logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

علت آبریزی کولر آبی

علت آبریزی کولر آبی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله علت آبریزی کولر آبی به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، از اینکه بار دیگر میزبان نگاه شما هستیم، بسیار خوشحالیم و از شما دعوت میکنیم مطلبی که در مورد علت آبریزی کولر آبی برای شما آماده کرده ایم را مطالعه بفرمایید. در  این مطلب قصد داریم در مورد آب دادن کولر در حالت روشن و خاموش، دلایل ریزش آب از ورودی کولر آبی و همچنین علت سرریز شدن آب از کولر آبی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. بر اساس آمار، در 70 درصد از خانه های ما ایرانی ها یک دستگاه کولر آبی نصب شده است. این آمار نشان از محبوبیت این یار همیشگی روزهای گرم تابستان دارد.

همانطور که میدانید، اساس کار کولر آبی، استفاده از آب و تبخیر آن برای ایجاد هوای خنک در روزهای گرم سال است، اما همیشه به درستی کار نمی کند و گاهی مشکلاتی همچون چکیدن آب و آبریزی دارد که هر چه سریع تر باید علت آن را جویا شد و برای رفع این مشکل اقدام کرد. در ادامه با آی پی امداد همراه باشید.

دلایل آبریزی کولر آبی و روش های رفع آن در یک نگاه کوتاه

در این بخش برای اینکه وقت کمتری از شما گرفته شود، به صورت خلاصه هریک از دلایل سرریز شدن آب از کولر آبی و راه حل های رفع مشکل را بررسی خواهیم کرد.

علت آبریزی کولر آبی راه حل رفع مشکل
سوراخ شدن سینی کولر
  • تعویض کامل کفی کولر به کمک تعمیرکار حرفه ای
  • رفع نشتی به کمک ایزوگام
خرابی شیر سر ریز کولر
  • بررسی اتصال شیر سر ریز
  • تعویض کامل شیر و یا واشر آن
خراب بودن شیر شناور
  • بررسی شیر شناور و اطمینان از سالم بودن آن
  • تنظیم مجدد شیر شناور
  • در صورت خرابی باید به طور کامل تعویض گردد.
اتصال نامناسب شیلنگ آب کولر
  • بررسی اتصال شیلنگ به آب
  • بررسی سلامت عایق بندی شیلنگ
  • تعویض کامل شیلنگ آب کولر
رسوب گرفتن شیر سر ریز آب کولر
  • تعویض واشر شیر تخلیه
  • تعویض کامل شیر تخلیه

چرا کولر آبی مشکل آبریزی دارد؟

مشکل چکیدن آب از کولر آبی علاوه بر اینکه کلافه کننده است، باعث فرسودگی، زنگ زدگی و ایجاد رسوب روی بدنه کولر آبی نیز خواهد شد. البته این موارد تنها تاثیر چکیدن آب از کولر آبی بر ظاهر آن است و اگر هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی نکنید، میزان خسارت بیشتر شده و متحمل هزینه های بیشتری برای تعمیر میشوید. تکنسین های مجموعه آی پی امداد تجربیات خود را در این زمینه در اختیار ما قرار داده اند و ما نیز از طریق این مقاله آن ها را به صورت رایگان در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار میدهیم.

علت آب دادن کولر آبی در حالت روشن یا خاموش

در ادامه علت آبریزی کولر آبی در حالت روشن یا خاموش را به همراه راه حل های رفع آنها بررسی خواهیم کرد:

سوراخ بودن سینی کف کولر آبی

کفی کولر به دلیل تماس همیشگی با آب، همواره در معرض خوردگی و پوسیدگی است و به مرور زمان ممکن است سوراخ هایی در آن ایجاد شود که عامل اصلی نشت آب از کولر آبی است.

سوراخ بودن سینی کف کولر آبی

رفع مشکل سوراخ شدن سینی کولر و نشتی آب

برای حل این مشکل شما میتوانید به دو طریق اقدام کنید:

  1. تعویض کامل کفی کولر به کمک تعمیرکار با تجربه
  2. برطرف کردن نشتی سینی از طریق ایزوگام کردن آن

راهکار اول اگرچه کمی هزینه بر است، اما با انجام آن شما از عدم نشتی سینی مطمئن خواهید بود. اما در راهکار دوم میتوانید کف سینی را از قسمتی که سوراخ شده ایزوگام کنید.

