logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟

کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

همراهان گرامی آی پی امداد، مطلبی که در ادامه خواهید خواند، در مورد مقایسه کولرگازی روتاری و اینورتر می باشد. برای نوشتن این مطلب به صورت کاملا بی طرفانه به بررسی اینکه کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر خواهیم پرداخت. کولرگازی از هر نوعی که باشد، بهترین وسیله ای است که در گرمای تابستان به داد شما می رسد. تصور کنید ظهر یک روز تابستانی به خانه رسیده اید و تنها با زدن یک دکمه از هوای خنک و مطبوع لذت خواهید برد. در آن لحظه شاید برای شما تفاوتی نداشته باشد که کولرگازی از نوع روتاری باشد یا اینورتر.

اما وقتی که ادامه مطلب را بخوانید و تفاوت های کولرگازی اینورتر و روتاری را متوجه شوید، قطعا برایتان مهم میشود که از چه دستگاهی استفاده کنید. اگر قصد خرید کولرگازی دارید و بین انتخاب کولرگازی اینورتر و کولرگازی روتاری مردد شده اید، پیشنهاد میکنیم این مطلب را  از دست ندهید. البته ما به شما نخواهیم گفت کولر گازی روتاری یا اینورتر، اما در انتخاب گزینه بهتر به شما کمک خواهیم کرد. پس لطفا تا انتهای مطلب با آی پی امداد همراه باشید.

کولر گازی اینورتر و ویژگی های آن

شاید شما ندانید که کولر اینورتر چیست و با ویژگی های آن آشنا نباشید. یکی از بهترین و پرفروش ترین کولرگازی های موجود در بازار، کولرگازی های اینورتر هستند. اولین ویژگی که باعث محبوبیت این نوع کولرگازی ها شده است، قابلیت تغییر دور موتور آن است. کولرگازی های معمولی با دور موتور ثابت، توسط کاربر روی دمای خاصی تنظیم میشوند و پس از رساندن دمای محیط به میزان تعیین شده به طور خودکار خاموش میشوند و پس از بالاتر رفتن دمای هوا مجددا روشن میشوند.

  • وظیفه تشخیص دما و صادر کردن فرمان روشن و خاموش شدن کمپرسور، توسط ترموستات صادر میشود و ترموستات در این نوع کولرها به طور دائمی در حال کار است.
  • این خاموش و روشن شدن های مکرر باعث میشود که عمر مفید کولرگازی کاهش بیاید و قطعات اصلی آن در طولانی مدت آسیب ببینند.
  • با هر بار روشن و خاموش شدن اسپلیت شوک الکتریکی به آن وارد میشود و به دلیل کشیدن آمپر برق راه انداز برق بیشتری مصرف میشود.
  • اما کولرگازی اینورتر به دلیل قابلیت تغییر دور به جای خاموش کردن موتور مصرف بسیار کمی دارند و به این ترتیب هزینه برق کاهش پیدا می کند و دستگاه طول عمر بیشتری نیز دارد.
  • به همین دلیل این نوع کولرگازی ها را با نام ” کولرگازی کم مصرف ” نیز می شناسند.

بررسی کولر گازی اینورتر و ویژگی های آن

کولرگازی روتاری و ویژگی های آن

کولرگازی های روتاری یکی دیگر از دستگاه های سرمایشی محبوب هستند که اغلب در مناطق با آب و هوای گرم و معتدل که دارای هوا با فشار بالا هستند، مورد استفاده قرار میگیرند.

  • موتور به کار رفته در این نوع دستگاه ها از نوع کمپرسور روتاری می باشد.
  • این نوع کولرگازی ها خنک کردن محیط را با مکش هوا به درون محفظه انجام می دهند که پس از فشرده سازی ماده مبرد مجددا باد را با فشار و سرعت بالاتری به محیط هدایت می کنند.
  • در کمپرسور روتاری، تیغه هایی وجود دارد که با گردش 360 درجه ای هوا را درون محفظه می کشند و پس از کمپرس ماده مبرد و برخورد با تیغه ها، هوا با فشار زیاد به سمت لوله های خروجی هدایت میشود.
  • کولرگازی روتاری با کمپرسور روتای بسیار کم صدا بسیار پرفروش نیز هستند، اما خرید این نوع اسپلیت برای مناطقی که همواره در معرض گرد و غبار هستند، توصیه نمی شود؛ زیرا ورود گرد و غبار به کمپرسور باعث خرابی آن میشود.

آشنایی با کولرگازی روتاری و ویژگی های آن

مقایسه کولرگازی اینورتر و کولرگازی روتاری

در این بخش به مقایسه هریک از ویژگی های کولرگازی روتاری و اینوتر در قابل جدول پرداخته ایم تا بتوانید آسان تر به مقایسه این دو محصول بپردازید.

