logo logo نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی با ما در تماس باشید 021-58941021-91093903

کولر آبی چند هزار بخریم؟

کولر آبی چند هزار بخریم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
comment
دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه و تجربیات خود در انتهای مقاله کولر آبی چند هزار بخریم؟ به گفتمان آنلاین با تعمیرکاران آی پی امداد و دیگر کاربران بپردازید.

ارسال دیدگاه

با فرا رسیدن فصل تابستان، انتخاب وسایل سرمایشی متناسب با محیط اهمیت ویژه ای می یابد؛ زیرا ما نیاز داریم که با خرید وسایلی مثل کولر و استفاده از هوای خنک و مطبوع آن ها بتوانیم راحت تر به کارهای روزمره رسیدگی کنیم. نکته ای که قبل از خرید کولر آبی باید بدانید، این است که این دستگاه با ظرفیت های متفاوت برای ایجاد سرمایش تولید و عرضه میشود و شما باید متناسب با شرایط آب و هوایی و همچنین متراژ محیط، آن را خریداری کنید. در این مطلب از آی پی امداد قصد داریم درباره نحوه انتخاب کولر آبی برحسب متراژ مطالبی را بیان کرده و پاسخ این سوال که کولر آبی چند هزار بخریم؟ را شرح دهیم تا بتوانید کولرآبی مناسب محل کار و یا خانه خود را خریداری کنید.

چرا انتخاب ظرفیت کولر آبی متناسب با متراژ اهمیت دارد؟

همانطور که گفتیم، کولرهای آبی ظرفیت های متفاوتی برای ایجاد سرمایش دارند و مهم است که قبل از خرید آنها، از این ظرفیت و تناسب آن با متراژ محیط اطلاع داشته باشید. اگر بدون در نظر گرفتن این تناسب اقدام به خرید کولر آبی کنید، دو حالت پیش می آید:

  1. ظرفیت سرمایش کولر آبی بیشتر از ظرفیت مورد نیاز محیط است. پس دمای محیط کاهش پیدا می کند و به بیش از حد سرد شده و در نهایت باعث افزایش مصرف برق دستگاه نیز میشود.
  2. حال اگر ظرفیت سرمایش کولر آبی کمتر از میزان مورد نیاز محیط باشد، قطعا کولر کارایی مناسبی ندارد و محیط گرم می ماند. در چنین شرایطی کولر آبی مدت زمان بیشتری روشن می ماند و در نتیجه علاوه بر افزایش میزان مصرف برق آن، طول عمر و راندمان آن نیز کاهش پیدا می کند.

بنابراین انتخاب کولر آبی بدون در نظر گرفتن متراژ محیط میتواند مشکلاتی را برای دستگاه به وجود بیاورد و همچنین انتظار شما برای رسیدن به دمای مطلوب برآورده نشود.

از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است؟

اگر برای اولین باری است که قصد خرید کولر آبی دارید، ممکن است زمانی که به ظرفیت سرمایش کولر آبی اشاره کردیم، این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است که در ادامه به بررسی آن پرداخته ایم:

  • به احتمال زیاد میدانید که کولرهای آبی 2300، 3500،، 4900، 7000، 12000 هستند و این اعداد چه معنایی دارند.
  • این اعداد به معنای ظرفیت کولر برای مکیدن هوا و خنک کردن n متر مربع از محیط در هر دقیقه ( و بر اساس واحد بین المللی CFM یا cubic feet per minute فوت مکعب بر دقیقه) است.
  • انتخاب کولر آبی باید با توجه به متراژ محیط و بر اساس ظرفیت مناسب آن باشد. اگر نمیدانید چگونه باید این کار را انجام دهید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است

نحوه محاسبه ظرفیت کولرآبی متناسب با متراژ محیط

ممکن است از ابتدای این مطلب که در مورد اهمیت انتخاب کولر آبی با ظرفیت مناسب محیط گفتیم، این سوال برای شما ایجاد شده باشد که برای محیط و متراژ های مختلف، کولر آبی چند هزار بخریم؟ جواب آن ساده است و تنها کافی است از فرمولی که در ادامه میگوییم استفاده کنید.

مراحل زیر نحوه محاسبه ظرفیت کولر آبی براساس متراژ است:

  1. مساحت ساختمان را بر حسب متر با ضرب کردن طول و عرض آن به دست آورید.
  2. حال باید ظرفیت کولر آبی را از متر مربع به فوت مکعب تبدیل کنید. یعنی برای مثال باید ظرفیت 3500 را بر عدد 0/027 تقسیم کنید و به این ترتیب میتوانید متراژ خانه را بر اساس فوت مکعب به دست آورید.
  3. در این مرحله میتوانید با دو روش دقیقا ظرفیت کولر آبی را حساب کنید:
  • در روش اول میتوانید دفعات تعویض هوا در دقیقه (که این عدد در کشور ما بین 2 تا 2.5 بار در دقیقه است) را در مقدار فوت مکعب ساختمان ضرب کنید.
  • در روش دوم نیز میتوانید ارتفاع سقف را در مقدار فوت مکعب ضرب کنید. ارتفاع سقف اغلب خانه ها بین 2 تا 2.5 متر مربع است.

برای درک بهتر نحوه استفاده از این فرمول، مثال زیر را بخوانید:

فرض کنید محیط مد نظر شما 100 متر مربع است و میخواهید کولرآبی با ظرفیت مناسب را برای آن خریداری کنید. میتوانید از فرمول استفاده کنید، پس به این ترتیب:

  • 100÷ 0/027 = 3703 فوت مکعب
  • 3703 × 2 = 7400 CFM

بر اساس اطلاعات به دست آمده از این فرمول کولر 7000 میتواند 100 متر مربع را خنک کند. البته 7000 حداکثر میزان ظرفیت کولر است و ظرفیت های کمتر هم جوابگو است.

انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی برای خانه یا محل کار

برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی و پاسخ به این پرسش که کولر آبی چند هزار بخریم، باید حتما متراژ محیط را در نظر داشته باشید. در جدول زیر به بررسی متراژ مناسب با هر ظرفیت کولر آبی خواهیم پرداخت:

ظرفیت کولر آبی متراژ ساختمان
2300cfm 30 تا 50 متر مربع
3500cfm 50 تا 70 متر مربع
4900cfm 70 تا 120 متر مربع
7000cfm متراژ بیش از 120 متر مربع

انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی برای خانه یا محل کار

چه عواملی در تعیین ظرفیت کولر آبی تاثیر میگذارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. اینکه ظرفیت کولر آبی بیشتر به مساحت و متراژ محیط بستگی دارد، کاملا درست است. اما عوامل دیگری نیز میتوانند ظرفیت کولرآبی را تعیین کنند. در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

محل نصب کولر

  • اینکه کولر زیر سایه بان قرار دارد یا آفتاب مستقیم به آن می تابد، قطعا روی ظرفیت آن اثر میگذارد.

شرایط آب و هوایی منطقه

  • دمای هوای منطقه یکی از عواملی است که تاثیر بسیار زیادی در ظرفیت کولر آبی دارد. اگر هوا خیلی گرم باشد، قطعا به دستگاهی با ظرفیت بالاتر نیاز است.

نورگیر بودن ساختمان

  • با توجه به اینکه هرچقدر نور خورشید بیشتر به درون محیط داخلی نفوذ کند هوا را گرم تر خواهد کرد، اگر ساختمان نورگیر است قطعا در انتخاب ظرفیت کولر آبی تاثیر دارد.

تعداد دریچه ها یا کانال کشی کولر

  • اگر مسیر طولانی را برای کانال کشی کولر انتخاب کرده باشید و یا تعداد دریچه های کولر آبی زیاد باشد، قطعا کولرهای با ظرفیت پایین جوابگو نخواهد بود و به دستگاهی با توان بالاتر نیاز است.
0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است
دیدگاهی بنویسید
دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
اینستاگرام آی پی امداد