  • برای این کار باید کولر را خاموش کنید و کامل از برق جدا کنید.
  • هیچ آبی را درون سینی کولر باقی نگذارید و آن را کاملا تخلیه و خشک کنید.
  • آن قسمتی که سوراخ شده است را به خوبی سنباده بکشید و آن را تمیز کنید تا برای چسباندن ایزوگام آماده باشد.
  • ایزوگام را بردارید و آن را در قسمتی که سوراخ شده قرار دهید و با حرارت دادن آن را به خوبی محکم کنید.
  • در مرحله آخر باید صبر کنید تا ایزوگام به خوبی به کف سینی بچسبد، سپس مجددا آب کولر را باز کنید تا وارد مخزن آن شود.

خرابی شیر سرریز کولر آبی

شیر سر ریز کولر آبی قطعه ای است که از خروج آب قبل از پر شدن مخزن جلوگیری می کند و در صورتی که شیر شناور خراب باشد، به خارج شدن آب بعد از پر شدن مخزن نیز کمک می کند. البته لازم است اشاره کنیم که شیر سر ریز کولر آبی مانند سایر شیرها نیست، بلکه لوله ای کوچکی است که با پیچ و مهره به سوراخ وسط سینی کولر متصل شده و یک واشر نیز آن را محکم نگه میدارد. اگر شیر سر ریز از موقعیت خود به دلایلی مثل رسوب گرفتن و یا هرز شدن جابجا شود، به احتمال زیاد شاهد چکیدن آب از کولر آبی خواهید بود.

رفع مشکل خرابی شیر سرریز

  • راه حل این مشکل این است که ابتدا سعی کنید شیر را در جای درست خود قرار دهید تا آب ریزی کولر متوقف شود.
  • اما اگر به کلی خراب شده باشد، تنها راه مشکل این است که یک شیر نو خریداری کنید.

خرابی شیر سرریز کولر آبی

خرابی شیر شناور

شیر شناور وظیفه مهمی در کولر آبی بر عهده دارد. این قطعه میزان آب درون سینی یا کف کولر را تنظیم می کند. شیر شناور با بالا و پایین رفتن خود، قطع کن آب را فعال می کند. برای مثال اگر آب درون مخزن بیش از حد معمول باشد، شناور بالا می آید و از این طریق شیر قطع کن، از ورود بیشتر آب جلوگیری می کند. اگر شیر شناور خراب شده باشد و یا به اشتباه نصب شده باشد و به هر دلیلی گیر کند، فرمان قطع آب توسط قطع کن صادر نمی شود و کولر از آب فراوان پر شده و از قسمت زیر و درزهای کولر سر ریز می کند.

خرابی شیر شناور

رفع مشکل خرابی شیر شناور

  • راه حل این مشکل این است که شناور را تنظیم کرده و یا آن را محکم کنید تا سطح آب درون مخزن را لبه درستی تشخیص دهد.
  • اما اگر قطع کن خراب است، بهتر است برای جلوگیری از هدر رفتن آب آن را تعویض کنید.

اتصال نامناسب شیلنگ آب کولر

شلنگ باریکی که به کولر آبی متصل است، وظیفه تامین آب مورد نیاز آن را دارد و اگر به هر دلیلی ترک بخورد، بپوسد و نشتی داشته باشد، باعث چکه کردن آب از کولر آبی میشود. البته چکه کردن آب از کولر آبی یا از قسمت اتصال شیلنگ آب به شناور است یا نشتی خود شلنگ. توصیه میشود برای حل این مشکل هر چه سریعتر اقدام کنید؛ زیرا علاوه بر هدر رفتن آب و خشک کار کردن دستگاه و کاهش راندمان آن میشود.

رفع مشکل اتصال نامناسب شیلنگ آب کولر

  • برای حل این مشکل ابتدا باید از نصب صحیح شیلنگ و آب بندی آن مطمئن شوید.
  • اگر مشکلی نداشت، باید ترک خوردگی شیلنگ را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

رسوب گرفتن شیر سر ریز کولر آبی

همانطور که توضیح دادیم، شیر سر ریز میتواند حجم آب درون مخزن را کنترل کند و با باز کردن پیچ و مهره آن، حجم آب را نیز کم کند. اما این قطعه در معرض پوسیدگی و ایجاد رسوب قرار دارد و به درستی بسته نمی شود و همین دلیل باعث میشود که کولر آبی دچار آبریزی شود.

رفع مشکل رسوب گرفتن شیر سر ریز

  • برای حل این مشکل یا باید واشر شیر سرریز و یا خود شیر تعویض شود.

تمام مشکلاتی که برای علت آبریزی کولر آبی گفته شد، در هر دو حالت خاموش و یا روشن بودن دستگاه میتواند اتفاق بیفتد. توصیه میکنیم برای برطرف شدن اصولی مشکل با تکنسین های مجموعه آی پی امداد تماس بگیرید.