ویژگی کولرگازی کولرگازی روتاری یا اینورتر؟
مصرف انرژی
  • کولرگازی روتاری بسیار کم مصرف تر است.
عملکرد کمپرسور
  • با توجه به قابلیت تنظیم دور در کولرگازی های اینورتر، میتوان گفت نوع اینورتر بهتر است؛ زیرا عمر مفید دستگاه بالاتر می رود.
ایجاد سر و صدا
  • کولرگازی های روتاری بسیار کم صدا هستند؛ زیرا میتوانند دما را روی یک عدد خاص ثابت نگهدارند.
  • همچنین نیازی به خاموش و روشن شدن زیاد کمپرسور نیست که باعث ایجاد سر و صدا شود.
قیمت
  • کولرگازی های اینورتر به دلیل داشتن موتور با ساختار پیچیده، قیمت بالاتری دارند.
تعمیر و نگهداری
  • تعمیر و نگهداری کولرگازی های روتاری به دلیل ساختار ساده ای که دارند آسان تر خواهد بود.

بررسی تفاوت کولر گازی روتاری و اینورتر از جهات مختلف

در ادامه فرق کولر گازی روتاری با اینورتر از نظر قیمت، میزان صدا، مصرف انرژی و نحوه عملکرد آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده ایم:

تفاوت کمپرسور روتاری با اینورتر

تفاوت اصلی کولرگازی روتاری و اینورتر در نوع کمپرسور آن هاست. کمپرسور حیاتی ترین بخش هر کولرگازی است که عملکرد آن روی عملکرد کل دستگاه اثر میگذارد.

  • تفاوت کمپرسور اینورتر با کمپرسور روتاری در همین قابلیت تغییر دور است و این قابلیت باعث میشود عمر مفید قطعات و دستگاه بالاتر برود.
  • اما کمپرسور کولرگازی روتاری این قابلیت را ندارد؛ نحوه کار این نوع کولرها داشتن حالت چرخشی و مکانسیم جابجایی مثبت است.

اگر تا به حال چیزی درمورد مکانیسم جابجایی مثبت نمی دانستید، باید به شما بگوییم که در این مکانیسم از یک پیستون رفت و برگشتی استفاده شده که ابتدا هوا را به درون مکش می کند و پس از آن با بالا و پایین شدن پیستون هوای متراکم شده خارج میشود. این مکش که از آن صحبت میشود توسط پروانه ای که 360 درجه می چرخد اتفاق می افتد و در اثر چرخش تیغه های پروانه گاز با فشار زیادی به بیرون هدایت میشود و اینگونه محیط را خنک می کند.

تفاوت کولرگازی روتاری و اینورتر از نظر مصرف انرژی

اگر بخواهیم مقایسه ای بین کولرگازی اینورتر و کولرگازی روتاری از نظر مصرف انرژی داشته باشیم، باید بگوییم در این مقایسه، کولرگازی روتاری برنده خواهد شد.

  • اگرچه ولتاژ برق ورودی به کولرهای اینورتر کمتر است و بسیار کم مصرف هستند و هزینه مصرف برق را بسیار کاهش می دهند، اما کولرگازی های روتاری خیلی خیلی کم مصرف تر هستند و بازده آن ها بسیار بالاتر است.

مقایسه صدای کمپرسور در کولرگازی های روتاری و اینورتر

همانطور که میدانید، تنها عامل ایجاد سر و صدا در کولرگازی به دلیل کار کردن کمپرسور است؛ میتوان گفت کولرگازی روتاری از کم صدا ترین کولرهای موجود در بازار است.

  • از قابلیت های کولرگازی روتاری میتوان به ثابت نگهداشتن دما روی یک عدد خاص اشاره کرد.
  • همین موضوع باعث میشود که کمپرسور روتاری نیازی به خاموش و روشن شدن های دائمی نداشته باشد.

بررسی قیمت کولرگازی روتاری و اینورتر

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید هنگام خرید کولرگازی در نظر گرفت، قیمت این دستگاه هاست.

  • به طور کلی قیمت کولرگازی از نوع اینورتر بالاتر از سایر مدل هاست.
  • دلیل بالا بودن قیمت کولرگازی اینورتر این است که از ساختار پیچیده تری برخوردار است و تعمیر و نگهداری آن نیز کار راحتی نخواهد بود.
  • اما کولرگازی های روتاری به دلیل ساختار ساده و هزینه معقول برای تعمیر و نگهداری از قیمت مناسب تری برخوردار هستند.

نتیجه گیری از مقاله کولر گازی روتاری یا اینورتر؟

به طور کلی با توجه به مطالبی که در این مقاله در زمینه اینکه کولر گازی روتاری بهتر است یا اینورتر، می توان گفت که خرید کولرگازی روتاری میتواند گزینه بهتری باشد. امیدواریم خواندن این مطلب از آی پی امداد برای شما مفید بوده باشد. اگر به خواندن این مطلب علاقه دارید و موضوع آن برایتان جالب بود، به شما توصیه میکنیم سایر مطالب قرار داده شده در سایت آی پی امداد را از دست ندهید و موضوعات مشابه را نیز مطالعه بفرماییدو

3.4/5 - (5 امتیاز)

در بحث و گفتگوی این مقاله شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد