواملی است که می توانند باعث بروز این مشکل شوند.

  • اولین قدم برای رفع مشکل، بررسی و سفت کردن نازل گاز است. برای این کار، باید شیر گاز را ببندید و سپس با استفاده از آچار، نازل را سفت کنید.
  • اگر نازل گاز فرسوده شده باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • در صورتی که واشر یا اورینگ نازل گاز خراب شده باشند نیز لازم است آنها را تعویض نمایید.

شل بودن نازل گاز بخاری گازی

8. گرفتگی دودکش بخاری

بخاری گازی برای احتراق کامل به اکسیژن کافی نیاز دارد و دود و گاز حاصل از احتراق بخاری باید از طریق دودکش به بیرون هدایت شود. اگر دودکش مسدود باشد، این دود و گاز به داخل محیط باز گشته و در نتیجه باعث خاموش شدن شعله بخاری می‌ شود. مسدود شدن دودکش بخاری نیز می‌ تواند به دلیل تجمع رسوبات، جرم، لانه پرندگان، اشیاء خارجی و یا ایراد در ساختار دودکش مانند خمیدگی، شکستگی یا زنگ زدگی آن رخ دهد.

  • برای رفع این مشکل ابتدا باید دودکش را تمیز کنید. برای رفع انسداد دودکش می‌ توانید از برس یا جاروبرقی استفاده کنید.
  • در صورت وجود کلاهک H در دودکش، باید آن را بررسی نمایید که مسدود نشده و در صورت لزوم، انسداد آن را برطرف کنید.
  • بررسی کنید که سیستم تهویه هوا و دریچه هوای بخاری به درستی کار کرده و جریان هوا را به صورت کامل خارج می کنند.
  • برای جلوگیری از مسدود شدن دودکش، باید تهویه مناسب در محل نصب بخاری وجود داشته باشد.

گرفتگی دودکش بخاری گازی

برای تعمیر مشکل روشن نشدن بخاری گازی با کجا تماس بگیریم؟

مخاطبین عزیز امیدواریم مطالعه این مطلب در رفع مشکل روشن نشدن شعله بخاری گازی برایتان مفید بوده باشد. اگر به این نتیجه رسیدید که برای تعمیر بخاری خود از تکنسین حرفه ای کمک بگیرید، قطعا کارشناسان فنی آی پی امداد میتوانند به شما کمک کنند. شما عزیزان می توانید برای ثبت درخواست تعمیرات بخاری گازی خود از طریق شماره های 02158941 یا 02191093903 با کارشناسان آی پی امداد تماس گرفته و یا در سایت آی پی امداد به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.

4.9/5 - (8 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

14 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
  • محمد زارعی 02 اسفند 1402

    درود، همه چی سالمه، شمع روشن میمونه، اما وقتی درجه رو میچرخونم گاز خیلی کم میاد و بزور روشنه، فشار گاز تا پشت بخاری خوبه. هر ایرادی داره از شیر کنترل است، اون پیچ کناری باز کردم گاز با فشار زد بیرون، مشکل شیر کنترل چیست ؟

    پاسخ دادن
  • شیرین 06 بهمن 1402

    درود ....خدا قوت.... بخاری گازی خونمون قطع شده...فندکش رو روشن میکنم حدود یه دقیقه هم نگه داشتم ب محض اینکه می‌خوام شعله بخاری رو بتابونم شمعکش قطع میشه و انگار گاز داخل بخاری نمیاد میشه محبت کنید راهنماییم کنید؟

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 07 بهمن 1402

      درود، ترموکوپل بخاری را تعویض کنید.

      پاسخ دادن
      • معین قاسمی 12 اسفند 1402

        سلام بخاری شمعش روشن میشه یک تا دو دقیقه نگه میدارم ولی به محض اینکه ولش میکنم خاموش میشه دلیلش چیه ممنون راهنمایی کنید

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 13 اسفند 1402

          درود، بوبین یا ترموکوپل بخاری خراب شده است و باید تعویض شود.

          پاسخ دادن
  • بابک اسلامی نژاد 04 آذر 1402

    سلام. بوبین بخاری گازی با ترموکوپل به حالت جذب نمیرسه اما با باطری قلمی که تست میکنم، به خوبی جذب میشه. در ضمن دوبار ترموکوپل عوض کردم اما مشکل حل نشده. آیا بوبین بخاری گازی از لحاظ مقاومت داخلی سیم پیچ انواع مختلف دارند؟ مشکل چیه؟ لطفا راهنمایی بفرمائید

    پاسخ دادن
    • آی پی امداد 04 آذر 1402

      درود، سیستم بخاری گازی متفاوت است و اگر با تعویض ترموکوپل مشکل رفع نشده است، باید بوبین را نیز تعویض کنید.

      پاسخ دادن
      • بابک 04 آذر 1402

        سلام مجدد ، حتی اگر سیم پیچ سالم باشه و با باتری قلمی کار کنه ؟

        پاسخ دادن
        • آی پی امداد 05 آذر 1402

          درود، بله عملکرد این دو قطعه در کنار هم بسیار موثر بوده و اگر ترموکوپل سالم است، باید بوبین تعویض گردد.

          پاسخ دادن
          • بابک 09 آذر 1402

            بسیار سپاسگزارم، بوبین را عوض کردم مشکل حل شد . پایدار باشید

    • محسن 07 بهمن 1402

      سلام. هرکاری میکنم که شعله کوچیک کنار جرقه زن ثابت بمونه نمیشه! در واقع اون تیکه سیم مفتول بالای شعله که با جرقه گرم میشه گرم نمیشه و اجازه نمیده مشعل روشن بمونه. علت چیست؟ سیستم جرقه زن؟ اون تیکه سیم که دارای پایه عایقه و به جرقه زن متصله یا ترموکوپل؟

      پاسخ دادن
      • آی پی امداد 08 بهمن 1402

        درود، بوبین یا ترموکوپل مشکل دارد.

        پاسخ دادن
        • مهدی 14 بهمن 1402

          سلام خسته نباشید بخاری ما روشن میشه اما در روز چند بار خاموش میشه انگار از یه جایی گاز قطع میشه بعد موقع روشن شدن روشن میشه جریانش چیه؟؟

          پاسخ دادن
          • آی پی امداد 15 بهمن 1402

            درود، پیلوت بخاری را تعویض کنید.

اینستاگرام آی پی امداد