دلیل مشکل پرتاب آب از دهانه ورودی کولر آبی

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که مقابل کولر ایستاده اید و میخواهید هرچه سریعتر خنک شوید، اما متوجه میشوید قطرات ریز آب در حال پاشیده شدن به روی شما هستند. شاید تعجب کنید از اینکه آب وارد پروانه آن نیز شده و احتمال دهید در اثر ورود آب، دستگاه به زودی اتصالی میکند. دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

پاشیدن آب روی حلزونی

به محفظه ای که دور پروانه کولر قرار گرفته، حلزونی گفته میشود. اگر آب کشیده شده از پمپ کولر با سرعت بالا به حلزونی یا فن پرتاب شود، آب از طریق دهانه ورودی کولر به درون محیط پاشیده میشود.

پاشیدن آب روی حلزونی

راه حل رفع مشکل:

  • برای برطرف کردن این مشکل باید بدانید که چرا پمپ بیش از حد نیاز آب می کشد و همچنین مدار آب رسانی را تنظیم کنید.
  • البته بهتر است این کار توسط تکنسین با تجربه انجام شود؛ زیرا انجام آن نیاز به دانش فنی و تخصص دارد.

نشتی شلنگ و رسیدن آب به تسمه

اگر شلنگ آب کولر نشتی داشته باشد، احتمال اینکه آب وارد پره های توربین شود، بالا می رود. همچنین آب از پوشال و تسمه کولر وارد محیط زندگی شما میشود.

راه حل رفع مشکل:

  • برای حل مشکل نشتی شیلنگ چاره ای جز تعویض آن نیست. اما اگر آب روی تسمه می ریزد، باید ابتدا تشخیص دهید آب از کدام قسمت یا از چه چند راهی توزیع کننده ای روی تسمه می ریزد.
  • برای اینکه به خوبی رصد کنید که آب از کجا روی تسمه می ریزد، باید یکی از درب های کولر را بردارید و متوجه شوید آب به چه شکل و از کجا روی تسمه پاشیده میشود.

باز بودن پوشال ها یا پدهای سلولزی

اگر قسمتی از پوشال ها یا پدها باز باشد، آب از دهانه ورودی به محیط داخل پاشیده میشود.

راه حل رفع مشکل:

  • نصب مجدد و یا تعویض بست هایی که به کمک آن ها درب کولر ثابت نگه داشته میشود، راه حل مناسبی است؛ زیرا ممکن است قطرات آب به کمک جریان هوا به داخل بلوور ریخته شود.

خرابی چند راهه توزیع کننده

چند راه ها لوله هایی هستند که آب را به روی پوشال ها توزیع می کنند. این قطعات آبی که از پمپ می آید را روی پوشال ها می ریزند.

خرابی چند راهه توزیع کننده

راه حل رفع مشکل:

  • برای حل این مشکل توصیه میکنیم از تکنسین با تجربه بخواهید چند راهه های توزیع کننده را مجددا تراز کند و در  صورت نیاز آن ها را تعویض کند.

سر ریز کردن آب از آبراه ها

آب راه ها همان سوراخ های کوچکی هستند که زیر درب ها تعبیه شده اند و وظیفه آن ها توزیع آب آمده از چند راه های توزیع کننده به روی پوشال هاست. اگر این قسمت ها آسیب ببینند، ممکن است آب از آن ها سرریز کند و وارد دهانه ورودی شود.

راه حل رفع مشکل:

  • برای حل این مشکل باید آبراه ها را بررسی کنید که رسوبات واجسام خارجی در آن ها گیر نیفتاده باشد.
  • توصیه میشود این قسمت ها را به خوبی تمیز کنید و با کمک گیره محدود کننده شیلنگ پمپ، جریان آب پمپ را کنترل کنید.

عزیزان همراه از اینکه تا انتهای مطلب حوصله کردید، از شما سپاسگذاریم. امیدواریم آنچه در مورد علت آبریزی کولر آبی در اختیارتان قرار گرفته برایتان مفید بوده باشد. شما همراهان گرامی اگر ساکن شهر تهران و یا حومه هستید و نیاز به حضور تکنسین در محل دارید میتوانید بدون فوت وقت به سایت آی پی امداد مراجعه کنید و درخواست خود را برای حضور تکنسین در محل ثبت کنید. علاوه بر خدماتی که آی پی امداد برای راحتی شما عزیزان ارائه می دهد، تکنسین های مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص عیب یابی و رفع مشکل دستگاه های برقی منزلتان نیز هستند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد